Spring naar bijdragen

Cardans Van Vooras Lijken Te Blokkeren In 4x4 Bij Kort Draaien


Recommended Posts

hoi, heeft er iemand ervaring met het onderstaande probleem?

Men wagen is een Grand Cherokee Zj bj 1996 4.0L met Selec trac tussenbak.

Ik rij bijna uitsluitend op verharde weg, in 2WD aandrijving. bij regenweer gebruik ik soms de 4WD full time selectie van de tussenbak om wat meer tractie te hebben.

Al een paar keer heb ik opgemerkt dat als ik in de 4WD keuze met de auto met maximale of bijna maximale stuuruitslag afdraai (vooral bij het achteruitrijden uit bv. een parkeerplaats) dat iets aan de vooras lijkt te blokeren of stroever gaat.

Het is precies of de kruiskoppelingen van de cardanassen blokkeren. Als ik dit aanvoel word ook telkens de auto een beetje opgelicht aan één wiel (afhankelijk van de kant waarnaar ik stuur) en dan voel je een shok.

De voorste cardans zijn met de wielen verbonden met het systeem van kruiskoppelingen (u-joint).

De aandrijving vooraan is gecontroleerd, er is nergens een defect te bespeuren kruiskoppelingen van cardans, wiellagering alle ophangings onderdelen zijn in orde, er zijn geen alarmerende spelingen op de diff.

In 2WD is dit probleem niet, alhoewel bij zeer kort afdraaien zijn de geluiden vooraan niet heel zuiver, er is soms wel een hort en een stoot.

Heeft er iemand kennis i.v.m. wat dit probleem zou kunnen zijn.

Ik was al aan het denken in de richting van, dat de maximale stuuruitslag te ver zou kunnen zijn zodat de kruiskoppelingen niet goed meer werken.

Maar het is een gissing.

alvast dank voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... een stukje achteruit als je weer 2WD selecteert.

Af en toe blijft ie hangen in part-time.

Het komt vaker voor, normaal gesproken moet het genoeg zijn om alleen je gas los te laten. Maar kennelijk werkt dat niet altijd.

Naar mijn ondervinding blijft hij niet hangen in part-time, bij bochtenwerk op verharde weg met niet de maximale stuuruitslag is er geen probleem, de tussendiff doet dan zijn werk. Het is niet zo dat de vooras en de achteras elkaar tegenwerken doordat de tussen bak op part time 100% gespert is, het enkel bij manouvreren met een grote stuuruitslag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn ondervinding blijft hij niet hangen in part-time, bij bochtenwerk op verharde weg met niet de maximale stuuruitslag is er geen probleem, de tussendiff doet dan zijn werk. Het is niet zo dat de vooras en de achteras elkaar tegenwerken doordat de tussen bak op part time 100% gespert is, het enkel bij manouvreren met een grote stuuruitslag.

stukkie irc:

[21:27] <jeepee> volgens mij heeft ie één of meer tandjes van z'n sateliet wieltjes gebroken

[21:28] <jeepee> dat kan aardig knoepen bij het draaien in 4wheel aandrijving

[21:29] <Beest> dan mag jij dat gaan posten

[21:30] <Kameel> psies

bij deze dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stukkie irc:

[21:27] <jeepee> volgens mij heeft ie één of meer tandjes van z'n sateliet wieltjes gebroken

[21:28] <jeepee> dat kan aardig knoepen bij het draaien in 4wheel aandrijving

[21:29] <Beest> dan mag jij dat gaan posten

[21:30] <Kameel> psies

bij deze dus...

Denk dat het iets is in de kruisjes.....gaan deze wel soepel......of er zit er 1 een beetje vast......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het iets is in de kruisjes.....gaan deze wel soepel......of er zit er 1 een beetje vast......

Ik zal de auto één van de dagen eens van de grond zetten, dan dit eens goed controleren.

@ JeePee

Dat de satteliet wieltjes defect zouden kunnen zijn is waarschijnlijk niet het geval.

er is vrij recent een complete verversing van alle olieën gebeurd, de voor en achterdiff waren OK, bij aflaten van de olie in de tussendiff waren er geen metalen onderdelen te bespeuren.

Bij het rijden in modder zijn er geen problemen, bij wielspin op een as doet de tussendiff netjes zijn werk zonder lawaai of enige rare kuren.

(als de achterwielen stilblijven staan en de voorwielen spinnen door (of omgekeerd) wil dit zeggen dat de tussendiff in werking is, dus een defecte tussendiff is het wss niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

hoi,

Vol goede moed was ik gestart met het vervangen van de waterpomp. Doordat de werken wat vertraging hebben opgelopen was ik al maar gestart met het plaatsen van een brakemax sportremset. Hierddoor stelde ik vast dat de u-joint van de rechter aandrijfas vooraan ( lange aandrijfas ) stuk is.:yes: Dit is mss hetgeen waardoor de de as bokte bij kort afdraaien. Alhoewel er vorig jaar geen speling op de u-joint te zien was.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de voorste U joints. Zijn deze te vervangen zonder de assen verwijderd moeten worden uit het voorashuis. Valt het vervangen meer (zitten de u-joints zeer vast?)

