Spring naar bijdragen

Sneeuw Kettingen


Recommended Posts

Hoi Al,

Waarschijnlijk al een paar keer gevraagd en beantwoord, maar hoe zit het nu met sneeuw kettingen.

1. Je hebt ze niet nodig met de Jeep?

2. Sneeuwkettingen zijn niet te krijgen in de maat?

3. Je hebt ze niet nodig maar moet wel iets bij je hebben voor het geval de politie er naar vraagt?

4. Je moet ze voor 245x16, etc, speciaal laten maken?

Wat is het nu? :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Al,

Waarschijnlijk al een paar keer gevraagd en beantwoord, maar hoe zit het nu met sneeuw kettingen.

1. Je hebt ze niet nodig met de Jeep?

2. Sneeuwkettingen zijn niet te krijgen in de maat?

3. Je hebt ze niet nodig maar moet wel iets bij je hebben voor het geval de politie er naar vraagt?

4. Je moet ze voor 245x16, etc, speciaal laten maken?

Wat is het nu? :bye1:

Hey,

1. Je hebt ze hoogstwaarschijnlijk niet nodig. (Als jou skihut in 3m sneeuw ligt wordt het anders.....)

2. Bij de meeste bandenspecialisten op voorraad (profile destijds 249 hollandse guldens)

3. Je moet ze bij je hebben voor als je het bord 'sneeuwkettingen verplicht' tegenkomt.....

4. Zie 2. Ook voor jou maat.

Cybergreetings,

Ape :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat daar ook over te denken...

Heb zelf de Wranger HP's onder de Jeep liggen. Daar lees ik alleen uiteenlopende verhalen over (zie test op tirerack.com). :P

Nou maak ik me op de Nederlandse weg niet zo druk over deze banden, maar straks op wintersport weer wel. Nou ligt het chalet niet midden in de bossen, maar in de bergen weet je het maar nooit met de sneeuwval...

Heeft iemand ervaring met deze banden in de sneeuw? Het zijn tenslotte all weather banden. Wat is jullie advies?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de GY wrangler HP onder mijn Jeep liggen en heb op de wintersport alleen maar goede ervaringen. Voldoende grip en daar waar een helling is, of veel sneeuw gewoon de lage gearing inschakelen.

Ik heb voor de zekerheid uiteraard ook sneeuwkettingen bij me, maar deze heb ik nog nooit hoeven te gebruiken in de afgelopen 5 jaar.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat daar ook over te denken...

Heb zelf de Wranger HP's onder de Jeep liggen. Daar lees ik alleen uiteenlopende verhalen over (zie test op tirerack.com). :whistle:

Nou maak ik me op de Nederlandse weg niet zo druk over deze banden, maar straks op wintersport weer wel. Nou ligt het chalet niet midden in de bossen, maar in de bergen weet je het maar nooit met de sneeuwval...

Heeft iemand ervaring met deze banden in de sneeuw? Het zijn tenslotte all weather banden. Wat is jullie advies?

Ik heb afgelopen winter met dezelfde banden gereden in de bergen in Zwitserland zonder problemen. Heerlijk rijden, op besneeuwde bergwegen, daar waar het oerige verkeer door de Zwitserse politie van de weg werd gehaald om kettingen te plaatsen, mochten wij zonder kettingen doorrijden op de zwaar besneeuwde bergpas. Wrangler HP is een goede keus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Je bent in Oostenrijk verplicht om ze te hebben. Zelf heb ik een paar kettingen van een suzike swift in de auto liggen voor dat probleem. Gaan natuurlijk nooit passen, maar dat is ook niet de vraag. Je moet ze hebben.

Zelf heb ik BF Goodrich A/T 's er op liggen wat ook nog eens een gequalificeerde winterband is. Nooit problemen mee.

Heb je asfalt sloffen dan kan het zeker lonen om een paar passende aan te schaffen.

Op weg naar Oostenrijk toe door Duitsland kom je het volgende probleem tegen in de winter. Ben je daar niet in het bezit van winterbanden daar, dan wordt je bij een ongeval direkt aansprakelijk gesteld en zal je je onschuld moeten aantonen. Bij het gebruik van winterbanden voorkom je dat.

Koop dus een paar AT tjes en gooi een paar kettingen van de sloop in je auto en je slaat 2 vliegen in een klap.

Mijn 2 centen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Je bent in Oostenrijk verplicht om ze te hebben. Zelf heb ik een paar kettingen van een suzike swift in de auto liggen voor dat probleem. Gaan natuurlijk nooit passen, maar dat is ook niet de vraag. Je moet ze hebben.

Zelf heb ik BF Goodrich A/T 's er op liggen wat ook nog eens een gequalificeerde winterband is. Nooit problemen mee.

Heb je asfalt sloffen dan kan het zeker lonen om een paar passende aan te schaffen.

Op weg naar Oostenrijk toe door Duitsland kom je het volgende probleem tegen in de winter. Ben je daar niet in het bezit van winterbanden daar, dan wordt je bij een ongeval direkt aansprakelijk gesteld en zal je je onschuld moeten aantonen. Bij het gebruik van winterbanden voorkom je dat.

