Spring naar bijdragen

Inhouden en afslaan


bla098
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Vanochtend tijdens het filerijden een nogal vervelende storing gehad; het toerental van m'n 97'-er XJ viel van stationair toerental weg naar 3/ 400, om weer vervolgens weer terug naar stationair te gaan. Bij gas geven deed dit zich nog steeds voor (ik heb de bak nog wel even in N gezet, en het leek er wel op dat ik toen wel gas kon geven). Uiteindelijk sloeg de motor af. Na het (volledig) uitschakelen van het contact startte de motor weer en kon ik normaal doorrijden.

Ik heb eerder wel al een paar keer gehad dat de motor even inhield, maar dat duurde ongeveer een seconde, waarna ik er geen last meer van had. Dat was ook over het algemeen bij een koude motor, dus ik dacht dat het iets met het omschakelen bij een bepaalde temperatuur te maken had. Vandaag was ik echter al een half uurtje onderweg toen het zich voordeed, en was het wat hardnekkiger!

Nu rammelt m'n katalysator al een tijdje (is op dit moment een nieuwe onderweg vanuit de US), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Of zou dit meer een gasklephuis/ stappenmotor reinigen probleem zijn?

alvast bedankt voor het meedenken!

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had exact hetzelfde bij mijn XJ 97 ltd. Begon bij mij ook met enkele acties, maar werd steeds vaker en erger. In Neutral geen problemen, in D wel.

Bij mij is de TPS (Gasklep-positie-sensor) 4 maanden geleden vervangen vervangen en sindsdien NUL problemen.

Overigens was dit NIET uit de foutcodes te halen. Na speuren op de diverse forums kwam deze sensor toch wel vaak voor als mankement. Op de gok vervangen door een ander gebruikt exemplaar en rijden als een zonnetje.

Ik zou kijken of je ergens een gebruikte op de kop kan tikken voor een paar tientjes en de gok nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok,

bedankt voor de reacties.

Ik vervang eerst de katalysator, verdeelkap, kabels en bougies. De kat heb ik toch al besteld, en in die andere onderdelen zitten de kosten ook niet. Mocht dat het probleem niet verhelpen dan ga ik eens naar die TPS kijken.

Ik verwacht die kat en andere onderdelen volgende week binnen te hebben, dus ga dat volgend weekend vervangen. Ik hou jullie op de hoogte! :)

Vermogen is trouwens normaal (nou ja, denk ik.. ik heb m nu een half jaar, dus kan zijn dat het er al vanaf het begin af aan in zit.. het lijkt in ieder geval wel zo), foutcodes moet ik nog even checken, zal ik morgen wel even doen.

bedankt, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had zelf gisteren ook het probleem dat het stationair toerental zeer laag was en ook dat af en toe de motor uit viel.

Oorzaak een los slangetje op het inlaatspruitstuk. Slangetje weer op zijn tuutje geschoven en een tyrappie der aan.

Voor de volledigheid ook meteen de stappenmotor der even afgehaald en de regelnaald van het stationair gereinigd. Loopt nu weer prima

Groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ok,

Heb m'n katalysator, verdeelkap, rotor, kabels en bougies binnen. Vrijdag wordt de kat bij de garage vervangen (lijkt me dat zoiets nog best vast kan zitten, en het is zowiezo handiger als je een brug hebt). De rest wil ik zelf aankomend weeken vervangen. (spullen trouwens in US besteld, levertijd wat lang, maar ging verder prima)

Ik wil eigenlijk meteen even kijken of ik dat gasklephuis even kan reinigen. Vind er alleen niet zoveel over in Haynes (of ik herken de engelse term gewoon niet). Is dat gemakkelijk te doen of is er toevallig een ander draadje die de procedure beschrijft? En als ik toch bezig ben zijn er andere zaken die ik meteen kan controleren, zodat ik met een paar maanden probleemloos richting oostenrijk kan toeren? :bye1:

Bedankt, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richting oostenrijk zegje ?

alvast ook eens de reminstallatie bekijken. veiligheid voor alles zou ik zeggen.

en de verlichting, we zitten trouwens in winterperiode...

en de batterijklemmen op oxidatie en vloeistofpeil van de acuu zeker controleren, je wil vasst niet staan muggelen op een koude morgen...

en pomp je reservewiel op naar 3 bar... doe ik altijd...

en dan zijn er nog 1000 andere dingen die ik altijd doe voor ik vertrek...:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok,

Katalsator zit er onder. Gisteren rotor/ verdeelkap en kabels vervangen. Bougies lukten niet, had geen kleine bougiesleutel dus wordt volgende week. Bobinekabel was behoorlijk aangeslagen, net als de puntjes binnen de verdeelkap en de rotor zelf. Zou dus best kunnen dat dit wel gaat helpen. Motor lijkt ook iets soepeler te lopen en te reageren, al kan ik me dat ook inbeelden.. Is even afwachten of het probleem terugkomt..

Meteen maar eens gekeken waarom m'n binnenverlichting niet aangaat als ik de achterklep opendoe, maar nog niet kunnen vinden. Heb de sensor bij het slot gecontroleerd, maar die werkt prima. De bedrading tot aan de connector aan de bovenkant van de klep is ook in orde (de rest van de auto maar even in elkaar laten zitten..). Iemand ideeën?

