Spring naar bijdragen

Vouwwagen en mistachterlicht


Recommended Posts

Mistachterlicht:

Ik ben aan het rondkijken voor een vouwwagen.

Een aantal vouwwagens heeft een mistachterlicht.

Mijn Jeep heeft dat niet, moet ik dan vanwege de aanhanger toch een werkend mistachterlicht hebben?

Of is dat niet noodzakelijk als de auto dat niet heeft?

Ik kan natuurlijk altijd het mistachterlicht van de vouwwagen verwijderen, toch?

Vouwwagen algemeen:

Zijn er nog tips waar ik op moet letten bij een tweedehandsvouwwagen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mistachterlicht:

Ik ben aan het rondkijken voor een vouwwagen.

Een aantal vouwwagens heeft een mistachterlicht.

Mijn Jeep heeft dat niet, moet ik dan vanwege de aanhanger toch een werkend mistachterlicht hebben?

Of is dat niet noodzakelijk als de auto dat niet heeft?

Ik kan natuurlijk altijd het mistachterlicht van de vouwwagen verwijderen, toch?

Vouwwagen algemeen:

Zijn er nog tips waar ik op moet letten bij een tweedehandsvouwwagen?

heey raven

je vouw-wagen of caravan moet voorzien zijn van een mistachterlicht.

voor de auto weet ik dat niet zeker, maar ik dacht dat het niet verplicht is als het er niet op zit.

zit het wel erop dan moet hij het ook doen.

bij het kopen van een vouw-wagen zou ik erop letten ,dat de pootjes wat je moet uitdraaien , dat die niet rot zijn en soepel draaien.

de vouw-wagen even openklappen en kijken of het doek nergens kapot is ,of de stiksels nergens los zijn.

bij de inloop moet het niet kraken want dan heb je een slechte bodemplaat.

je kan hem er ook even achter hangen en kijken hoe hij zich achter de auto gedraagd

veel succes met de aankoop

groeten peet :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mistachterlicht:

Ik ben aan het rondkijken voor een vouwwagen.

Een aantal vouwwagens heeft een mistachterlicht.

Mijn Jeep heeft dat niet, moet ik dan vanwege de aanhanger toch een werkend mistachterlicht hebben?

Of is dat niet noodzakelijk als de auto dat niet heeft?

Ik kan natuurlijk altijd het mistachterlicht van de vouwwagen verwijderen, toch?

Vouwwagen algemeen:

Zijn er nog tips waar ik op moet letten bij een tweedehandsvouwwagen?

Had dat zaterdag nou even aangesneden... Dan hadden we nog een uurtje langer kunnen blijven staan. ;-)

Sinds 1 juli 2006 controleert de politie ook actief op de aanwezigheid van een mistachterlicht bij aanhangers lichter dan 750 kilo. Voor zwaardere aanhangers was het al langer verplicht. Bij Halfords zouden ze afstandbedienbare mistlichten hebben voor 5 tientjes. Ik ga morgen zelf ook even kijken voor de Holtkamper. Volgens mij komt dat niet te vervallen omdat je auto hem niet heeft, maar even de lokale oom agent vragen doet dan wonderen. :whistle:

Kijken voor een vouwwagen, ja, dat is nogal een verhaal. en het ligt natuurlijk ook aan je budget en waar je precies naar op zoek bent. Wij wilden een wagen die snel en gemakkelijk opzet en ruimte heeft voor 4. Zodoende kwamen we bij de Holtkamper Flyer uit. Nou hebben we wel een hele oude gekocht om het eerst eens te proberen. Wil je minder avontuurlijke uitstraling en een wat nieuwere wagen voor je geld, kijk dan eens voor Roadmaster, Trigano of Alpen Kreuzer. Marktplaats staat er vol mee. Verder bij het kijken goed alles proberen en de wagen geheel opzetten. Niet zomaar een klein beetje, maar echt alles neerzetten en afspannen. Dan zorgvuldig langslopen om te zien of echt alles er bij zit en of er eventueel reparaties aan het doek nodig zijn. De kar ook goed nakijken. Zeker ook de bodem, de banden, het reservewiel, alle scharnieren en als je een wagen koopt die twee kanten op klapt, kijk dan goed of de platen waar je op ligt niet krom zijn. Even een nuttige tip... Koop geen Jamet van meer dan 10 jaar oud. De stof wil na die tijd nog wel eens spontaan gaan scheuren als hij op spanning staat. Verder is het gewoon goed kijken hoe de algemene staat is en of er vlekken in het doek zitten en zo. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De één zegt dat het mistlicht verplicht is, de ander zegt van niet, als het trekkend voertuig ook geen mistlicht heeft. :lol:

