Spring naar bijdragen

Horten, Stoten, Bokken Afslaan En Niet Meer Starten...


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

Jawel,

een maand op vakantie geweest naar het zonnige thailand om daar een rond reis te maken. Nu wil het geval dat ik het daar prima naar mijn zin en had en eigenlijk niet meer terug naar huis wilde. Helaas raakt de portemonnaie hier ook wel eens leeg en moet ik dus gewoon weer aan het werk.

Wat het leed verzachtte was dat ik nu weer lekker in de Jeep kon rijden, althans dat leek me wel leuk.

Sleuteltje omdraaien maar, shit, accu leeg... Accu thuis maar in de oplader want starthulp van een andere auto werkte niet. Volgende dag vol goede moed accu verwisselt. Wil die niet staionair draaien. Na een tijdje 2000 toeen draaien deed die het slecht maar sloeg die niet af. De weg ermee op dus. Horten en stoten, inhouden en bokken, wat reed dat ding kut. Na een meter of 500 sloeg die af om niet meer te starten :whistle:

Auto rijdt op gas. Op benzine wilde die na vele malen proberen weer aanslaan maar ook hierbij horten en stoten. Niet meer van de plek geweest want hij sloeg weer af.. Auto reed voordat ik wegging overigens al niet lekker en hield in maar deed dat bij snelheden hoger dan 80 kmh.

Wat kan er dus aan de hand zijn? Tis al kut genoeg dat ik nu weer in het koude Nederland zit ipv met een kokosnoot op een idyllisch eiland ala Koh Phi Phi.. En nu doet de auto het ook al niet meer :wacko:

Wat kan ik doen? Waar kan het aan liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ohja,

ik vergeet erbij te vertellen dat de verdamper voor LPG er bevroren uitzag.

Maar ik neem aan dat dit los staat van het horten en stoten op benzine?

Daarnaast heb ik voor vertrek naar thailand al het koelwater eruit laten lopen en hervult met antivries. Een klein stuk mee gereden en de auto bleef toen op een voor de auto gebruikelijke temperatuur van zo'n 50 graden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb accupolen losgehaald en tegen elkaar gehouden voor reset. Na reset naar een bedrijf gereden om bougiesleutel t kopen. Je raad het al, niet meer starten en gluid maken waardoor ik dacht dat die naar de sloop kon.

Voor de bougiemans deur er nieuwe bougies ingedraaid en nieuw luchtfilter geplaatst. Nu wilde die iig weer starten. Het rijden ging nog steeds met horten en stoten, leek wel of die het maar met 2 cilinders deed. Stuk rijden en na zo'n half uur begon die weer normaal te lopen. Inmiddels rijd die weer beter dan ooit tevoren.

Bougies waren bedekt met een soort van aangekoekt grijs laagje. Wat kan je hieruit afleiden? Bij de zesde bougie kon ik niet komen. Die mag Ed eens voor me wisselen..

Ed nog bedankt voor je tips trouwens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het slechte lopen is waarschijnlijk door de 'reset' gekomen.. hij moet weer 'inleren'.

Niet in het goede forum, maar zou dat ook de oorzaak kunnen zijn bij een 4.2l in een CJ die ook lang van de accu af is geweest? Exact dezelfde kenmerken namelijk, maar wel een andere motor en heel andere techniek uiteraard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeeped heeft het allemaal weer gefikst.

Ik had nog zo'n ebay setje liggen en daar zat een verdeelkap bij. Degene die erop zat vertoonde allemaal aanslagsporen en er zat roest op. De 6 bougie, die achteraan kon ik zelf niet vervangen met mij gereedschap. Dat ding zag er dus ook vooor geen meter meer uit.

Inmiddels rijd de jeep weer prima en durf ik er weer met een gerust hert mee op stap. Dacht eerst dat die rijp voor de sloop was maar ik zoef nu weer prima over de weg.

:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmz,

vanmiddag begon het horten en stoten weer. Boven de 80 houdt jeep met onregelmatige tussenpozen in. Maar hoe harder je rijdt, hoe meer hij inhoudt. Zijn steeds korte ''stootjes''.

Ik stond mooi in mijn beste kloffie na een afspraak weer buiten, wil die niet starten B) Sta je dan in Den Haag. Wilde op benzine en gas allebei niet starten..

Uiteindelijk na tip van Ed de accuklemmen tegen elkaar aan gehouden en daarna wilde die weer starten.

Wat kan dat toch voor gedoe zijn? Ik durf zo'n beetje niet meer naar afspraken te gaan uit vrees dat ik weer ergens stil komt te staan.. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje gezocht..kwam dit tegen op een ander forum:

It is also not uncommon for a TPS to start "glitching" once it warms up. In theory, the engine should run pretty well without an oxygen sensor. So I would try disconnecting the oxygen sensor and see if anything changes. If the problems remain, the TPS would be the prime suspect. Often times, the oxygen sensor will compensate for a bad TPS, but there is a delay that causes the hesitation and stumbling while the oxygen sensor sorts things out and the ECU eventually adjusts the fuel delivery. So it's posssible that disconnecting a perfectly good oxygen sensor could magnify the problems of a bad TPS. But if the problem goes away with the oxygen sensor disconnected, you have found the culprit.

Als Ed het niet weet is het al lastig..maar wie weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O2 sensor zit dichtbij je (uitlaat) spruitstuk.. ik kon geen goed plaatje vinden.

