Spring naar bijdragen

Ombouwen Achterdifferentieel


Recommended Posts

hoi,

Ik heb met Men grand cherokee ZJ 4.0 een probleem dat bij regenachtig weer de achterste wielen zeer snel doorspinnen bij vertrekken en versnellen in lage snelheden. Dit is een oncomfortabel verschijnsel, als je versneld is het soms dat de toerenteller bv rond de 2000 toeren staat en dan 1 van de achterste wielen rustig aant spinnen is tijdens het versnellen, als bv de radio luid staat heb je dit niet altijd onmiddelijk door.

Ik had al gedacht om een LSD differentieel te plaatsen, dan heb ik geen last meer van dit verschijnsel.

Is het mogelijk om het achterdifferentieel ter vervangen door een LSD differentieel in combinatie met de selctrac tussenbak.

Zijn er Jeep achterassen welke ik hiervoor kan gebruiken, bij welke types kan ik deze vinden?

Misschien dat ik op een sloop wel een achteras op de kop kan tikken.

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heb je gewoon betere (regen)banden nodig.

Grip.

Heb ook al gedacht daar de oorzaak te zoeken, maar de banden zijn nog in zeer goede staat (het zijn baanbanden).

de banden lagen er nieuw op bij aankoop van de wagen.

Bij droog en warm weer is het ook geen enkel probleem om rechtuit met gierende banden te vertrekken.

Misschien dat de kwaliteit van de banden toch bedenkelijk is.

Het merk is "Power King Plus" wat onbekend klinkt in men oren, nog nooit niet van gehoord.

Jgrcherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste LSD? Dan moet hier makkelijk aan te geraken zijn?

Bij mij is het een gewoon differentieel, een Non LSD.

Zit er dan geen vershil in de overbrengingsverhoudingen van de vershillende types Grand cherokee ZJ's ?

Schokdempers ligt het niet aan, die zijn ook.

Het is niet de weggligging die slecht is, enkel bij lage snelheid ( 1 ste vitesse) kunnen de banden het koppel van de motor niet op de weg brengen.

Het is ook zo in zand of modderwegen rijden in 2WD blijft de wagen dikwijls gewoon staan en staat er 1 wiel door te spinnen. Men vorige wagen een mitsubischi pajero kort model had achteraan een LSD differntieel (torsendiff) hier kon ik in 2 wiel aandrijving zonder problemen op de plaatsen rijden waar ik nu met de grand cherokee blijf vastzitten en de 4wd moet inschakelen.

Ook op de verharde weg had de pajero geen last van doorspinnen. Enkel in de bochten bij ijzel of nat weer kon de achterkant sneller uitbreken.

Maar dat is nu eenmaal rijden met een LSD, het vergt enige discipline en alerte stuurvaardigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Grand Cherokee 4.0 ZJ van '98; maar geen keuzemogelijkheid van alleen aandrijving van de achterwielen. Het is altijd 4x4 met hoge of lage gearing en neutaal.

Hoe zit dat dan bij jou? Zijn er GC 4.0 ZJ's met verschillende tussenbakken uitgebracht?

JYPY

klik

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen LS???

Heb je dat geconstateerd op het typeplaatje, of vermoed je het omdat er een wiel doorslipt?

Ik ben 200% zeker. Ik heb de differentieel olie al enkele malen vervangen, heb dan het differentieel bekeken, het was zeker een gewoon differentieel.

Ik heb ongeveer een 10 jaar als bijjob in een garage gewerkt, en heb en vijftal jaar sleutelwerk gedaan in autosport. LSD Differentielen was hier vrij belangrijk, ik kan het onderschijd maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Het probleem lag zoals hier al gezegd waarschijnlijk bij de banden.

Sinds een grote maand zijn de voorste banden vervangen door een band van Goodyear. Hier is het vershil al zeer goed voelbaar bij het remmen. Met de vorige banden ging de ABS zeer snel in werking ook. Dit is nu bijna niet het geval meer. Bij droog weer gaat de ABS enkel nog bij een noodstop op tamelijke snelheid. Bij nat weer kan ik ook al stevig remmen vooraleer de abs in werking gaat, terwijl dit vroeger met de kleinste rembeweging was.

Net voor de winterperiode worden de achterbanden ook vervangen, dit zal dus ook wel een grote verbetering opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...