bla098 Geplaatst November 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2007 Hoi, Vanochtend tijdens het filerijden een nogal vervelende storing gehad; het toerental van m'n 97'-er XJ viel van stationair toerental weg naar 3/ 400, om weer vervolgens weer terug naar stationair te gaan. Bij gas geven deed dit zich nog steeds voor (ik heb de bak nog wel even in N gezet, en het leek er wel op dat ik toen wel gas kon geven). Uiteindelijk sloeg de motor af. Na het (volledig) uitschakelen van het contact startte de motor weer en kon ik normaal doorrijden. Ik heb eerder wel al een paar keer gehad dat de motor even inhield, maar dat duurde ongeveer een seconde, waarna ik er geen last meer van had. Dat was ook over het algemeen bij een koude motor, dus ik dacht dat het iets met het omschakelen bij een bepaalde temperatuur te maken had. Vandaag was ik echter al een half uurtje onderweg toen het zich voordeed, en was het wat hardnekkiger! Nu rammelt m'n katalysator al een tijdje (is op dit moment een nieuwe onderweg vanuit de US), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Of zou dit meer een gasklephuis/ stappenmotor reinigen probleem zijn? alvast bedankt voor het meedenken! groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst November 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2007 Hoi hoi Ik had (al langere tijd)hetzelfe probleem (sta daarom ook vandaag stil) Bij mij was het de verdeler en bougiekabels. S6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2007 Foutcode's al uitgelezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2007 katalysator rammelt zeg je ? Misschien blokkeert een brok zooi je uitlaat waardoor ie af en toe durft te stallen ? heb je je normaal vermogen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst November 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2007 Ik had exact hetzelfde bij mijn XJ 97 ltd. Begon bij mij ook met enkele acties, maar werd steeds vaker en erger. In Neutral geen problemen, in D wel. Bij mij is de TPS (Gasklep-positie-sensor) 4 maanden geleden vervangen vervangen en sindsdien NUL problemen. Overigens was dit NIET uit de foutcodes te halen. Na speuren op de diverse forums kwam deze sensor toch wel vaak voor als mankement. Op de gok vervangen door een ander gebruikt exemplaar en rijden als een zonnetje. Ik zou kijken of je ergens een gebruikte op de kop kan tikken voor een paar tientjes en de gok nemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst November 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2007 ok, bedankt voor de reacties. Ik vervang eerst de katalysator, verdeelkap, kabels en bougies. De kat heb ik toch al besteld, en in die andere onderdelen zitten de kosten ook niet. Mocht dat het probleem niet verhelpen dan ga ik eens naar die TPS kijken. Ik verwacht die kat en andere onderdelen volgende week binnen te hebben, dus ga dat volgend weekend vervangen. Ik hou jullie op de hoogte! Vermogen is trouwens normaal (nou ja, denk ik.. ik heb m nu een half jaar, dus kan zijn dat het er al vanaf het begin af aan in zit.. het lijkt in ieder geval wel zo), foutcodes moet ik nog even checken, zal ik morgen wel even doen. bedankt, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kees Geplaatst November 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2007 Had zelf gisteren ook het probleem dat het stationair toerental zeer laag was en ook dat af en toe de motor uit viel. Oorzaak een los slangetje op het inlaatspruitstuk. Slangetje weer op zijn tuutje geschoven en een tyrappie der aan. Voor de volledigheid ook meteen de stappenmotor der even afgehaald en de regelnaald van het stationair gereinigd. Loopt nu weer prima Groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 Ok, Heb m'n katalysator, verdeelkap, rotor, kabels en bougies binnen. Vrijdag wordt de kat bij de garage vervangen (lijkt me dat zoiets nog best vast kan zitten, en het is zowiezo handiger als je een brug hebt). De rest wil ik zelf aankomend weeken vervangen. (spullen trouwens in US besteld, levertijd wat lang, maar ging verder prima) Ik wil eigenlijk meteen even kijken of ik dat gasklephuis even kan reinigen. Vind er alleen niet zoveel over in Haynes (of ik herken de engelse term gewoon niet). Is