Spring naar bijdragen

Meten lekstroom?


dobster
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Vanmiddag wilde ik mijn auto starten; accu leeg. Heel vreemd. Heb een nieuwe accu gehaald en een lader. De oude accu (die volgens mij niet eens oud is) zit nu onder de lader en de nieuwe accu heb ik aangesloten. Nu wil ik voor de zekerheid eventuele lekstroom meten. Ik heb een multimeter maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat met deze kan en hoe ik dat moet doen.

Ik weet dat ik de minpool moet loshalen en de multimeter tussen de minpool en de - kabel moet zetten.

Hierbij voeg ik een foto toe van mijn multimeter. Ik had de schakelaar op 10A gezet maar kreeg toen geen waardes. Daarna heb ik hem op 200 m gezet en kreeg een waarde van 26,2. Maarja, ik weet dus niet of ik dat goed gemeten heb en hoe ik die waardes moet interpreteren...

multimeter.jpg

Help!:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet de schakelaar wel op gelijkstroom zetten. Is niet goed te zien op de foto, maar zit er wel een wisselstroom-meting op??

Als je mili-amperes wilt meten moet je ook de meetsnoer in de andere aansluiting stoppen. Waar hij in zit op het plaatje is alleen geschikt voor de 10A stand.

Begin wel in de 10A stand met meten, anders is mischien je meter al stuk voor je iets in het display hebt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de nieuwe accu nu losgekoppeld want ik zag net dat de binnenverlichting (die onder bij de voetjes) bleef branden. Ik moet morgen gewoon werken dus kan geen auto gebruiken die niet wil starten.

Ik had overigens gemeten via wisselstroom, niet via gelijkstroom.

Ik snap er de ballen meer van, zoveel electronica, zoveel.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de nieuwe accu nu losgekoppeld want ik zag net dat de binnenverlichting (die onder bij de voetjes) bleef branden. Ik moet morgen gewoon werken dus kan geen auto gebruiken die niet wil starten.

Ik had overigens gemeten via wisselstroom, niet via gelijkstroom.

Ik snap er de ballen meer van, zoveel electronica, zoveel.....

Hallo Dopster. Ik denk dat het veel veiliger en makkelijker is om met een testlamp een lek te vinden. Is de drain weinig(50milliamp) dan zal de testlamp niet branden. Is het echter iets groter ,zoals een kortsluiting of een grote verbruiker, dan zal je testlamp aan gaan. Een multimeter is dan meestal kapot.(dure zekering,als er tenminste een inzit):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de nieuwe accu nu losgekoppeld want ik zag net dat de binnenverlichting (die onder bij de voetjes) bleef branden. Ik moet morgen gewoon werken dus kan geen auto gebruiken die niet wil starten.

Ik had overigens gemeten via wisselstroom, niet via gelijkstroom.

Ik snap er de ballen meer van, zoveel electronica, zoveel.....

Blijft de hele binnenverlichting branden of alleen bij de voeten?

Als de hele binnenverlichting blijft branden kan het zo zijn dat die aangezet is met de lichtschakelaar/dashboard dimmer?

Ik wist dit in het begin ook niet maar met die schakelaar kun je de dashboard verlichting dimmen maar als je hem iets doordraait dan kun je er ook je binnen verlichting mee aanschakelen.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dobster,

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn WJ 4.0 vorig jaar;

Zoog op 3 dagen zijn accu leeg.

Toen we hem uitgemeten hebben, met de multimeter op 10 amp stand, dan trok hij bijna 1,6 ampère. Dit op een accu van 70 AH betekent dat de accu dan op 70/1,6 is 43 uren leeg was.

Nu, er bleek dus een ferme lekstroom te lopen, en na veel zoeken hebben we die gevonden in de deur van de bestuurder, in de kabelboom die naar de knopjes van de raambediening en zo liep. Gewoon een akkefietje dus.

De WJ grand cherokee hebben heel wat electronica aan boord, die ook actief blijft als de wagen slaapt. De normale drain mag ongeveer 150 tot 200 mA bedragen. Ik zit momenteel op 330 mA. Ik snap ook niet waarom dit zoveel is, want we hebben echt alles gecheckt.

