Spring naar bijdragen

foutcode 27, verbruik 1:5


Recommended Posts

hallo allemaal,

Vandaag heb ik eindelijk ontdekt hoe ik de foutcodes op mijn ZJ uitlees. Ik maar focussen op het check engine lampje... moet dus naar het km display kijken...

Ik las het volgende : 12 - 27 - 27 - 27 - 55

12: battery power tot PCM was disconnected . Lekker boeien, kan het me niet herinneren

27: Injector #? control circuit (? is nr 1, 2, 3). . Does not respond properly to the control signal.

Ik rijd op LPG. Als ik zoek in dit forum lijkt het dat wanneer je op LPG rijd je deze melding krijgt omdat je installatie niet met deze sensoren werkt. ik heb vervolgens even op benzine gereden en toen weer uitgelezen, same story.:D Daarnaast heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 5, waarbij ik 85% op de snelweg continue 120km/h rijd.:yes:

Verder loopt auto prima.

De vraag is of ik een probleem heb en zo ja of dit invloed heeft op mijn verbruik.

Vraag twee is dan als vraag 1a met ja beantwoord wordt, hoe ik dit op moet lossen.

Ben maar een eenvoudige logistiekeling, maar wel enigzins technisch. Dus als iemand mij kan vertellen hoe eea werkt...

bedankt alvast...

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

hallo allemaal,

Vandaag heb ik eindelijk ontdekt hoe ik de foutcodes op mijn ZJ uitlees. Ik maar focussen op het check engine lampje... moet dus naar het km display kijken...

Ik las het volgende : 12 - 27 - 27 - 27 - 55

12: battery power tot PCM was disconnected . Lekker boeien, kan het me niet herinneren

27: Injector #? control circuit (? is nr 1, 2, 3). . Does not respond properly to the control signal.

Ik rijd op LPG. Als ik zoek in dit forum lijkt het dat wanneer je op LPG rijd je deze melding krijgt omdat je installatie niet met deze sensoren werkt. ik heb vervolgens even op benzine gereden en toen weer uitgelezen, same story.:D Daarnaast heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 5, waarbij ik 85% op de snelweg continue 120km/h rijd.:yes:

Verder loopt auto prima.

De vraag is of ik een probleem heb en zo ja of dit invloed heeft op mijn verbruik.

Vraag twee is dan als vraag 1a met ja beantwoord wordt, hoe ik dit op moet lossen.

Ben maar een eenvoudige logistiekeling, maar wel enigzins technisch. Dus als iemand mij kan vertellen hoe eea werkt...

bedankt alvast...

Marco

die van mij rijdt ook 1 op 5 op gas en op benzine

hele lange stukken snelweg met constante snelheid wil het 1 op 6 worden, wil je zuiniger, probeer dan 100/110

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De melding over een injector die niet reageert op een signaal van de computer is nooit goed. Ook niet op LPG. Bij sommige LPG-installaties wordt het signaal van de lamba-sonde niet gebruikt en levert dan een foutcode op (ben even vergeten welke).

Het is echter wel zo dat de injectoren worden uitgeschakeld bij rijden op LPG. Het zou dus zomaar kunnen dat er ergens in de logica tussen gas-computer <-> injectoren <-> jeep-computer een verbindings-probleem zit.

De melding gaat niet uit zichzelf weg; heb je de computer gereset (accu los etc.) en daarna een stuk alléén op benzine gereden alvorens opnieuw uit te lezen?

Overigens is 1 op 5 bij 120km/h een nette waarde. Liep mijn 5.2 ook. Mijn 5.9 haalt het alleen met een fluwelen voet. Beide op Prins VSI LPG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb niet gereset. Dat is toch accupool minstens 10sec los? Lekker, kan ik al mijn zenders ed weer programmeren....

Het verbruik 1 op 5 is op zich geen ramp, rijd geen jeep omdat ie zo lekker zuinig is... Maar je hoopt natuurlijk altijd adt je hem zuiniger kan krijgen. Tegelijkertijd is het zo'n mooi geluid als je goed gas geeft. ;-)

Maar zal eens een reset uitvoeren en op benzine rijden dan.. Ben benieuwd.

Gr Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt; alleen zelfs nog de accupolen langer loslaten (10 minuten) of ze loskoppelen en een paar seconden tegen elkaar houden. Alternatief is het verwijderen van de foutcodes d.m.v. een ODB2-scanner (als die van jou van na 1996 is). Ik heb er eentje dus zou het voor je kunnen doen als je in de buurt van Delft/Pijnacker woont?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond de reset gedaan en daarna op benzine gereden. Foutcodes zijn weg, ook nadat ik op lpg heb gereden. Nu is het 12 en 55, dus accu is losgeweest en einde bericht!

