Spring naar bijdragen

Spoelen maar!! (dieselolie in je bakken)


Gast IRONBITCH
 Share

Recommended Posts

Gast IRONBITCH

voordat ik mijn tussen-versnellingsbak demonteer van de motor. dan demonteer ik eerst de aandrijfassen van de tussenbak af. tap de olie van de beide bakken af. draai de oliepluggen terug erop. en giet in de beide bakken diesel erin. start de motor en schakel de bakken in. en mijn bakken worden ff schoon gespoeld met diesel en daarna aftappen. en dan erna demonteer ik de versnellinsbak van de motor af. en als ik dan de tussen-versnellinsbak open maak dan is de grootste troep er al uitgespoeld door de diesel. en diesel heeft een reinigde en smerende werking. en tast niet de keeringen en de vloeibare pakking aan. ook handig als je na een terreinrit je bakken gaat controleren of er water of vuil in zit. zoja dan kun je het ook ff doorspoelen met diesel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voordat ik mijn tussen-versnellingsbak demonteer van de motor. dan demonteer ik eerst de aandrijfassen van de tussenbak af. tap de olie van de beide bakken af. draai de oliepluggen terug erop. en giet in de beide bakken diesel erin. start de motor en schakel de bakken in. en mijn bakken worden ff schoon gespoeld met diesel en daarna aftappen. en dan erna demonteer ik de versnellinsbak van de motor af. en als ik dan de tussen-versnellinsbak open maak dan is de grootste troep er al uitgespoeld door de diesel. en diesel heeft een reinigde en smerende werking. en tast niet de keeringen en de vloeibare pakking aan. ook handig als je na een terreinrit je bakken gaat controleren of er water of vuil in zit. zoja dan kun je het ook ff doorspoelen met diesel

Ik zou m'n synchromeshringen er niet aan wagen.... Bovendien zie ik de reinigende werking niet zo, zand en vuil blijven nog eerder in de dikkere transmissieolie zweven dan in diesel, dus tegen de tijd dat je aftapt ligt het alweer onderin de betreffende bak, natuurlijk nét onder het aftapplug niveau!

Daarnaast kun je het alleen doen wanneer de assen losgekoppeld zijn of de auto "vierkant" opgebokt is, zoniet kun je alleen in vrij spoelen en draait de helft van de bakken niet mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH
Ik zou m'n synchromeshringen er niet aan wagen.... Bovendien zie ik de reinigende werking niet zo, zand en vuil blijven nog eerder in de dikkere transmissieolie zweven dan in diesel, dus tegen de tijd dat je aftapt ligt het alweer onderin de betreffende bak, natuurlijk nét onder het aftapplug niveau!

Daarnaast kun je het alleen doen wanneer de assen losgekoppeld zijn of de auto "vierkant" opgebokt is, zoniet kun je alleen in vrij spoelen en draait de helft van de bakken niet mee!

als je de olie aftapt blijft er altijd nog een restje olie achter in de bak. en dat laatste restje kan nog veel troep in zitten. en daarom gooi ik diesel in de bak. dat verdunt de olie en het spoelt dan veel beter het vuil eruit en ook die op de onderdelen blijven kleven vanwege de olie. en ik waag mijn synchromeshringen er wel aan. die kennen best wel wat hebben. en de motor draait maar hooguit een 1/2 A hele minuut. en als je synchromeshringen hier niet tegen kunnen. dan kun je net zo goed elke bak meteen de prullebak in dumpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je de olie aftapt blijft er altijd nog een restje olie achter in de bak. en dat laatste restje kan nog veel troep in zitten. en daarom gooi ik diesel in de bak. dat verdunt de olie en het spoelt dan veel beter het vuil eruit en ook die op de onderdelen blijven kleven vanwege de olie. en ik waag mijn synchromeshringen er wel aan. die kennen best wel wat hebben. en de motor draait maar hooguit een 1/2 A hele minuut. en als je synchromeshringen hier niet tegen kunnen. dan kun je net zo goed elke bak meteen de prullebak in dumpen

je bent echt een bijgogem, ik hoop alleen niet dat iemand ooit jouw raad opvolgt......gouwe gids,......bij ons noemen ze zoon bijgogem de haagsche courant...beter weter:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je de olie aftapt blijft er altijd nog een restje olie achter in de bak. en dat laatste restje kan nog veel troep in zitten. en daarom gooi ik diesel in de bak. dat verdunt de olie en het spoelt dan veel beter het vuil eruit en ook die op de onderdelen blijven kleven vanwege de olie. en ik waag mijn synchromeshringen er wel aan. die kennen best wel wat hebben. en de motor draait maar hooguit een 1/2 A hele minuut. en als je synchromeshringen hier niet tegen kunnen. dan kun je net zo goed elke bak meteen de prullebak in dumpen

He gouwe-gids hoe haal je dat laatste beetje diesel eruit.

Ook weer onzin....puffff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
He gouwe-gids hoe haal je dat laatste beetje diesel eruit.