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok,

Katalsator zit er onder. Gisteren rotor/ verdeelkap en kabels vervangen. Bougies lukten niet, had geen kleine bougiesleutel dus wordt volgende week. Bobinekabel was behoorlijk aangeslagen, net als de puntjes binnen de verdeelkap en de rotor zelf. Zou dus best kunnen dat dit wel gaat helpen. Motor lijkt ook iets soepeler te lopen en te reageren, al kan ik me dat ook inbeelden.. Is even afwachten of het probleem terugkomt..

Meteen maar eens gekeken waarom m'n binnenverlichting niet aangaat als ik de achterklep opendoe, maar nog niet kunnen vinden. Heb de sensor bij het slot gecontroleerd, maar die werkt prima. De bedrading tot aan de connector aan de bovenkant van de klep is ook in orde (de rest van de auto maar even in elkaar laten zitten..). Iemand ideeën?

groet, Lars

Wellicht de massa los van de schakelaar in de klep.

Heb je dit al gemeten , en/of de min op de geschakelde draad gezet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

geen idee,

eigenlijk heb ik enkel de weerstand van de sensor doorgemeten. Nul bij ingedrukt, oneindig bij niet ingedrukt (of andersom, dat weet ik niet meer :blush:). De draden die vervolgens vanaf de connector aan de sensor naar de connector bovenin de klep lopen heb ik op dezelfde wijze doorgemeten. Er lopen 2 draden naar de sensor. De massadraad zal de zwarte zijn? Geen idee waar hij dan op massa aangesloten zit... niet bij het slot lijkt me..?

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Boris & Lars,

Ik heb hetzelfde probleem.

Ik dacht in eerste instantie dat het zo hoorde, dit blijkt dus niet het geval.

Boris, heb je de mogelijkheid - gezien de vele telefoontjes die je krijgt van forummembers - om te omschrijven waar e.e.a. zit! Sensoren en of schakelaars??

Het enige wat ik zie is een draad die aan de bovenkant door de klep

getrokken is.

Moet ik iets gaan bekijken in de sluiting van de klep zelf?

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

De schakelaar zit in het slot. Om dat eruit te krijgen heb ik het binnenpaneel eraf geschroefd (zit met schroeven en van die witte 'klempluggen', beetje voorzichtig eraf halen dus). Je kunt het slot loshalen met 3 torx schroeven. Het palletje waarmee hij aan de handgreep bevestigd is zit in een plastic houdertje geklemd, die kun je ook loshalen zodat je er beter bij kunt.

Hierna is de sensor met 1 schroefje los te halen, even stukje draaien en de sensor is eruit. Ik neem tenminste aan dat dit m is.

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Zoals ik al aangaf lijkt het erop dat bij mij in ieder geval de sensor wel ok is. Ik laat de deur dus vooralsnog even in elkaar zitten! :)

Boris, misschien kun jij aangeven of het controleren van de werking zoals ik die doorgemeten heb goed is? (dus weerstand meten?)

Bedankt, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Balen! :whistle:

Ik dacht dat met het vervangen van de verdeler en kabels het probleem opgelost te hebben.. Had al een aantal weken nul problemen.. Een paar dagen geleden liep ie echter rommelig na het starten. Motor uit, opnieuw starten, probleem weg. Gisteravond startte de motor zelfs helemaal niet meer.. Pas na een minuut of 5 af en toe proberen startte ie pas na ong 20 seconden starten. Eerst beetje rommelig, maar denk dat dat met het teveel aan benzine te maken heeft.. Daarna weer lopen als een zonnetje..

Had de bougies nog niet vervangen dus dat ga ik dit weekend maar even doen, maar heeft iemand nog een goeie suggestie (ik heb daar nl. niet hele hoge verwachtingen van..)? Ook wat ik evt. kan controleren als hij beroerd loopt of niet start?

Alvast bedankt weer! Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Balen! :whistle:

Ik dacht dat met het vervangen van de verdeler en kabels het probleem opgelost te hebben.. Had al een aantal weken nul problemen.. Een paar dagen geleden liep ie echter rommelig na het starten. Motor uit, opnieuw starten, probleem weg. Gisteravond startte de motor zelfs helemaal niet meer.. Pas na een minuut of 5 af en toe proberen startte ie pas na ong 20 seconden starten. Eerst beetje rommelig, maar denk dat dat met het teveel aan benzine te maken heeft.. Daarna weer lopen als een zonnetje..

Had de bougies nog niet vervangen dus dat ga ik dit weekend maar even doen, maar heeft iemand nog een goeie suggestie (ik heb daar nl. niet hele hoge verwachtingen van..)? Ook wat ik evt. kan controleren als hij beroerd loopt of niet start?

Alvast bedankt weer! Lars

Je kan de start en shutdown relais vervangen die zitten in de zekerkast onder de motorkap aan de linkerkant(als je er recht voor staat.

Ik weet niet zeker of het helpt maar bij mij was dat wel de oplossing met hetzelfde probleem wat je hierboven noemde.

S6 ermee:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...