Wat ik wel heb dat de GC slecht op benzine rijdt. in lage toerentallen mis ik vermogen en als ik goed gas geef hoor je een klap onder de motorkap en voel ik dit ook in mijn gaspedaal. Het lijkt vanuit het filter te komen, deze zit direct op het blok. Dat klepje eronder lijkt me bestuurt te worden door het gaspedaal. Ik hoop dat het komt door een erg vuil filter, heb net een nieuwe besteld. Wel vreemd dat ik op gas den geen problemen heb.. tenzij dit een ander mengsel vereist en een verstopt luchtfilter minder erg is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

luchtfilter vervangen, geen noemenswaardig verschil. OP lpg loopt ie perfect, maar op benzine nog niet. Als je heel weinig gas geeft doet ie het wel, maar als je het gas intrapt hoor je een soort klap in het luchtfilter en voel je dit in het gaspedaal. Filter lag er zelfs af.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is controle van injectors. Als je luistert met een stethoscoop hoor je ze keurig klikken. Weerstand is ook allemaal ok en ze krijgen ook voeding. Sensor bij luchtinlaat, ben de naam ff kwijt, weeg de lucht zeg maar, die krijgt ook de juiste spanning.

Mijn volgende actie wordt het vervangen van distributiekap + rotor en bougiekabels. Deze zijn niet zo heel goed meer. Verder ga ik ook het brandstoffilter nog vervangen. Hoop dat het dan wel wat wordt...

Zie ik nog iets over hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

luchtfilter vervangen, geen noemenswaardig verschil. OP lpg loopt ie perfect, maar op benzine nog niet. Als je heel weinig gas geeft doet ie het wel, maar als je het gas intrapt hoor je een soort klap in het luchtfilter en voel je dit in het gaspedaal. Filter lag er zelfs af.

Klonk als ontploffing??? das backfire, moet je voorzichtig mee zijn. Meestal een klep die niet goed of niet op tijd sluit. Of een behoorlijk verkeerd ontstekings tijdstip.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

verkeerd ontstekingstijdstip zou dan pleiten voor het vervangen van de distributiekap en kabels lijkt me? Daarbij ga ik ook het benzinefilter vervangen, kan me zo voorstellen dat de brandstofpomp en controller denken voldoende brandstof sturen maar dat het filter daar wat minder van maakt.

Hoop dat ik het spul gauw binnen heb dan kan ik weer aan de slag. Soms wordt je toch wel een beetje moe van een Jeep. Je blijft er werk aan hebben, al heb ik nog steeds de utopische gedachte dat ik een keer een punt bereik dat ie helemaal perfect is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms wordt je toch wel een beetje moe van een Jeep. Je blijft er werk aan hebben, al heb ik nog steeds de utopische gedachte dat ik een keer een punt bereik dat ie helemaal perfect is.

It's a Jeep thing.......:whistle:

Rotor en verdeler vervangen zou idd kunnen helpen, de 4.0 is daar wel gevoelig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dikke backfire dus, misschien een injector die aan het druppelen is ipv nevelen, = gare verbranding = pang pang = weinig power.

conclusie, het gas niet meer intrappen!

WACHT!! misschien een gare bougie, of zou het dan ook bij stationair en rustig rijden moeten ploffen afentoe?

HMMM!!!!!!!

/edit... zucht er is nog een 2e pagina... ! *slaat tegen kop*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Dion redelijk in de juiste richting zit. Vooral ook omdat het na overschakelen op benzine gebeurd.

Het lijkt er dus op dat er LPG ingespoten blijft worden, ook al staat 'ie op benzine. Een doorspuitende lpg injector kan ook een meerverbruik veroorzaken, en ik kan me voorstellen dat er ook een foutcode gegenereerd wordt wanneer het mengsel rijk blijft bij nullastafschakeling van de inspuiting....

Kortom: checken die LPG én benzine injectoren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thanks voor de response.

Maar ik snap het niet helemaal eigenlijk:blush:

Worden de injectoren ook door de lpg-installatie gebruikt? Hoe dan ook, op lpg heb ik geen enkel probleem en ook vol vermogen. Het zou niet best zijn als ik nog meer vermogen zou hebben:rolleyes: Heb je dus separate injectoren????

De injectoren hoor ik allen klikken en weerstand is van allen ok. Kan je die dingen er simpel uitdraaien en checken of trek ik dan een pakking aan gort?

87Wrangler, denk je dat als ik op benzine rijdt ik ook lgp-inspuiting heb???

