Spring naar bijdragen

Vers uit Australië: Safari Snorkel ZJ


Recommended Posts

Een maat van me in Australië heeft de primeur: een Safari Snorkel voor z'n ZJ :)

Hij had zich recentelijk aangemeld bij de fabrikant, omdat ze een ZJ zochten om op te ontwerpen/proefmonteren. Als dank voor de uitleen van z'n ride hebben ze het eerste exemplaar van de Safari Snorkel er gratis op gezet. Handig dus als je in Australië woont als ze bij ARB nieuwe producten willen ontwikkelen.

Ze hebben de snorkel uiteraard mooi aangesloten over het voorscherm en a-stijl heen gemaakt vind ik persoonlijk. Er zijn handige sleutelaars die de Safari Snorkel van een ander type auto op een ZJ hebben gemonteerd. Nu dus een beter passend exemplaar.

De snorkel wordt over ongeveer 2 maanden in productie genomen, dus nog even geduld voor degene die zo'n ding op zijn ZJ wil rijden. De gasten van ARB zijn bij hem langsgeweest voor foto's, dus als jullie de folders zien herkennen jullie de auto waarschijnlijk :B.

p1010004bh5.jpg

p1010005uf4.jpg

p1010006dd9.jpg

p1010009wa2.jpg

p1010012fv6.jpg

p1010013sc4.jpg

p1010014dg3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. zo'n 5.9 neemt nogal wat lucht tot zich, en de prestaties moeten ook een beetje op peil blijven... Ik denk dat de maat niet echt kleiner kan dan dit.

Verder denk ik dat veel snorkels verkocht worden voor de "looks". Veruit de meeste tereinrijdende 4x4's zullen nooit water dieper dan 50 á 60 cm zien, dus nodig is een snorkel slechts voor weinigen.

En als je voor de "looks" gaat, wil je hem wel zien zitten. Dus da's bij deze helemaal OK!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

no offence, maar als ik dik geld toe kreeg liet ik mn auto nog niet verzieken met zon Giraffe erop. Ziet er toch niet uit??:huh:

En wie gaat er nou tot zn dak het water in ?:no:

alleen in Jurassic parc valt hij niet op.

tja voor de looks kan ik wel met je eens wezen, echt super is het niet.

maar ik neem wel zo'n ding, ik neem alleen niet die voor de ZJ maar van de XJ:rolleyes:

maar ik rij liever met zo'n Giraffe dan dat ik met de ZJ een waterslag krijg.

met de L6 kan je vrij simpel de inlaat naar het schutbord brengen zoals bij de Wrangler, bij de V8 is dat lastiger, nadeel van de V8 is ook dat de verdelerkap net onder de voorruit zit en waneer die zo nat wordt dat die er mee kapt is je hele blok al aan gort.

dus dan maar met een Giraffe rijden...

zou ook tijd worden dat er meer aftermarket spul komt voor de ZJ

bv Bushwackers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Veruit de meeste tereinrijdende 4x4's zullen nooit water dieper dan 50 á 60 cm zien, dus nodig is een snorkel slechts voor weinigen.......

Klopt, ik heb tripjes van de Jeepclub boyz uit Australië gezien, dus voor hun echt geen overbodige luxe.

En dan wat betreft de looks: de meeste functionele off-road equipment is niet fraai gestroomlijnd. Een lierbumper is ook fors en een roofrack met schep, hi-lift, reservewiel en jerry-cans draagt ook niet echt bij tot de aerodynamica. Echte 4x4 looks zijn niet voor een boulevard en ik vind ze gaaf :huh:

Anders had ik wel in een of ander Fast-And-Furious forum vertoeft, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Een snorkel is niet alleen bedoeld als bescherming tegen water. De lucht op die hoogte bevat ook minder stof. Op de lange zandwegen daar heel nuttig. Ook heeft een goeie snorkel meestal een voorfilter. In Australie zit zo'n ding zelfs op een huurauto. Daarmee mag je niet meer dan 40 cm diep, maar de motor is beschermd tegen mensen die niet eerst kijken hoe diep de rivier is en tegen stof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mn reactie zal wel weer verwijderd worden maar als ik ooit een duikboot koop

wil ik er nog niet zo'n gedrocht op.

ik ga tot 1 meter diep zonder zo'n periscoop.

De practische kant is in NL uiteraard ver te zoeken.. maar 'down under' zou ik ook niet twijfelen.

En mooi? Boeie? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij een GC zit de luchtinlaat bij onderkant koplamp

bij de V8 is er geen ruimte om m zoals bij de YJ naar achteren te brengen.

er zijn zat momenten ook in NL dat het net goed gaat.

bijvoorbeeld van een steile kant af het water in.

en dan voel ik me toch wat prettiger met een snorkel....

ook al zit m'n luchtinlaat op 98cm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry my Dutch is very bad, I will have to typye it this way.

