Spring naar bijdragen

slingerend rijden


Recommended Posts

Als ik met mijn Jeep op de snel weg rijd en ik kleine oneffenheden in de weg heb kan mijn Jeep gaan slingeren.

Ik heb het stuurhuis al laten vervangen en ook de voorkant deze week laten uitlijnen. Ik moet zeggen dat het nu wel beter gaat maar nog niet helemaal zoals ik graag zou willen. Iets wat hij ook nog steeds doet of eigenlijk juist niet doet is nl. Niet terug gaan naar rechtuitstand als ik een stuur brweging heb gemaakt.

Ik zit zelf te denken dat het zwabber gedrag te maken heeft met de schokdempers en stuurdemper. Heeft iemand hier ervaring mee.

bewerkt door Rainking
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurdemper vervangen zal allicht schelen, maar is niet de oplossing.

Alle stuurinrichting draaipunten vrij van spelling, en goed gesmeerd? Schokdempers al getest? Ashoek niet veranderd met verhoging?

Allemaal zaken die van invloed op het stuurgedrag zijn......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad de bovengenoemde punten kun je nakijken

een oorzaak kan ook zijn dat de stuurstang te schuin loopt en zo met inveren een stuurbeweging maakt

en dat de stuurdemper wel aan de spoorstang zit en niet aan de stuurstang

dat je stuur vanuit een bocht niet automatisch terugdraait is bij een cj heel normaal, is mij verteld:blush:, daar staat de as niet ver genoeg voor achterover

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurdemper vervangen zal allicht schelen, maar is niet de oplossing.

Alle stuurinrichting draaipunten vrij van spelling, en goed gesmeerd? Schokdempers al getest? Ashoek niet veranderd met verhoging?

Allemaal zaken die van invloed op het stuurgedrag zijn......

Ik denk dat de stuurdemper ongeveer 15 jaar oud is dus zal die binnekort eens vervangen. Ik zit er over te denken om er een van Pro Comb onder te zetten. Iemand ervaring met dit merk kost ongeveer 37 euro.

Ik heb hem van de week laten uitlijnen en alle schroeven waren makkelijk los te krijgen omdat alles goed in het zet zat. Ik neem aan dat als er speling in zit deze man mij dat wel had verteld.

De ashoek was inderdaad veranderd en heb er een jaar geleden enkele wichjes bij geplaatst om de hoek weer te corrigeren.

Ik zal nog effe extra met de vetspuit langs de nippels en extra controleren of er speling in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Heb ook een zwalkende Jeep. Er zit ''een knak'' in het sturen. Heb met de voorwielen van de grond de wielen gedraaid: niets te voelen. Dan is het mi niet de stuurdemper. Als adviespunt bij de apk kreeg ik de speling op de fuseekogels op. Ik verdenk nu die er van het (af en toe)zwalken te veroorzaken. Ga ze daarom komend weekeind vervangen.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Eerst maar eens kijken of alles, en dan ook alles speling vrij is, dit geeft namelijk een zeer onrustig stuur gedrag.

Wat ook belangrijk is de stand van armen waarin de vu c lagers zitten, deze moeten ongeveer 3 graden achterover staan.

Is dit niet zo dan krijg je een soort winkelwagen effect, dit is echt het mooiste sturen maar wel erg spannend.

Het wil ook wel gebeuren dat je speling hebt op de stang van de stuurkolom naar het stuurhuis.

Ook de wiellagers niet vergeten te controleren op speling!

Op stuurhuizen wil ook nog wel eens speling zitten, je kan dat bijstellen met een inbus boutje bovenop maar hij mag nooit zwaar gaan!

Kijk maar eens of je er wat aan hebt.

na dooooooooeeeeeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DE wiel lagers zijn enkele maanden geleden bijgesteld enheb de jeep vorige week laten uitlijnen en neem aan dat zij dan wel zullen melden als er speling hier en daar zit. Ik kan de stuurdemper wel eens vervangen en de Vu C kogels. Weet iemand of dit makkelijk zelf te doen is en zijn dit kostbaren dingen.

Gr, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke ik geloof je graag maar hoe vervang ik deze?
daar heb je speciale vorken voor of zie foto. maar voordat je ze eraf haalt. moet waar het schroefdraad ophoudt een zaagsneetje maken. en als de stuurkogel eruit is. ff bij de oude opmeten vanaf het zaag sneetje. hoever die erin gedraaid zat. erin draaien. en de rest volgt vanzelf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap, om dat op afstand ZEKER te weten...;)

Is de Jeep verhoogd? Hoe staat de spoorstang, van vorenaf gezien?

