Spring naar bijdragen

CO (erg veel) te hoog


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een XJ uit 1990 (low output) en ik krijg hem maar niet door de APK.

Het CO gehalte was een paar weken geleden 1% en dat is te hoog, ik heb vervolgens de volgende acties al uitgevoerd, maar het CO is alleen maar hoger geworden. Is nu 3% na het vervangen van de Lambda sensor waarvoor 3,5% dus ik wordt er een beetje moedeloos van.

De acties tot op heden waren:

- Vervangen Gasklepsensor

- Vervangen luchtfilter

- Vervangen Lambda sensor

- Motor gereinigd met Injectiereiniger toevoeging aan de benzine

- Alle vacuum slangetjes nagelopen

- De meeste connectoren ingespoten met contactspray

De laatste actie was het vervangen van de Lambda, heb ik door de garage laten doen omdat ik hem niet los kreeg.

Moet zo'n ding nog inrijden of zou het direct goed moeten zijn?

Ander puntje, volgens mij had de computer van een low output geen geheugen en reset heeft dan toch geen nut (+ en - tegen elkaar houden).

Mijn idee is om van de week maar even naar de Jeepdealer te gaan voor het uitlezen, maar als er iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

De APK is bijna twee maanden over tijd en binnekort krijg ik dus een automatisch boete in de bus :bye1:. Dus please help me.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België is dit genoeg voor een '90 model.

Weet niet hoe de limiet in nederland staat.

Maar als het zo is dat ie niet lager dan 1% geraakt, dan verdenk ik eveneens de catalysator.

Waarschijnlijk heb je een holle kat.

Heb ooit zo'n merc gehad: niet door de controle geraken: lambda vervangen, bougies, kabels; etc...

Tot we 's de kat bekeken: gewoon hol !

Na een nieuwe kat (uit massief goud ---> €€€ mercedes tarief) , was alles OK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gents,

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb één bougie gecontroleerd laatst en die zag er perfect uit.

Zou natuurlijk kunnen dat een andere niet goed is.

Ga ik nog checken.

De verdeler weet ik niet, hoe kan ik die controleren??

De catalisator zou er wel onder moeten zitten, vorig jaar geen probleem met APK en in de tussentijd is de Cat niet verwijderd.

Weet iemand of de viergasmeting een verplicht onderdeel van de APK is of kan ik zoeken naar een garage waar deze test niet uitgevoerd kan worden.

Ik had bijvoorbeeld met mijn andere Jeep dat deze werdt afgekeurs op de remmentestbank omdat de handrem op één wiel meer remde dan op het andere wiel, vervolgens bij een andere garage waar ze geen testbank hadden werdt de auto zonder problemen goedgekeurd.

Het lijkt er dus op dat als de garage niet alle middelen heeft om iets te constateren dat de auto daar dan niet op wordt afgekeurd.

Dit zou mij iets meer lucht geven om het probleem op te lossen.

Ik ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Als de CTS sensor (Coolant temp Sensor) niet meer goed is , gaat de motor door verkeerde info te rijk draaien en zal de uitstoot ook neg.beinvloeden.

Deze sensor zit op het thermostaathuis en is voor de computer, dus niet de sensor voor de temp.klok van het dashboard.

Bij het oudere Renixsysteem moet de sensor bij 20C 3400 Ohm zijn.Tussen 11K Ohm en 13,5 K ohm bij nieuwere vanaf 92'

Ik hoop dit dit ook helpt:bye1:

p.s. Soms zit deze sensor bij oudere types aan de bestuurderskant in het midden van het blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'n kat kan een oplossing zijn. Echter is er wel degelijk wat loos: Je motor moet ook zonder kat gemakkelijk onder de 0.5% kunnen komen.

Misschien komt 'ie niet in "closed loop". Dat kan verschillende oorzaken hebben. De lambda waarde is er één, maar ook de al genoemde temperatuursensor kan het veroorzaken.

Daarnaast kan een lekkende injector je co prima om zeep helpen, zonder dat dat resulteert in een slecht lopende motor.

De verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougie's moeten in goede conditie zijn. Ook het luchtfilter moet schoon zijn, om een te rijk mensel te voorkomen.

Let ook even op de gaskabel: Zorg dattie een beetje (enkele millimeters) "vrije slag" heeft, zodat de electronica niet kan registreren dat je een beetje gas geeft. Ook dat helpt namelijk de CO waarde om zeep!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen mij ook nog ergens te herinneren dat het motormanagement in geval van een storing kan overschakelen naar een soort 'noodprogramma' waarbij de waarden natuurlijk niet echt goed zijn, maar de motor wel draaiende houdt.

Bijvoorbeeld: bij een holle kat meet de O2 sensor natuurlijk heibel in de pijp en gaat het management ergens een andere piste volgen.

het zijn zoekplaatjes natuurlijk en er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar ik zou toch wel eens die kat bekijken.

Al is het maar om zeker te zijn dat er nog iets in zit...:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn YJ had bij de APK een CO waarde van rond de 1.00%. Na een rit van een half uurtje was de waarde gezakt tot 0.76.

