Spring naar bijdragen

Wat Heb Ik Juist?


wrangler_tj
 Share

Recommended Posts

Gisteren naar een M38 A1 gaan kijken die niet starte en zonder olie gereden heeft.

Ik ken bitter weinig van deze types, kunnen jullie mij helpen voor uit te zoeken wat ik juist heb.

Het is dus een M38A1, het plaatje met de uitleg over de 4x4 is in het Nederlands

en de onsteking is volledig waterdicht. Het electrisch systeem is 24Volt.

Wat heb ik een Nekaf? Of een originele M38A1 of hebben jullie nog meer details nodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren naar een M38 A1 gaan kijken die niet starte en zonder olie gereden heeft.

Ik ken bitter weinig van deze types, kunnen jullie mij helpen voor uit te zoeken wat ik juist heb.

Het is dus een M38A1, het plaatje met de uitleg over de 4x4 is in het Nederlands

en de onsteking is volledig waterdicht. Het electrisch systeem is 24Volt.

Wat heb ik een Nekaf? Of een originele M38A1 of hebben jullie nog meer details nodig?

Het feit dat de plaatjes in het nederlands zijn geeft eigenlijk al wat aan natuurlijk....

Maar zet eens ergens een ringsleutel op....nekafs zijn gebouwd met de maten die wij gebruiken en niet de amerikaanse maten.

succes enne....leuk auto's hoor !! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

En Nekaf is een Door de "NEderlandse KAiser en Fraiser" fabrieken geassembleerde M38A1. Op een paar kleine details na, is de Nekaf een echte M38A1. Dus ook de maten.

Het is de voorloper van de CJ5, dat gebouwd is van 1950 t/m 1971. In de jaren '65 t/m '71 was de CJ5/CJ6 leverbaar bet een 225 (3.7) Buick V6 van 160 pk.

MVG

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het kentekenpapier kijken. Aan de jeep kun je het niet zien. Voor documentatie moet je dus kijken naar de M38A1. De Nekaf is een onder licentie gebouwde Kaiser M38A1 jeep. Andere voorbeelden zijn Myhindra (Azie) en Hotshkis(Frankrijk). (ik hoop dat ik die twee goed heb geschreven).

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren naar een M38 A1 gaan kijken die niet starte en zonder olie gereden heeft.

Ik ken bitter weinig van deze types, kunnen jullie mij helpen voor uit te zoeken wat ik juist heb.

Het is dus een M38A1, het plaatje met de uitleg over de 4x4 is in het Nederlands

en de onsteking is volledig waterdicht. Het electrisch systeem is 24Volt.

Wat heb ik een Nekaf? Of een originele M38A1 of hebben jullie nog meer details nodig?

Tik het kenteken even in bij de RDW, weet je direct wat t is .......... yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren naar een M38 A1 gaan kijken die niet starte en zonder olie gereden heeft.

Ik ken bitter weinig van deze types, kunnen jullie mij helpen voor uit te zoeken wat ik juist heb.

Het is dus een M38A1, het plaatje met de uitleg over de 4x4 is in het Nederlands

en de onsteking is volledig waterdicht. Het electrisch systeem is 24Volt.

Wat heb ik een Nekaf? Of een originele M38A1 of hebben jullie nog meer details nodig?

Waarschijnlijk een Nekaf, maar gezien de rest van de info, zou ik hem laten staan. Kijk eens op marktplaats voor een goed exemplaar. Doe mee aan de Nekaftrophy en je hebt er zo 50 vrienden bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk een Nekaf, maar gezien de rest van de info, zou ik hem laten staan. Kijk eens op marktplaats voor een goed exemplaar. Doe mee aan de Nekaftrophy en je hebt er zo 50 vrienden bij.

Hij is niet van mij maar van een vriend. Hij heeft echter zonder olie gereden en nu is er een tikken in het motorblok.

Ik denk aan een lagerschaal of ingesleten krukas. Het probleem is echter dat hij niet meer wil starten en hij heeft

hem nochtans rijdend binnen gezet.

Ik heb al rechtstreeks 24Volt op de starter gezet en ik krijg enkel een licht ronken van de starten,

hij gaat niet rond.

Ik dit type startor hetzelfde als bij een gewone auto, dus met tandwiel dat vooruit schuift?

Ik de starter moeilijk te verwijderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet gezegd dat Myhindra of Hotchkis een M38A1 heeft gemaakt. Ik heb getracht andere fabrikanten te noemen die ook onder licentie Jeep modellen heeft gebouwd. Myhindra heeft ook de CJ3B en de FC150/FC170 onder licentie gebouwd. Ook heeft Myhindra een soort eigen model van de FC150/FC170 gemaakt en wel de FC160. enz, enz......