Koop dus een paar AT tjes en gooi een paar kettingen van de sloop in je auto en je slaat 2 vliegen in een klap.

Mijn 2 centen.

MArktplaats heb ik mijn kettingen vandaan , minder dan 100 euro nieuw in het pastic. 245/70 16 is ook bandenmaat Santa fe. Let wel even op als je ze er echt onder moet leggen. Jeep adviseert een maximum maat banden voor sneeuwkettingen. Ik heb het nog niet aan de hand gehad maar de wielkast het lijkt wel erg krap voor kettingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MArktplaats heb ik mijn kettingen vandaan , minder dan 100 euro nieuw in het pastic. 245/70 16 is ook bandenmaat Santa fe. Let wel even op als je ze er echt onder moet leggen. Jeep adviseert een maximum maat banden voor sneeuwkettingen. Ik heb het nog niet aan de hand gehad maar de wielkast het lijkt wel erg krap voor kettingen.

Hoi,

Moeten de kettingen om je voor of achter banden? En waarom? :whistle:

Mzzl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Moeten de kettingen om je voor of achter banden? En waarom? :whistle:

Mzzl

Geen idee of er voorschriften over zijn, maar het lijkt me logisch dat je moet zorgen voor bestuurbaarheid, remvaardigheid en aandrijving. Dat houdt naar mijn idee in dat je dus altijd kettingen om je voorwielen moet hebben. Als je alleen achterwielaandrijving hebt zul je ook kettingen om de achterwielen nodig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of er voorschriften over zijn, maar het lijkt me logisch dat je moet zorgen voor bestuurbaarheid, remvaardigheid en aandrijving. Dat houdt naar mijn idee in dat je dus altijd kettingen om je voorwielen moet hebben. Als je alleen achterwielaandrijving hebt zul je ook kettingen om de achterwielen nodig hebben.

:whistle::whistle::wacko::thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of er voorschriften over zijn, maar het lijkt me logisch dat je moet zorgen voor bestuurbaarheid, remvaardigheid en aandrijving. Dat houdt naar mijn idee in dat je dus altijd kettingen om je voorwielen moet hebben. Als je alleen achterwielaandrijving hebt zul je ook kettingen om de achterwielen nodig hebben.

kettingen om de voorwielen en de 4wd inschakelen als je dat al niet had gedaan.... op die manier kun je remmen, sturen en voorruit komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kettingen om de voorwielen en de 4wd inschakelen als je dat al niet had gedaan.... op die manier kun je remmen, sturen en voorruit komen

Uiteraard! :worshippy: Maar misschien dat er een enkeling zonder 4wd dit leest, vandaar dat ik dat niet expliciet toegevoegd had. Bovendien ging ik er eigenlijk vanuit dat de vierwielaandrijving door de meesten al ingeschakeld zou zijn lang voordat de sneeuwkettingen nodig zijn. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je M&S banden hebt zul je weing last hebben met sneeuw. Kettingen kun je tot 33 ers kopen maar meer voor de politiecontrole bij moeten hebben dan erom moeten leggen.

Belangrijk is niet >>> afremmen in de bocht en alsie toch glijd in zn vrij zetten bij automaat en koppeling in bij handgeschakeld... Bij rechtuit remmen is abs fijn want dan glij je niet met de bolling van de weg naar rechts.

Als je echt in een meter sneeuw rijd dan banden niet laten slippen want je graaft je 10 x zo snel in dan op zand bv.

Smalle banden werkt het best in de sneeuw.

dsc00484hv0.jpg

dsc00529gw8.jpg

hpim1433ph1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je M&S banden hebt zul je weing last hebben met sneeuw. Kettingen kun je tot 33 ers kopen maar meer voor de politiecontrole bij moeten hebben dan erom moeten leggen.

Belangrijk is niet >>> afremmen in de bocht en alsie toch glijd in zn vrij zetten bij automaat en koppeling in bij handgeschakeld... Bij rechtuit remmen is abs fijn want dan glij je niet met de bolling van de weg naar rechts.

Als je echt in een meter sneeuw rijd dan banden niet laten slippen want je graaft je 10 x zo snel in dan op zand bv.

Smalle banden werkt het best in de sneeuw.

Goeie tips!

Geldt dat van die smalle banden eigenlijk ook als je in diepe verse sneeuw rijdt? Op reeds aangereden sneeuw natuurlijk wel, omdat je dan meer druk krijgt op het contactoppervlak, maar in diepe sneeuw zak je dan nog sneller weg lijkt me. Of zou het verschil in bandenmaat toch te klein zijn om wegzakken te voorkomen en blijft het eerder genoemde voordeel dan over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard! :rolleyes: Maar misschien dat er een enkeling zonder 4wd dit leest, vandaar dat ik dat niet expliciet toegevoegd had. Bovendien ging ik er eigenlijk vanuit dat de vierwielaandrijving door de meesten al ingeschakeld zou zijn lang voordat de sneeuwkettingen nodig zijn. ;)

Tijdens het lezen in de gebruiksaanwijzing, ben ik een stukje info tegen gekomen over sneeuwkettingen. Daar beschrijven ze dat de kettingen om de achterwielen moeten, maar er wordt niet aangegeven waarom! Ook bij 4 wd!!!! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...