Spring naar bijdragen

Waterpomp kapot, kosten reparatie


Recommended Posts

Na een bezoek aan vrienden wil ik 's nachts naar huis rijden en toen kreeg ik bij het starten de melding 'Coolant Level Low'. Maar tijdens de korte rit de temp-meter in de gaten gehouden en die bleef netjes binnen de limits, dus toch maar doorgereden. Zondagmorgen de boel inspecteren en toen bleek dat hij bij draaiende motor een klein straaltje koelvloeistof laat lopen van vlakbij de waterpomp. Ga er dus maar vanuit dat de waterpomp het heeft begeven. (GC-ltd 1994, 4ltr/6 cil. ZJ)

Bij navraag bij een garage (in Maastricht, geen dealer) komt men met een prijs van ca. 400,-- euro inclusief nieuwe multiriem. De pomp alleen komt op 139,- euro ex btw en ex montage.

Zijn deze prijzen relevant? lijkt mij wat aan de hoge kant zeker als je de prijzen voor een pomp elders op het forum ziet.

Overigens ook gevraagd of een gebruikte pomp een optie is, kan ik waarschijnlijk wel vinden bij Jeep-parts in Valkenburg. Maar hierop kwam de zeer stellige bewering 'neeeee nooit doen' want dan zit je binnenkort weer met hetzelfde probleem.

Krijg morgen overigens nog een prijsopgave van een andere garage.

Maar hopelijk weet iemand van jullie wat een beetje normale kosten zijn voor zo'n reparatie.

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jongens,

Alvast bedankt voor de info's, geeft toch een beter beeld van wat iets 'mag kosten'.

En Dave dat adres in Duistland is qua prijzen zeker interessant, vindt het alleen zo'n rot-eind weg. Nu leveren zij wel met o.a. UPS, maar wat als je de verkeerde thuis krijgt. Dus lijkt mij allemaal wat omslachtig.

Boris, wat reken jij voor een verzending van een pomp en multiriem naar Maastricht? En hoe snel gaat zoiets?

Wacht ook morgen even af om te horen wat die andere garage gaat rekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jongens,

Alvast bedankt voor de info's, geeft toch een beter beeld van wat iets 'mag kosten'.

En Dave dat adres in Duistland is qua prijzen zeker interessant, vindt het alleen zo'n rot-eind weg. Nu leveren zij wel met o.a. UPS, maar wat als je de verkeerde thuis krijgt. Dus lijkt mij allemaal wat omslachtig.

Boris, wat reken jij voor een verzending van een pomp en multiriem naar Maastricht? En hoe snel gaat zoiets?

Wacht ook morgen even af om te horen wat die andere garage gaat rekenen.

je hebt toch ook een mond gekregen om mee te praten. dus gewoon ff bellen naar duitsland toe, ff het type en bwj doorgeven en alles komt goed. en daarna bestellen via internet ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens autodata is het 1,5 uur werk, voor het gemak (zit vaak iets tegen) 2 uur.

maximaal 11,4 liter koelvloeistof.

Geeft 2x€30,-- + 11,4x€2,50 = €88,50x19% + € 140,-- = €245 incl BTW.

We zitten in Brunssum als je interesse hebt hoor ik het wel.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verzendkosten 7,50 bij vooruitbetaling , 17,50 onder rembours.

Snelheid ?

Afhankelijk hoe snel de betaling binnen , als die binnen is gelijk de volgende dag.

Rembours gelijk nadat je hem besteld heb.

Voorbeeld : als je hem morgen besteld heb je hem woensdag of donderdag (afhankelijk van de post)

bewerkt door boris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi jac

maakt het veel uit of die pomp 40 km met ups mee rijd of dat dat 160 km is ??????

ze hebben bij mij nog niks verkeerd verzonden

maar idd moet het een keer de eerste keer zijn

ps de pakking zit er in duitsland al bij

ik heb nu ook een reserve pakking liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, jullie hebben gelijk dat het niks uitmaakt waar je een onderdeel besteld, en natuurlijk ga ook ik er vanuit dat het juiste wordt verstuurd.

De twijfel was alleen ontstaan door berichten over verkeerde leveringen elders op het forum, en de onzekerheid bij de garage waar ik prijsopvraag had gedaan. Zij begonnen namelijk al met 'we weten niet exact welk type erin zit en eigenlijk moeten wij eerst de oude eraf halen', enz. enz.

Vermoedelijk dus een gebrek aan ervaring met deze wagens.

Zit eigenlijk nog met de twijfel of ik het zelf ga doen, of dat ik het toch laat doen. Kan alleen nog niemand vinden, de tweede garage die vandaag de prijs zou doorgeven heeft niet meer gereageerd, helaas want dit is namelijk iemand die veel Amerikanen repareerd en daar is ook de LPG ingebouwd (voor ik hem kocht).

Op het forum had Ivo uit Brunssum een prijsopgave gedaan, en daar heb ik zeker interesse in, krijg allen geen contact met hem. Kan uitsluitend mailen bij gebrek aan een telefoonnummer, en heb nog geen antwoord terug ontvangen, jammer.

Hoop dat ik het deze week nog allemaal voor elkaar krijg, uiterlijk volgende week moet de GC beslist weer rijden.

