Spring naar bijdragen

start(motor) probleem


Recommended Posts

Ik heb een start probelem met mijn GC 1997

Als ik de sleutel om draai dan loopt de startmotor maar ongeveer een halve seconde en stopt dan.

Als de motor warm is dan slaat deze wel in een keer aan, maar bij een koude start moet ik ongeveer 4 x proberen te starten alvorens de motor aanslaat.

Heb inmiddels de accu al uitgesloten. Deze is doorgemeten en heb deze voor deze zekerheid even gewisseld met een accu uit een Rangerover.

Dit kan het dus niet zijn.

Ik denk dat het misschien iets met de startmotor te maken heeft.

Iemand anders misschien een idee en /of oplossing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan heel goed zijn hoor !

heb dit al 2 keer gehad, één keer met een saab en de andere keer met een BMW.

Die startmotoren van de Jeep zitten daar ook onderaan in vuil en nattigheid; Kijk eens of je hem er kunt uithalen (meestal piece of cake) en vijs hem eens open. Kan goed zijn dat je gaat schrikken hoe die er binnenin uitziet.

Oh ja, en bekijk ook eens de bedrading, oxidatie en roest kunnen veel onheil brengen.

Reinigen en oliën kan misschien de oplossing bieden, zoniet, doe hem binnen bij een auto electriciteits zaak (zoals Bosch) en vraag een revisie of een ruilstarter. Dan krijg je een andere starter die 100% ok is, ofwel als ze die niet hebben gaan ze de uwe repareren.

Dan gaat ie weer jaren mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit het startrelais in de zekeringbak onder de motorkap?

Als dat zo is dan heb ik die al gecontroleerd.

Er zitten een stuk of 4 van die zwarte blokjes in dia allemaal gelijk waren.

Ik hier 2 van elkaar verwisseld om te zien of het hier aan lag.

Heeft dus niks geholpen.

Of eeeuh zit het startrelais ergens anders......

________________________________________

Ik kwam dit nog tegen in een FSM

STARTER ENGAGES,

SPINS OUT BEFORE

ENGINE STARTS.

1. Broken teeth on starter ring gear.

2. Starter assembly faulty.

Zal dus wel de startmotor zijn denk ik.

Iemand nog eentje liggen misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu de startmotor vervangen.

Vreemd genoeg heb ik het probleem nog steeds.

Zit nu te tobben wat het nog meer kan zijn.

Even hardop denken.....

Bij de startmotor zit een solenoid.

Valt de terug als de motor "aan slaat" ? Of blijft deze gewoon bekrachtigd?

Startmotor assy is vervangen dus solenoid sluit ik uit.

Als hij terug hoort te vallen als de auto start - hoe weet die solenoid wanneer ie terug moet vallen ? (misschien dat het problleem hier in zit)

Of zit ik in de verkeerde hoek te zoeken.

Alle hulp is welkom....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een startmotor zit een zogenaamde Bendix. Dit is natuurlijk een merknaam, maar het gaat hem over dat onderdeel die de starterkrans doet grijpen met het tandwiel. Van zodra de motor ronddraait moet dit tandwiel terug achteruit gezet worden.

Maar als je de startermotor al vervangen hebt, dan kan dit de oorzaak niet meer zijn.

In dit geval hou ik het op slechte/valse massa of defect starterrelais/bekabeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom er net achter dat als ik de sleutel in stand 2 zet (laatste stand dus geen startstand) en dan 1 a 2 seconden wacht en dan de sleutel omdraai, dat dan de startmotor helemaal niet gaat draaien.Ga ik terug naar stand 1 en start dan direct de auto(dus geen rust in stand 2) dan draait de startmotor ongeveer 0,5 tot 1 seconde en stopt weer.

Ik heb nu het startrelais verwijderd en op deze plaats mijn multimeter aangesloten.

Nu start ik de auto en zie dat ik maar ongeveer 1 seconde 12 volt zie op het display.

Omdat het startrelais er niet inzit gaat er ook niks draaien.

Door deze stilte hoor ik achter het instrumenten paneel een soort relais.

Als ik de sleutel omdraai hoor ik klik en een seconde later weer klik.

Dit is precies de korte tijd dat ook even 12 volt op het startrelais krijg.

Ik heb nu in de FSM zitten zoeken maar kan hierin geen relais achter mijn meterjes vinden.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Iemand enig idee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu start ik de auto en zie dat ik maar ongeveer 1 seconde 12 volt zie op het display

Net zolang dus als je de startmotor rondkrijgt.

Erg vreemd..

Als de massa niet goed is valt die meteen weg, als je een slecht contact hebt zou die het af en toe wel moeten doen.

Ik zou nog steeds een (kapot/zwak) relais de schuld geven. Misschien verkeerd type die er nu de brui aan geeft?

Dus niet startrelais, maar een ander..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraag:

Je meet nu de spanning op dat relais. Maar hoe meet je die?

Meet eens met één pen op één van de twee spoel aansluitingen van het relais, en de andere tegen de massa van de auto ( min pool van de accu bijv.) en probeer het nog eens. Probeer daarna de andere aansluiting van de relaisspoel tegen die massa...

Ik ben benieuwd of je dan langer spanning op de meter zien.

De reden van dit onderzoekje is, dat het relais plus via het contactslot (positie 1) krijgt, maar massa via de bak ( neutraal schakelaar)

het is dus nu zaak om eerst te bepalen of de plus wegvalt, dan wel de massa.

Zelf denk ik aan een defecte neutraal schakelaar, namelijk. Dat 'ie dan heel ff wil starten ( wanneer je de sleutel meteen doordraait naar stand 1) , heeft te maken met de PCM, die ook van die schakelaar gebruik maakt ( neutral sense ingang)

Die ingang kan, tijdens het opstarten van de PCM, best even "massa" lijken te geven.... totdat de PCM volledig is opgestart..

