Spring naar bijdragen

Parabool veersysteem?


Recommended Posts

Kwam op Marktplaats een advertentie tegen waarin een parabool veersysteem voor 4x4's wordt aangeboden.

In de advertentie wordt geclaimd dat het veersysteem een "schroefgeveerd comfort geeft"

Iemand ervaring met een dergelijk systeem?

Hier een deel van de advertentie, voor de informatie:

Voor terreinwagens met bladveren:

Paraboolveren vervangen uw oude bladveer systeem en geven uw terreinwagen "schroefgeveerd comfort".

De parabool voorveren hebben 2 or 3 bladen en de achterveren 2, 3 of 4 bladen afhankelijk van het type. Elk blad is speciaal bewerkt met een wals die de dikte van het blad vanuit het midden naar de uiteinden dunner maakt, deze verdunning(verjonging) is nodig om de krachten beter te verdelen. De fabricage van paraboolveren kan alleen computergestuurde apparatuur omdat de tolleranties zeer klein zijn. Hierdoor kunnen ze volstaan met slechts 2 of 3 bladen in plaats van 9 tot 10 bladen op de oude bladveren.

Naast meer comfort geeft dit systeem ook nog meer stabiliteit en wagen hoogte (lift tot 10cm) zonder dat de laad capaciteit verloren gaat.

Dit komt door de specifieke eigenschappen van de paraboolveer die in alle opzichten voordeliger zijn tenopzichte van de oude bladveren.

Ben benieuwd :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierdoor kunnen ze volstaan met slechts 2 of 3 bladen in plaats van 9 tot 10 bladen op de oude bladveren.

'k Weet niet maar mijn bladders hebben geen 9 tot 10 bladen, zou het uit m'n hoofd niet exact weten maar 't zijn er maar 4 of 5.

El Chico heeft idd parabolen, maar dan gemaakt van 1 blad.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

El Chico.. ik heb met 'm een ochtend mee mogen rijden.

Uitzetten van proeven in terrein.

Vind dat het inderdaad veel weg van de vering van schroefveren, zeer comfortabel.

Ik weet niet of je die kan vergelijken met die van die advertentie.

(ik denk van niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

El Chico heeft dat

Ga ik hem even een PBtje sturen.

'k Weet niet maar mijn bladders hebben geen 9 tot 10 bladen, zou het uit m'n hoofd niet exact weten maar 't zijn er maar 4 of 5.

El Chico heeft idd parabolen, maar dan gemaakt van 1 blad.....

Denk dat de text slaat op landrovers/toyota's. Tenminste dat lijkt de belangrijkste doelgroep te zijn als ik de advertentie lees. Voor de Jeep is alleen voor de Wrangler leverbaar of er wordt iets op maat gemaakt.

Ik heb inderdaad ook geen 10 bladen eronder zitten, dan zouden me denk ik de vullingen uit de kiezen rammelen :lol:

El Chico.. ik heb met 'm een ochtend mee mogen rijden.

Uitzetten van proeven in terrein.

Vind dat het inderdaad veel weg van de vering van schroefveren, zeer comfortabel.

Ik weet niet of je die kan vergelijken met die van die advertentie.

(ik denk van niet)

Dat weet ik ook niet, als je naar de website gaat voor verdere info wordt er wel wat geschreven over het gebruik van een enkele paraboolveer:

This means that the ideal parabolic spring could have only one leaf, however, this type of "mono leaf" spring will have very limited articulation/weight ratio due to high internal stresses so a 2 or 3 leaf parabolic spring can divide the stresses more evenly across the other leaves and thus more axle movement is possible

Maar wat ik lees waar El Chico allemaal rijdt dan lijkt het me dat hij zijn veren al lang een keer kapot had moeten rijden.

echt een holandse vraag wat zouden die dingen kosten ? met andere woorden hoe is de verhouding tussen kosten en baat!!?

Er staat een vanaf prijs vanaf 575 euro. Waarschijnlijk alleen voor de veren, daar is de advertentie niet echt duidelijk in. Er wordt namelijk later gesproken over complete sets incl. bushings en schokdempers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad even met El Chico/Willem vd Haar (je weet wel, die TV-beroemdheid) PM-en. heb een aantal keren met m mee gereden, rijdt/veert echt helemaal super!! Zijn complete sets.

Inderdaad maar 1 bladveer, schijnen in Engeland al langer toegepast te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Na veel informatie te hebben gezocht en gelezen weer wat wijzer.