En als je het stuur losjes tussen de vingers houdt, tijdens het nemen van een oneffenheid, "schommelt" het stuur dan?

je verhaal klinkt namelijk ook naar "Bump-steer".....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap, om dat op afstand ZEKER te weten...:blink:

Is de Jeep verhoogd? Hoe staat de spoorstang, van vorenaf gezien?

En als je het stuur losjes tussen de vingers houdt, tijdens het nemen van een oneffenheid, "schommelt" het stuur dan?

je verhaal klinkt namelijk ook naar "Bump-steer".....

:ohmy:stuurstang bedoel je ipv spoorstang

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is nu weer Bump-steer???

Dacht ik leer weer wat komt er weer een term die ik nooit eerder gehoord heb. In de stuurschommels zaten nieuwe rubbers(rode) maar de schroeven erdoorheen waren te dun. Deze waren 12mm en heb ze vervangen door 14 mm. Dat moet achter nog gebeuren.

De Jeep is een klein beetje verhoogd namelijk 1,5".

Hoe de stuur stang staat heb ik geen idee maar zal morgen eens foto's maken en hier plaatsen.

Nog enkele dingen die mij opvielen zijn nl:

Hij is erg gevoelig voor wind. Als er veel zijwind is moet ik veel bijsturen. Als de wind wegvalt gaat hij wat slingeren.

En hij slingerd als ik een oneffenheid heb bij hogere snelheid.

Maar het stuur slingerd dan niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hij is uitgelijnd zeg je een cj moet ± 5mm toespoor hebben dan stuurt ie het beste

ook het stuur moet gewoon terug komen als je uit de bocht komt heb ik ook bij al mijn cj´s/mb

kijk ook even hoe de stuurstang is tussen je stuurhuis en je stuurkolom als deze

versleten is (de scharnierstukken) speling heeft aan de onderkant of vastzit (zwaarmoment) bovenkant dan heeft dit gevolg voor je stuurgedrag

verder neem ik aan dat je geen spietjes tussen je vooras en je bladveren hebt

als je dit wel hebt gedaan doe dit altijd met de dikke kant naar de voorkant van de auto doe je dit niet dan kun je ook een zenuwachtig stuurgedrag krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is nu weer Bump-steer???

Dacht ik leer weer wat komt er weer een term die ik nooit eerder gehoord heb. In de stuurschommels zaten nieuwe rubbers(rode) maar de schroeven erdoorheen waren te dun. Deze waren 12mm en heb ze vervangen door 14 mm. Dat moet achter nog gebeuren.

De Jeep is een klein beetje verhoogd namelijk 1,5".

Hoe de stuur stang staat heb ik geen idee maar zal morgen eens foto's maken en hier plaatsen.

Nog enkele dingen die mij opvielen zijn nl:

Hij is erg gevoelig voor wind. Als er veel zijwind is moet ik veel bijsturen. Als de wind wegvalt gaat hij wat slingeren.

En hij slingerd als ik een oneffenheid heb bij hogere snelheid.

Maar het stuur slingerd dan niet.

Hoe is je Jeep verhoogd? Verhoging dmv van langere veerschommels kan een wat "zoekend" stuurgedrag veroorzaken omdat de caster hoek wordt gewijzigd.

Bumpsteer is wat er gebeurd als bij inveren en uitveren je wielen uit zichzelf gaan sturen door verkeerde hoeken van stuurstang/trackbar.

Maar foto van de voorkant (stuurstangen e.d.) zou erg helpen voor eventuele diagnose.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad spietjes op mijn bladveren geplaatst met de dikke kant naar voren. Als ik het goed heb zijn ze op het dikste stuk een halve cm.

Ik heb de scharnier stukken gelijk flink gesmeerd.

Hier ook nog ff de beloofde foto's ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

http://i279.photobucket.com/albums/kk142/rainking_2008/M5110003.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk142/rainking_2008/M5110005.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk142/rainking_2008/M5110011.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk142/rainking_2008/M5110020.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk142/rainking_2008/M5110021.jpg

bewerkt door Rainking
Link naar opmerking
Deel via andere websites

bump-steer zal het niet zijn, je stuurstang loopt redelijk paralel aan je spoorstang

Of je stuurdemper nog goed is kun je makkelijk kontroleren, gewoon even los halen en voelen of hij moeilijk in en uit te schuiven is (weerstand van olieverplaatsing).

Zie dat je ook verlengde veerschommels hebt, hebben deze een verbinding in het midden of zijn dit 2 losse strippen, dit bevorderd de wegligging ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...