Spring naar bijdragen

Verwarmingsproblemen


Recommended Posts

Ik heb problemen met mijn verwarming binnen.

Ik heb een TJ 1996 met 4.0l zonder airco.

Temperatuur van de motor blijft constant en loopt

in de opwarmfase snel op tot zijn normale punt.

Ik verlies ook geen koelvloeistof.

Als ik binnen verwarming wil hebben komt er maar wat lauwe lucht uit

de openingen. Ook als ik koude lucht vraag komt er lauwe lucht uit,

nochtans is de temperatuur van de koelvloeistof warm.

Ventilator werkt perfect en ook de verschillende posities werken.

Wat is er loos?

Volgens mij werkt de thermostaat zoals het moet en gaat hij

pas open bij warme motor.

Kan het zijn dat het de radiator in het dashbord is?

Dat deze geen goede doorstroming meer heeft?

Wat denken jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je het bij het goede eind hebt..

klep die niet meer beweegt (zit ie nog vast?) of anders is de (dash) radiator verstopt.

ik zou eerst voor die klep gaan.

*edit, misschien dat het doorspoelen van de radiator ook helpt.

Dat doorspoelen wou ik ook eerst proberen.

Heeft er iemand een overzicht van de vacuum gestuurde kleppen,

of heeft iemand zover zijn dash al opengehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Als ik binnen verwarming wil hebben komt er maar wat lauwe lucht uit

de openingen. Ook als ik koude lucht vraag komt er lauwe lucht uit"

'k Gok ook op de klep die op +/_ ¼ open blijft hangen.

Als normaal op koude lucht je idd koude lucht kreeg i.p.v. lauw sluit ie dus ook niet goed meer.

Gesloten met een mindere doorstroming in de verwarmingsradiator (heater core?) zou ie nog steeds koude lucht moeten leveren.

Succes met zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Als ik binnen verwarming wil hebben komt er maar wat lauwe lucht uit

de openingen. Ook als ik koude lucht vraag komt er lauwe lucht uit"

'k Gok ook op de klep die op +/_ ¼ open blijft hangen.

Als normaal op koude lucht je idd koude lucht kreeg i.p.v. lauw sluit ie dus ook niet goed meer.

Gesloten met een mindere doorstroming in de verwarmingsradiator (heater core?) zou ie nog steeds koude lucht moeten leveren.

Succes met zoeken.

Het kan idd ook de klep zijn.

Heb je ervaring hiermee? Hoe bereik ik deze het best bij een TJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zogenaamde 'Blend -air door' zit dan vast.

Kan goed zijn dat simpel de kabel van de temp-regelaar naar die klep eraf ligt.

Misschien kun je onder het dashboard iets zien.. je kan het proberen. Anders moet het middenstuk van je dash eraf.

Beetje lastig uitleggen, heb je een FSM?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zogenaamde 'Blend -air door' zit dan vast.

Kan goed zijn dat simpel de kabel van de temp-regelaar naar die klep eraf ligt.

Misschien kun je onder het dashboard iets zien.. je kan het proberen. Anders moet het middenstuk van je dash eraf.

Beetje lastig uitleggen, heb je een FSM?

Heb een goed uitgeruste garage en een diploma autotechniek.

Dus dat gaat wel lukken denk ik.

Ik probeer dit weekend het middenstuk eruit te vijzen en het probleem op te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

In mijn jeep deed dus sinds kort de kachel het ook niet meer en al zoekende kwam ik op dit onderwerp uit.

Mijn probleem komt precies overeen met die zoals hier beschreven .

Maar voordat ik uiteraard het hele dashboard sloop:( maar eerst eens op mijn gemak de boel bekijken en daarbij kom ik een los draadje tegen onder het handschoenenvak. En dit bleek inderdaad de boosdoener te zijn.:whistle:

Ik weet niet precies wat dit onderdeel doet maar het lijkt mij een soort elektrische klep welke de luchtstroom regelt.

post-4018-1287302231987_thumb.jpg

post-4018-12873022321518_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Ik heb deze klacht bij XJ 97 opgelost door de kachelslangen los te maken bij de kachelradiator in en uitvoer motorruimte tegen de firewall.

Tuinslang op de onderste aansluiting van de kachel aansluiten en druk erop, de kachelradiator zat verstopt met roestwater.

Ik weet niet of dit bij jouw tj ook zo is, maar ik denk het wel.

Ik heb het bij meerdere jeeps gehad en na spoelen word de kachel weer goed warm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze klacht bij XJ 97 opgelost door de kachelslangen los te maken bij de kachelradiator in en uitvoer motorruimte tegen de firewall.

Tuinslang op de onderste aansluiting van de kachel aansluiten en druk erop, de kachelradiator zat verstopt met roestwater.

Ik weet niet of dit bij jouw tj ook zo is, maar ik denk het wel.

Ik heb het bij meerdere jeeps gehad en na spoelen word de kachel weer goed warm.

Dank voor je tip ga dt weekend eens kijken of het helpt

Deze zitten tegen de wand naar het dashboard toe begrijp ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel eerst even de vacuum gestuurde kleppen controleren! Kijk bv bij de pedalen in de voetruimte.

siert.

ps bruin is voeten, rood is interieur en geel en blauw zijn voor de voorruit.

Kun je daar iets aan zien deze sluiten automatisch meen ik bij omzetten keuze knop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...