Spring naar bijdragen

Beginnersproject: Duc's Xj


DUC
 Share

Recommended Posts

Geen idee natuurlijk of jij er ook intensief mee zal gaan terreinrijden maar de RE bladen leveren een behoorlijke flex en met de bestaande shackle is de kans aanwezig dat bij een flinke flex de shackle je hierin zal beperken daar deze niet voldoende ruimte bied.

Ik had in het begin de 4.5 RE bladen onder de xj zitten en kwam er toen mbv de heftruck achter dat ik de RE veerbladen niet maximaal kon gebruiken qua flex met de originele shackle.

Ja, zo'n opmerking maakte Otto ook al, dat de shackles naar binnen worden getrokken maar mogelijk niet ver genoeg kunnen. Wel, eerst maar eens even aanzien - langere shackles monteren is ook de moeite niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 135
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja, zo'n opmerking maakte Otto ook al, dat de shackles naar binnen worden getrokken maar mogelijk niet ver genoeg kunnen. Wel, eerst maar eens even aanzien - langere shackles monteren is ook de moeite niet.

Moet je ook allemaal eerst bekijken. Ik had bij de 4.5 inch lift 235/85/16 banden eronder zitten en die liepen bij flinke putten in de wielkasten vast.

Meten is weten uiteindelijk toch.

Succes verder de komende avonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond proefgereden. Otto was de testcoureur :whistle:B)

- Hij is positief verrast door de Goodyear duratracs die ik eronder heb liggen. De XJ "stuurt strak" - maar ik vind 't een wereld van verschil.

- shackles lijken inderdaad wat aan te lopen (met uitveren). Ik zie nog ff aan hoe e.e.a. zich gaat zetten, mogelijk valt er ook nog wat uit te hameren om wat ruimte te maken - 't is niet veel.

- Nu een afspraak maken om e.e.a uit te laten lijnen.

En het resultaat:

7781542216_6e793edd13_h.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de XJ bij profile Apeldoorn op de brug gehad om de wielen uit te laten lijnen en het stuur weer recht te zetten. Ging allemaal vlot, waar 2 uur was gereserveerd (ivm mogelijk vastzittende delen) was ik met 30 minuten al klaar. Uitdraai van de gegevens meegekregen. Leuk om te kijken hoe ze dat doen. En gelijk een band besteld als reserveband. Nu daar nog een plekkie voor zien te vinden.

Daarna meteen uitgetest: tot 110 km/u (werkelijke km's op de gps) gegaan, geen vibraties of whatever. Yes!

Wat heb ik nog te doen:

1) bouten connects vervangen en in de nieuwe een gat laten boren om er disconnects van te maken

2) Behuizing van de shackles een beetje ruimen ivm aanlopen, of iets langere shackles plaatsen

3) manier zoeken om de tc-drop kit te kunnen plaatsen (2 van de vier bouten zitten omgekeerd in de kokerbalk - ik kan de moer er wel afdraaien maar de bouten zijn te kort om de bussen ertussen te kunnen zetten

4) reden voor het in de soep draaien van mijn tussenbak eerder dit jaar opsporen. Langzamerhand krijgen we het idee dat er geen originele achteras onder ligt (bestelde U-bolts passen niet, tussenbak loopt warm met fulltime 4x4 en in 2 hoog juist niet, remleidingen zijn niet origineel aangelegd en het deksel van de diff past niet mooi op het diff zelf) en dat de beide assen dus niet gelijk draaien in 4x4. Afspraak gemaakt bij cherokee4me om 'm ff op de brug te gooien.

Wordt vervolgd ...

bewerkt door DUC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren reserveband opgehaald bij profile. Nu nog een goede plek zoeken, want hij past niet meer op de originele plek voor de reserveband. Ik heb 'm nu maar in de achterbak liggen (spanbandje erom) en laat misschien door schoonpa een afdekplaat maken zodat de boodschappenkratten er weer in kunnen. Tzt toch maar een roofrack of swing-out carrier - daar ben ik nog niet over uit.

Tevens deze week de nog originele U-bolts vervangen door het setje dat ik bij vdl-weweler in Apeldoorn heb laten maken. Alleen steken de draadeinden nog wel uit - misschien nog ff afwagen/slijpen. Eerst deze week maar eens uit laten zoeken hoe 't nou zit met de achteras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat schreef je al eerder, maar lukt mij dus niet. Ik heb de beugel weliswaar verwijderd, maar had al eerder gezien dat de band te ver uitsteekt, zelfs al staat hij op de bodem - de achterklep kan niet meer dicht. Heb 't nog wel geprobeerd, maar blijkbaar valt de 31" goodyear duratrac groot uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn weer wat verder. Bij Cas (cherokee4me) langs geweest

- tijdens de proefrit vandaag liep de tussenbak in 4x4 niet warm; ik blijf maar eens een tijdje zo rijden. Heb over 2 weken toch nog een afspraak staan:

- ik laat draadeinden op de bestaande bouten lassen zodat ik de TC toch iets kan laten zakken. Ik heb geen/nauwelijks vibraties maar better safe then sorry

- Volgens Cas ligt er waarschijnlijk een dana 44 as onder ... (hey, een hidden feature? :rolleyes: ) Verklaart wel waarom de u-bolts niet pasten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dana 44?

