Spring naar bijdragen

Chrysler / Cerberus / Mahindra


The Kick
 Share

Recommended Posts

Tijd voor wat achtergrondroddels ......

Chrysler is nog geen jaar in handen van inversteringsmaatschappij Cerberus nadat het door Daimler van de hand was gedaan. Waar Chrysler het zorgenkindje van Daimler was, is het nu het zorgenkindje van Cerberus. Een investeringmaatschappij investeert met het idee daar op termijn wijzer van te worden, maar het vooruitzicht is somber en Chrysler is haastig op zoek naar een nieuwe partner.

Op dit moment gaan er geruchten dat Chrysler mogelijk in zee zal gaan met Mahindra & Mahindra Ltd uit India. Mahindra haakte onlangs nog af in de race voor de koop van Jaguar en Land Rover van Ford en heeft dus nog een onbestemde zak met geld op de plank liggen. Een partnership met de Indiase autobouwer zou Chrysler moeten helpen bij het ontwikkelen van modellen voor opkomende economieën: groeimarkten waar alle autobouwers graantjes willen meepikken. Bij een eventuele deal zou Mahindra voor de helft eigenaar worden van Chrysler.

Er zouden ook gesprekken gaande zijn met de de Russische autobouwer Gaz. Om het hoofd boven water te houden, zit Chrysler dus behoorlijk om een nieuw liefje verlegen. Hoe het ook zal uitpakken voor het merk, persoonlijk zal ik Chrysler niet direct missen.

Vraag me af wat dan de naam van dit Forum zou worden:

Mahindra Forum ? (al 1 member)

Gaz Forum ?

pffff, gelukkig niet ..... JEEP FORUM FOR EVER !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

‘Chrysler en GM intensiveren fusiegesprekken’

Uitgegeven: 17 oktober 2008 10:01

Volgens insiders binnen de directie van General Motors doet de automobielgigant er alles aan om de fusiegesprekken met Chrysler te bespoedigen. Ook Cerberus, eigenaar van Chrysler, zou er veel aan gelegen zijn om snel tot een akkoord met General Motors te komen.

1794019+s(170)

Dat meldt het Wall Street Journal. General Motors verwacht ‘slechte’ kwartaalcijfers en heeft er dus baat bij om Chrysler snel in te lijven. Cerberus heeft op zijn beurt interesse in een fusie, omdat het graag onderdeel uit wil maken van het grootste automobielconcern ter wereld. De investeerdersgroep denkt dat het GM en Chrysler samen beter een vuist kunnen maken tegen bijvoorbeeld Toyota en Honda op de thuismarkt.

De beleggers reageerden begin deze week positief op het bericht dat General Motors en Chrysler gesprekken voeren over een mogelijke fusie, want de koersen stegen met 33 procent. Analisten zijn iets minder positief, want ze zijn bang dat het consumentenvertrouwen in de producten van GM en Chrysler is afgenomen door alle problemen die de concerns de afgelopen tijd kenden. De deskundigen denken dat de autokopers huiverig zijn voor een eventueel faillissement van de autoconcerns, omdat ze dan zonder garantie komen te zitten. pixel.gif

© autoweek.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chrysler onderhandelt met Renault over een verregaande samenwerking of aankoop van het merk Jeep.

Volgens persbureau Reuters onderhandelt Chrysler LLC, waaronder de merken Chrysler, Jeep en Dodge vallen, met Renault voor een verregaande samenwerking of overname met Jeep. Jeep wordt beschouwd als het meest waardevolle merk van Chrysler LLC. De Fransen zijn een opvallende partner, want in 1987 was Renault het merk waarvan Chrysler Jeep kocht. In dat jaar staakte Renault de verkoop in Amerika en werden de zustermerken American Motors en Jeep verkocht aan Chrysler.

Cerberus, de investeringsmaatschappij die Chrysler onlangs kocht van Daimler, zoekt nu naar geld door onderdelen van Chrysler te verkopen en ziet een koop of samenwerking dus wel zitten. Ook de onderdelentak MoPar (MotorParts) staat in de etalage; net als de Dodge Viper. Verder gaan er geruchten dat General Motors Chrysler graag wil opslokken. Maar er bestaat ook een scenario waarbij GM slechts enkele onderdelen van Chysler LLC koopt. Zo zou GM graag de mpv-lijn van Chrysler willen adopteren. De geldschuivers van Cerberus zijn op hun beurt weer geïnteresseerd in GMAC. Da’s een financieringsonderdeel van General Motors waarin onder meer een hypotheekverstrekker is ondergebracht en natuurlijk een bedrijf dat geld leent voor de aankoop van auto’s.

:huh:

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10024

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Renault-Nissan gaat definitief geen verregaande samenwerking aan met Chrysler. Daarmee wordt de overname door General Motors steeds zekerder.

