Spring naar bijdragen

caravan achter een cherokee


Jerry
 Share

Recommended Posts

Goedendag, ik ben nieuw hier en heb nog geen jeep gekocht maar ik ben het misschien van plan.

Ik wil vanwege enkel klachten een auto met een automaat en nu dacht ik dat een cherokee wel leuk zou zijn.

Leuke auto met karakter 4x4 en een betrouwbare automaat?

Ik dacht aan een 4liter op lpg met trekhaak voor de caravan.

Ik vraag me echter een paar dingen af.

Is de cherokee betrouwbaar en kan ik er een tandemasser caravan achter hangen van 1400kg beladen.

Dat het mag dat weet ik maar is de cherokee een stabiele trekauto of gaat hij snel slingeren.

Ps ik kan de auto zelf onderhouden en sleutelen is mijn hobby.

Dus zijn er hier mensen die een caravan achter de cherokee hangen of zware aanhangers?

Mvg Jerry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die XJ 4.0 HO doet het prima met de caravan. Wij hebben een 5.25 (opbouw 6.10, totaal 7.25) enkelasser, beladen 1.500 kg, en dat geeft geen enkel probleem. Ik ben een relatief bedaarde rijder en stop bij 100 km/u.:bye1:

Bij grote hitte 1x last van te warme motor gehad, maar dat bleek een defect aan de koppeling van de ventilator, en zonder airco ging het toen ook prima met de motor. Voor ons zelf waren die olus 30 gr. buiten wat minder toen:P.

Let wel op dat er van verhogen weinig sprake kan zijn. De vering wordt dan wat stugger (slecht voor de caravan) en de caravan gaat achterover hangen. Die wordt dan staartlastiger, maar met een tandemasser zal dat wel meevallen.

Brandstofverbruik lag rond de 16 liter, dat wel:( en als er LPG onderbouw op de XJ is gemonteerd moet je er wel rekening mee houden dat een 25-30 liter benzinetank voor frequent tankstation-bezoek zal zorgen als er geen LPG te koop is. Dat is dus afhankelijk van de bestemming.

Stuur anders JanW eens een mailtje of PB. Hij rijdt nu geen XJ meer, maar heeft een jaar of wat ook de caravan met een XJ gereden. Ik dacht dat hij voornamelijk richting Italie ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16liter op 100km met een caravan vind ik niet verkeerd,ik rij nu op lpg met een volvo945 1 op 5.5 met de caravan in de ardennen maar ik ga wel met 110 de hellingen op:D.

Helling af doe ik het wel kalm aan trouwens.

Ik begrijp verder uit jouw ervaring dat de caravan er bij 100km per uur gewoon stabiel achter hing dus dat stemt me wel gerust;).

Ik zal eens gaan kijken wat er allemaal te koop staat op lpg en grijskenteken.

Mvg Jerry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowel met mijn XJ als mijn KJ altijd flinke caravans getrokken. Beide Jeeps zijn uitermate stabiel. Ook boven de 100 km/u voel je gewoon dat het veilig is.

Enige waar je wat last van hebt zijn die hoge huur busjes die je met 130 voorbij razen. Dat voel je even. Ook inhalen van vrachtauto's moet je niet met 1 hand aan het stuur doen, maar dat is logisch lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hetzelfde met die voorbij komende tdi busjes van tegenwoordig maar sins ik een stabilisatorkoppeling op de caravan heb is het bijna verdwenen.

Ik heb wel de stabifix3 en mijn caravan is een solifer 5602i en die liggen toch al erg koersvast op de weg.

Maar omdat de volvo 940 een erg sterke en stabile trekauto is ben ik wat voorzichtig om over te stappen.

Waarom zit er trouwens zoveel verschil in de gewichten van de verschilende cherokee's?

De lichtste die ik tegen kwam weegt 1400 op kenteken en de zwaarste 1660.

De laatste was wel met lpg trouwens.

En bedankt voor de snelle antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die gewichten zullen verschillen per model. Je hebt 2.5L, 4.0, al dan niet met automaat en de diesels.

Voorts is een flink aantal afkomstig van import, en daarvan wordt het gewicht van het weegrelaas overgenomen. Die van mij is ingevoerd in 2001, volgens Autoweek moet-ie 1.450 kg. wegen, maar op kenteken staat 1.550 kg.. Dat zal onder meer verband houden met de achteraf gemonteerde trekhaak. Als er dan nog een 80 l. LPG tank ingaat, zit je al snel op die 1.650 kg. dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De overstap van Volvo 940 estate naar Jeep Cherokee heb ik ook gemaakt in 2000. Als ik eerlijk ben dan vind ik de Volvo een betere trekauto.

Ik had een 1995 2.3 lpt. Daar kan (kon) de 2.5i Cherokee echt niet tegenop. De 4.0 XJ is waarschijnlijk een heel ander verhaal, net zo als de 3.7 KJ die ik nu gebruik als trekker. In een woord geweldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik trek mijn Eriba Nova (1350 kg) met een KJ 2.8CRD automaat.

De KJ heeft een eigen gewicht van 1931 kg.

Dit is een mooi overgewicht t.o.v. de caravan.

De combinatie Jeep/Caravan is zeer stabiel.

Ik heb daardoor nauwelijks last van voorbij razende huurbusjes/touringcars en vrachtauto's.

Hou bij 100 km/u. ook voor gezien.

Dit jaar op vakantie in de Pyreneeen, geen enkel probleem.