Het systeem dat Willem/El Chico gebruikt is van Skyjacker. Complete set van veerbladen, shocks enz. komt op ong. 1500 euro.

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?pid=6565

Aardig compleet setje.

Maar... is alleen voor de YJ leverbaar en ik heb een CJ.

Setje van Marktplaats komen de alleen de veren op 144 euro per stuk. Hier moeten de shocks, bushings enz. allemaal nog bij. Denk dat je al met al iets goedkoper uitbent dan met de Skyjacker set.

Maar ook hier een maar, ook alleen voor de YJ.

Hij heeft echter wel ervaring met een CJ rijder die de YJ veren pas heeft gemaakt onder de CJ door de bevestigingspunten aan te passen.

Heb de afmetingen gekregen en moet de boel nog eens nameten of dat bij mij ook kan.

Wat ik wel een nadeel vind van beide sets is dat beide ong. een 6" lift geven, dat is ong. 15 centimeter en ik zit nu al een een wagenhoogte van 2meter.

Kortom, met zo'n set staan de 31-ers niet meer en kom ik ook niet meer onder de carport...

Dus nog maar even verder zoeken :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben vandaag naar Total Outdoor Challenge beurs geweest..

en heb met een gast van Heystee Automotive b.v. gepraat.

http://www.parabolicsuspension.com/

en die vertelde dat hij de verkoop van zijn veren voor YJ jeep uithanden had gegeven aan.

http://wta-international.nl/

kun je daar meer info krijgen voor jeeps.

en als ik mij niet vergis was hij ook bezig met een veren pakket voor de cj7

de achter veren had hij al wel..

maar anders moet je een e-mailtje sturen aan heystee automotive b.v.

want ik ben er niet zeker van of hij nu wel of niet bezig was met het ontwikkelen voor een cj7..

ik rij zelf een yj

de prijs per veer was ongeveer €180 tot €200 voor een andere merk..

verkoop voor de jeep yj veren gaat dus alleen via WTA..

als ik het allemaal goed heb begrepen..

ik hoop dat je hier wat aan hebt aan deze info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de informatie!

Dat systeem van fiberglass veren dat weet ik zo net nog niet. Zal ongetwijfeld getest zijn e.d. maar vind het toch een beetje raar idee om "op glas te veren" zeg maar :whistle:

Heb tijdens het Total Outdoor evenement in Erm ook met Paul van Heystee gepraat. Daar is trouwens ook de informatie en advertentie uit mijn openingspost van zag ik later.

Voor de ontmoeting ook al met hem gemaild. Er is, en komt voorlopig ook geen systeem voor de CJ7. Wel kan het systeem voor de YJ gebruikt worden na enige aanpassing.

De achterveren schijnen zo te passen, de voorveren niet.

Deze zijn breder en tevens langer dus zouden de ophangpunten aan het chassis aangepast moeten worden.

Dat vind ik nogal een ingreep want hierdoor komt ook de as naar voren waardoor de aandrijfas ook aangepast moet worden.

Daar wil ik me eerst eens in verdiepen. Feit blijft dat door deze set de auto nog eens 6" de lucht in gaat waardoor de bak naar beneden moet (transfercase lowering), verlengde pitman arm nodig is, de hoeken van de assen veranderen dus keggen en als je het goed wilt doen ook slip yoke enz. enz.

Kortom, ik denk er nog even over na :yes:

Wel het aanbod gekregen dat mocht ik het doen er voor dergelijke speciale projecten altijd wat te regelen viel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat me er in feite om om (iets) meer comfort te krijgen.

Ik weet dat de CJ zo zijn eigen specifieke rij eigenschappen heeft maar iets meer comfort zou af en toe wenselijk zijn.

Vandaar dat mijn oog op een dergelijk systeem viel, het schijnt heel dicht bij het comfort van schroefveren te komen.

Alleen wist ik toen nog niet dat de halve auto er verbouwt voor moest worden :whistle:

Dus zoals het nu lijkt wordt het hem niet. Maar ik blijf op zoek naar een manier om iets meer comfort te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Jos-Jeep...

Ben je al verder in de speurtocht naar de perfecte veerbladen...???

Heb onder mijn CJ Rancho 4" liggen, maar deze vind ik veel te stug.

In Wamel bijna 2x op de zijkant gelegen terwijl de voorganger er moeiteloos langs kwam.:yes:

Heb de wielen dan ook veel van de grond met de gevolgen van dien.