De onderhandelingen tussen het Renault-Nissan-concern en Chrysler-eigenaar Cerberus zijn gestopt. Dat meldt de Amerikaanse krant Detroit News. Eerder waren er gesprekken over de verkoop van zo’n twintig procent van de aandelen van Chrysler aan het Frans-Japanse concern. Investeringsmaatschappij Cerberus zou het initiatief hebben genomen tot het staken van de gesprekken. Ze zien een fusie met General Motors als een financieel interessantere stap die bovendien beter is voor de Amerikaanse auto-industrie.

General Motors is inmiddels bezig om medewerking van de overheid te krijgen om Chrysler te kunnen overnemen. Ook wordt gezocht naar leningen bij energiebedrijven om dit project voor elkaar te krijgen. Chrysler heeft zijn kaarten namelijk uitdrukkelijk gezet op elektrische auto’s. Met General Motors gaat het inmiddels onverminderd slecht: in het eerste halfjaar is 18 miljard dollar verlies geleden.

Bron: Autoweek.

Liever GM dan Renault, dan blijft het nog een beetje Amerikaans ;)

Van de andere kant zou het ook jammer zijn als de 2 grootste concurrenten van USA cars samen zouden gaan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de andere kant zou het ook jammer zijn als de 2 grootste concurrenten van USA cars samen zouden gaan.....

uhm..

Willy's, Kaiser, Plymouth, Oldsmobile, Buick, volvo, Nissan, Mazda, Ferrari, Seat, Skoda, DAF, Land Rover, AMC, Chrysler, Dodge, Jeep etc etc etc etc waren vroeger ook aparte en onafhankelijke auto fabrieken.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renault-Nissan gaat definitief geen verregaande samenwerking aan met Chrysler. Daarmee wordt de overname door General Motors steeds zekerder.

De onderhandelingen tussen het Renault-Nissan-concern en Chrysler-eigenaar Cerberus zijn gestopt. Dat meldt de Amerikaanse krant Detroit News. Eerder waren er gesprekken over de verkoop van zo’n twintig procent van de aandelen van Chrysler aan het Frans-Japanse concern. Investeringsmaatschappij Cerberus zou het initiatief hebben genomen tot het staken van de gesprekken. Ze zien een fusie met General Motors als een financieel interessantere stap die bovendien beter is voor de Amerikaanse auto-industrie.

General Motors is inmiddels bezig om medewerking van de overheid te krijgen om Chrysler te kunnen overnemen. Ook wordt gezocht naar leningen bij energiebedrijven om dit project voor elkaar te krijgen. Chrysler heeft zijn kaarten namelijk uitdrukkelijk gezet op elektrische auto’s. Met General Motors gaat het inmiddels onverminderd slecht: in het eerste halfjaar is 18 miljard dollar verlies geleden.

Bron: Autoweek.

Liever GM dan Renault, dan blijft het nog een beetje Amerikaans :lol:

Van de andere kant zou het ook jammer zijn als de 2 grootste concurrenten van USA cars samen zouden gaan.....

Oei straks een Opel Kadett Wrangler Limited :blink: 4x4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GM - Chrysler deal gaat waarschijnlijk niet door. Zie onderstaand bericht (Bron: Autoweek).

Door de kredietcrisis ligt de Amerikaanse automarkt helemaal op zijn gat. En ging de afgelopen jaren al niet best met de General Motors, Ford en Chrysler. De derde kwartaalcijfers zijn alarmerend.

General Motors meldt vandaag tijdens een toelichting op de derde kwartaalcijfers dat de afgelopen drie maanden 2,5 miljard dollar is verloren. Er is zeven miljard van de kapitaalreserves verbrand. Het ging al tijden niet goed met de Amerikaanse autogigant, maar de kredietcrisis lijkt de reus de das om te doen. Als de verliezen zo doorgaan, is komende zomer het geld op. Tenzij er overheidssteun komt. Tot nu toe is GM in 2008 21 miljard dollar verloren. Ook in Europa schrijft GM, en met name het hoofdmerk Opel, rode cijfers. Door de verliezen is General Motors gestopt met de pogingen om Chrysler over te nemen. Verder wordt vijf miljard dollar bezuinigd – onder meer door personeel te ontslaan en investeringen te stoppen. GM benadrukt dat die laatste maatregel geen gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de revolutionaire Chevrolet Volt plug inhybride.

