Limited 97 Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Hoi, onze Cherokee met 226.000 Km geeft de volgende oliedruk aan: Rijdende Motor Warm: 3.1 / 3.2 Bar Stationair Warm: 1.5 / 1.6 Bar Vind het niet hoog, moet ik me zorgen maken ? Thnx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 nee denk ut niet ik het 4.0 HO als ie warm is is de oliedruk stationair 1 koud 4 onder het rijden warm ongeveer 2,5-3 en ik maak me geen zorgen waarom zou je ? zorgen maken lost toch nix op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Mark van B&S zag het vanmiddag toevallig, hij wees mij erop en vond het niet best. Is slijtage...ga er 2 x 500 ml Slick 50 ingooien volgende week bij het verversen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 ik zou me er ook niet zo heel druk om maken, tuurlijk kan de oliepomp niet meer zo lekker zijn.. maar op zich is die meter niet zo spannend meeste autos zit die er niet eens op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Hebben tikkende klepstoters hier nog iets mee te maken ? Je hoort ze nl. altijd tot 2000 toeren, daarna niet meer... Onlangs 2 busjes reiniger van Wynn's ingegooid, echter niet echt een verbetering. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 slick 50 is heel goede actie oude olie eruit nieuwe olie erin nieuwe oliefilter slick 50 erin en poos rijden een flink stuk is het beste Hij zal dan stuk rustiger gaan lopen. Misschien iets harder stationair Olie verbruik daalt op zeker. Laat weten hoe het afloopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 slick 50 is heel goede actieoude olie eruit nieuwe olie erin nieuwe oliefilter slick 50 erin en poos rijden een flink stuk is het beste Hij zal dan stuk rustiger gaan lopen. Misschien iets harder stationair Olie verbruik daalt op zeker. Laat weten hoe het afloopt. Hoeveel Slick doe jij erin ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Ik kocht deze Jeep met een sticker dat er slick 50 in zat maar heb 20 jaar geleden voor het eerst slick 50 in mn bmw gedaan omdatie olie zoop. Ben het toen blijven gebruiken later in mercedes diesels. de hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van je blok. Ik rij al 30 jaar met 6 cylinders Halfords verkoopt het voor eur 29,95 per 0,5 ltr en ook 0,75 ltr Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Die van mij met 142.000 heeft vrijwel vergelijkbare waarden.Wat zou hier mis mee moeten zijn, want zelfs volgens de handboeken zijn dit prima waardes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
evertjan Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Die van mij met 142.000 heeft vrijwel vergelijkbare waarden.Wat zou hier mis mee moeten zijn, want zelfs volgens de handboeken zijn dit prima waardes 367000km gelopen druk nog steeds op koud 4 bar warm 3,2 bar dus geen zorgen maken over je druk zolang ie maar mooi loopt en niet te veel olie slurpt ge woon gaan met die jeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
johnsson Geplaatst April 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2007 Hebben tikkende klepstoters hier nog iets mee te maken ?Je hoort ze nl. altijd tot 2000 toeren, daarna niet meer... Onlangs 2 busjes reiniger van Wynn's ingegooid, echter niet echt een verbetering. Interessant, dat zijn je klepstoters niet, het is hoogstwaarschijnlijk een drijfstanglager, let maar op. Als ik het verhaal zo doorlees is je oliedruk echt te laag, de combinatie van eenl age oliedruk met het geluid wat je omschrijft, weet ik bijna zeker dat het je drijfstanglagers zijn. Ik heb het zelfde probleem gehad, begon met een lage oliedruk, vervolgens vroeg iemand aan mij of het een diesel was, uiteindelijk heb ik een ander blok er in moeten zetten. Het uitgelopen drijfstanglager heeft er voor gezorgd dat mij kruktap ovaal versleten en niet meer rond was ... Mijn tip is het, carter er even onderuit halen en per drijfstang even checken.. scheelt en hoop en kost een beetje .... John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst April 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2007 Thnx voor de tip John, volgens jou gaat het dus om speling tussen de drijfstangen en de krukas. Dan zou een lagerkap versleten zijn, hoe kan je het checken als je de karterpan eraf hebt ? En: - Wat is de relatie: oliedruk laag met drijfstanglager ? - De tik hoor je vooral rond 1500 toeren en verdwijnt bij hogere toeren, was dat bij jouw ook ? Binnenkort ga ik met Jeeped op onderzoek uit en de lagers checken ! Thnx, John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chavado Geplaatst April 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2007 drijfstanglagers hoor je onder belasting en niet bij statoinair.... als je laag toeren volgas geeft en je hoort een zwaar bonkend geluid uit de motor komen dan heb je met versleten drijfstanglagers te maken..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