Groet en bedankt voor alle reacties, Jac

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het forum had Ivo uit Brunssum een prijsopgave gedaan, en daar heb ik zeker interesse in, krijg allen geen contact met hem. Kan uitsluitend mailen bij gebrek aan een telefoonnummer, en heb nog geen antwoord terug ontvangen, jammer.

http://www.autobedrijfvanbree.nl/index.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep!, bedankt Theo voor het adres, ga morgenochtend meteen bellen.

En ook Boxman bedankt voor het meedenken. Alleen is Veldhoven ca. 77Km vanaf Bilzen (mijn woonplaats) en dat lukt niet of uiterst moeizaam met een waterpomp waar een straaltje vloeistof uitloopt.

Brunssum is dan net wat makkelijker haalbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je er wel heen gaat rijden heel goed je temp in de gaten houden want je loopt je motor echt heel snel vast. Zo'n klein lek in je waterpomp is ineens een groot lek als je waterpomp het begeeft. Ik zou het dus zelf niet doen.

Zelf vervangen is heel eenvoudig. Ik ben geen techneut en mij is het ook gelukt. Hayes boek erbij en het gaat prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes!, back on the road.

Na mijn oproep op dit forum was het Ivo die de aandacht trok met zijn prijsopgave. Omdat deze niet vaak op het forum zit, lukte het niet om direct contact te krijgen, maar dankzij Theo toch een telefoonnummer te pakken gekregen. Blijkt dat de broertjes Ivo en Stein van Bree een (bovag)garagebedrijfje runnen in Brunssum. En zij zouden dit klusje kunnen klaren voor 245,-- euro all-in. Voor mij een uitkomst als beginnend Jeep-rijder en centjes uitgegeven aan de aankoop hiervan. Na telefonisch overleg is, vanwege het lekken, zelfs besloten dat ze mijn GC in Belgie kwamen ophalen en dit voor een prijs waarvoor je beslist niet alle risico's van het rijden met koelvloeistof lekkage kan nemen. Woensdagavond pikkedonker een GC met aanhanger voor de deur, na een bak koffie en gezellige babbel is mijn GC op de aanhanger gereden.

Door wat onvoorziene omstandigheden, verkeerde pomp geleverd en drukte in de garage, is het wel wat uitgelopen, maar vanmiddag was hij dan toch klaar.

En hoewel e.e.a. wat tegen had gezeten en de pomp wat duurder bleek dan ingeschat was het eindresultaat; 'een bedrag van 245,-- euro is er opgegeven en dat blijft het ook'.

En hiervan kan ik niet anders zeggen dan "garage van Bree, een absolute aanrader!" www.autobedrijfvanbree.nl

Gedurende de afgelopen jaren iets te vaak negatieve ervaringen gehad met garages hier in het zuiden (met name de US-car garages), dus zal deze positieve ervaring ook nog eens elders op het forum plaatsen.

Groet, Jac

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Dave, helemaal mee eens, en normaal gesproken doe ik dat ook.

Maar soms zijn er (persoonlijke) omstandigheden waardoor het er niet van komt en dan moet je het een ander laten doen. En dan is het wel zo fijn als je ergens terecht kan waar ze je niet meteen 'een poot uitdraaien'.

Heb al een Haynes Repair Manual, is altijd het eerste wat ik aanschaf wanneer ik een andere wagen koop. Had voorheen eerst een Chevy Van en daarna een Dodge Ram Van waar ik ook de boeken bij had en veel zelf aan heb gesleuteld. De GC heb ik pas een paar weken en heb inmiddels wel, met info van het forum, de stappenmotor en throttle body schoongemaakt. Binnenkort zijn verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels aan de beurt, althans voor zover dit nodig is, 1 bougiekabel heeft in ieder geval een scheurtje.

E.e.a. ga ik nakijken omdat de GC stationair op LPG niet 100% stabiel loopt. De gas inbouwer beweert dat dit normaal is met een Stargas LPI systeem, maar zelf denk ik toch eerder aan iets in de ontsteking.

Overigens koop je de Haynes gemakkelijk,snel en betaalbaar op http://www.asnbooks.nl/ nieuw 29,95 + paar euro verzendkosten.

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook alle haynes boeken op voorraad voor de Jeep (29,--) : www.jeepwinkel.nl

Ja Dave, helemaal mee eens, en normaal gesproken doe ik dat ook.

Maar soms zijn er (persoonlijke) omstandigheden waardoor het er niet van komt en dan moet je het een ander laten doen. En dan is het wel zo fijn als je ergens terecht kan waar ze je niet meteen 'een poot uitdraaien'.

Heb al een Haynes Repair Manual, is altijd het eerste wat ik aanschaf wanneer ik een andere wagen koop. Had voorheen eerst een Chevy Van en daarna een Dodge Ram Van waar ik ook de boeken bij had en veel zelf aan heb gesleuteld. De GC heb ik pas een paar weken en heb inmiddels wel, met info van het forum, de stappenmotor en throttle body schoongemaakt. Binnenkort zijn verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels aan de beurt, althans voor zover dit nodig is, 1 bougiekabel heeft in ieder geval een scheurtje.

E.e.a. ga ik nakijken omdat de GC stationair op LPG niet 100% stabiel loopt. De gas inbouwer beweert dat dit normaal is met een Stargas LPI systeem, maar zelf denk ik toch eerder aan iets in de ontsteking.

Overigens koop je de Haynes gemakkelijk,snel en betaalbaar op http://www.asnbooks.nl/ nieuw 29,95 + paar euro verzendkosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...