Spring naar bijdragen

XJ 2.1 TD anno 1994 met 158.000 kms


eL Tee
 Share

Recommended Posts

Gegroet, beste noorderburen.

Daar ik niet direct een Jeep forum in België kan vinden, ben ik zo vrij om jullie advies te vragen.

Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een terreinwagen en heb nu de kans om de wagen van m'n schoonmoeder over te nemen (XJ 2.1 td anno 1994 met 158.000 kms)

Alleen ken ik niet zo heel veel van Jeep (vroeger altijd met jappen gereden, waaronder een Rocky, een Trooper en een Patrol GR).

Naar mijn gevoel is de Renault 2100 diesel een beetje licht voor een XJ. Daarnaast twijfel ik of hij - gezien de km-teller - het nog lang vol zal houden...

Mijn vragen zijn de volgende:

1. kopen die handel en rijden tot ie er bij neervalt? of fikken af?

2. welke is de marktwaarde van een dergelijke wagen?

3. kan die Fransozen motor betaalbaar vervangen worden door de 2.5 diesel?

4. welke zijn de zwakke punten van deze wagen (waar is ie gevoelig voor roest, binnensijpelen regenwater, etc.)

Alvast bedankt voor de respons!

eL Tee

Vlaanderen

België

Europa

Wereld

Aarde

Solar System

...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom El Tee.

Er zitten nogal wat Belgen hier hoor...dus schroom niet wat rond te "spammen".

Wat betreft je XJ: leuk geval wel... leuke schoonmoeder ook. smile.gif

Mijn mening:

1. Je weet de achtergrond van de XJ. Vraag het je schoonmoeder.

Verder weet ik niks van die motor...misschien wat XJ-kenners?

2. Moeilijk, omdat die 2.1 (hier iig) niet zoveel voorkomt.

3. Dat hangt er helemaal vanaf hoe de aandrijflijn er verder uit ziet.

(Welke tussenbak etc)

4. roestgevoeligheid valt meestal best mee. Daar moet ik bij zeggen dat ik niet precies weet vanaf wanneer de XJ's verzinkt werden.

Waarschijnlijk kan het enige zwakke punt zijn dat ze met die 2.1 niet in grote hoeveelheden gemaakt zijn. Dus reserve onderdelen en documentatie is beperkt.

Ik zou gewoon gaan rijden. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by eL Tee@Aug 26 2004, 11:39

ooh, de kans is groot dat ie verzinkt is? Ferm! Een LaRo Def is pas verzinkt als je het zelf laat doen, zelfs vandaag de dag nog...

<div align="right">

Maar die zijn dan ook vaak gedeeltelijk van aluminium... en de nieuwe defenders zie ik alleen hier rondrijden met reclame voor kappers en fotospeciaalzaken. wink.gif

Maar idd is de kans groot dat de carrosserie verzinkt is. Helaas zijn veel XJ-ers volgens mij nog op vakantie. Wie weet het? unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De body verzinkt? Da's pas goe nieuws! Een Defender heeft een alu body, doch 't chassis is een stalen trapframe (cf. camions), niet verzinkt of gegalvaniseerd en roest als geen ander...

't Is inderdaad stil langs de kant van de XJ-rijders/forum-ers... Of is dienen XJ van m'n schoonmoeder een unicum? Of liggen alle andere XJs 2100 reeds op de schoorsteenmantel na in de pers te zijn gegaan? biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste El Tee,

Laat maar staan.

Ik heb zelf ongeveer 2,5 jaar in een 2,1 td xj gereden en heb problemen gehad met :

- afgebroken koppelingspedaal (constructiefout)

- afgebroken startmotor van versnellingsbakhuis (opgelost met kabels en spanner om de startmotor tegen het bakhuis aan de drukken).

- koppeling stuk

- veel te weinig vermogen

- lekke koppakking (olie in koelwater)

- hoog olieverbruik (1 liter op 1000 km

De auto had 125000 km gelopen toen ik hem kocht, en heb hem ingeruild met 175000 km.

Ik denk dat de marktwaarde van die dingen nu ongeveer op min 500 euro ligt.

Naar mijn mening is het onbegonnen werk om er een 2,5 vm diesel in te hangen omdat alles anders is (bak etc).

Als je toch perse een xj wilt doe dan een 4.0 automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wagen heeft nu 158.000 kms en nog nooit problemen gehad. Nu, mijn schoonmoeder kennende, heeft deze wagen nooit boven de 110kph op de snelweg gereden, zeker nooit off-road gegaan en nooit een aanhangwagen getrokken. 't Straftse dat ik ermee van plan ben is een aanhangwagen van 750kg MTM te trekken en een rondje te rijden op de kasseien van mijn binnenkoer laugh.gif

I'll take the risk...

Jeep-community, here I come!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by eL Tee@Aug 27 2004, 12:22

I'll take the risk...

Jeep-community, here I come!

<div align="right">

Oh heerlijk om te zien dat het Jeep virus je te pakken heeft ( zie ook je signature). Je wilt gewoon Jeep rijden, dus ga je ervoor... cool.gif

Veel rijplezier met je TD !

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by eL Tee@Aug 27 2004, 12:22

I'll take the risk...

<div align="right">

Nou ja, je bent in elk geval gewaarschuwd...

