Spring naar bijdragen

Dakar 2008


87wrangler
 Share

Recommended Posts

We zitten alweer in november, dus over 2 maanden knallen de deelnemers aan de 30e Dakar alweer door de woestijn!

De rally gaat dit jaar door Portugal, Spanje, Marokko, Mauritanië naar Senegal, totale lengte: Ruim 6000 km!!!!

Enkele teams zijn alweer druk bezig met de voorbereidingen:

Hans Bekx:

Met een deelnamebewijs op zak weet Hans Bekx zeker dat hij weer van de partij is tijdens de 30ste Dakar in januari 2008. Niet meer met een groot team maar gewoon met één auto en service. ‘’Ik ga weer net zo rijden als de eerste keer, maar dan met veel beter materieel en de ervaring van acht jaren Dakar.’’

Hoeveel tegenslag kan een mens hebben voor zijn ‘lolgrens’ bereikt is? ‘’Het heeft ons al team de laatste jaren niet meegezeten’’, blikt Hans terug op de afgelopen jaren. ‘’Na 2004/2005 waarin wij wel op een tweede plaats eindigden maar toch uit de rally vielen, werd het alleen maar erger. En het afgelopen jaar? Ja, de rally is hard. Het is topsport: alle koplopers liggen zo dicht bij elkaar dat één klein verkeerd moment al fataal voor de tijdnotering kan zijn. Dat is de Dakar, dat weet je. En als je dan weer thuiskomt denk je eerst: ’’ik ben ook gek ook, het is wel mooi geweest. Maar ja, mijn voorruit is groter dan mijn achteruitkijkspiegel en een paar maanden later gaat het toch weer kriebelen. En voor je het weet heb je die papieren al weer ingevuld. Dat is ook de Dakar…

Met de gewone wedstrijddruk kan de vrolijke coureur uit Veghel goed omgaan. ‘’Ik wil gewoon lekker rijden, het gas erop, een beetje sleutelen, nog een blikje Cola met de mannen en dan de volgende dag weer vol er tegenaan. Daar hoort een gezonde spanning bij. Maar de laatste jaren was dat veel te veel overspannen. Ik was teambaas en moest mij overal mee bemoeien. Dan krijg je veel te veel aan je kop. Bovendien al die media-aandacht is natuurlijk prachtig voor de sponsors en dus uiteindelijk ook voor mij maar daardoor had alles en iedereen wel hoog gespannen verwachtingen wat met elke rally alleen maar nog maar meer werd. En dus ook de druk om te presteren. Als het dan even tegenzit, valt alles en iedereen meteen in een diep gat.’’

De show komt wel

Voor Bekx is het duidelijk: ’’Ik ga dit jaar eerst maar eens rijden. En als ik goed presteer, komt de show vanzelf. Wat niet wil zeggen dat Hans ingeschreven heeft om alleen maar in Dakar aan te komen. ‘’Dan kun je beter het vliegtuig nemen: dat is ook veel goedkoper’’, reageert hij laconiek op de vraag wat het komend jaar zijn doelstelling is. ‘’Nee, ik ga er wel voor en ik was eigenlijk niet van plan mij zomaar opzij te laten zetten door de anderen.’’

Een programmapunt in zijn Dakar staat al weer vast en wordt inmiddels traditie: op 11 januari viert Hans zijn verjaardag voor de achtste keer in rij niet thuis maar ergens in het zand. ‘’Ja, dat is wel een beetje sneu voor Mieke,’’ overweegt hij een moment. ‘’Maar aan de andere kant heeft ze er dit jaar ook niet die bult werk van zo’n heel team.’’

Bekx rijdt ook dit jaar met zijn DAF 75 van het laatste jaar. ‘’Dat is nog steeds de beste rallytruck die we ooit gebouwd hebben en ik ken hem door en door. ‘’Natuurlijk moet hij wel opnieuw rallyklaar gemaakt worden maar aan de basis gaan we dit jaar niet veel wijzigen.’’ Een en ander heeft ook weer te maken met de reglementen en de komst van de nieuwe klasse die nog niet helemaal gedefinieerd is. ‘’We kunnen ook nog weinig veranderen zolang dat dat niet duidelijk is.’’

Hans Bekx rijdt dit jaar opnieuw met zijn vertrouwde navigator de Belgische Tonny Maes maar zonder zijn steun en toeverlaat monteur Edwin Willems. ‘’Die heeft dit jaar van mij huisarrest gekregen, heel letterlijk,’’ lacht Bekx. ‘’Hij moet voor zijn vriendin namelijk nu eindelijk zijn huis een keer afbouwen, dan mag hij volgend jaar weer mee!. De plaats van Edwin wordt door Johan van de Ven ingenomen.

Hans zijn service-auto wordt bemand door Ronald Kuijs als chauffeur met Erik van Gemert als navigator. Op het stoeltje van de monteur zit opnieuw Bert van den Eijnde.

Johan Elfrink is er ook weer bij:

Druk aan het werk

Ze maken lange dagen, de mannen van het Finstral Rally Team. Ze kunnen zich immers niet alleen met ‘Le Dakar’ bezighouden, het ‘gewone’, dagelijkse werk moet ook doorgaan. Vandaar dat menig uur in de avonden (en vaak ook nachtelijke uurtjes) besteed wordt aan het optimaliseren van de trucks.