De relais die je achter je dash hoort, daar zou ik (nog) niet van wakker liggen. er zijn talloze systemen die in stand 1 uitgeschakeld worden ( tijdens het starten dus), en in stand 2 weer gewoon aan gaan. Hier vallen oa de systemen die op de accesoirestand aangesloten zijn onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb net wat meetwerk uitgevoerd.

van punt c8 (+ kant relais) naar massa heb ik nu ook minder dan een seconde 12 volt als de sleutel naar de startpositie wordt gezet.

van punt c10 naar massa 0 volt (logisch)

Ook andere methode toegepast.

Ohm meter gezet tussen c10 en massa-- resultaat doorverbonden.

Zet nu de gear selector in R en D --resultaat oneindig

Park neutral switch blijkt dus gewoon te werken.

Volgens de schema's loopt de gele draad van het contactslot via 2 connectors rechtstreeks naar het startrelais. Zit nergens relais of andere dingen tussen.

Weet het nu eigenlijk niet meer.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vermoed dat er ergens "iets" van de elektronica is dat moeilijk doet.

Ik heb momenteel ook problemen met het starten en vermoed dat het bij mij de Park neutral switch is.

Om alle elektronica te overbruggen bij het starten kan je eens het truukje met de paperclip proberen. Bij mij werkt het in ieder geval.

-Contact aanleggen en controleren als de automaat in Park staat!

-Motorkap openen en het startrelais uittrekken (Is bij mij het tweede relais bij andere relais en zekeringen)

-Met een paperclip of draadje de twee contacten overbruggen (zie foto) totdat de motor aanslaat (dan de contacten verbreken!)

paperclip.jpg

Als dit lukt is je startmotor en solenoid zeker goed!

Eventueel als je de oorzaak van het probleem niet kan vinden kan je ook op die twee aansluitingen (paperclip) twee draadjes naar binnen trekken en aan het dashboard een drukschakelaar (startschakelaar) monteren.

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een goed idee om die relais te overbruggen.

ik heb daar zelfs een speciale schakeldinges voor.

In de tijd dat je nog zelf de kleptiming en de ontstekingstiming van oldtimers moest regelen. Kon je gewoon een klem op de + van de starter zetten en die andere klem op de batterij en met je voet gewoon even duwen en kggg, kggg, kggg je kon starten.

In ieder geval is dit een goede manier om al dan niet de startmotor zelf te gaan verdenken.

Je kunt misschien de bougies loskoppelen, dan kun je lekker lang starten zonder dat hij aanslaat. Als die starter dan goed ronddraait, ben je daar alvast gerust...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nog wat zitten googlen en kwam iets gelijksoortig tegen van wat ik heb na het vervangen van de waterpomp. (Is bij mijn dus ook net vervangen)

you are cranking the engine with the starter motor... so why is there a shutdown.

The answer is probably that both the sensors in the distributor that produce the signal to the controller

that says the engine is turning over are not successfully doing that.

Thus, the power shut down occurs about 1 second after you start the cranking.

Either the sensors are not getting power, the signals are not being generated or they aren't getting to the controller.

Is verder geen oplossing.

-------------------------------

Het idee van die startknop heb ik ook al aan zitten denken.

Heeft ook wel iets om de auto zo te starten.

Zit ik nu te denken waar ik langs met om die draden binnen te krijgen.

Daar waar alle kabelbomen door het schutbord gaan krijg je geen draad meer door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je moet gewoon blijven meten.

Je hebt nu vastgesteld dat de bak niet je probleem is. Mooi, want storingzoeken is uitsluiten van mogelijke oorzaken.

Volgens het schema zitten er inderdaad geen componenten meer tussen contactslot en relais.

Welnu: check het contactslot! Meet wat de spanning ervoor en erna doet als je start. En zo zoek je verder. Wedden dat je de oorzaak vindt?:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na heel wat meetwerk blijkt de bedrading die in het schama staan niet kompleet is.

Dit alles heeft te maken met het farieksalarm.

Ben bij een bedrijf geweest die aftermarket alarmen aanlegt in auto's.

Na een paar minuten constateerde deze montuer dat het fabrieksalarm ge-disabled was.

Dit is niet door een profesional gedaan maar door een hobbyboer.

Er waren namelijk allemaal extra grijze kabeltjes aanwezig dier er niet horen te zijn. Dit is helemaal niet nodig om het alarm onklaar te maken.

Hierdoor blijkt de computer (waarschijnlijk de body control module) de boel in de war te sturen.

De BCM blijkt namelijk bij het starten de massa te beheren.

Zodra de sleutel in stand 2 wordt gezet merkt de BCM dat er iets niet klopt en verbreekt de massa na 2 seconden.

De BCM controlerd hiermee ook het overstarten.

Als de motor aanslaat verbreekt hij de massa ook om schade te voorkomen.

Dit blijkt tegenwoordig in alle moderne auto's te zitten.

Zou wel te fixen zijn maar zou heel veel zoek en meetwerk vergen.

In het ergste scenario een nieuwe BCM. (duur dus)

Beste oplossing volgens de monteur zou zijn om twee nieuwe draden te leggen naar het contactslot en die aan te sluiten zoals het in het schema staat aangegeven.

Zaterdag dus lekker aan het vloeken en tieren geweest om 2 draden via het schutbord naar binnen te krijgen en naar het contactslot te trekken en de boel aan te sluiten.

STARTPROBLEEM IS HIERMEE OPGELOST

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...