Ook weer onzin....puffff

Sorry voor de late reactie. maar de aftappluggen zitten meestal op het laagste punt van de versnellings en tussenbak. pas geleden heb ik het weer zo gedaan. er zat een hoop water en zand in. de bak begon namelijk slecht te schakelen. maar schakelt alweer een paar maanden perfekt. zo laats heb ik ook nog mijn V8 gespoeld met diesel. nu is de oliedruk erweer een stuk op voorruit gegaan

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry voor de late reactie. maar de aftappluggen zitten meestal op het laagste punt van de versnellings en tussenbak. pas geleden heb ik het weer zo gedaan. er zat een hoop water en zand in. de bak begon namelijk slecht te schakelen. maar schakelt alweer een paar maanden perfekt. zo laats heb ik ook nog mijn V8 gespoeld met diesel. nu is de oliedruk erweer een stuk op voorruit gegaan

hmm vind dat fm of ib wel een klein beetje gelijk heeft

weet het hij heeft wel eens rare idéén maar motorblokken spoelen met diesel doen we al jaren hier versnellingsbakken zou ik persoonlijk niet gaan spoelen met diesel al kan de diesel niet echt veel schade geven aan je bak

ook hier worden nog steeds de diffs gewoon nog steeds gespoeld en uitgekwast met diesel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoelen van motoren werd vroeger standaard gedaan. Maar dan wel met speciale spoelolie, waarmee de motor enige tijd moest lopen.

Met de huidige kwaliteit olieën is dat echter volledig overbodig geworden.

En als je zand in een bak/carter hebt zitten, moet de boel uit elkaar. Daar helpt spoelen met diesel ook niet meer tegen.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo spoelen met diesel niet doen diesel heeft een iets smerende werking maar bij iets belasting is de film weg en lopen er lagers kapot

en een betere olie druk krijg je er zeker niet van

en als een motor gereviceerd word en uit elkaar licht dan spoel ik ook alles met diesel of peterolium maar laat er nooit een motor of bak op draaien

en jawel diesel vreet echt wel rubber op heb maar eens een auto met diesel lekkage en kijk een naar motor steunen of bak rubbers worden helemaal slap

sommige mensen doen echt alles en dat gaat steeds goed maar zou er zelf niet aan beginnen

uit elkaar en schoon maken of spoel olie gebruiken daar zit week maker in is ook voor blacksluts maar ook daar zit een maar aan ivm verstopte olie of hydro kanalen door los komen blacksluts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoelen van motoren werd vroeger standaard gedaan. Maar dan wel met speciale spoelolie, waarmee de motor enige tijd moest lopen.

Met de huidige kwaliteit olieën is dat echter volledig overbodig geworden.

En als je zand in een bak/carter hebt zitten, moet de boel uit elkaar. Daar helpt spoelen met diesel ook niet meer tegen.:lol:

jij denkt toch niet dat ik voor een beetje modder in mijn bak. eerst mijn bak eronderuit haal. en daarna nog ff uitmekaar ga trekken. weet je hoeveel tijd erin gaat zitten. heb wel wat anders te doen. gewoon spoelen met diesel maar. en ik zie wel waar het schip strand. ik heb nog 2 gereviseerde bakken klaar liggen. :frusty:

en voor de oliepomp van de motor heb ik een speciaal massief rond aluminium voor gedraaid. die ik zo op de oliepomp en boormachine kan zetten. en rond draaien maar die diesel. het blokje loopt weer als een zonnetje.

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon lekker spoelen met diesel kan helemaal geen kwaad. en wat verstaan we nu onder echte belasting. als je je bak wilt wilt spoelen en daarvoor ff klein stukje rijd voor spoeling kan dat echt helemaal geen kwaad. ff stukje heen en trug is voldoende ga geen rondje het dorp doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoelen van motoren werd vroeger standaard gedaan. Maar dan wel met speciale spoelolie, waarmee de motor enige tijd moest lopen.

Met de huidige kwaliteit olieën is dat echter volledig overbodig geworden.

En als je zand in een bak/carter hebt zitten, moet de boel uit elkaar. Daar helpt spoelen met diesel ook niet meer tegen.:frusty:

je hebt gelijk betreft het zand verhaal

maar spoelolie is duurder dan rooie diesel diesel maakt zeer goed schoon

ook als je zand in je carter hebt zelf meegemaakt is spoelen ook wel een oplossing eens gehad een benz 2.6 e 24 v 6dkm gelopen carter er onder weg gejaagd zand enz enz in het onderblok gekregen en nu eens goed gespoeld met diesel nou ja meer gewassen met diesel

motor weer lopend gemaakt en de eerste 10 min tering herrie daarna altijd stil geweest heeft 400 dkm bij ons gelopen toen naar andere eigenaar gegaan

dus moraal van het verhaal spoelen met diesel is nooit slecht al zullen er vast mensen zijn die er niet in geloven nou ikke wel :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus moraal van het verhaal spoelen met diesel is nooit slecht al zullen er vast mensen zijn die er niet in geloven nou ikke wel :D

ik geef rammie helelmaal gelijk. en dat spoelen met diesel. deze tip heb ik een aantal jaren terug eens van 6wheeler gekregen. en dat is toch iemand die bijna elke weekend in de blub zit met zijn 4x4. en zijn 4x4 rijden nog steeds rond. en die van mij ook :):(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Ik zie het spoelen met diesel wel zitten, doe het ook als ik de versnellingsbak of motor van mijn motor ga demonteren, scheelt je een hoop narigheid, en door het zelf te doen is gebleken dat na het spoelen met diesel er een hoop shit nog meekomt. En bij het demonteren blijf je een stuk schoner enkleeft er veel minder gauw ellende aan de vetiige delen, die nu niet meer vettig zijn doordat er met diesel is gespoeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

vorigjaar voordat ik mijn blok uit mijn jeep haalde. heb ik eerst de olie afgetapt en daarna ongeveer 10 ltr diesel erin gedaan. motor ff laten draaien. en daarna de boel afgetapt. ik moet zeggen dat ik zelfs nog oliedruk had. het was niet veel maar had wel druk. daarna mijn blok uitmekaar gehaald. en het was brandschoon vanbinnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...