Logischerwijs zou de verlichting van een aanhanger gelijk moeten zijn aan de verlichting van het trekkend voertuig, maar er zijn wel meer vreemde regeltjes.

Googlen lijkt er op te duiden dat alle aanhangers zonder eigen kentekenbewijs een mistachterlicht moeten hebben.

Maar het lijkt ook weer afhankelijk te zijn van het trekkend voertuig, maar helemaal duidelijk is dat niet.

Ik neem maar het zekere voor het onzekere en zet er een afstandbedienbare versie op.

@Ghulst:

Ook ik wil eerst eens een goedkope vouwwagen om te kijken of het bevalt.

Laat ik nou net een Jamet van 1996 op het oog hebben :whistle:

Ik kijk wel hoe de algemene staat is...

Allemaal bedankt voor de tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het trekkende voertuig niet voorzien is van een mistachterlicht, hoeft de aanhanger er ook niet een te hebben. Maar: als die op de aanhanger zit, moet hij het wel doen.

Zit er dus een mistachterlicht op, dan is het 's simpelst om hem er af te schroeven dan wel de kabel er naar toe weg te moffelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bron: infopolitie.nl

De lichte aanhangwagens (onder 750 kg):

Met ingang van 1 juli 2006 moeten alle lichte aanhangwagens, dus ook de caravans, die lichter zijn dan 750 kg, voorzien zijn van mistachterlicht. Omdat het een gebruikerseis is, geldt deze regel ook voor alle bestaande lichte aanhangwagens, dus ook voor een lichte aanhangwagen van 15 jaar oud.

Art 5.13.51, onderdeel g van het voertuigreglement zegt dat een aanhangwagen, lichter dan 750 kg met ingang van 1 juli 2006 voorzien moet zijn van één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig. In het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig.

Er is voor de lichte aanhangwagens 1 uitzondering gemaakt. Deze geldt als de aanhangwagen worden getrokken door een motorrijtuig zonder mistachterlichtinstallatie. Let wel: deze uitzondering geldt alleen voor de lichte aanhangwagens, de wagens onder 750 kg dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ghulst:

Ook ik wil eerst eens een goedkope vouwwagen om te kijken of het bevalt.

Laat ik nou net een Jamet van 1996 op het oog hebben :whistle:

Ik kijk wel hoe de algemene staat is...

Succes dan. Wat ik me vanochtend nog bedacht, is dat je ook rekening moet houden met je vriendin. (Natuurlijk moet je dat, maar in jouw geval nog meer.) Ik denk dat het verstandig is om te kijken of je de vouwwagen eventueel ook in je eentje kunt in- en uitklappen. Wij hebben daar in ieder geval wel rekening mee gehouden en met de Flyer kan dat. De bedden van de Jamet kunnen nogal zwaar zijn, dus is het -denk ik- goed om dat even in het achterhoofd te houden. En zeker bij deze leeftijd gewoon even helemaal opzetten en kijken of alles goed loopt, stokken eventueel zijn gemerkt (en anders meteen doen bij aankoop, scheelt een hoop geklier later) en of de stof nergens rond de naden 'trekt'.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zelf kijken voor een caravannetje.

Pootjes uitdraaien en klaar.:whistle:

Keb zelf een Predommetje met airco en toiletruimte met Porta Potti. Koste ongeveer net zoveel als een beetje goede klapkar.

Het is er trouwens een met wit kenteken dus max 750kg.

