Spring naar bijdragen

Trillende krukasdemper


Stern
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vanmorgen vond ik dat het geluid van het blok toch wel erg luid en rammelend klonk. Voor de zekerheid het oliepeil gecontroleerd, maar dat was in orde. Tijdens de rit bleef het geluid echter toenemen en een nieuwe blik onder de kap maakte me duidelijk dat er een "slag" zat in het onderste wiel waar de multiriem omheen loopt.

Dat blijkt de "crankshaft vibration damper" te zijn . . . .

Mede gezien de geluiden ben ik bang dat de krukaslagers om zeep zijn. Of zijn er nog meer mogelijkheden? In ieder geval durf ik nu niet meer te rijden, maar heb de auto eigenlijk dagelijks nodig. Iemand ideeën?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Derde poging:

:frusty: Al twee keer een heel verhaal getypt, dat verdween bij het invoegen van de foto's . . . . :wub: Nu dus eerst de foto's geplaatst :whistle::blush:

Aan de demper kan ik niets bijzonders zien, het ietwat rafelige randje is rubberachtig en dat lijkt zo te horen. Hij zit ook muurvast op de krukas en als ik deze ronddraai hoor ik geen vreemde geluiden.

2562924300015902654jVNuzi_th.jpg 2808837910015902654nhCcTj_th.jpg 2105159210015902654HnwxSm_th.jpg

Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat hier geen problemen zijn.

Wel is het me opgevallen dat de fan niet gefixeerd op de as zat, vandaar dat ik die gedemonteerd heb. Toen zag ik dat er een veer op zit die waarschijnlijk al te abrupte schokken hoort te dempen (?) maar volgens mij werkt dat niet meer. Toch zit de fan wel mooi op de as en verwacht ik niet dat deze verantwoordelijk is voor de herrie van vanochtend.

Maar wat dan wel? Ook de andere poelies zitten gewoon goed, alleen die van de waterpomp kan ik ietsje bewegen . . . . Nog iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook zoiets gehad met de crankshaft harmonic balancer:wacko: ...mooie naam he ..wist niet dat ik hem had tot dat hij kapot was:P

Deze was bij mij dus flink aan het slingeren en dat gaf bij mij een rammelend geluid, dit was ook duidelijk zichtbaar tijdens het draaien.

Heb hem toen vervangen, zie:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=9088&page=2

Heb dan wel een snaar ipv multiriem, maar de basis blijft hetzelfde.

Groeten Glenn...

Heb nog even langs je foto's gelopen....blijft mooie hobby he zo'n jeep :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Dat veertje dat je ziet aan je Fan is een bimetaaltje dat de clutch doet stroever worden eens de motor warm krijgt, waardoor de Fan sneller gaat draaien. Heeft niets met opvangen van schokken te maken, daarvoor heb je je trillingsdemper.

images.ashx?i=5362170.jpg

Speling op de as van je waterpomp is meestal geen goed teken, vroeg of laat zal deze het begeven.

Misschien is het wel deze dat je gehoord hebt. Soms kan je een lager horen piepen, soms een knarsend geluid van het pompwieltje die tegen de cilinderwand wrijft. Vanaf dat hij ook maar iets van koelwater lekt is hij ook dringend aan vervanging toe.

Als je de waterpomp vervangt, vervang dan ook meteen de clutch die op de Fan gemonteerd zit. Als er daar speling op zit zal de nieuwe waterpomp ook niet lang meegaan.

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jeepertje Geert, bedankt voor je opmerking over het bi-metaaltje! Nu begrijp ik niet alleen waarom het niet werkte zoals ìk dacht dat het zou moeten werken, maar ook hoe het werkt als het werkt zoals het wel zou moeten werken. :blush::P:lol: Sorry, het is laat . . . .

Of ik de waterpomp moet vervangen weet ik nog niet. Het voelt niet echt aan als speling "van het verkeerde soort". Of moet dat vliegwiel net zo strak gefixeerd zijn als de overige poelies? Wat ik bedoel is dat ik door aan de ene kant van het vliegwiel te trekken en aan de andere kant te duwen, het vliegwiel (inclusief as) een heel klein beetje kan bewegen (buigen), terwijl dat met de andere nagenoeg onmogelijk is.

@ Glenn, jouw verhaal had ik inmiddels gevonden! Inderdaad nagenoeg hetzelfde probleem, alleen weet ik niet of ik dezelfde oplossing ter beschikking heb. :frusty: Ik zit niet slecht in m'n gereedschap, maar poelietrekkers zitten daar toch nog niet bij. Straks maar eens even de buurman lastig vallen :wub:

Ik heb even heel kort de motor gestart en een klein stukje gefilmd. Je kunt wel zien hoe erg het ding slingert, ook al slingert de camera lekker mee . . . . besmettingsgevaar? :whistle:

:lol: Een prachthobby! :lol: Ik maak telkens foto's met de bedoeling om er zo'n mooi project-topic van te maken, maar uiteindelijk komt er van zo'n topic maar weinig terecht :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Niet verwachten dat bij een goed werkende clutch, bij een warme motor, de Fan vast op de waterpomp staat hoor, je kan deze altijd nog verdraaien.

Ik weet het, 't was laat, maar je motor heeft maar één vliegwiel en dat zit aan de andere kant van de motor :wub:.

Die trillingsdemper kan je ook demonteren zonder polietrekker of speciaal gereedschap.

trillingsdemper.jpg

Een stuk (afval)ijzer met vier gaten in, één diameter 12mm en drie diameter 10mm. Drie boutjes (Engelse draad :whistle:) op de trillingsdemper vastschroeven en een bout + moer M12 gebruiken om de demper van de as te duwen.

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij slingert inderdaad net zo als hij bij mij deed..

Heb de mijne toen in Tiel gehaald samen met de keerring.

Mocht je buurman geen trekker hebben mag je die van mij wel lenen, of zo'n plaatje maken.

Weet ook nog wel dat voor het erop zetten de bout waar die mee vast zit net te kort was om hem er op te draaien, heb er toen een verzonken ring voor gedraaid om dat op te lossen.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt weer voor jullie reacties en tips!

De termen vliegwiel en poelie gebruikte ik door elkaar omdat ik me niet bewust was/ben dat dit verschillende dingen zijn. :lol: Ik zal proberen het verschil te ontdekken en het voortaan beter te doen :P

Mijn buurman beschikt helaas niet over een geschikte poelietrekker en ook een geschikt stuk ijzer was ver te zoeken om maar te zwijgen van tapjes met Engelse draad . . . . :P Ik neem hierbij dan ook terug dat ik niet slecht in mijn gereedschap zit; ik mis vaak precies de dingen die ik nodig heb ;)

Ik hou me dan ook van harte aanbevolen Glenn! Ik probeer vanmiddag wel even contact met je op te nemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...