MVG

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahaha...Ik vind dit een top topic, leer heel veel van de Jeep historie....

Maar of de topic starter nu al een antwoord heeft...?????? laugh.gif

Lijkt me niet..... wacko.gif

Ik heb overigens een nekaf gehad en behalve het motorblok kan ik me niet een bout of moer herinneren die niet-metrisch was...

Altijd al geweten dat ik een geval apart was... whistle.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me niet..... wacko.gif

Ik heb overigens een nekaf gehad en behalve het motorblok kan ik me niet een bout of moer herinneren die niet-metrisch was...

Altijd al geweten dat ik een geval apart was... whistle.gif

Ik ben nog maar weinig metrisch tegen gekomen....

On topic: voor de motor maakt 't niet uit of de M38A1 een amerikaanse of nederlandse versie is, de motor is bij beide een Willy's Overland F134 die in Amerika werd geassembleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahaha...Ik vind dit een top topic, leer heel veel van de Jeep historie....

Maar of de topic starter nu al een antwoord heeft...?????? laugh.gif

Oke.....De Nekaf vs M38A1

NL-talige plaatjes bij bijrijdersbeugel

Knipperlichten plus beugeltjes op de zijkant

Reflectoren op beugels aan de voorzijde

Massa aansluiting rechts op dashboard plus massapik

Km teller ipv miles

Grtz

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog maar weinig metrisch tegen gekomen....

On topic: voor de motor maakt 't niet uit of de M38A1 een amerikaanse of nederlandse versie is, de motor is bij beide een Willy's Overland F134 die in Amerika werd geassembleerd.

Motor was inderdaad 100% amerikaans....

Mischien was mijn Nekaf een gerestaureerde.....staat was namelijk onberispelijk !!!

Alles losgehad en meteen vervangen door metrisch ?!

Anders weet ik het ook niet.... unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik, in '87, in dienst was, kwam je bij die NEKAF's diverse "vreemde" dingen tegen!

Zo waren er bijv. exemplaren met gesynchroniseerde versnellingen...

Bij sleutelen aan de motor had je de kist met amerikaans gereedschap nodig, bij de rest was het maar net waar 'ie al die jaren greden had ofzo. M.a.w: Bij de ene auto zaten metrisch en amerikaans door elkaar, bij een andere was bijna alles nog amerikaans of juist metrisch wacko.gif

30 jaar onderhoud en revisie's laten duidelijk hun sporen na... whistle.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik, in '87, in dienst was, kwam je bij die NEKAF's diverse "vreemde" dingen tegen!

Zo waren er bijv. exemplaren met gesynchroniseerde versnellingen...

Bij sleutelen aan de motor had je de kist met amerikaans gereedschap nodig, bij de rest was het maar net waar 'ie al die jaren greden had ofzo. M.a.w: Bij de ene auto zaten metrisch en amerikaans door elkaar, bij een andere was bijna alles nog amerikaans of juist metrisch wacko.gif

30 jaar onderhoud en revisie's laten duidelijk hun sporen na... whistle.gif

Inderdaad...en ja..mijn bak was ook gesynchroniseerd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Nekaf is altijd al voorzien van een gesynchroniseerde versnellingsbak (bron TH 9-345 blz. 242 KL manual). Verder werden alle revisies en reparaties bij de KL, volgens Milspecs uitvoerd. Metrische draad was not an issue, alles was in inch. Dit tot op het moment van uitfasering mid 90-er jaren. De Nekaf had de grootste materiaalopslag van de KL. Nu nog kun je in overvloed originele nieuwe ex-defensie Nekaf onderdelen kopen bij de surplus handelaren. Ik ken geen enkele Nekaf die uitgevoerd is met metrische draad. In de veelvuldige contacten met mede Nekaf bezitters is mij dit zelfs nooit ter ore gekomen. Derhalve ga ik er vanuit, dat de Nekaf, waarover in dit topic gesproken wordt, "versleuteld" is door een "handige" doe-het-zelver. Een Nekaf dient normalerwijs OEM uitgevoerd te zijn, of in die staat terug gebracht te worden.

Groetjes

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke.....De Nekaf vs M38A1

NL-talige plaatjes bij bijrijdersbeugel

Knipperlichten plus beugeltjes op de zijkant

Reflectoren op beugels aan de voorzijde

Massa aansluiting rechts op dashboard plus massapik

Km teller ipv miles

Grtz

Hans

NL-talige... OK

Knipperlichten... OK (beugeltjes weet ik niet)

Massa aansluiting... bedoelen jullie hiermee het massaslot op het dashbord rechts? indien ja.... OK

Het is dus een NEKAF en geen amerikaanse M38A1..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...