Waar de lange aandrijf as uit het voorashuis komt (aan de kant van de rechter wielnaaf) kan deze as bewogen worden. Zit hier normaal een lagering? In de FSM vind ik hierover niets terug of ik zoek verkeerd.

In de FSM word dit onderwerp kort behandeld.

In de manual word er ook gesproken dat als de steekassen verwijderd zijn geweest best ook de oliekeerringen in het diffhuis vervangen worden. dit wil zeggen differentieel verwijderen alles terug afstellen nadien.:whistle:

Ik zit een beetje te hopen dat ik deze kan vervangen zonder veel te moeten demonteren, dit werkje komt me zeer ongelegen. Het ontbreekt me momenteel de tijd en de zin om er aan te werken, de bouw van men woning slorpt momenteel al men tijd en energie op, en vooral de gespaarde eurokes!

Hierdoor kan de wagen niet echt gemist worden, het is op dit moment een noodzakelijk gereedschap.

Een beetje heb ik al zitten overwegen om alles terug te monteren en verder te rijden om nadien het te herstellen. Maar dit houd weer het risico in dat er meerdere stukken gemaakt worden, waar ik dan achteraf weer spijt van ga hebben.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het iets is in de kruisjes.....gaan deze wel soepel......of er zit er 1 een beetje vast......

Vind dit erg klinken als mijn vooras vorig jaar in Sclayn...en daar lagen een paar tanden uit...:whistle:'

Jeepie, jij was daar bij en gezien je een grand hebt denk ik dat jij dat beter kan beoordelen maar das mijn gedachte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn geen actiefoto's, tussen de werken door heb ik af en toe men handen gaan wassen en foto's getrokken.

Misschien heeft iemand iets aan de de foto's

Voor het losmaken van drie bouten van de wielhubs heb ik zoals hier het forum al heb gelezen bewust geen gebruik gemaakt van een brander. Omdat ik al slechte ervaringen heb gehad met branders en met wiellagers.

Het stukje draadeinde dat uit de wielhubs steekt heb ik proper geborstels, met een fijn driehoekvijltje is de schroefdraad proper gemaakt.

Hierna wat kruipolie erop en de bouten losgedraaid, ze gaan wel stroef maar met een geshikt gereedschapje is dit geen probleem.

Voor het monteren heb ik eerst met een tap de schroefdraad in de wielhubs proper gemaakt, wat het monteren vergemakkelijkt.

De assen na demontage.

pict0341yv1.th.jpg

pict0342bd2.th.jpg

pict0367vw9.th.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De orginele remschijf en brakemax naast elkaar

pict0343zx4.th.jpg

Wat me opviel is dat de brakemax veel steviger uitziet en aanvoelt, maar ze weegt wel een grote kilo meer dan de orginele schijf bij dezelfde schijfdikte.

De flensdikte is bij de orginele +/- 3mm en bij de brakemax 6mm, hierdoor voelt de nieuwe schijf veel steviger aan als ze gemonteerd is op de wielhub. De orginele schijf kon ik met armkracht makkelijk torsen als ze gemonteerd was, dit is met de nieuwe shijf niet het geval.

Met volgende foto's heb ik het vershil in dikte proberen zichtbaar te maken.

pict0344ux1.th.jpg

pict0345ia1.th.jpg

pict0403je3.th.jpg

pict0404rn3.th.jpg

pict0405vy5.th.jpg

pict0406sb0.th.jpg

De lichtschakelaar heb ik heb ik ook gerepareerd, de schuifpotmeter werkte niet goed, de instrumenten verlichting knipperde altijd. Alles gedemonteerd en contactspray in de shuifpotmeter gespoten zodat de corrosie oplost.

Eens goed heen en weer bewogen met de schuif, alles gemonteerd en in orde was het!

pict0401yr5.th.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Dit jaar heb ik problemen met de technische autokeuring in belgie.

Vorig jaar heb ik van autopartsonline.nl een brakemax geperforeerde remschijvenset gemonteerd.

Nu dit jaar was er een opmerking dat er geperforeerde remschijven onder wagen zitten. Dit word aanzien als een modificatie van het remsysteem.

De factuur en informatie van de remschijven werden niet aanvaard als geldigheid.

Voor een modificatie van het remsysteem moet de fabrikant van het voertuig toestemming en goedkeuring geven. Aangezien jeep nooit ZJ grand cherokees met geperforeerde schijven op de markt heeft gebracht kunnen zij hiervoor geen goedkeuring geven.

Aangezien het vandaag al na 17u was na de technische keuring en autopartsonline telefonisch niet meer bereikbaar was heb ik een email gestuurd met de vraag of ze de nodige documenten , certificaten hebben waarmee aangetoond kan worden dat de remschijven gebruikt mogen worden.

Heeft iemand hiermee nog zulke ervaringen?

Ik zit hiermee toch verveeld. Dan investeer je in beter remschijven omdat de orginele beginnen te trillen na X aantal 1000Km en voor je eigen veiligheid. En dan krijg je zoiets te horen.

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...