7893182312_90d474ffbe_c.jpg

Bovenstaande deksel lijkt echter niet op de D44 zoals hieronder. Dan eerder de 8.25

334247d1327278271-rear-end-id-jeepdiffs.jpg

Maar ik ben eruit (denk ik): geen d44 maar een Chrysler 8.25

http://www.yuccaman....jeep/gear1.html

Anyway, hier de door VDL-weweler gemaakte u-bolts:

7893183314_5ee354f0da_z.jpg

bewerkt door DUC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja klopt, ben ik inmiddels ook achter. Maar ik mag al blij zijn dat het geen D35 is, als ik alle verhalen zo lees ...

Maar dan blijft nog de vraag waarom m'n tussenbak het destijds begeven heeft.

Tevens heb jij een Xj van 1997 of jonger en dan is de achteras uitgevoerd met 29 spline steekassen ipv de 27 spline steekassen van de XJ van voor 1997. Deze achteras is absoluut geen verkeerde achteras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de gearing van de voor en achteras al vergeleken?

Neen, uiteindelijk blijkt er een originele as onder te liggen en de proefrit wees ook niks raars uit.

Wellicht toch dat de vorige eigenaar de 4x4 mishandeld heeft oid. En dat dat door een paar x per jaar met de JCN rijden verergerd is (ik weet niet anders als dat hij in 4x4 wat zong - al vanaf 't moment dat ik 'm had).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Begonnen aan een volgend projectje: trekhaak. Met de liftkit heeft de oude trekhaak moeten wijken. Omdat met het demonteren links en rechts bouten afbraken en ik deze dus moet uitboren en nieuwe bouten + moeren moet uitzoeken/aanschaffen en omdat het elektra (contactdoos) ook weining fris meer was heb ik een nieuwe gekocht. Ook omdat ik nu wel een verlaagde trekhaak wilde, dat zou met de bestaande kunnen middels een opzetstuk maar dan ging ik wel van 3300 naar 2600 kg. Bij Ogdak wezen kijken wat hij onder de XJ heeft liggen en het is uiteindelijk dezelfde geworden - maar tijdens de montage blijkt al dat die van Otto toch wat anders in elkaar zit.

Goed, tijd voor foto's. Sleutelen helaas niet in een mooie verwarmde garage, maar onder de carport sta ik in ieder geval droog:

8352123391_f318eee873.jpg

 

De nieuwe trekhaak

 

8353187192_31f2c78ea8_z.jpg

 

En toebehoren:

 

8353187444_c52d8e7862_z.jpg

 

Demonteren bumper:

 

8353186584_1cbbfd1d41.jpg

 

Met die ellendige boutjes (2 stuks) die in de bumper zelf zitten weggewerkt (ratel-ring 15!):

 

8353186876_9f908b54b5_z.jpg

 

Toen was het tijd om eerst nog wat oude meuk aan schetsplaten met afgebroken bouten van de vorige trekhaak te verwijderen. Een ijzerzaag en een halve bus kruipolie later, kon ik verder met opbouwen. De trekhaak met 2 bouten handvast gedraaid: zo komt-ie te zitten:
(op deze foto zie je de twee bouten welke in de flens zitten, en in het midden twee gaten voor nog twee bouten)

 

8353187770_5b732d557b_c.jpg

 

Maar die bouten in het midden worden nog een lastige klus ...

 

8352126183_8d88e0c97f.jpg

 

... omdat deze aan de achterkant praktisch tegen de benzinetank aan zitten. Er is nauwelijks ruimte om mijn vingers tussen te krijgen, en daar moet ik dan een borgring+moer over een boutje zien te wurmen. Ik ga maar eens proberen die twee aan elkaar te lijmen. Omgekeerd lukt niet (bout van binnen naar buiten) want er is geen ruimte voor de bout, ook niet als ik die vooraf al door het gat steek.
En als e.e.a. vast zit zal ik toch de draadeinden van de bout maar afzagen, ik vind 't toch niet prettig als die tegen de wand van de benzinetank duwen.

 

8353188324_989f0e05c7_z.jpg

 

Ook de achterste twee gaten van de trekhaak vormen nog een klus, want die gaan met verlengde bouten dwars door de kokerbalken tot onder de bekleding, welke ik dus ook nog 'even' moet loshalen

 

8352125571_0130af5676_z.jpg

 

Tot zo ver was ik gisteren gekomen. Wordt vervolgd ...

bewerkt door DUC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nog eens goed gekeken, blijkt dat ik toch de verkeerde heb besteld - dat wil zeggen, hij past en hoort ook op een cherokee, maar deze trekhaak kent een max. gewicht van 2600 kg.

Zal maar niet opschrijven wat ik toen zei.

Enfin ... hij zit er nu toch onder en ik zie wel wat de toekomst brengt.

Gisteren elektra in orde gemaakt. Morgen ff de bumper er op (moet nog 2 gaten boren) en dan ben ik klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...