Spring naar bijdragen

Oliedruk


Recommended Posts

slick 50 is heel goede actie

oude olie eruit nieuwe olie erin nieuwe oliefilter slick 50 erin en poos rijden

een flink stuk is het beste

Hij zal dan stuk rustiger gaan lopen. Misschien iets harder stationair

Olie verbruik daalt op zeker.

Laat weten hoe het afloopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slick 50 is heel goede actie

oude olie eruit nieuwe olie erin nieuwe oliefilter slick 50 erin en poos rijden

een flink stuk is het beste

Hij zal dan stuk rustiger gaan lopen. Misschien iets harder stationair

Olie verbruik daalt op zeker.

Laat weten hoe het afloopt.

Hoeveel Slick doe jij erin ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kocht deze Jeep met een sticker dat er slick 50 in zat maar heb 20 jaar geleden voor het eerst slick 50 in mn bmw gedaan omdatie olie zoop. Ben het toen blijven gebruiken later in mercedes diesels.

de hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van je blok. Ik rij al 30 jaar met 6 cylinders

Halfords verkoopt het voor eur 29,95 per 0,5 ltr

en ook 0,75 ltr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij met 142.000 heeft vrijwel vergelijkbare waarden.Wat zou hier mis mee moeten zijn, want zelfs volgens de handboeken zijn dit prima waardes

367000km gelopen druk nog steeds op koud 4 bar warm 3,2 bar

dus geen zorgen maken over je druk zolang ie maar mooi loopt en niet te veel olie slurpt

ge woon gaan met die jeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hebben tikkende klepstoters hier nog iets mee te maken ?

Je hoort ze nl. altijd tot 2000 toeren, daarna niet meer...

Onlangs 2 busjes reiniger van Wynn's ingegooid, echter niet echt een verbetering.

Interessant, dat zijn je klepstoters niet, het is hoogstwaarschijnlijk een drijfstanglager, let maar op.

Als ik het verhaal zo doorlees is je oliedruk echt te laag, de combinatie van eenl age oliedruk met het geluid wat je omschrijft, weet ik bijna zeker dat het je drijfstanglagers zijn.

Ik heb het zelfde probleem gehad, begon met een lage oliedruk, vervolgens vroeg iemand aan mij of het een diesel was, uiteindelijk heb ik een ander blok er in moeten zetten. Het uitgelopen drijfstanglager heeft er voor gezorgd dat mij kruktap ovaal versleten en niet meer rond was ...

Mijn tip is het, carter er even onderuit halen en per drijfstang even checken.. scheelt en hoop en kost een beetje ....

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx voor de tip John, volgens jou gaat het dus om speling tussen de drijfstangen en de krukas.

Dan zou een lagerkap versleten zijn, hoe kan je het checken als je de karterpan eraf hebt ?

En:

- Wat is de relatie: oliedruk laag met drijfstanglager ?

- De tik hoor je vooral rond 1500 toeren en verdwijnt bij hogere toeren, was dat bij jouw ook ?

Binnenkort ga ik met Jeeped op onderzoek uit en de lagers checken !

Thnx,

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Hoi, onze Cherokee met 226.000 Km geeft de volgende oliedruk aan:

Rijdende Motor Warm: 3.1 / 3.2 Bar

Stationair Warm: 1.5 / 1.6 Bar

Vind het niet hoog, moet ik me zorgen maken ?

Thnx

Ik heb ook een cherokee uit 97, 167.000 km met exact dezelfde oliedruk metingen. Ik gebruik 5W-40 olie, maar ga nu 10W-40 proberen. Ik vermoedt dat hierdoor oliedruk omhoog gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben naar een echte 'oude jeep kenner chef werkplaats' geweest, die gekeken en geluisterd heeft.

De tik komt gewoon van speling op de kleppen, niks aan doen is eigenlijk nog beter omdat ie op lpg loopt, ivm betere afkoeling van de kleppen.

Oliedruk (bij 10W40) is ook geheel normaal, dus weer gerust gesteld....

Slick 50 merk ik zo direkt niet heel veel van, maar zal zeker wel iets schelen in verbruik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan eventueel ook 20W50 olie er in gieten. Is iets dikker dus zal de oliedruk wat hoger blijven. Nadeel is dat deze olie koud ook dikker is als een 10W40 dus zal je rustig moeten warm rijden....

Volgens mij is dat een lapmiddel, als het al werkt zal het de problemen wel camoufleren maar natuurlijk niet oplossen.

Daarbij kan die olie vaak niet tegen hogere temperaturen dus zal sneller verbranden als je koelingsproblemen krijgt.

Ik zou de tip van Johnsson volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat 20W50 olie slechter tegen hogere temp. kan is niet waar.

het getal voor de W (20) staat voor de dikte in koude toestand en het getal achter de W (50) staat voor de dikte in warme toestand.

In dit geval is een 20W50 dus koud en warm dikker als een 10W40. Dit houdt in: bij warme motor heb je meer dikte....dus ook oliedruk...

Overigens wordt een goede olie niet alleen bepaald door het diktegraad maar door de additieven (toevoegingen/dopes die in een olie gemengd worden)

Olie is een heel specifiek verhaal en je kan niet zo maar zeggen dat een bepaalde olie niet of wel goed is....

Ik kan wel zeggen dat als je een drijfstanglager hoort.. je te laat bent... Dan is je drijfstanglager versleten en je krukastap is aangetast....

Overigens had Limited97 al aangegeven dat de Jeep-garage de diagnose had gesteld dat het de kleppen waren die hij hoorde en geen drijfstanglager dus waarom zou je dan toch de optie van Johnsson volgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel 20W50 olieen hebben een oude kwaliteitsnorm.

20W50 zegt alleen iets over de viscositeit bij koude en warme toestand.. het zegt niets over de gevoeligheid bij warmgelopen motor.

Er zijn zeker moderne 20W50 olieen te krijgen die voldoen, daar heb je helemaal gelijk in.

Pas alleen op welk merk je koopt, meestal (in een automaterialen zaak) is het de kat in de zak.

Wat betreft de dealer, dat is een persoonlijke mening.

Ik zeg alleen dat ik die mening deel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik meende te lezen dat het een Jeep-garage betrof echter bij nader inzien lees ik:' oude jeep kenner chef werkplaats' en daar heb ik meer vertrouwen in dus ik ga uit van het kleppen verhaal.

Je hebt gelijk wat betreft de oude kwaliteitsnorm maar het is natuurlijk aan de koper om op te letten wat ie koopt. Niet alle 10W40 is dezelfde en dat geldt ook voor 20W50 of 10W60......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...