H.Groen Geplaatst May 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 17, 2007 Hoi, onze Cherokee met 226.000 Km geeft de volgende oliedruk aan:Rijdende Motor Warm: 3.1 / 3.2 Bar Stationair Warm: 1.5 / 1.6 Bar Vind het niet hoog, moet ik me zorgen maken ? Thnx Ik heb ook een cherokee uit 97, 167.000 km met exact dezelfde oliedruk metingen. Ik gebruik 5W-40 olie, maar ga nu 10W-40 proberen. Ik vermoedt dat hierdoor oliedruk omhoog gaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst May 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2007 Ben naar een echte 'oude jeep kenner chef werkplaats' geweest, die gekeken en geluisterd heeft. De tik komt gewoon van speling op de kleppen, niks aan doen is eigenlijk nog beter omdat ie op lpg loopt, ivm betere afkoeling van de kleppen. Oliedruk (bij 10W40) is ook geheel normaal, dus weer gerust gesteld.... Slick 50 merk ik zo direkt niet heel veel van, maar zal zeker wel iets schelen in verbruik... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chavado Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 je kan eventueel ook 20W50 olie er in gieten. Is iets dikker dus zal de oliedruk wat hoger blijven. Nadeel is dat deze olie koud ook dikker is als een 10W40 dus zal je rustig moeten warm rijden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 je kan eventueel ook 20W50 olie er in gieten. Is iets dikker dus zal de oliedruk wat hoger blijven. Nadeel is dat deze olie koud ook dikker is als een 10W40 dus zal je rustig moeten warm rijden.... Volgens mij is dat een lapmiddel, als het al werkt zal het de problemen wel camoufleren maar natuurlijk niet oplossen. Daarbij kan die olie vaak niet tegen hogere temperaturen dus zal sneller verbranden als je koelingsproblemen krijgt. Ik zou de tip van Johnsson volgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chavado Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 dat 20W50 olie slechter tegen hogere temp. kan is niet waar. het getal voor de W (20) staat voor de dikte in koude toestand en het getal achter de W (50) staat voor de dikte in warme toestand. In dit geval is een 20W50 dus koud en warm dikker als een 10W40. Dit houdt in: bij warme motor heb je meer dikte....dus ook oliedruk... Overigens wordt een goede olie niet alleen bepaald door het diktegraad maar door de additieven (toevoegingen/dopes die in een olie gemengd worden) Olie is een heel specifiek verhaal en je kan niet zo maar zeggen dat een bepaalde olie niet of wel goed is.... Ik kan wel zeggen dat als je een drijfstanglager hoort.. je te laat bent... Dan is je drijfstanglager versleten en je krukastap is aangetast.... Overigens had Limited97 al aangegeven dat de Jeep-garage de diagnose had gesteld dat het de kleppen waren die hij hoorde en geen drijfstanglager dus waarom zou je dan toch de optie van Johnsson volgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 Veel 20W50 olieen hebben een oude kwaliteitsnorm. 20W50 zegt alleen iets over de viscositeit bij koude en warme toestand.. het zegt niets over de gevoeligheid bij warmgelopen motor. Er zijn zeker moderne 20W50 olieen te krijgen die voldoen, daar heb je helemaal gelijk in. Pas alleen op welk merk je koopt, meestal (in een automaterialen zaak) is het de kat in de zak. Wat betreft de dealer, dat is een persoonlijke mening. Ik zeg alleen dat ik die mening deel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chavado Geplaatst May 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 20, 2007 ik meende te lezen dat het een Jeep-garage betrof echter bij nader inzien lees ik:' oude jeep kenner chef werkplaats' en daar heb ik meer vertrouwen in dus ik ga uit van het kleppen verhaal. Je hebt gelijk wat betreft de oude kwaliteitsnorm maar het is natuurlijk aan de koper om op te letten wat ie koopt. Niet alle 10W40 is dezelfde en dat geldt ook voor 20W50 of 10W60...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.