Zoals uit bijgaande foto’s blijkt, zijn de mannen op de goede weg. Maar ja, de tijd dringt, want tijdens de Pre-Proloog in Valkenswaard op zaterdag 8 december a.s. moeten ze er wel staan. En ook tijdens de jaarlijkse test in het hete (gele) zand van Tunesië zullen de trucks al zo ‘Dakar-waardig’ mogelijk moeten zijn.

Vanwege tijdgebrek heeft het team een aantal kloeke besluiten genomen. In eerste instantie was het de bedoeling dit jaar ook nog uitgebreid in Marokko te gaan testen, maar de tijd daarvoor ontbreekt de mannen helaas. Ze zullen het dus moeten doen met de Tunesische testresultaten. En verder wordt het geven van demonstraties, o.a. tijdens evenementen, drastisch beperkt. Ook al weer vanwege het tekort aan vrij te besteden uren, helaas.

Maar goed, tijdens de Pre-Proloog zijn ze in elk geval van de partij. En daar zullen ze voor de ogen van familie, vrienden, bekenden en al het overige publiek in elk geval gaan ‘vlammen’.

axor%202%20opbouw%203.jpg

Ginaf komt ook weer naar Lissabon:

Het team van Ginaf Rally Power is komend jaar wederom versterkt. Niet alleen met extra mankracht maar ook wordt er een extra wedstrijdtruck en een snelle assistentietruck (geheel voor eigen gebruik) ingezet. Tevens zal er een 4x4 personenauto worden ingezet in de T5 assistentieklasse.

Voor zowel de wedstrijdtrucks als de assistentievoertuigen is er een chauffeur, monteur en navigator beschikbaar. In totaal zijn er 17 personen namens Ginaf Rally Power actief in de rally.

Evenals andere jaren zijn er achter de schermen meerdere personen werkzaam die het team ondersteunen. Onder hen een webmaster die tijdens de rally 24 uur per dag contact zal hebben met de manager van het team,en dagelijks verslag uit brengt van alle gebeurtenissen rond Ginaf Rally Power. Om alles in goede banen te leiden zijn er in totaal enkele tientallen mensen actief, zowel in de aanloop naar, als tijdens de rally.

Het Rally Team Vink kan zich ook definitief gaan opmaken voor het grote avontuur dat Le Dakar heet. ,,We zijn erg opgelucht dat het nu helemaal zeker is,’’ aldus de 43-jarige Barnevelder.

Rob Vink, die de Ginaf in de Dakar Rally zal besturen, wordt bijgestaan door Martien Hol en Gerard van Winkoop.

Team de Rooy en Exact MAN hebben hun site nog niet bijgewerkt... Op de site van Vink vond ik een berichtje dat Stacey er weer bij zou zijn. Over de Rooy is blijkbaar nog geen duidelijkheid.

Bij de motoren is Miriam Pol ook weer van de partij, geholpen door een nieuwe sponsor uit de IT wereld.

Johan van der Laan doet ook weer mee, hij rijdt Le Dakar 2008 op een Husqvarna 510 Enduro.

Auto's zijn er ook:

Het Hutten rallyteam zal er zijn met KIA, net als Tim Coronel, Rick Aarts en Chris Leyds erbij zijn met hun Bowlers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Exact MAN is er weer bij.

Teamsamenstelling:

Vier racetrucks:

MAN GTS supertruck 1 - Hans Stacey, Charly Gotlib, Bernard Der Kinderen

MAN GTS Supertruck 2 - Philippe Jacquot, Willy Alcaraz, Johan van Gestel

MAN GTS standaard 1 - Franz Echter, Detlef Ruf, Edwin van Dooren

MAN GTS standaard 2 - Geert Verhoeven, Peter Willemsen, nnb.

Assistentie:

Twee 6x6 servicetrucks, 1 4x4 hospitalitytruck (teammanager Fred van Putten en Jeroen Lagarda), 1 4x4 VW Touareg (Olav Mol en fotograaf Hans Peter van Velthoven).

-hier- een interview met Hans Stacey.

En... een mooi gesprek met Hans Bekx, waarin hij verteld van zijn bezoek aan de KAMAZ fabriek en zijn insteek voor 2008!

Tonnie van Deijne is er ook (bijna) klaar voor. Hij doet mee met een Mitsubishi L200 EVO III.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Mooi hoor!!

Helaas moest ik daar verstek laten gaan... Auto APK klaarmaken enzo :wacko:

Was de perswagen van Ginaf (De "Kien Wrangler") er ook?

Wagen van Kien niet gezien.

Heb ik denk ik gemist.

Ik heb het meer en deel van de tijd langs de baan gelopen en niet in de pits geweest.

Het was een goede dag lekker druk en geen regen.

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ow.. voor de liefhebbers kwam ik dit tegen:

De Rooy in de TurboTwin X1:

http://nl.youtube.com/watch?v=CWhAU5Qn6dQ&feature=related

Dit zijn toch nog altijd fantastische beelden, van een fantastische truck!

( Ik denk zelfs dat 'ie er nu nog mee zou kunnen winnen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...