Spring naar bijdragen

Start probleem


Mjoeb
 Share

Recommended Posts

Update:

Startmotor open gehad en schoon gemaakt.

Met startkabels aan een draaiende volvo start YJ wel. (dashboard geeft 14,3v aan tijdens draaien)

Kabels los, YJ uit en onmiddelijk weer starten geeft alleen tiktiktik. :lol:

Met kabels aan niet draaiende volvo start YJ ook prima.

Kan ik dan concluderen dat de YJ accu slecht is/vervangen moet worden?

Hoe kan ik accu eigenlijk doormeten? De acculader geeft aan dat hij vol is.

Kan er nog iets anders zijn?

Nog een update:

Accu meet tussen de polen 13,4V bij stilstaande motor en 15,35V bij draaiende.

Met min-pool (zwart) los van de accu en multimeter op 10A tussen pool en accuklem geeft 0,000A als resultaat.

De verwachte lekstroom lijkt dus niet aanwezig.

Conclusie, ik weet het niet meer, suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Acculader.. je bedoeld de spanningsmeter?

Kun je eigenlijk niet van uit gaan in dit geval.

Waarom niet de motor laten draaien terwijl je de kabels eraf haalt en ga eens een km of 10 rijden.

Als ie daarna nog niet op eigen kracht rondkomt is de accu overleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De accu heeft twee waarde's.

12Volt en bijvoorbeeld 75 Amp

Nu heeft een accu een tweede waarde.

Dat is de C waarde.

De C waarde is bijvoorbeeld 510 Amp.

Dit betekend dat de accu kort veel power kan leveren.

Als je de accu meet met een belastings meter.

Dan laat je kort 200 Amp lopen.

Op deze meter zie je dan of de accu juist is.

Een accu die 12 c.q. 13 volt aangeeft. Hoeft nog niet goed te zijn.

Je moet gewoon even langs Marinol rijden.

De accu specialist van Den Haag.

Deze heeft zo'n meter en je weet het gelijk.

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

meestal als een auto niet wil starten op zijn eigen accu.

maar wel met een andere accu.

dan zit er in de eigen accu niet genoeg stroom..

het kan zijn dat de accu niet goed meer is..

of dat de dynamo niet goed meer is..

en als je pech hebt dan is jou startmotor toch niet zo goed meer

en heeft hij erg veel ampere nodig om rond tekomen

maar dat laatste is meestal niet het geval..

ik zou eerst jou accu na kijken of die wel goed is ..

en als die wel goed is.

dan zou ik toch eens naar jou dynamo kijken want die dingen gaan ook nog eens kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ampermeter naturlijk niet ertussen bij het starten, geeft alleen maar rook. :lol:

Yep Rene, Marinol was ook mijn plan (heb je me eerder al eens heen gestuurd), maar ze nemen geen telefoon aan, weet niet of ze open zijn vandaag.

Helaas, maar tot 15.00u open, maandag proberen.

Ik had van de week wel een knipperlicht vol met water, zou dat de accu stuk gemaakt hebben? Hij hing al de hele week aan de lader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er van uit gaand dat je na 48uur laden de beide startkabels op de akku hebt gezet.

Weet ik haast wel zeker dat de akku de boosdoender is.

Dit is te bekijken door er even een andere akku in te zetten.

Mocht je de massa van de startkabel aan het blok gezet hebben dan de massa bedrading van chassis/body naar controleren eventueel startkabel tussen je min pool en blok zetten, om te controleren.

Heb hier een akku en startmotor op de schap liggen, kan ook gelijkstroom ampere meten tot 400A om het een en ander uit te proberen.

Het is alleen in Veenendaal.....:lol:

Succes Glenn..

Water in het knipperlicht...heb ze een auto uit het water zien trekken met de lampen nog aan....hij was kopje onder...oke goed is het niet, na enige tijd gaat de zooi oxideren en onstaat er sluiting...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar is de goeie ouwe zuurweger gebleven:P .

ik gebruik de zuurweger bijna dagelijks, dit is de betrouwbaarste meting om te kijken of er 1 of meer cellen slecht ofwel defect zijn.

de zuursterkte moet hierbij van alle 6 de cellen meer als 1,22 zijn.

is dit lager dan moet de accu zowiezo opgeladen worden. het verschil in zuursterkte moet ook niet te groot zijn omdat een dynamo zijn laadstroom afregeld op weerstand, dit geld ook voor een acculader.

mijn advies, koop even een zuurweger, deze kosten bijna niets en je kan voortaan je accu in de gaten houden of hij geladen moeten worden.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar is de goeie ouwe zuurweger gebleven:P .

ik gebruik de zuurweger bijna dagelijks, dit is de betrouwbaarste meting om te kijken of er 1 of meer cellen slecht ofwel defect zijn.

de zuursterkte moet hierbij van alle 6 de cellen meer als 1,22 zijn.

is dit lager dan moet de accu zowiezo opgeladen worden. het verschil in zuursterkte moet ook niet te groot zijn omdat een dynamo zijn laadstroom afregeld op weerstand, dit geld ook voor een acculader.

mijn advies, koop even een zuurweger, deze kosten bijna niets en je kan voortaan je accu in de gaten houden of hij geladen moeten worden.;)

Tja is allemaal wel leuk en aardig maar dan heb je wel een natte accu nodig :P

Als je een droge accu heb dan kan je de cellen niet meer meten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja is allemaal wel leuk en aardig maar dan heb je wel een natte accu nodig ;)

Als je een droge accu heb dan kan je de cellen niet meer meten :P

:yes:maar dan komen we uit op rene z'n methode, en vergeet niet dat een gel accu ook kan verdampen.

alleen niet iedereen heeft de mogelijkheid om op deze manier z'n accu te testen met een belasting meter.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij heeft hele mooie Varta's.

En de prijs is niet verkeerd.

Ik heb nu een Varta en had een Optima.

Die Optima was ook na twee jaar naar de kloten.

Wat wel belangrijk is voor een accu. Is hem nooit helemaal te ontladen. De kans dat het daarna goed komt is klein.

Verder hebben wij voor UPS power (230 Volt back up gemaakt uit een gelijkspanning van accu's) bij klanten ook vaak weer natte accu's. Prijs kwaliteit verhaal.

Groetjes Rene.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas? Vanwege de kosten dan?

Want ik neem aan dat je blij dat er weer een probleempje is opgelost. ;)

Dat is nog heel even een vraagje. Ik dacht namelijk aan een lekstroom vorige week, omdat de accu steeds (bijna) leeg was. Die lekstroom heb ik niet kunnen meten. Ik ga er dus maar van uit dat die er niet was (of in de accu zelf). Met een nieuwe accu zullen we het gauw genoeg te weten komen.

Rene,

ik dacht ook aan een Varta, de blue serie leek me wel wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, nieuwe accu zit erin.

Starten doet ie als vanouds.

Hij blijft nu alleen niet stationair draaien.

Heeft denk ik met resetten van computer te maken?!

Oude accu had trouwens cellsluiting, werd gementen met een super extended multimeter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...