Spring naar bijdragen

Wat heb je voor boot en hoe snel gaat 'ie?


F.M
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 167
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 months later...

dezelfde boot zoals hier is afgebeeld ben ik aan het restaureren. alleen mijn boot is rood metalic. en ik hoop hem 2008 weer te water te laten. 140 PK 3.0 ltr inboard topspeed rond de 80 km/uhttp://www.youtube.com/watch?v=lZOzd1h9QKo

http://www.classicglastron.com/74gl-carl-cv16ss.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay dan! Hierbij een foto van mijn schuit.

marcos_2007.JPG

Het is een Mastercraft Prostar 190 met een Indmar MCX (da's een GM 5.7 met Vortec koppen) 310 pk, maar wel op LPG.

Snelheid is niet belangrijk, zolang ik de 58km maar vasthou met een geoefende slalomskier in de baan. De boot gebruik ik voor mijn ski- en wakeboardschool op het Lago Maggiore. Meer info op www.rentawake.it (site in aanbouw)

Overigens valt de bootkennis hier een beetje tegen op t forum..... Ik zag ergens een plaatje van een varende boot met iemand voorop de punt. Als ik dit tegenkom op het water, vooral met kinderen, gaan bij mij de stoppen door. :wacko: Iemand met verstand in z'n hoofd weet waarom.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha, dat is ook wel weer zo......

Ik heb zelf niet zoveel meer met snelheid. Dat was toen ik 16 was. Nu ben ik meer serieus met waterskiën en wakboarden bezig, dus heb ik inmiddels een jaar of 6 een skiboot en geen speedboot meer. En ja, daar zit wel degelijk verschil in. Het grootste verschil zit 'm vooral in de bestuurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet wat het verschil is tussen Marco zijn boot en mijn boot ?? de waterverplaatsing. Marco zijn skiboot heeft meer Pk's is zwaarder dan mijn boot en iets langer en zuiniger rarara hoe kan dat nou. een speedboot heeft een staartstuk achter zitten waardoor die veel meer weerstand heeft en een kleinerschroef. bij een skiboot is de schroef onder de boot gemonteerd met een aandrijfstang waardoor die veel minder weerstand heeft. en de schroef is bijna 2x zo groot als mijn speedboot. waardoor die veel meer trekkracht heeft dan een normale speedboot. en met een skiboot kun je bijna 90gr bocht meemaken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil tussen een skiboot en een speedboot is dat een speedboot planeert en een skiboot niet, vanwege de rompvorm. een skiboot is een zgn half-glijder. Daardoor kan je daarmee ALLE snelheden varen die je wilt, wat vooral handig is met kinderen en wakeboarden.

Een speedboot met hekdrive of BBM heeft problemen met snelheden tussen 10 en 30 km vast te houden, omdat de boot dan precies tussen wel en niet planeren in zit. Een langere boot met hetzelfde aantal peekaas werkt veelal beter voor skiën, aangezien de boeg dan minder omhoog komt en de boot veel makkelijker vlak gaat liggen.

Mijn laatste speedboot was 17ft en had een 100pk V4. Bloedsnel, maar een ramp met skiën. De oplossing was simpel, terug naar 85pk 3 cyl. en de boot was vele malen beter om te skiën. Het lagere gewicht en mindere vermogen zorgt er voor dat de achterkant veel minder onderuit getrokken wordt.

Een skiboot is bijna vlak aan de onderkant (afgezien van de tracking fins) en heeft de motor in het midden waardoor de boot zeer strak stuurt. We hebben het dan over een directdrive boot. Nadeel is de bult in het midden...

De huidige generatie wakeboardboten hebben de motor achterin en dmv een v-drive toch een vaste schroefas. Door het gewicht van de motor achterin stuurt een wakeboardboot vele malen minder scherp en is dus ook niet geschikt voor de slalombaan. Voordeel van deze vdrive boten is de rondzit opstelling in de boot, zodat iedereen bij elkaar zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag ergens een plaatje van een varende boot met iemand voorop de punt. Als ik dit tegenkom op het water, vooral met kinderen, gaan bij mij de stoppen door. :wacko: Iemand met verstand in z'n hoofd weet waarom.....
dat geloof ik goed dat je stoppen doorslaan:frusty: als er mensen voor op de punt zitten met een hoge snelheid. en ze vallen eraf en komen onder je boot terecht. dan is je boot een varende gehaktmolen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt helemaal! Maar ook bij lage snelheid, heb ik helaas in de praktijk mee gemaakt. Niet persoonlijk, maar wel een bekende die zijn eigen kind uit de schroef kon gaan halen..........die ging niet harder dan een kilometer of 6. Je hebt slechts de lengte van de boot om af te remmen en dat haal je dus nooit!

Dus mensen, alsjeblieft, als je van je meissie en kids houdt, NIET op de punt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

speedboot heeft een staartstuk achter zitten waardoor die veel meer weerstand heeft en een kleinerschroef. bij een skiboot is de schroef onder de boot gemonteerd met een aandrijfstang waardoor die veel minder weerstand heeft. en de schroef is bijna 2x zo groot als mijn speedboot. waardoor die veel meer trekkracht heeft dan een normale speedboot. en met een skiboot kun je bijna 90gr bocht meemaken

<_<

wat ben ik toch blij dat dit een jeepforum is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...