Thank you, to my good friend 'Grand Freedom'

I am going to try to defend my Jeep now.

Of course we do not enter water as deep as the roof. The aproach angle can be very steep into water & it can put the front under water long enough to stop the motor.

Also we have very bad dust down here so it helps to get the air intake as high as possible.

The standard intake is in a bad position. it is not hard to fill it with water or dust.

Our style of 4x4 is very different to other countries.

Front bars & all those lights are needed for the wild life & for recoveries.

I agree my Jeep will not please everyone. It is very practical in our conditions, I realise such modifications will not suit others.

http://www.aussiejeepimages.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=28&g2_itemId=69359

I hope that link to some of my photos helps show this car gets used regularly & all the mods are on there for a reason not for show.

Thanks for your input.

Sorry once again for the poor Dutch.

Scotty

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou ook tijd worden dat er meer aftermarket spul komt voor de ZJ

bv Bushwackers

Stel er komen Bushwackers voor de ZJ dan kan je die nooit kwijt op deze zj. Want volgens mij zit die snorkel dan aardig in de weg bij het plaatsen van Bushwackers. Heb gemerkt dat dat bij de cherokee ook het geval is. Bij het plaatsen van de snorkel hou je heel weinig ruimte over voor Bushwackers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks mate.

Just thought I had to show this car is not for show.

Dont know if I will be able to post much here untill I learn some of your language.

Grand Freedom will tell you the only real dutch word I know is " Heineken":D

michel1972, I dont think have a outlet for bushwackers down here? Are you able to get them for a ZJ up there?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yeah I agree Beest.

We can buy anything off the shelf for a TJ or XJ down here.

But our ZJ's did not get much after market stuff, & to import it from USA is very expencive.

I am lucky I have been able to make alot of my own stuff.

I have cut a few rears on mates XJ's to fit flares(not bushwacker) & I dont think I would like to chop into mine either. Dont really need to with my set up.

The rims I have my mud tyres on poke out a little, but I have never been pulled over for it.(yet) Maybe when the law tells me to I might have to fit flares.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry my Dutch is very bad, I will have to typye it this way.

Thank you, to my good friend 'Grand Freedom'

I am going to try to defend my Jeep now.

Of course we do not enter water as deep as the roof. The aproach angle can be very steep into water & it can put the front under water long enough to stop the motor.

Also we have very bad dust down here so it helps to get the air intake as high as possible.

The standard intake is in a bad position. it is not hard to fill it with water or dust.

Our style of 4x4 is very different to other countries.

Front bars & all those lights are needed for the wild life & for recoveries.

I agree my Jeep will not please everyone. It is very practical in our conditions, I realise such modifications will not suit others.

http://www.aussiejeepimages.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=28&g2_itemId=69359

I hope that link to some of my photos helps show this car gets used regularly & all the mods are on there for a reason not for show.

Thanks for your input.

Sorry once again for the poor Dutch.

Scotty

welcome mate,

I looked at yr pics, looks nice

I also would put an airintake with these conditions

better ugly then an engine filled with water or a filter that doesn't work because of the dust.

i don't think that its a problem if you write in english instead of dutch

most members can read that because the FSM's are also in english:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks for the warm welcome guys.

I need to improve my Dutch any way.

We intend on getting up to that country of yours one day.

When my daughter gets a little older & the money allows.

Maybe some of you guys can take me out wheeling in your Jeeps?

I have not told Grand Freedom yet, but I am going to come up there & steal his ZJ:P.

We did not get the V8's in our ZJ's down here & I want to see how his V8 performs....

I hear you guys have some pretty good beer up there also?:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey guys.

Sorry to bring back a old subject.

But I finally got out to test the snorkel.

http://www.aussiejeepimages.com/gallery2/main.php?g2_itemId=111132&g2_navId=x269cf1f6

I hope that link works so all will be explained about entry angles.

The vid is off my phone but it shows how much water can be sent over the front.

Cheers.

Scotty.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slecht filmpje voor 4x4 newbe's want zo hard door het water rijden is niet slim.

bad example for newbe s because crossing a bilabong like that isnt very smart

ten eerste kunnen er grote stenen in het water liggen

there might be big rocks under water

ten tweede bouw je een golf op onder je motorkap

you build up a wave under the hood

ten derde krijgt je blok een opdonder ineens in dat koude water

your motor is suddenly emerged into cool water while engine is hot

en als er een dieper stuk zit en je waterpeil komt tot aan je koelfan gaat ie water scheppen en wil door je radiateur of verbuigen de bladen

if any deepr your coolfan will act like a boatpropellor in the water and wants to go through yr radiator or bend the blades

terwijl met een heel langzaam gangetje je toeren laag liggen en hij alleen maar wat water

schept.

while if you cross slowly with minimum revs the blades will hit the water only :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...