De Body control module slikt ook wel aardig wat, en daarom heb ik op mijn WJ permanent in zijn slaaphok een druppellader erop staan. Ik kan altijd starten nu.

De beste manier om te achterhalen waar het lek zit, is je multimeter ertussen en dan één voor één alle zekeringen uithalen, en kijken hoe de meter erop reageert. Zo heb je vlug een idee waar je kunt beginnen zoeken.

In de handleiding van de WJ staat ook dat je een zekering moet uithalen in het bakje in het motorcompartiment als je hem lang stilzet. Deze zekering gaat dan de stroom naar de BCM onderbreken.

Ik doe dat niet, ik los het op met de druppellader. Dit is best handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is de manier... alle zekeringen één voor één proberen.

Met de meter op AC meet je overigens crap! Moet echt op DC staan!

En een lampje... tja.... Die heeft wel een erg grote inwendige weerstand. Daardoor kan het goed zijn dat enkele systemen in hun opstartstoom blijven hangen, waardoor de lamp fel brand ( wat een hooge stroom doet vermoeden) maar je feitelijk nog niets weet.:unsure:

Een lampje gebruiken is meer een idee als je de stroom wilt begrenzen. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een kortsluiting tegen massa.

Maar zoals je al aangaf: Er blijft wat branden in de auto. Daar zou ik me nu allereerst eens op concentreren.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een paar 'verdachte' onderdelen die lekstromen lusten:

verlichting (ook soms als je het niet ziet, zwak licht dus)

radio en versterker die niet in OFF of STBY modus gaan

electrische antennes die niet volledig in / uit gaan

gecorrodeerde massapunten waardoor componenten sluipmassa gaan zoeken via andere wegen

lekke elco's in de electronica

maar doe eerst eens de test met de zekeringen, dan kunnen we je verder adviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle adviezen tot dusver. Ik heb niet heel veel tijd en al helemaal geen verstand van meten. Ik ben vandaag dus op zoek gegaan naar iemand die me verder kan helpen.

Ik heb de dynamo vandaag laten doormeten, met en zonder verlichting. Die bleek in ieder geval goed te zijn. De binnenverlichting is inmiddels weer uit. Heb een paar keer aan de deurschakelaar zitten pielen, vandaar.

Ik heb het idee dat het 'spookt' in mijn auto. De ene keer brand er dit, de andere keer dat. De ene keer doen alle meters het normaal, de andere keer niet. Aanstaande donderdag heb ik een afpraak met de garage, zij gaan hem helemaal even doormeten en nakijken.

Ondertussen ben ik nog steeds gelukkig met mijn Jeep, ook al snap ik er niet veel van...:unsure:

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle adviezen tot dusver. Ik heb niet heel veel tijd en al helemaal geen verstand van meten. Ik ben vandaag dus op zoek gegaan naar iemand die me verder kan helpen.

Ik heb de dynamo vandaag laten doormeten, met en zonder verlichting. Die bleek in ieder geval goed te zijn. De binnenverlichting is inmiddels weer uit. Heb een paar keer aan de deurschakelaar zitten pielen, vandaar.

Ik heb het idee dat het 'spookt' in mijn auto. De ene keer brand er dit, de andere keer dat. De ene keer doen alle meters het normaal, de andere keer niet. Aanstaande donderdag heb ik een afpraak met de garage, zij gaan hem helemaal even doormeten en nakijken.

Ondertussen ben ik nog steeds gelukkig met mijn Jeep, ook al snap ik er niet veel van...:lol:

Ik houd jullie op de hoogte!

Je bent er toch wel van op de hoogte dat op de verlichtingsschakelaar ook de binnenverlichting zit?

Aan die ronde knop draaien (links rechts) en je zet de binnenverlichting aan.

Eraan trekken en je zet je stads cq dimlichten aan..

PS je zou niet de eerste zijn die er op deze manier achter komt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...