dat gemakkelijk te doen of is er toevallig een ander draadje die de procedure beschrijft? En als ik toch bezig ben zijn er andere zaken die ik meteen kan controleren, zodat ik met een paar maanden probleemloos richting oostenrijk kan toeren? Bedankt, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 dit is m trouwens: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?p=127843#post127843 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2007 Richting oostenrijk zegje ? alvast ook eens de reminstallatie bekijken. veiligheid voor alles zou ik zeggen. en de verlichting, we zitten trouwens in winterperiode... en de batterijklemmen op oxidatie en vloeistofpeil van de acuu zeker controleren, je wil vasst niet staan muggelen op een koude morgen... en pomp je reservewiel op naar 3 bar... doe ik altijd... en dan zijn er nog 1000 andere dingen die ik altijd doe voor ik vertrek... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2007 Ok, Katalsator zit er onder. Gisteren rotor/ verdeelkap en kabels vervangen. Bougies lukten niet, had geen kleine bougiesleutel dus wordt volgende week. Bobinekabel was behoorlijk aangeslagen, net als de puntjes binnen de verdeelkap en de rotor zelf. Zou dus best kunnen dat dit wel gaat helpen. Motor lijkt ook iets soepeler te lopen en te reageren, al kan ik me dat ook inbeelden.. Is even afwachten of het probleem terugkomt.. Meteen maar eens gekeken waarom m'n binnenverlichting niet aangaat als ik de achterklep opendoe, maar nog niet kunnen vinden. Heb de sensor bij het slot gecontroleerd, maar die werkt prima. De bedrading tot aan de connector aan de bovenkant van de klep is ook in orde (de rest van de auto maar even in elkaar laten zitten..). Iemand ideeën? groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst December 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2007 Ok,Katalsator zit er onder. Gisteren rotor/ verdeelkap en kabels vervangen. Bougies lukten niet, had geen kleine bougiesleutel dus wordt volgende week. Bobinekabel was behoorlijk aangeslagen, net als de puntjes binnen de verdeelkap en de rotor zelf. Zou dus best kunnen dat dit wel gaat helpen. Motor lijkt ook iets soepeler te lopen en te reageren, al kan ik me dat ook inbeelden.. Is even afwachten of het probleem terugkomt.. Meteen maar eens gekeken waarom m'n binnenverlichting niet aangaat als ik de achterklep opendoe, maar nog niet kunnen vinden. Heb de sensor bij het slot gecontroleerd, maar die werkt prima. De bedrading tot aan de connector aan de bovenkant van de klep is ook in orde (de rest van de auto maar even in elkaar laten zitten..). Iemand ideeën? groet, Lars Wellicht de massa los van de schakelaar in de klep. Heb je dit al gemeten , en/of de min op de geschakelde draad gezet ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 geen idee, eigenlijk heb ik enkel de weerstand van de sensor doorgemeten. Nul bij ingedrukt, oneindig bij niet ingedrukt (of andersom, dat weet ik niet meer ). De draden die vervolgens vanaf de connector aan de sensor naar de connector bovenin de klep lopen heb ik op dezelfde wijze doorgemeten. Er lopen 2 draden naar de sensor. De massadraad zal de zwarte zijn? Geen idee waar hij dan op massa aangesloten zit... niet bij het slot lijkt me..? groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 Beste Boris & Lars, Ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht in eerste instantie dat het zo hoorde, dit blijkt dus niet het geval. Boris, heb je de mogelijkheid - gezien de vele telefoontjes die je krijgt van forummembers - om te omschrijven waar e.e.a. zit! Sensoren en of schakelaars?? Het enige wat ik zie is een draad die aan de bovenkant door de klep getrokken is. Moet ik iets gaan bekijken in de sluiting van de klep zelf? Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst December 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 Hier een 97er met hetzelfde. Ik heb de hele achterzijde afgespeurd, maar er zit helemaal niets wat op een schakelaar voor de achterklep lijkt. Als iemand 'm wel weet te vinden, dan hoor ik het graag. Of zouden ze deze gewoon ......neeeeeeee, dat zal toch niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 Hoi, De schakelaar zit in het slot. Om dat eruit te krijgen heb ik het binnenpaneel eraf geschroefd (zit met schroeven en van die witte 'klempluggen', beetje voorzichtig eraf halen dus). Je kunt het slot loshalen met 3 torx schroeven. Het palletje waarmee hij aan de handgreep bevestigd is zit in een plastic houdertje geklemd, die kun je ook loshalen zodat je er beter bij kunt. Hierna is de sensor met 1 schroefje los te halen, even stukje draaien en de sensor is eruit. Ik neem tenminste aan dat dit m is. groet, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 Is dat dus het probleem......., sensor kapot??? Weet ik nu in ieder geval waar dat ding zit, ga er vanuit dat dat het is. Hartelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 hmmmm.... moet ook maar eens gaan zoeken woensdag..... me heeft ook zoon schakelaar die het niet doet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 17, 2007 Samen afspreken dan maar....... Ergens op een parkeerplaats en alle vier de klep omhoog . Hartelijke groeten, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst December 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2007 Hoi, Zoals ik al aangaf lijkt het erop dat bij mij in ieder geval de sensor wel ok is. Ik laat de deur dus vooralsnog even in elkaar zitten! Boris, misschien kun jij aangeven of het controleren van de werking zoals ik die doorgemeten heb goed is? (dus weerstand meten?) Bedankt, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst December 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2007 Samen afspreken dan maar.......Ergens op een parkeerplaats en alle vier de klep omhoog . Hartelijke groeten, 6 in-line uhhhh, ik wou eigenlijk vermijden om ooit nog naar NL te rijden met dat apparaat, maar als er een lekker bakkie koffie is, maakt dat veel goed natuurlijk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst December 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 18, 2007 En ik maar denken dat het een vakantiefoto betrof (zoals de mijne). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst December 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst December 20, 2007 Nope, ik ben "vertrokken" zeg maar en mijn XJ-tje is lekker mee.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst January 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2008 Balen! Ik dacht dat met het vervangen van de verdeler en kabels het probleem opgelost te hebben.. Had al een aantal weken nul problemen.. Een paar dagen geleden liep ie echter rommelig na het starten. Motor uit, opnieuw starten, probleem weg. Gisteravond startte de motor zelfs helemaal niet meer.. Pas na een minuut of 5 af en toe proberen startte ie pas na ong 20 seconden starten. Eerst beetje rommelig, maar denk dat dat met het teveel aan benzine te maken heeft.. Daarna weer lopen als een zonnetje.. Had de bougies nog niet vervangen dus dat ga ik dit weekend maar even doen, maar heeft iemand nog een goeie suggestie (ik heb daar nl. niet hele hoge verwachtingen van..)? Ook wat ik evt. kan controleren als hij beroerd loopt of niet start? Alvast bedankt weer! Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst January 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2008 Balen! Ik dacht dat met het vervangen van de verdeler en kabels het probleem opgelost te hebben.. Had al een aantal weken nul problemen.. Een paar dagen geleden liep ie echter rommelig na het starten. Motor uit, opnieuw starten, probleem weg. Gisteravond startte de motor zelfs helemaal niet meer.. Pas na een minuut of 5 af en toe proberen startte ie pas na ong 20 seconden starten. Eerst beetje rommelig, maar denk dat dat met het teveel aan benzine te maken heeft.. Daarna weer lopen als een zonnetje.. Had de bougies nog niet vervangen dus dat ga ik dit weekend maar even doen, maar heeft iemand nog een goeie suggestie (ik heb daar nl. niet hele hoge verwachtingen van..)? Ook wat ik evt. kan controleren als hij beroerd loopt of niet start? Alvast bedankt weer! Lars Je kan de start en shutdown relais vervangen die zitten in de zekerkast onder de motorkap aan de linkerkant(als je er recht voor staat. Ik weet niet zeker of het helpt maar bij mij was dat wel de oplossing met hetzelfde probleem wat je hierboven noemde. S6 ermee:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.