Het is niet echt ploffen zoals je wel eens uit een uitlaat hoort komen. Meer een klap vanuit bovenkant blok, bij het luchtfilter. Logisch lijkt me dat je dat in het gaspedaal voelt. stationair loopt ie wel aardig, maar je kan niet je kopje koffie op het blok zetten, zou er wel aframmelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Injectoren worden niet gebruikt door de gasinstalatie, de PCM word wel gefopt door de gasinstalatie dmv een injectorsimulatie. Dat wil zeggen, op gas denkt de PCM dat de injectors gewoon werken, wat ze natuurlijk niet doen. Er is wel brandstofdruk aanwezig, als een injector niet goed zou afsluiten kan er benzine weglekken en bij het gasmengsel komen.

Nu lees ik dat je op LPG geen problemen heb, maar dat de backfire zich op benzine voordoet. Ik zou dus eerst zorgen dat rotor, verdelerkap, kabels, bougies en onstekingstijdstip in orde zijn....

Als je zeker wilt weten of en geen LPG bij de bezine komt, trek je de stekker van de gasklep eraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb kap en kabels vervangen. Rotor en benzinefilter waren verkeerd geleverd maar komen vandaag. Echter met kap en kabels geen verschil. heb gap van bougies ook aangepast volgens Haynes.

Twijfel toch over injectoren. Kunnen die zodanig ranzig zijn dat er of geen benzine doorkomt of druppelt ipv verdampt? Zo ja, kan je die er net als bougies uitdraaien en schoonmaken/doorblazen of moet ik dan pakkingen vervangen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gisteravond brandstoffilter vervangen en rotor. Benzinefilter was een groot feest, brak de koppeling af.... Nu dus hele nieuwe slang moeten trekken... geintje heb je zo.

Echter probleem, niet fatsoenlijk lopen op benzine, is niet opgelost. Echter deed ik wel een schokkende ontdekking. Ik had wat kabels van een relais losgetrokken die iets met lpg doet. Verkeerd teruggedaan en toen deed hij op lpg ook vreemd. Toen bleek dat ik zowel op lpg als benzine rijd terwijl schakelaar op lpg stond. Kabels weer goed gedaan en nu werkt lpg weer goed. Ik vermoed nu dat als ik op benzine schakel, het lpg niet wordt afgesloten. Ik moet nog eens hard nadenken hoe ik dit kan testen. Zal nog wat foto;s maken.

Ander punt is dat een monteur (van cougar heli...) vermoed dat mijn kleppen niet goed zijn gesteld. Op lpg alsook benzine loopt ie stationair niet zo netjes, blok schud. Ik dacht eigenlijk dat de kleppen zelfstellend zijn? Echter lijkt volgens Haynes wel afstelling mogelijk. kan iemand hier iets over roepen en dan ook afstand en volgorde? En het schijnt een relevante vraag te zijn of dit bij warm of koud blok moet... Er loopt hier nog een oude monteur rond die volgens mij nog voor Napoleon heeft gestreden die mij daarbij kan helpen...

gr,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoop dat iemand iets kan roepen over het stellen van de kleppen. Kan dat nou wel of niet? Zo ja, welke afstand bij lpg???

Nope, er zitten hydraulische klepstoters in het blok.

Al geprobeerd de gasaanvoerslang eraf te halen op benzinestand, zo kun je uitsluiten dat er gas "bij" komt op de benzinestand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

twijfel of ik zomaar slang van verdamper naar luchtfilter los kan trekken en dan rijden. Is dat niet een beetje spannend?

Kleppen stellen dus niet mogelijk... Ik heb wel dat als het blok koud is ik wat getikker hoor. Zijn de kleppen oid dan versleten? Wat is het risicio van doorrijden en wat zijn mogelijke kosten? Kmstand is inmiddels ruim 270k.

gr,Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanavond nog wat gerommeld. Gasinstallatie helemaal nageplozen. Circuit vanaf accu onderbroken. Lijkt me dat er dan echt geen lpg uitkomt. Mocht dat wel zo zijn zou dat ook gebeuren als auto helemaal uitstaat en zou gastank leeglopen door het luchtfilter. Dat is niet het geval.

Nog steeds als ik op benzine rijd en het gas intrap komt er geen vermogen en je een soort van klap net onder de motorkap hoort die je ook in je gaspedaal voelt. Ik wordt soms zo moedeloos van deze auto...

nog eenmaal het rijtje wat ik heb gedaan:

  • brandstoffilter vervangen;
  • luchtfilter vervangen;
  • bougies vervangen;
  • bougiekabels vervangen;
  • rotor vervangen;
  • distributiekap vervangen;

Op lpg heb ik geen enkel probleem. In heel het onstekingscircuit lijkt me dan ook alles in orde. Het enige dat anders is bij het rijden op benzine in plaats van lpg is het gebruik van injectoren. Misschijn zijn deze niet helemaal jovel. Weet iemand in de omgeving Dordrecht een bedrijf die dat doet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...