Gehele Pyreneeen doorkruist vanaf Andorra tot aan Middelandse Zee.

Soms overdrive uitschakelen in verband met pendelen tussen hoogste versnelling en overdrive.

Caravan rijden met automaat vind ik heerlijk relaxed.

Stond vooraf ook hier sceptisch tegenover.

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij dezelfde ervaring. De KJ is stabieler dan de XJ. Volvo is lang geleden dat ik daarmee een caravan getrokken heb (1999). Ik vond toen de overgang van Volvo naar XJ groot (dwz de Volvo is beter). Vooral de prestaties van de XJ vielen mij tegen (2.5i).

De KJ is een 3.7 V6 met automaat. Ook ik ben er mee naar Z.Frankrijk geweest (Lourdes). Geweldige prestaties (voor je er erg in hebt zit je op 120/130 km/pu). Wel vrijwel constant de OD uit gehad.

Maar als je nu in een 940 rijdt zal de KJ wel geen optie zijn (te rond:))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat die Volvo beter presteert verbaast me niet zo: motor is sterker, gewicht is lager dan van de XJ met 2.5.:rolleyes:

De TS vraagt naar de 4.0. Dat is volgens mij benzine en geen diesel. De motor maakt in wezen niet zo heel veel uit, ook met een 1.1 L. krijg je een caravan nog wel de bergen in, je moet alleen niet al te veel haast hebben en zeker in aanmerking nemen dat de veiligheid in het geding komt.:D

Enige gemaakte opmerkingen zijn terecht: De kwaliteiten van een caravantrekker zijn sterk afhankelijk van de stabiliteit van de trekkende auto. De XJ heeft volgens mij een langere overhang dan de KJ en is ook wat lichter, maar al me al is het mij goed bevallen. Met de ZJ met 5.2 V8 zijn de prestaties enorm toegenomen, maar een wezenlijk betere trekauto vind ik hem niet. Al is het wel leuk als caravantrekker.nl je voorrekent dat je tegen een bijna 70% helling nog op kunt trekken.:wub::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt ik wil de xj gaan rijden op lpg en grijskenteken omdat dat ook voor de particulier toch iets goedkoper is.

De grand cherokee vind ik wel mooier maar die is me te zwaar.

Ik zoek ook op mijn gemak naar een xj van om en nabij de 2000euro.

Automaat / 4liter / en op het verharde ook in zijn 4x4.

Haast heb ik niet omdat ik toch best gehecht ben aan mijn 945:D.

Zitten er standaard sperdiffen op de cherokee of waren dit opties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de XJ juist gekocht vanwege de trekcapaciteit. Mijn boot weegt 2000kg op de trailer en die gaat prima over de Alpen. Hou er rekening mee dat je in de bergen zelf het schakelen in handen neemt, dus in 3 omhoog en naar beneden.

Ik heb ergens een thread gezien hoe je in het pre-1997 model de bak kan foppen zodat je deze wel in de tweede kan fixeren. Dat zou ik zeker aanraden als je op bergweggetjes gaat rijden. Zorg ook dat je dan een goed functionerende oliekoeler op de bak hebt.

Ik rij met de boot, 90 p/u, ongeveer 1 op 7. Maar een boot is natuurlijk niet zo'n windvanger als een caravan. Bovendien is de combinatie veel langgerekter, zodat de boel bijna niet slingert. (mijn combinatie is bijna 12 meter!)

Om de windgevoeligheid en slingeren te beperken zijn een paar stevige schokdempers achter en een stabilisator wel aan te raden, zoals al door anderen gemeld.

Ik zou er zeker voor gaan, krijg je geen spijt van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja over goedkoop kan je een hele pagina vullen maar waarom zou ik meer betalen voor een achterbank die nooit gebruikt word en ik heb er liever een grotere lpg tank op die plek:D.

Met lpg onderbouw heb ik begrepen dat er een kleinere benzine tank in ligt en dat kan in het buitenland waar er minder lpg is lastig zijn.

Of is het zo dat er voor 2000euro alleen cherokee's te koop staan die door geroest zijn?

Als de cherokee met 2000kg door de alpen gaat zonder problemen zal mijn solifer 5602i die goed gestroomlijnd is en een lange dissel heeft ook geen problemen geven lijkt mij:yes:.

Een extra olie koeler voor de automaat heb ik nog liggen uit mijn ford f350 dus die komt er als extra in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jerry

Een budget van 2000 euries voor een jeep die direct klaar is voor het betere zeul en sleur werk lijkt mij te krap.

Je kunt voor dit geld waarschijnlijk wel een aardige basis kopen. Maar reken dan wel op minstens nog eens zo’n bedrag voor het in goede conditie krijgen.

Roest is waarschijnlijk nog het “kleinste” probleem dat je tegen gaat komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je lang zoekt en weet waarop te letten kan je voor Eur. 2000,00 wel wat vinden.

Maar voordat je hem dan helemaal in orde hebt komt er waarschijnlijk wel wat bij.

Mijn Dinky Toy kostte in juni 2007 Eur. 850,00

Is in zeer goede staat, maar voor de APK waren er toch nog enkele onderdelen nodig, zoals fuse kogels, stuurhuis en veiligheidsgordel.

't leuke is dat er 2e hands heel veel te koop is voor de XJ.

Heb bij Cherokeeparts de benodigde onderdelen gehaald en was voor een paar euri's klaar.

Als je zelf handig bent kan je een XJ voor relatief weinig geld op de weg houden.

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...