Spring naar bijdragen

Wat is legaal in NL


 Share

Recommended Posts

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/achtergrond/bullbars/

Auto’s die na 24 mei 2008 in het verkeer worden gebracht mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto.

....ik weet niet of je al een NL kenteken hebt, maar zo ja dan scheelt dan een hoop gesleutel.

Wat ik persoonlijk een erg goeie regel vind:

De kern van deze nieuwe regelgeving is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Bullbar verhaal in Nederland heb ik ook niet helemaal meegekregen.

Ik had wel een gehoord dat op nieuwe SUV's geen bullbal meer geplaatst mag worden? (let wel, gehoord)

Nou zie ik het al voor me dat ik op mijn verjaardag (volgende zomer pas hoor) een heuse Bananenbumper ala Droopy uit het kadopapier ga scheuren. Hoe zit het met deze bumper? (hij is wel erg Kewl) Vooral de bevestiging voor de sleepogen steken nogal uit.

Mag dit nog steeds in ons kikkerlandje?

EDIT-

Oh ja, leuk linkje K'meel, maar dat gaat ook over nieuwere SUV's.

Maar hoe moet je het letsel verhaal vertalen.

Als je iemand platwalst met een gangetje van 100 km/h zal die bullbar dan de oorzaak zijn van het meeste letsel :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je iemand platwalst met een gangetje van 100 km/h zal die bullbar dan de oorzaak zijn van het meeste letsel :lol:

Jup... Die zat vooraan, en is dus de dader. :P

Ik heb ook wel zo m'n twijfels hoor. Als je een CJ/YJ/TJ bekijkt (standaard), dan steekt de voorbumper ver uit. Raak je daarmee een voetganger, dan zal die 2 gebroken knieën oplopen, en daarna met z'n knar op de motorkap slaan.

Met bullbar, bijv een New Yorker, wordt de voorkant eigenlijk vlakker....

Lierbumpers zijn weer een ander verhaal. Maar: Geen bullbar! Dus niet verboden??

Een ander probleem is natuurlijk de typegoedkeuring. Indien nodig, kunnen ze je bekeuren voor een ander uitlaatspruitstuk....:huh:

Ach... regels zijn er om overtreden te worden! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, maarre nu weet ik eigenlijk nog niet wat er wel mag en wat niet?

Mag ik hen 2 inch verhogen? mag ik wheelspacers gebruiken? een catback uitlaat? chiptunen?

Jullie hebben vast geen standaard wranglers toch????

Wat zeker mag:

- 2" verhogen

-catback uitlaat, maar de geluidsnorm zou misschien een probleempje kunnen zijn. Alleen een pijp zonder demper bijvoorbeeld.

-Chiptunen heb ik geen idee van, zo hard rij ik nooit :frusty:

-Wheelspacers zijn op zich niet verboden, denk er wel om dat de banden niet meer dan 3mm buiten de body uit mogen steken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn weten is het Veranderen(lees:vergroten) van je spoorbreedte nooit toegestaan ook niet als dit gebeurd met een velg met een andere ET steek of spacers.:blush:

Zodra er geen type goedkeuring is mag er niks volgens mij(ook niet verhogen)

Controle is er weinig maar kan natuurlijk wel.

Navraag bij het rdw kan wat licht brengen misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...