Stefan666 Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Wie kan even een discussie beeindigen Kan je nu wél of niet veilig een XJ met de snelstart/startpilot starten ? < ik weet dat er bij bepaalde bmw's het niet kan, frituurd de boordcomputer er meteen uit > -dank- Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Nou, "frituren" doe je er niets mee, zeker niet je boordcomputer. Ook niet bij een BMW hoor. Startpilot is eigenlijk Ether in een spuitbus. Zeer brandbaar dus! Spuit een beetje in je inlaat, en de motor zal makkelijker starten. Absoluut! Nadelen zijn er ook: -Het ontvet zeer sterk, dus ook de motorsmering wordt aangetast. -Er is, zeker bij injectiemotoren ( met een groot volume inlaatspruitstuk) een veel grotere kans op een "backfire", wat tot grote schade en zelfs verwondingen en brand kan leiden. -Het is zeer lastig te doseren, waardoor er meestal veel te veel wordt gebruikt, wat bovenstaande effecten weer versterkt. Maar het is wél te gebruiken, ja. Alleen wil ik het je sterk afraden. Een goed onderhouden motor zal ook zonder prima starten. Als er startpilot nodig is, heb je toch al een probleem. Daar komt bij dat een motor die slecht start al makkelijk een keer backfire geeft. Zoals hierboven al staat, is dat met startpilot niet fijn.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst November 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Communicatie foutje! Bedoel met start-pilot, zo'n draagbare accu-ding, Plastic bak, met draaghendel, accu erin & paar startkabels erop gemonteerd.. Je ziet ze ook wel eens met een compressortje & lampje, alleee... u weet wel.. Ziet ze nog wel eens bij de bouwmarkt of gemiddelde autohandelaar "in gebruik". ehm.. hoe heet het Ook handig voor de koelbox aan het meertje, zo'n ding.. Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrislinford Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Ik gebruik zo'n gele starthulp regelmatig op verschillende ouwe en moderne auto's. Werkt prima. Motor even laten draaien voordat je'm weer los maakt. Beter en makkelijker dan startkabels. Vandaag nog op deze: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Ah... zo'n ding! Ook die kun je gewoon gebruiken hoor. Alleen die "snelladers" enzo, laat die maar staan.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst November 15, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 15, 2007 Duidelijk, Dank Vraag het liever een keer als straks de mededeling, " Jah, dat is bekend, die computers kunnen daar niet zo goed tegen ... " Vanavond dan maar even naar de gamma, 600amp , 31 euro ofzo.. met compressorTJE Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel_cj7 Geplaatst November 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2007 Is zo'n dingetje ook geschikt om een wat "grotere"4x4 te starten. Ik bedoeld dan een grote tracktor? Groeten Marcel. Duidelijk, Dank Vraag het liever een keer als straks de mededeling, " Jah, dat is bekend, die computers kunnen daar niet zo goed tegen ... " Vanavond dan maar even naar de gamma, 600amp , 31 euro ofzo.. met compressorTJE Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
johnnylaheij Geplaatst November 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2007 Die dingen zijn hartstikke leuk maar je kunt kunt je geld beter besteden aan een paar goede!!! startkabels. En als je iets hebt wat voor langere tijd stilstaat is een druppellader ideaal, dan gaat de accu ook een mooi stuk langer mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 Er zijn ook zwaardere exemplaren te koop. Vaak zijn die ook bruikbaar voor 24V (vracht)auto's. Eind jaren '90 hadden we bij TSN (Connexxion) ook zo'n ding. Werkte perfect!!! Een bus of vrachtwagen met lege accu startte probleemloos!! Het werkte echt veel mooier dan startkabels. Daarbij moet je, als je met startkabels werkt, ook altijd nog maar zien hoe je er een ander voertuig bij krijgt. Want natuurlijk staat je auto altijd, als de accu leeg is, op een onmogelijke plaats.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefan666 Geplaatst November 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 Denk dat een 600 best kan om net even dat extra zetje te geven voor een grote jongen. Vanaf "leeg" , mhhh, misschien toch een beetje kort. Hangt natuurlijk helemaal van de motor af die erin zit, niet van het formaat voertuig Gamma, tja.. dat werd weer een ander verhaal, waren niet binnengekomen en je kon ze wel reserveren/bestellen. Alleen moest je dan wel een aanbetaling doen, en het was niet zeker of ze wel kwamen. " Laat maar " Klopt, startkabels zijn wel beter, alleen om nu om 05:00 in de ochtend de buurman uit bed te rammelen voor even over te starten, denk niet dat ie de humor er van inziet < ik ook niet haha > Red op dat gebied mezelf liever dan, Misschien vanmiddag nog even bij de gamma langshuppelen, misschien zijn ze alsnog binnen gekomen. Stefan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 ik heb een rode starthulp 12/24 volt het ziet er hetzelfde uit als die gele blauwe of zwarte starthulp met compressor alleen in de mijne zit geen compressor in maar een dikkere accu in. en als je daarmee een auto wilt starten met een lege accu en die vol zit met computers. dan je moet eigenlijk ook bij de automatrialenzaak een overspanningsbeveilings halen. dat zijn 2 kabels rood + en zwart - met 2 accuklemmen erop en onder die kabels zit een blokje met een condensator erin. die overspanningbeveiliging sluit je aan op je accu als je gaat lassen of je accu gaat snelladen met een snellader of met een draagbare powerbooster. die overspanningsbeveiliging haalt namelijk de piekspanning weg. en dat gebruiken we ook bij het transportbedrijf waar ik werk. want de trucks van tegenwoordig zit ook vol met computers. zelfs nog meer dan in personenwagens. en die computers zijn nogal vrij prijzig als je ze moet vervangen. en zo'n overspanningsbeveiliging kost maar rond de 60,- ex btw. en je hebt tegenwoordig ook startkabels met overspanninsbeveiliging erop Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 De klok weet je te hangen.... Nu alleen nog op zoek naar de klepel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 De klok weet je te hangen.... Nu alleen nog op zoek naar de klepel. de klok weet ik te hangen en de klepel ook. maar jij volgens mij nog niet. je moet je ook maar eens wat meer in de bedrijfswagentechniek gaan verdiepen. want je begint een beetje achter te lopen. want de bedrijfswagentechniek gaat nog verder dan de personenwagentechniek Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 de klok weet ik te hangen en de klepel ook. maar jij volgens mij nog niet. Ik denk dat het met de klepel van Rob wel snor zit op het gebied van elektrotechniek. Een condensator is geen overspanningsbeveiliging. Wel wordt een condensator gebruikt om kortstondige (fractie van een seconde) spanningspiekjes af te vlakken of te filteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2007 i....... die overspanningbeveiliging sluit je aan op je accu als je gaat lassen of je accu gaat snelladen met een snellader of met een draagbare powerbooster. die overspanningsbeveiliging haalt namelijk de piekspanning weg....... Als je gaat lassen aan een wagen maak je da accupolen los! Als je gaat snelladen maak je ook de accupolen los! Als je gaat starten met boosterstart, eerst een kleine afname inschakelen, bv stadslicht! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.