Op een of andere manier lijkt het er op dat ze veel te zwaar zijn, ze veren dan ook bijna niet in of uit.

Ben dan ook op zoek naar andere verenpakketten, was benieuwd of je al wat had gevonden.:P

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jos-Jeep...

Ben je al verder in de speurtocht naar de perfecte veerbladen...???

Heb onder mijn CJ Rancho 4" liggen, maar deze vind ik veel te stug.

In Wamel bijna 2x op de zijkant gelegen terwijl de voorganger er moeiteloos langs kwam.:yes:

Heb de wielen dan ook veel van de grond met de gevolgen van dien.

Op een of andere manier lijkt het er op dat ze veel te zwaar zijn, ze veren dan ook bijna niet in of uit.

Ben dan ook op zoek naar andere verenpakketten, was benieuwd of je al wat had gevonden.:P

Groeten Glenn.

En als je nu één veerblad er tussen uit haalt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook andere oorzaken hebben hoor;

- disconnects ja/nee

- de hoogte

- het verhooge zwaartepunt

- shackels

- enz enz

dit alles t.o.v. je collega's in de groep dan he...

Ik heb er ook Rancho's onderzitten, en kan ze nou niet echt stug vinden eerlijk gezegd.

Het heeft ook (vooral) met de flex te maken die wel of niet er in zit; hoe ver kan een wiel in en dus ook uit veren.

Anders bij een volgend evenement (of tussendoor) eens met wat andere jeepers testen en kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kollee,

Snap dat dit meerdere oorzaken kan hebben..

- disconnects ja

- de hoogte 4" hoger als standaard

- het verhooge zwaartepunt ...hmm gastank..

- shackels voor standaard, achter 1" meer ivm gastank.

Aan de schokdemper gemeten zou ik voor 12cm in en 6 uit kunnen en achter 9 cm in en 14 uit..(toevallig opgemeten bij het monteren en bewaard)

Maar als ik de stof hoes weg schuif dan zie je aan de stang en het vuil er op dat hij dat de mogelijke veerweg lang niet gebruikt.

Zal dit eens opmeten.

Kan ik met een krik onder de plaat van de stroppen globaal de veerweg bepalen ??

Groeten Glenn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kollee,

Snap dat dit meerdere oorzaken kan hebben..

- disconnects ja

- de hoogte 4" hoger als standaard

- het verhooge zwaartepunt ...hmm gastank..

- shackels voor standaard, achter 1" meer ivm gastank.

Aan de schokdemper gemeten zou ik voor 12cm in en 6 uit kunnen en achter 9 cm in en 14 uit..(toevallig opgemeten bij het monteren en bewaard)

Maar als ik de stof hoes weg schuif dan zie je aan de stang en het vuil er op dat hij dat de mogelijke veerweg lang niet gebruikt.

Zal dit eens opmeten.

Kan ik met een krik onder de plaat van de stroppen globaal de veerweg bepalen ??

Groeten Glenn..

Die andere cj had misschien wide track assen.

Voortgaand op de gegevens bij je nick heb jij narrow track assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk ik niet had ik ook al geprobeerd

en men krik zat vast onder de bladveren:wacko:

Bedoel dus eigenlijk de krik op de grond en dan zo ver mogelijk bij het wiel, opkrikken tot het andere wiel (bijna) van de grond komt.

Dan moet je toch kunnen zien wat de een inveert en de ander uitveert op een as???

Euh inveert/inveerd inveerde veren veer....juist ..d of t ...:rolleyes:

Glenn

Euh ja smalle assen klopt, wel grote offset..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kollee,

Snap dat dit meerdere oorzaken kan hebben..

- disconnects ja

- de hoogte 4" hoger als standaard

- het verhooge zwaartepunt ...hmm gastank..

- shackels voor standaard, achter 1" meer ivm gastank.

Aan de schokdemper gemeten zou ik voor 12cm in en 6 uit kunnen en achter 9 cm in en 14 uit..(toevallig opgemeten bij het monteren en bewaard)

Maar als ik de stof hoes weg schuif dan zie je aan de stang en het vuil er op dat hij dat de mogelijke veerweg lang niet gebruikt.

Zal dit eens opmeten.

Kan ik met een krik onder de plaat van de stroppen globaal de veerweg bepalen ??

Groeten Glenn..

Met een krik aan 1 kant onder de as (pas op voor je U-bolts!!) kun je kijken hoe ver het inveert inveerd...uuhh ja idd...inveerdt

Kunt de wagen ook met 1 kant op baby bruggetje rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...