Dit ivm met een niet goed gekeurde trekhaak.:lol:

bewerkt door Utah
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dus met mistachterlicht :whistle:

Maar het verwijderen van het mistachterlicht op een lichte aanhangwagen is dus niet toegestaan! Als het trekkende voertuig niet mistachterlichtplichtig is, hoeft het mistachterlicht van de aanhanger niet te werken, maar moet dus wel aanwezig zijn! ( je kunt de aanhanger tenslotte ook achter een andere auto knopen....:lol:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even gekeken bij de Halfords. Leuk ding hoor, maar dan moet ik nog wel de constante stroomdraad gaan zoeken en die lamp op aansluiten. Kan dat niet handiger?

En hoe zit het eigenlijk in de rest van Europa met de regels voor het mistachterlicht? Anders ben ik zo in België... ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even gekeken bij de Halfords. Leuk ding hoor, maar dan moet ik nog wel de constante stroomdraad gaan zoeken en die lamp op aansluiten. Kan dat niet handiger?

En hoe zit het eigenlijk in de rest van Europa met de regels voor het mistachterlicht? Anders ben ik zo in België... ;-)

Die plus draad doe je bij de normale verlichting. Als het normale licht aan is mag het mistachterlicht pas werken. Anders heb je maar 1 lamp als de verlichting niet zou werken in het donker. En dan lijk je veel op een motor met twee wielen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die plus draad doe je bij de normale verlichting. Als het normale licht aan is mag het mistachterlicht pas werken. Anders heb je maar 1 lamp als de verlichting niet zou werken in het donker. En dan lijk je veel op een motor met twee wielen.

Ja, dat had ik ook al zitten denken. De enige vraag is wat oom agent daar van vindt. Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat je de mogelijkheid moet hebben om aan en uit te schakelen zonder de verlichting aan te hebben. Waarom? Och, laten we zeggen dat me dat met de huidige regelgeving soms helemaal niet zou verbazen. Maar in principe ben ik het wel met je eens en had ik daar ook al aan gedacht. Het scheelt in ieder geval een hoop gedoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee hoor het is heel simpel je mist achterlicht mag NIET kunnen werken als je gewone verlichting uit is dus je MOET je voeding van je normale verlichting aftakken

ken der ook die hebben een mistlicht gemonteerd die gewoon aftakken van de normale verlichting en vervolgens onder de achterbumper van de kar een waterdichte schakelaar hebben zitten

er staat immers niks in de wet beschreven dat je de mistlamp binnen vandaan moet aandoen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat je het niet zonder mag voeren. Maar dat is geen reden om het om die reden ook niet apart aan te moeten kunnen schakelen. ;-) Dat is wetgeving, geen praktijk. ;)

Overigens staat er volgens mij wel ergens dat je het vanuit de auto moet kunnen schakelen... Maar goed, ik heb het er nou op zitten, dus wil er niet meer moeilijk over doen.

@Raven al wat gekocht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is nieuw voor mij, want volgens mij moet hij niet alleen vanachter het stuur kunnen worden aan- en uitgezet, maar moet er ook een waarschuwingslampje branden als het licht is ingeschakeld.

Op de Halfords versie zit er een lampje op de afstandsbediening. Dat werkt dus ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, we kijken toch nog maar even verder naar wat moderners.

De aanbieder vond het niet erg, want hij had ondertussen al een hoger bod gekregen ;)

Succes ermee dan. Ik vind Holtkamper een aanrader, maar kan daar uiteindelijk pas meer over zeggen als ik weer terug ben. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
ik heb een oudere caravan zonder mist achterlicht, daar dit niet verplicht is :D

Is dus ook bouwjaar afhankelijk.:wacko: om het simpel te houden:whistle:

Er is inderdaad wel een bouwjaarbeperking, maar de vraag is of je daar aan voldoet. Volgens de wet moeten alle aanhangwagens een mistachterlicht hebben, behalve de wagens waarvan leeggewicht + laadvermogen groter is dan 750 kilo en die voor 1 januari 1998 al in gebruik genomen zijn. Dus als je daar binnen valt, dan zit je goed. Ik vraag me wel af of je dan ook al voor 1 januari 1998 een eigen kenteken op de aanhanger moet hebben, maar dat kan ik er niet duidelijk uit halen, dus daar gaan we voor het gemak maar even niet vanuit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...