Gisteren hebben de ‘Grote Drie’ in de VS gevraagd om 25 miljard dollar overheidssteun. In Amerika is een op de tien banen verweven met de auto-industrie. Ook bij Ford Motor Company is de nood aan de man. Dat bedrijf heeft ook buitenlandse overheden om hulp gevraagd. Ford meldt in het derde kwartaal weliswaar een verlies van slechts 129 miljoen dollar maar er is in die periode 7,7 miljard dollar aan kapitaalreserves verbrand. Ook Ford wil personeel kwijt en biedt daarvoor afkoopsommen. Verder wordt de wereldwijde ontwikkeling van modellen beter op elkaar afgestemd, worden inventarissen geminimaliseerd en wordt flink gesneden in advertentiekosten. Ford in Europa noteert een winstje van 69 miljoen; vorig jaar was dat nog 293 miljoen.

Chrysler LLC, de kleinste van de drie en het moederbedrijf van Chrysler, Jeep en Dodge zag in oktober de verkopen met nog eens elf procent achteruit hollen. Daarmee staat de klassieke nummer drie in Amerika wat betreft verkoopcijfers nu op vrijwel gelijke hoogte met Honda. Cerberus, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van Chrysler, geeft geen verder verliescijfers vrij. Omdat het bedrijf in particuliere handen is, is het daartoe niet verplicht. Doordat de onderhandelingen met GM nu zijn stukgelopen ziet het er naar uit dat het noodlijdende Chrysler LLC zijn drie merken los moet gaan verkopen. :BJeep wordt gezien als de meest waardevolle van die drie. Verder is Chysler al ver met de verkoop van de Viper sportauto-lijn. Die brengt waarschijnlijk rond de tachtig miljoen dollar in het laatje.

:(:yes::no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat niet door! :P:) Bron: Autoweek

Hyundai: “geen interesse in Chrysler”

Hyundai ontkent dat er interesse is in een overname van Chrysler, of een deel daarvan. Afgelopen weekeinde meldde persbureau Reuters dat de Koreanen op overnamepad waren.

Volgens berichten van persbureau Reuters zou Hyundai geïnteresseerd zijn in een overname van Jeep, onderdeel van Chrysler LLC. Hyundai ontkent die geruchten, meldt Trading Markets. Toen de geruchten bekend werden, zijn de aandelen van Hyundai flink gedaald.

“Het bericht van Reuters niet waar,” verklaart Hyundai. “We doen onze investeringen zoals gepland. Er zijn geen wijzingen.” En dus is Chrysler LLC nog steeds op zoek naar een aantrekkelijke partner voor de overname van (delen van) het concern.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bron: Autoweek.

In afwachting van de staatssteun, weegt General Motors intussen andere opties af. In de directiekamers is het idee om bankroet te gaan al gepasseerd.

General Motors voelt er niets voor om failliet te gaan. Voor bedrijven in nood is dat soms een goede optie om schulden te kunnen saneren en van overtollig personeel af te komen. Maar de bazen van GM willen zo een noodgreep niet. “Van een bedrijf dat dreigt te gaan verdwijnen, koopt niemand auto’s meer en geld voor een grote reorganisatie na het bankroet, hebben we niet,” argumenteren zij.

De Grote Drie in Amerika zijn op het moment bezig met het maken van een bedrijfsplan om de overheidslening van 25 miljard binnen te slepen. Daarvoor moeten ze met een goed verhaal komen, want de zittende regering heeft tot dusver niet veel zin om dat geld in de auto-industrie te steken. In het plan moet worden omschreven waarvoor het geld precies wordt gebruikt, hoe de uitgaven op het moment zijn, wat de concurrentiepositie is, hoe het gaat met de verkopen en het marktaandeel en hoe de winstmarges zijn.

Als het Congres begin december beslissingen neemt over het op gang helpen van lage rente-leningen, willen toeleveranciers, dealers en vakbonden een konvooi van milieuvriendelijke auto’s naar Washington D.C. sturen. Wanneer de overheid dat soort leningen goedkeurt, kan de autoverkoop weer op gang komen. Van alle drie de autoconcerns worden de zuinigste en hybride modellen getoond bij het congres. “Zo moet duidelijk worden wat de auto-industrie betekent voor het land,” aldus de organisatoren.

Tijdens de verhoren van de CEO’s van Chrysler, Ford en General Motors, vorige week in het Amerikaanse congres, werd onder meer hun salaris bekritiseerd en de privéjets die worden gebruikt om naar vergaderingen te vliegen. GM heeft zich die kritiek aangetrokken en heeft vlug twee van de vijf vliegtuigen van de hand gedaan.

Denk dat Obama er wel voor zorgt dat ze niet failliet gaan. Auto-industrie is belangrijk voor de economie in USA...

Wat ik vaak bij de reactie's op internet lees, en ik me ook afvraag: Waarom haalt Ford de Europese Ford modellen niet naar USA? Daar is nl. wel vraag naar nu... Komt dat door de dure Euro, waardoor de verkoopprijs daar te duur wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...