Zoiets iig:

oxygen.jpg

jeep_oxygen_sensor.jpeg

TPS sensor zit hier bovenin:

tbspacer3.jpg

een manual of haynes o.i.d. is wel een must als je dit soort dingen gaat vervangen.

Niet moeilijk, sensoren vervangen...maar vaak staan er tips in die je over het hoofd ziet.

Is er nog een XJ-geintje dat ik niet ken, iemand? Ze willen nogal eens dingen veranderen aan motoren... :thumbsup:

ff nog een citaat (Van Bosch):

A worn-out oxygen sensor can cause excessive gasoline consumption, elevated exhaust emissions, accelerated catalytic converter damage failures and cause engine performance problems such as surging and hesitating.

Bestellen van sensoren kan gewoon bij B&S of de dealer etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haha,

okee thanks..

Yhmm (Jeep)Ed,

Ben jij een beetje handig in het vervangen van die sensoren?? :yes::thumbsup:

Nog maar de vraag of het dat ook werkelijk is.

Ik ben gewoon gaan zoeken en wat dingen tegengekomen.

Als het dat niet mocht zijn heb je iig weer twee dingen weg kunnen strepen. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar de vraag of het dat ook werkelijk is.

Ik ben gewoon gaan zoeken en wat dingen tegengekomen.

Als het dat niet mocht zijn heb je iig weer twee dingen weg kunnen strepen. :thumbsup:

Uiteraard..

Maar nu zijn bougies, verdeelkap, luchtfilter en al die zooi al vervangen en het gedonder blijft hetzelfde.

En inderdaad, iedere keer als de motor warm is krijg ik pas last.

Niet dat die van mij nou echt warm wordt want warmer dan 70 graden wordt die nooit. Meestal zit de temperatuur op de 50 a 60 graden. Hoe dat komt geen flauw idee, er zijn al 2 nieuwe thermostaten ingegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, maar het gebeurd wel als ie warm wordt.

En laat de O2-sensor nou pas gaan werken als de motor warm is.

...ik vond het teveel toeval.

Een lambda-sonde begint zeer snel te werken. De motor moet hiervoor nog niet op bedrijfstemperatuur zijn.

Er is zelfs een verwarming in verwerkt om deze sneller op te warmen om deze zo snel mogelijk te laten werken,

om dan de verbranding te optimaliseren (=om de uitstoot te verbeteren, om EURO-normen te halen).

Maar dit wil niet zeggen dat zijn O2-sensor niet kapot is of slecht werkt, het is bij mij ook een verdachte.

Om dit te weten of hij nog goed werkt moet je meten, WANT METEN IS WETEN!

Ook een TPS blijft bij mij verdacht, evenals de brandstofpomp, ook de meter van de koelvloeistof is verdacht,

deze geeft ook belangrijke info door aan de ECU ivm de temperatuur van de motor.

Maar toch maar eerst even lamda-sonde nakijken, daarna effe TPS checken, brandstofdruk meten en ook

effe meten op de temperatuursensor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, en hoe meet je die o2-sensor?

Auto rijdt overigens op gas.

Je meet met een simpele voltmeter tussen de grijze en de zwarte draad.

Hierop moet een zeer WISSELENDE spanning staan tussen de 0.2V en de 0.9V.

Deze moet zeer snel op en neer gaan, indien deze constant of traag pendelt,

is je sensor 9/10 niet meer voldoende goed.

Meet ook even over de 2 witte draden hierover moet een CONSTANTE spanning

staan van +/-12V.

Owja, als je 2 sondes heb dien je degene VOOR de katalysator te meten!

Succes, en moest je nog problemen hebben, horen we het wel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees in dit topic heel veel nuttige tips! :rolleyes:

Maareh... iedereen ook gezien dat het een '89 er betreft? Inleren, resetten, enz. zijn dan niet van toepassing, omdat de PCM destijds géén geheugen had...

Bijkomend probleem is het ontbreken van een foutengeheugen/diagnoselamp. Dat maakt zoeken net ff lastiger...

Maar, omdat het na het vervangen van veel ontstekingsdelen toch even beter was, denk ik toch dat je het in de delen welke voor de ontsteking kritisch zijn moet zoeken. En omdat de auto op LPG rijdt, kun je de benzinepomp, injectoren, enz eigenlijk uitsluiten.

Ook de TPS lijkt me niet echt meer van invloed: die bepaalt, voor zover ik weet, niets wat in verband met de onsteking staat. Het ontstekingstijdstip is afhankelijk van toerental (CPS) en vacuum (MAP).

Maar je schreef ook dat de verdamper bevroren leek.... waarom leek dat zo? Ik bedoel: Wat zag je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die bevroren verdamper is alweer achterhaald....

Voor mijn vakantie de auto van koelvloeistof voorzien en achteraf bleek er dus gewoon te weinig koelwater in te zitten wat de bevroren verdamper veroorzaakte. De verdamper bevriest nu dus niet meer. :glare:

Om op mijn vliegwielsensorverhaal terug te komen. Mijn broer leek ongeveer hetzelfde te hebben als ik en bij hem is die vliegwielsensor vervangen waarna de auto het weer gewoon deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan... die sensor is zeer belangrijk voor het onstekingssysteem. Sterker: Als die sensor niet werkt is er geen vonk.

Bovendien kan zo'n ding na opwarmen "buiten z'n tolerantie's" raken.. Koud werkt 'ie dan nog prima, maar warm dus niet.

Maar.. dat kan ook gebeuren met de bobine....

Is het probleem er ook nog steeds als je op benzine rijdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...