Spring naar bijdragen

XJ met startpilot starten ?


Stefan666
 Share

Recommended Posts

Nou, "frituren" doe je er niets mee, zeker niet je boordcomputer. Ook niet bij een BMW hoor.

Startpilot is eigenlijk Ether in een spuitbus. Zeer brandbaar dus! Spuit een beetje in je inlaat, en de motor zal makkelijker starten. Absoluut!

Nadelen zijn er ook:

-Het ontvet zeer sterk, dus ook de motorsmering wordt aangetast.

-Er is, zeker bij injectiemotoren ( met een groot volume inlaatspruitstuk) een veel grotere kans op een "backfire", wat tot grote schade en zelfs verwondingen en brand kan leiden.

-Het is zeer lastig te doseren, waardoor er meestal veel te veel wordt gebruikt, wat bovenstaande effecten weer versterkt.

Maar het is wél te gebruiken, ja. Alleen wil ik het je sterk afraden. Een goed onderhouden motor zal ook zonder prima starten. Als er startpilot nodig is, heb je toch al een probleem.

Daar komt bij dat een motor die slecht start al makkelijk een keer backfire geeft. Zoals hierboven al staat, is dat met startpilot niet fijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Communicatie foutje!

Bedoel met start-pilot, zo'n draagbare accu-ding,

Plastic bak, met draaghendel, accu erin & paar startkabels erop

gemonteerd..

Je ziet ze ook wel eens met een compressortje & lampje, alleee...

u weet wel.. Ziet ze nog wel eens bij de bouwmarkt of gemiddelde

autohandelaar "in gebruik".

ehm.. hoe heet het ;)

Ook handig voor de koelbox aan het meertje, zo'n ding.. :blush:

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is zo'n dingetje ook geschikt om een wat "grotere"4x4 te starten. Ik bedoeld dan een grote tracktor?

Groeten Marcel.

Duidelijk, Dank :D

Vraag het liever een keer als straks de mededeling,

" Jah, dat is bekend, die computers kunnen daar niet zo goed tegen ... " :)

Vanavond dan maar even naar de gamma, 600amp , 31 euro ofzo.. met compressorTJE

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook zwaardere exemplaren te koop. Vaak zijn die ook bruikbaar voor 24V (vracht)auto's.

Eind jaren '90 hadden we bij TSN (Connexxion) ook zo'n ding. Werkte perfect!!! Een bus of vrachtwagen met lege accu startte probleemloos!!

Het werkte echt veel mooier dan startkabels. Daarbij moet je, als je met startkabels werkt, ook altijd nog maar zien hoe je er een ander voertuig bij krijgt. Want natuurlijk staat je auto altijd, als de accu leeg is, op een onmogelijke plaats....:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat een 600 best kan om net even dat extra zetje te geven voor

een grote jongen.

Vanaf "leeg" , mhhh, misschien toch een beetje kort.

Hangt natuurlijk helemaal van de motor af die erin zit, niet van het formaat voertuig :)

Gamma, tja.. dat werd weer een ander verhaal, waren niet binnengekomen en je kon ze wel reserveren/bestellen.

Alleen moest je dan wel een aanbetaling doen, en het was niet zeker

of ze wel kwamen.

" Laat maar "

Klopt, startkabels zijn wel beter, alleen om nu om 05:00 in de ochtend de buurman uit bed te rammelen voor even over te starten,

denk niet dat ie de humor er van inziet :D

< ik ook niet haha >

Red op dat gebied mezelf liever dan,

Misschien vanmiddag nog even bij de gamma langshuppelen, misschien zijn ze alsnog binnen gekomen.

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een rode starthulp 12/24 volt het ziet er hetzelfde uit als die gele blauwe of zwarte starthulp met compressor alleen in de mijne zit geen compressor in maar een dikkere accu in. en als je daarmee een auto wilt starten met een lege accu en die vol zit met computers. dan je moet eigenlijk ook bij de automatrialenzaak een overspanningsbeveilings halen. dat zijn 2 kabels rood + en zwart - met 2 accuklemmen erop en onder die kabels zit een blokje met een condensator erin. die overspanningbeveiliging sluit je aan op je accu als je gaat lassen of je accu gaat snelladen met een snellader of met een draagbare powerbooster. die overspanningsbeveiliging haalt namelijk de piekspanning weg. en dat gebruiken we ook bij het transportbedrijf waar ik werk. want de trucks van tegenwoordig zit ook vol met computers. zelfs nog meer dan in personenwagens. en die computers zijn nogal vrij prijzig als je ze moet vervangen. en zo'n overspanningsbeveiliging kost maar rond de 60,- ex btw. en je hebt tegenwoordig ook startkabels met overspanninsbeveiliging erop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De klok weet je te hangen.... Nu alleen nog op zoek naar de klepel.:)
de klok weet ik te hangen en de klepel ook. maar jij volgens mij nog niet. je moet je ook maar eens wat meer in de bedrijfswagentechniek gaan verdiepen. want je begint een beetje achter te lopen. want de bedrijfswagentechniek gaat nog verder dan de personenwagentechniek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de klok weet ik te hangen en de klepel ook. maar jij volgens mij nog niet.

Ik denk dat het met de klepel van Rob wel snor zit op het gebied van elektrotechniek.

Een condensator is geen overspanningsbeveiliging.

Wel wordt een condensator gebruikt om kortstondige (fractie van een seconde) spanningspiekjes af te vlakken of te filteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

i....... die overspanningbeveiliging sluit je aan op je accu als je gaat lassen of je accu gaat snelladen met een snellader of met een draagbare powerbooster. die overspanningsbeveiliging haalt namelijk de piekspanning weg.......

Als je gaat lassen aan een wagen maak je da accupolen los!

Als je gaat snelladen maak je ook de accupolen los!

Als je gaat starten met boosterstart, eerst een kleine afname inschakelen, bv stadslicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...