Dat soort schoonmoeder-kilometers zijn natuurlijk niet echt 'typisch' Jeep gebruik, dus alle potentiele problemen zitten nog steeds onder de kap zeg maar laugh.gif

Zeker die opmerking over het beperkte vermogen zou ik ter harte nemen, zeker als je ook nog wilt gaan trekken. [pers. mening: 2.1L D is leuk voor een 'burgerauto' (met turbo, zonder trekhaak), maar als je aan een leukere auto denkt lekker laten staan smile.gif ]

Maar aan de andere kant, mijn '89 4L Limited heb ik ook gekocht zonder al te veel nadenken en ik heb er nog steeds geen spijt van, ondanks dat ik er toch al de nodige uurtjes onderhoud in heb moeten steken cool.gif Dat hoort nou eenmaal bij een Jeep dry.gif

NB; wat is een 'binnenkoer' dan???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, 87Pk / 64KW is wat weinig voor een wagen als de XJ, dat wist ik al toen de XJ uitkwam met de 2100 Renault motor. En ik maar lachen met die mannen vanuit m'n Daihatsu Rocky DX (2800)... Alleen is die Rocky tot op de laatste vijs opgeroest (hij heeft ooit eens tot aan de ramen in de zee gestaan; naar het schijnt is dat niet zo gezond voor een carrosserie biggrin.gif ). En rijdt de XJ van m'n schoonmoeder nog lekker rond...

Zoals ik al zei, het zwaardere off-road werk zal ik maar voor m'n Dodge WC 51 laten (zie foto - de aanhangwagen is een Bantam, een originele Willys aanhangwagen) en het houden bij greenlanding met de XJ...

By the way, betreffende de vraag wat een "binnenkoer" is: ik woon op een oude hoeve (van voor 1840) met gebouwen rondom een binnenplaats. Die binnenplaats is dus een binnenkoer...

wc51.jpg

eL Tee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Chero25

Kwoot;

Mijn 1998 XJ begint al wat roest te vertonen en dat zou met een verzinkt staal nooit mogen gebeuren. Ik heb ook nog een 1986 Porsche en die is wel verzinkt en heeft dus nergens roest.

----------------------------------------------------------------------------

Aangezien ik nog steeds op zoek ben naar een XJ van 2000 of 2001 zou ik graag weten waar deze roest begint, dan weet ik waar ik op moet letten en eventueel als ik er een heb behandelen.

Alvast bedankt biggrin.gif

Groetjes Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by marco@Aug 31 2004, 15:09

@Chero25

Kwoot;

Mijn 1998 XJ begint al wat roest te vertonen en dat zou met een verzinkt staal nooit mogen gebeuren. Ik heb ook nog een 1986 Porsche en die is wel verzinkt en heeft dus nergens roest.

----------------------------------------------------------------------------

Aangezien ik nog steeds op zoek ben naar een XJ van 2000 of 2001 zou ik graag weten waar deze roest begint, dan weet ik waar ik op moet letten en eventueel als ik er een heb behandelen.

<div align="right">

Kijk in elk geval eens onder de kunststof 'instaplijsten' aan de onderzijde van de portieropeningen: daar roest het al gauw.... Roest is daar overigens goed weg te werken: schoonkrabben, roestwerend middel er op, kleurspuiten en de lijsten weer (met rvs-schroeven!) monteren.

Verder is ook de onderzijde van de motorkap (bij de vanghaken) ietwat roestgevoelig. Verder ook eens kijken onder de roosters tussen de motorkap en de onderzijde van de voorruit. In deze bak wil zich nog wel eens wat rotzooi (dennenaalden, stukjes blad etcetera) verzamelen dat een goede voedingsbodem biedt voor corrosie. Kijk ook eens naar het dak: het plaatwerk onder de rails van het roofrack wil ook nog wel eens aangetast zijn.

Voor het overige: onderzijde (vooral de voorkant, onder de rubber flap), wielkuipen (vooral de plaatwerkdelen onder de kunststof wielkastverbreders), de onderzijde van de portieren en de achterklep. Maar dat zijn eigenlijk allemaal plaatsen waar elke auto -behalve de geheel verzinkte (Audi etc) of aluminium (Landrovers)- wel eens kunnen roesten. Om dit te voorkomen geldt eigenlijk maar één devies: na terreinrijden en nà de winter goed schoonmaken!

Ten slotte: na de aankoop wel eventjes naar Gamma/Karwei/Praxis/Hubo om een assortiment rvs schroeven te kopen, want die Amerikaanse kruiskoppen roesten al in de fabriek! Het ooh wil immers toch ook wat?? wink.gif

Succes!

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Y E S !

't Is zover! De XJ staat voor m'n deur! Kleur: champagne... Is een Jeep Cherokee XJ bouwjaar 1994 met een 2100 turbo diesel (Renault) model "Jamboree".

Betreffende vermogen: valt mee. Genoeg om te greenlanden en een aanhangwagen met MTM 750kg te trekken...

Betreffende roest: een plekje links achter ter grootte van een 2 € stuk... Niet verzinkt dus sad.gif

Voor de rest ziet ie er meer dan OK uit!

Nu BFG ATs erop, een winch-bar en een trekhaak...

Weet iemand waar (in België?) ik een winch-bar zoals hieronder (maar dan voor de XJ en niet voor een LaRo) kan vinden? Alsook in de hoogte verstelbare trekhaken, waar ik zowel de bal, een universal receiver als een Nato trekhaak op kan plaatsen (de bal voor gewone aanhangwagen, de universal receiver voor oa. betonmolen ed. en de Nato trekhaak voor de Bantam)...

xtremtubwinch.jpg

Thanks!

eL Tee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand waar (in België?) ik een winch-bar zoals hieronder (maar dan voor de XJ en niet voor een LaRo) kan vinden? Alsook in de hoogte verstelbare trekhaken, waar ik zowel de bal, een universal receiver als een Nato trekhaak op kan plaatsen

Banaan!!!!! Werk voor je!!!! laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...