Spring naar bijdragen

motor houdt in tijdens rijden


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

De motor van mijn 4.0 (1999) loopt heel slecht. De motor houdt steeds in / stottert zowel koud als warm. Nu zijn de bougies vervangen en het leek erop dat er een kapot was. Na het vervangen van de bougies en de verdelerkap + rotor liep de motor beter, maar nog steeds niet zoals het hoort. Onder de 2000 toeren houdt de motor nog in en daarboven loopt ie ok (of ik merk het dan niet meer, dat kan ook;)).

Heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn met Jeepie?? Rijden doe ik zeer beperkt, maar daar is hij juist voor ;).

Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foutcode's al uitgelezen?

Foutcodes zijn uitgelezen, maar geen melding van storingen. Gisteren zijn ook de bougiekabels vervangen en dat scheelt ook al weer veel. De motor loopt als een speer alleen als de motor stationair draait en je geeft gas, dan "hikt" ie even. Wellicht is dit oorzaak van de stappenmotor zoals Mav aangeeft.

we zoeken weer verder.......

Thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede jeepers,

Ik ben tegen een probleem aangelopen en weet niet hoe ik de storing kan vinden of waar ik moet zoeken.........

Probleem: Jeep ging steeds slechter rijden, motor ging stotteren en inhouden en liep stationair heel onregelmatig (schudden).

Uitgevoerde werkzaamheden: verdelerkap, rotor, bougies, bobine, en de bougiekabels zijn vervangen. Tevens: Compressie gemeten, is ok / Lambda en mapsensor nagekeken en zijn ok / Stappenmotor nagekeken en schoongemaakt en is ok / computer uitgelezen, geen foutcodes en computer gereset / uitlaatgassen gemeten en alle waarden zijn ok / carterventilatie schoongemaakt.

Gevolg van al deze handelingen is dat de motor wel beter is gaan lopen, alleen bij stationair draaien blijft de motor onregelmatig lopen. Daarnaast “verslikt” de motor zich even als je gas geeft en onder de 2000 toeren lijkt hij minder vermogen te hebben. Bij hoger toerental (2000+ rpm) loopt ie zoals het hoort. Onder de 2000 rpm lijkt het alsof de cilinders “overslaan”.

Ik kan geen goede verklaring meer vinden voor het onregelmatige lopen en “verslikken”. Mogelijk is er iets met de krukassensor of de nokkenassensor, maar eerlijk gezegd is het voor mij een gok. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn???

Alvast bedankt!!

Steven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k Heb wel 's te enthausiast schoongemaakt met de Kärcher waardoor ie zo'n 1½ week beroerd liep (waarschijnlijk water in de krukassensor ofzo)

Symptomen waren na enkele minuten draaien vermogenverlies en stationair terugvallen tot bijna afslaan (4,5 seconden) om zich vervolgens weer ff te corrigeren.:wub: En dit herhaalde zich ongeveer elke minuut tot ie op 80 graden stond.

In jou geval klinkt het als valse lucht?

Pakking inlaatspruitstuk misschien lek....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als dat allemaal niet helpt, laat dan even een compressietest/lektest uitvoeren. Het is niet te hopen dat daar iets uitkomt, maar je kunt het beter uitsluiten.

Een lekke klep of comressieverlies op een andere wijze levert namelijk dezelfde symtomen op.;)

Een compressietest is gedaan en allemaal prima (gelukkig!). Het evt lekken van het spruitstuk moet nog getest worden, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet omdat je dat vaak kan horen...maar goed je weet maar nooit.

We gaan lekker verder zoeken en ik hou jullie op de hoogte :yes:

thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt al veel onderzocht, maar heb je ook de brandstof druk getest?

als de drukregelaar lekt bv heb je echt te weinig vermogen.

siert

Hoi Siert,

Goed punt, ik weet ondertussen niet zo goed meer waar de oorzaak van het inhouden aan kan liggen, maar wellicht is dit het..........

Ik laat wel even weten wat eruit komt

mvg

Steven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou de boel eens "dynamisch" moeten testen. dwz: alle waarden uitlezen bij een draaiende motor.

Het kan best zijn dat een sensor een verkeerde waarde doorgeeft, waarop de motor foutief bijgeregeld wordt.

is de CO waarde al een keer gementen?

Het heeft er alle schijn van dat de motor stationair te arm of te rijk loopt. Je drukregelaar kan een te rijk mengsel veroorzaken. Dat moet dan wel op met een CO meter vast te stellen zijn.

Controleer zeker de slang van het spruitstuk naar de drukregelaar, voel eens of er een flink vacuum op de slang staat als je hem van de drukregelaar trekt en je je vinger erop houd.

Verder kan er een injector ( of meerdere!) lekken. Ook dat geeft een te rijk mengsel! Bouw ze eventueel uit, en bied ze aan bij een Boschdienst ofzo. Die kunnen de injectoren testen en vaak repareren (reinigen). Zelfs bij, schijnbaar, goed lopende motoren, geeft dat vaak een verassend effect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Nou we hebben het gevonden! :D de contacten van twee injectoren bleken niet goed te zijn. Allemaal eruit gehad, schoongemaakt etc en hij liep weer als vanouds!!

gelukkig net voor de vakantie, laat het mooie weer maar komen!!

Iedereen bedankt voor de reacties, ik hoop dat jeepers die tegen hetzelfde soort probleem aanlopen weer extra info hebben om eerder het euvel te vinden!

groet,

SvG

Je zou de boel eens "dynamisch" moeten testen. dwz: alle waarden uitlezen bij een draaiende motor.

Het kan best zijn dat een sensor een verkeerde waarde doorgeeft, waarop de motor foutief bijgeregeld wordt.

is de CO waarde al een keer gementen?

Het heeft er alle schijn van dat de motor stationair te arm of te rijk loopt. Je drukregelaar kan een te rijk mengsel veroorzaken. Dat moet dan wel op met een CO meter vast te stellen zijn.

Controleer zeker de slang van het spruitstuk naar de drukregelaar, voel eens of er een flink vacuum op de slang staat als je hem van de drukregelaar trekt en je je vinger erop houd.

Verder kan er een injector ( of meerdere!) lekken. Ook dat geeft een te rijk mengsel! Bouw ze eventueel uit, en bied ze aan bij een Boschdienst ofzo. Die kunnen de injectoren testen en vaak repareren (reinigen). Zelfs bij, schijnbaar, goed lopende motoren, geeft dat vaak een verassend effect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...