Spring naar bijdragen

onderhoud!!


erikB
 Share

Recommended Posts

Beste medeforumleden,

Zoals ik al in mijn voorstelrondje vertelde wil ik graag een JEEP cherokee aanschaffen. Dit omdat ik de cherokee het mooiste vindt. Maar als ik dit tegen diverse mensen vertel dat ik JEEP wil gaan rijden vragen ze gelijk of ik een dikke portemonee heb, of ik veel van sleutelen houd omdat je er wekelijks onderligt. Dus waar beter dan hier om te vragen:

wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten per jaar voor een cherokee om deze goed op het wegdek te houden, ik begrijp dat dit geheel afhankelijk is van de manier waarop je de auto gebruik, alleen weg of offroad, etc.

En dan de 2e vraag: wat zijn de zwakke punten van een cherokee en de kosten hiervan. Mijn auto (volvo855), airco (€ 750), remmen (€250), rolhoes bagageruimte (€175), ABS (indien handig weinig, zo niet teveel), LPG installatie na 400.000km:D, voor de rest wat klein spul zoals interieur lampjes, etc.

Thanks alvast voor de reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze XJ-wagoneer is van 1988 en heeft nu 225000km gedaan. Jaarlijks vervang ik de olie, filters etc. Hij gaat een paar keer het terrein in.

Een keer een aandrijfasje versleten gehad, remcylindertjes achter, af en toe nieuwe remblokjes. Extra setje tereinbanden. APK. Per jaar reken ik altijd op ongeveer 1000 euro, maar dat hebben we tot nu toe niet gehaald. Veel minder. Ik besteed er wel tijd aan met schoonmaken na terreinrijden (remmen uit elkaar halen om schoon te maken, doorsmeren etc). In mijn beleving is een Jeep alleen duur in wegenbelasting en soms benzine. verder niet. Normaal benzineverbruik is ongeveer 1:9 tot 10 (4.0L automaat), maar ik gebruik'm niet echt in de stad. Lekkere lange afstandsauto! Degelijk en sterk spul. Beter dan gewone auto's. Je moet er natuurlijk niet onbenullig mee doen of steeds diep de modder in. Dan blijf je wel bezig en daar heb ik inmiddels wel genoeg van.:P

Mijn CJ daarentegen doet 1200km met remblokjes en misschien 2200 met voorlagers. Dat komt door de modder en lagerkeerringen ontwerp 1952.......

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ik heb een xj uit '87 en het onderhouden van de xj gaat voor mijn gevoel niet anders dan elke andere auto maar idd als je regelmatig van de verharding afgaat en dan heb ik het niet over een gravelpad dan is het belangrijkste schoonhouden en goed vet houden (zonder zand, zand sloopt alles)

dus bij onroad gebruik niet veel anders al haal ik niet de 1op9 hoor maar wij rijden ook heel veel stadskilometers wij verbruiken in de stad 1op6 en idd grote weg 1op9 1op10

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat idee had ik nou ook, natuurlijk vergt het ene merk meer onderhoud dan de andere maar niet buitensporig veel. Maar ik het onderhoud ook duurder dan andere auto's?? Ik heb een jappanner gehad en hier zat nagenog geen onderhoud aan. Wereldse auto maar 0% fun en luxe, doelmatig van A naar B. ook een frans *** merk gehad en dit was echt heel slecht. Ene na het andere moeten vervangen. Heb hem uit ellende maar naar de sloop gebracht. Durfde niemand er meer mee op te zadelen. VW en opel redelijke middenmoot, volvo goed, JEEP?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volvo goed, JEEP?????
Beter!!

maar sluit me aan bij de anderen,

bij offroad paar uur aan schoonmaken besteden (wielen eraf, remmen los, vetnippels nalopen met vetspuit)

na diepe doorwaardingen olie in assen, tussenbak, bak verversen (ivm kans op water in olie)

bij alleen weg gebruik, volstaat normaal onderhoud

zelf doe ik 1x per jaar alle olie vervangen.

en zonodig na offroad.

remmen is soms een punt (kromeschijven) ligt soms ook aan gebruiker door na stevg remmen met de poot op de rem blijven staan

en het ABS op de oudere XJ is kut met DT. (is wel simpel omte bouwen naar normaal remsysteem)

onderhoudkosten, geen idee

zelf doen dan alleen olie enz nodig

laten doen komen de uren erbij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, helaas heb ik dus wel andere ervaring. ik heb de auto (2.5 schakel uit '96 (inmiddels 277.000 op de teller (LPG)) nu meer dan 3 jaar, heb em gekocht voor 6000 euro, inmiddels ook net zoveel aan reparaties/onderhoud gehad. Maar wel deels de normale onderdelen die na zoveel jaar aan vervanging toe zijn:

GROTE beurt na 1ste jaar: achterdemper+eindpijp, achterremmenrevisie, achterschokdempers, nieuwe koplampen, 1 extra add a-aleaf beide achter zijdes gemonteerd, multiriem, en nog veel meer, nouja uiteindelijk 2 pagina's factuur :no: +/- 1900 euro (17 uur werk dus dat zegt al wel genoeg LOL)

- Katalysator blok was losgekomen, ofwel nieuwe katalysator nodig :lol: +/- 500 euro

- 1 nieuw kenteken lampkapje nodig (kutjong met voetbal)

grote beurt na 2de jaar: Standaard grotebeurt +/- 350 euro

- achteras diff revisie + wiellagers vervangen +/- 800 euro

- verdamper vervangen +/-420 euro

- accu vervangen, diverse lampjes vervangen, benzine filter vervangen +/- 260 euro

grote beurt na 3de jaar: standaard grote beurt + 4 nieuwe banden + thermostaatspul +/- 1200 euro (tja banden zijn niet goedkoop LOL, en ik vond het geen gezicht om voor en achter verschillende types te hebben)

- Aircopomp+koppelingpomp (en misschien niet perse nodig, maar de stuurbekrachtigingslang (stond eigenlijk al op het lijstje om het 1ste jaar te doen) + hoesje voor schakelbak (zat een scheurtje in en ik vond dat geen gezicht LOL) +/-1100 euro..

-contactslot, voordeursloten vervangen (kut dieven) +/- 230 euro (vervangen door 2ehands onderdelen)

-lichtschakelaar koplampen + afhangen linker portier (was beschadig door de luchtdruk van een voorbij komende vrachtauto toen ik bezig was naar de zekeringen te kijken ivm de knipperende koplampen grrrr) +/-150 euro

Dat is tot nu toe...

De voorschokdempers/remmen zullen nu wel aan de beurt komen, en ik moet het nog controleren nu, maar vorig jaar leek het ook dat ik ergens een lek had waardoor bij de bijrijderskant, passagierskant daarachter, en de achterbak nogal nat waren, dus rubbers zullen ook nog wel vervangen moeten worden.. LOL..

Ik zou zelf wel het onderhoud willen doen, ben behoorlijk handig, maar heb er gewoon de tijd/plek niet voor, en daarom istie dus in onderhoud bij GP Service in Son, ben erg tevreden over Rik en zijn team ;) ook over de mensen van Brabant 4x4 in veldhoven die mij geholpen hebben in vakantietijd ivm die poging tot diefstal..

Soms denk ik wel, hmm.. misschien toch maar een andere auto kopen, maar dan denk ik ook weer, tja met die andere auto kan ook veel aan de hand zijn, en hier weet ik tenminste wat er deels aan de hand is, en hij rijdt erg lekker..

Ohja, ik rijdt nooit in het terrein, daarvoor ben ik te afhankelijk van mijn wagentje en heb geen zin om een 2e erbij te nemen voor het geval dat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanaf 93? maar kan een XJ kenner beter zeggen

er zijn ook genoeg XJ's zonder ABS

Wat is er mis met de abs??? Heb tot op heden nergens last van. Voor wat betreft de onderhoudskosten voor de Jeep valt het mij reuze mee. Maar ben dan ook Opel Omega gewent die ieder jaar een dikke 2000 euro aan onderhoud vroeg. En dan nog van de ene reparatie naar de andere reparatie reed. Heb alleen de olie en remblokjes gedaan dit jaar en de ophanging ff nagelopen. al met al was ik 100 euro kwijt maar moet volgende maand nog wel ff voor de apk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 
Safety Recall # 702 -- ABS Actuator and Pump/Motor Assemblies
1989 through 1991 Jeep
Cherokee and Wagoneer (XJ) vehicles equipped with a Bendix-9 Anti-lock Brake System.

deze dus......

bron: http://www.jeep.com/en/owners/

Wat is er mis met de abs??? Heb tot op heden nergens last van. Voor wat betreft de onderhoudskosten voor de Jeep valt het mij reuze mee. Maar ben dan ook Opel Omega gewent die ieder jaar een dikke 2000 euro aan onderhoud vroeg. En dan nog van de ene reparatie naar de andere reparatie reed. Heb alleen de olie en remblokjes gedaan dit jaar en de ophanging ff nagelopen. al met al was ik 100 euro kwijt maar moet volgende maand nog wel ff voor de apk.

abs van oudere XJ gaat nogal eens kapot (was dus de XJ tot 92)

opzich is dat een recall, dus egenlijk geen probleem

maar er zijn dealers die je het gewoon laten betalen...proberen dat iig.

nieuwere hebben dat probleem niet.

al is het na offroad wel weer zaak om de sensoren goed schoon te maken

en idd Jeep is niet duurder dan andere grotere auto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...