Spring naar bijdragen

opsnijden van banden


Recommended Posts

Alloha mede Jeepers,

Ik had even een vraagje over het opsnijden van banden iemand daar ervaring mee?? Tot hoeveel mm kun je ze opsnijden? Kan het met iedere (terrein)band? Ik heb nl Goodyear wranglers 31-11,5-15 RT liggen en wil die graag op laten snijden.

Ik hoor graag van jullie:bye1:

Zou ik dan echt de 1e zijn op het forum die dit gaat doen?:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk ben je de eerste....:wacko:

Maar zonder gekkigheid, opsnijden heb ik bij een personenwagen of 4x4 nog niet gezien, bij vrachtwagen banden en groter komt het wel voor.

Let wel op of de band hiervoor geschikt is, er staat dan "regroovable" op of een symbooltje (omgekeerde omega)

Opsnijden kan meest tot max. 50% van de orginele profieldiepte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet niet of het kan met een autoband wel met vrachtwagen en trekker banden het heet dan insnijden van profiel denk niet dat je het moet doen want een auto band heeft niet echt een dikke laag rubber zoals een vracht band of trekkerband maar goed denk ook niet dat het echt goedkoper gaat worden dan een setje nieuwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij wil je in het terrein ook profiel hebben.

Opsnijden kan. Op de weg zou ik ze na het opsnijden echter NIET meer gebruiken! Simpelweg omdat deze banden er niet voor geschikt zijn.

Enkel voor het terrein kan het natuurlijk wel.

Overigens zou ik er niet teveel van verwachten. Echt dieper kun je het profiel niet snijden, hoogstens kun je er blokken oid van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit al meerdere malen gedaan maar dan eigenlijk om de band groffer te maken.

heb dit eens gedaan met 33" mud terrains

toen met de Silverstone's en als laatste van die 36x12.5x16.5" good-Year hummer banden.

Jeepertje heeft deze wielen nu.

Ik moet vermelden dat het dag en nacht verschil was bij die "Hummer" banden.

Op de weg stabieler rijden en off-road kwam ik er zeeer ver mee. Het leek alsof de band kleine obstakels absorbeerde,zo soepel.

Bij de silverstones was dit tot doel om beter over boomstronken,wortels enz. te rijden;wat ze uiteindelijk goed deden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit al meerdere malen gedaan maar dan eigenlijk om de band groffer te maken.

heb dit eens gedaan met 33" mud terrains

toen met de Silverstone's en als laatste van die 36x12.5x16.5" good-Year hummer banden.

Jeepertje heeft deze wielen nu.

Ik moet vermelden dat het dag en nacht verschil was bij die "Hummer" banden.

Op de weg stabieler rijden en off-road kwam ik er zeeer ver mee. Het leek alsof de band kleine obstakels absorbeerde,zo soepel.

Bij de silverstones was dit tot doel om beter over boomstronken,wortels enz. te rijden;wat ze uiteindelijk goed deden...

Ben blij dat ik toch goed geinformeerd was bij euromasters die zeiden nl dat het heel goed zou kunnen met de banden die ik heb en de kosten vallen mee 20 euries per band voor een profiel opbrengst van 7 mm:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok...

ff 1 minuut aan het Googlen geweest:

Wat mag wel en niet bij banden?

  • Voertuigen boven de 3500 kg mogen gladde banden hebben.
  • De wielen van motorrijtuigen moeten zijn voorzien van luchtbanden. Voor de sporadisch voorkomende oldtimers welke niet zijn voorzien van luchtbanden, zal op het kentekenbewijs hieromtrent een aantekening zijn gemaakt. Zware aanhangwagens mogen andere banden hebben maar geen metaalachtig loopvlak. Dit ter bescherming van het wegdek.
  • Geen uitstulpingen (inwendige breuk in koordlagen) en geen metalen elementen die tijdens het rijden buiten het loopvlak kunnen uitsteken (denk aan spijkerbanden). Een binnengedrongen spijker in een band is voor de APK geen reden tot afkeur.
  • Het karkas mag niet zichtbaar zijn.
  • Banden op één as moeten dezelfde karkasstructuur hebben (diagonaal of radiaal). Dit geldt niet bij gebruik in nood van een reserve- of noodwiel.
  • De afmetingen van banden op één as mogen verschillend zijn.
  • Gecoverde banden zijn toegestaan. Dit zijn banden die voorzien zijn van een nieuw loopvlak.
  • Opsnijden van banden is bij personenauto's niet toegestaan. Bij bedrijfsvoertuigen mag dit alleen als het op de band is aangegeven door het symbool ¯|_|¯ of het woord "regroovable" (zie afbeelding). Er is sprake van opsnijden:
    1. als slijtage indicatoren zijn weggesneden
    2. bij een afwijkende profielvorm van de groef t.o.v. de originele profielvorm
    3. als karkas zichtbaar is in bodem van groef. Dit laatste is uiteraard niet toegestaan!

    [*]Bedrijfsvoertuigen die na 31-12-1997 in gebruik zijn genomen moeten van een "passende" load-index zijn voorzien. Zie afbeelding.

    Als dit niet het geval is moet aan de hand van documentatie van de bandenfabrikant de maximum last per band worden bepaald. Als het maximum draagvermogen niet is te bepalen, moet de band worden afgekeurd.

banden5.gif

Het mag dus niet....:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...