Daar kwam nog bij dat de uitlaatgassen aardig stonken.

Met een nieuwe katalysator haalde ik een CO van 0,10%! Ruim onder de maximale 0,50% :blush:

P.s. Ik neem aan dat je voorlopig afgekeurd bent en dat je zo'n twee maanden hebt om alles in orde te krijgen. Dat betekent dat je niet met de auto mag rijden.

Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik met mijn afgekeurde YJ de 60 Km naar B&S gereden ben om de katalysator te laten vervangen.

Ik had weinig trek om voor een autoambulance te betalen.

De beurt met APK viel tenslotte sowieso al 4,5x zo duur uit als geplanned. 900 euro ipv de verwachte 200 :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff een misverstand uit de weg ruimen:

Je auto mag niet over de APK datum heen. Je mag 2 maand vantevoren al laten keuren, en als hij dan afgekeurd wordt, heb je dus nog max. 2 maanden om te repareren en goed te laten keuren.

Een afkeur betekend dus NIET dat je weer 2 maand extra respijt hebt. Uiterlijk op de vervaldatum moet de auto opnieuw goedgekeurd zijn.

Je kunt ook nóg eerder je auto laten keuren. Nadeel is dat de keuring dan weer een jaar geldig is, terwijl bij een goedkeuring in de laatste 2 maand voor de vervaldatum je vervaldatum een jaar verschoven wordt. De apk geldigheid is dan dus maximaal 14 maanden.

Rijden met een ongekeurde auto is natuurlijk uit den boze. De boete is fors, en ook verzekeringstechnisch kan er een lastige situatie ontstaan.

Zet je de auto stil, dan kun je na een week of 8, volgens zeggen van "vriend" Koos in "wegmisbruikers", een acceptgiro tegemoet zien.

Dit komt overeen met mijn ervaring: Ongeveer na 2 maand kreeg ik verleden jaar de betreffende acceptgiro in de bus....:whistle:

De enige manier om dit, met een ongekeurde auto, te voorkomen: Schorsen.

De auto mag dan natuurlijk ook niet op de weg, en je moet opgeven waar 'ie staat, maar een bekeuring komt er niet.

Overigens is er één uitzondering: Je mag met een geschorste auto wél naar een APK station en terug rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ff een slangetje los in het inlaattraject dat ie valse lucht aanzuigt

die raad gaven ze me destijds ook toen ik met die mercedes met holle kat naar de keuring moest.

Maar hier in Brugge stonden ze met zo'n splinternieuwe Pierburg computer en als je een slangetje lostrekt, merkt die dit wel aan de afwijking van de lambda waarde.

De technicus kijkt dan wel even onder de motorkap hoor...

zo dom zijn die mannen nu ook weer niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen.

Ik heb een afspraak gemaakt voor morgen bij B&S om de computer uit te laten lezen.

Ben wel benieuwd of hier iets uit komt.

Afgelopen week heb ik een paar kleine stukjes gereden en wat mij opvalt is dat als de motor koud is deze vrij goed draait. Als hij warmer wordt dan wordt het minder, inhouden bij gas geven, bijna afslaan enz.

Misschien toch de temperatuur sensor die denk dat de motor nog koud is en zorgt voor een verzuipende motor door te veel benzine.

Maar voor de zekerheid maar even laten uitlezen.

Als ik het probleem opgelost heb laat ik het jullie weten.

Natuurlijk iedereen hartelijk dank voor alle tips en hulp.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff een misverstand uit de weg ruimen:

Een afkeur betekend dus NIET dat je weer 2 maand extra respijt hebt. Uiterlijk op de vervaldatum moet de auto opnieuw goedgekeurd zijn.

<knip>.

Dat is wel wat mij verteld werd door de keurmeester. Ik had twee maanden om hem alsnog goedgekeurd te krijgen.

Ik mocht er echter niet meer mee rijden, behalve naar het keuringstation.

Bij oom agent heb ik nog nagevraagd of ik ook naar een garage mocht rijden om de auto te laten repareren. Dat mocht dus niet!

Ik zie die twee maanden ook niet als respijt, maar meer als een gelegenheid om de zaken alsnog op orde te krijgen.

Wellicht ben ik dus verkeerd voorgelicht!

P.s. Het beste is natuurlijk altijd om te zorgen dat de auto ruim op tijd gekeurd wordt.

In mijn geval was het gewoon laksheid, dat ik te laat de afspraak maakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gelukt, mijn XJ mag weer een jaartje rondscheuren.

Had wel wat voeten in de aarde maar toch goed gekomen.

Vrijdag bij B&S geweest en die hebben de computer uitgelezen.

Bleek dat de nieuwe Lambda sonde ook niets deed.

Direct een nieuwe geplaatst in de lunchpause (echt top) en toen ging het al veel beter.

CO was nog iets te hoog 0.7, maar met een afgestopt vacuumslangetje kon hij netjes door de keuring.

Zo maar weer even het slangetje terug zetten zodat de auto weer iets beter loopt. Nu kan hij er weer een jaartje tegen.

Volgend jaar zien we wel weer verder.

Iedereen die geholpen heeft hartelijk dank.

MVG Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...