Spring naar bijdragen

Hulp Met 2 Problemen?


water-escape
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ben redelijk nieuw hier, en heb toch al 2 problemen die ik graag even wil vragen.

1: De achterklep van de jeep (cherokee 91 4.0i limited) blijft niet meer open staan. Zijn dat de 2 buizen links en rechts (oliedruk?? hydroulisch??) is dit zelf te repareren of moet ik gewoon nieuwe bestellen?

2: redelijk ernstig probleem, heb er al meerdere dingen over gelezen maar weet niet helemaal wat de oplossing is, hoop dat iemand hier dat duidelijk kan maken. Na de grote beurt (nieuwe rem schrijven, blokken e.d) gaat de jeep wanneer ik rem meteen in de abs (of hij blokkeert gewoon een wiel kan ook) waardoor hij naar links afwijkt (ernstig). is dit een kwestie van ontluchten? of wat kan dit probleem zijn?

alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi..de achterklep heeft idd nieuwe veren nodig..zijn te koop bij Boris,heb ze zelf ook

pas aangeschaft en de achterklep gaat weer heerlijk vanzelf open.

als 1 vd remmen blokkeert is dat dan van de voor remmen?

wat de remmen betreft denk ik dat er een piston/cup blijft hangen..

als het dat is dan is het een kwestie van schoonmaken.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, bedankt voor snelle reactie.

De achterklep is dan makkelijk, gewoon vervangen. (wat/wie is boris??)

De remmen: hoe weet ik of het voor of achter is? Als ik gewoon rem, trekt hij de neus meteen naar links, ik moet dus gewoon flink naar rechts sturen om recht te blijven rijden. Toen hij net terug was van de garage deed het het soms en stopte weer vanzelf. Sinds deze week doet hij het continu. (kou?? modder??) als dit het is, welke wiel moet ik controleren en wat moet ik schoonmaken? Of moet ik toch naar een ernstiger probleem zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan kun je r vanuit gaan dat het om het linker voorwiel gaat..

mijn eigen ervaring was dat de piston bleef hangen en daardoor niet meer vanzelf

terug ging..dus bleven de blokken 'plakken'..

mss testen door je wiel opkrikken..ff remmen en dan voelen met rond draaien..

als je de rem hebt losgelaten en hij draait stroef rond dan weet je iig meer

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil je niet bang maken maar je kan het beste het hele abs systeem er gelijk uitgooien. ik heb precies hetzelfde gehad en uiteindelijk werd het levens gevaarlijk.

de sensoren kunnen namelijk niet tegen stof , modder, vuil enzovoorts en moeten ook zeer goed 'gericht'staan ook kunnen ze ( of de kabels) makkelijk kapot gaan ( een nwe kost zo'n 220 ? p st en je hebt er vier!!) achter zitten ze in de remtrommels en daar heb je nog eens remstof alwaar ze ook niet tegen kunnen.

foutcodes uitlezen om er achter te komen welke of wat al dan niet kapot is of niet goed functioneerd is ook niet betrouwbaar omdat dat een moment opname is en er , zoals gezegt , een hoop factoren zijn welke op een ander moment de sensoren/ remkracht kunnen bepalen!

al met al blijf je ze onderhouden maar er kunnen ook nog allerlei andere electronische oorzaken zijn waardoor de comp denkt dat 1 of, mischien in jouw geval, 3 wielen geblokkeerd zijn waardoor hij deze 3 niet of geen remkracht geeft waardoor alle benodigde remkracht naar 1 (voor?) wiel gaat waardoor de auto zeer sterk 1 kant opgaat en in geval van een meer heftige (nood)stop gaat dit ene wiel blokkeren maar glijdt de auto wel mooi door met alle mogelijke gevolgen vandien!!!

verder is de pomp ook een zeer kwetsbaar onderdeel en kan ook eenvoudig lek gaan wat weer veel kosten met zich meebrengt.

ik heb een half jaar serieus geprobeerd om het systeem op orde te krijgen maar het bleef tobben. het heeft uitendelijk zo'n 1700? gekost en is nooit! maar dan ook nooit betrouwbaar geweeest ph34r.gif . zelfs b&s wil niet eens aan dit soort klachten beginnen!!!!!!! heb later bij hans bastings een 2de hands conventioneel systeem gekocht ( 100?) en was inclusief het er laten inzetten zo'n 600? kwijt incl nwe blokken voor en schoenen achter! daarna nog een beetje afstellen en ik heb nu eindelijk een auto die altijd remt met een sterkte die ik wil en niet voor mij bepaald wodrt door een stomme comp en gevoelloze sensoren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie,

Ik heb helaas geen tijd gehad om het hele systeem nu te kijken of wiel eraf te halen e.d. Heb wel wat stukken gereden en geprobeert. Ik wil wat vragen stellen op jou verhaal. De auto is uit 91, verder nooit last gehad van de remmen. nu na de laatste beurt wel ineens. eerst af en toen, maar nu met koude weer?? continu.

Ik heb wat stukken gereden, bij rustig remmen gaat hij gewoon naar links. Bij een noodstop met langzame snelheid trap ik de rem dus helemaal in, dan de 2e keer doet hij het gewoon, alsof er iets tussen zit?? maar na de noodstop bij weer gewoon rustig remmen doet hij meteen weer zo raar.

Is het echt door het abs systeem? sensoren zijn na de beurt idd al schoon gemaakt nog een keer. (waar zitten deze? kost niks om dit nog een keer te proberen) of is de remschrijf krom oid.? Maar als het idd is wat jij zegt, en dat het zo duur is...ga ik idd het abs eruit halen want zo verder rijden kan iig niet meer lang.

alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie,

Ik heb helaas geen tijd gehad om het hele systeem nu te kijken of wiel eraf te halen e.d. Heb wel wat stukken gereden en geprobeert. Ik wil wat vragen stellen op jou verhaal. De auto is uit 91, verder nooit last gehad van de remmen. nu na de laatste beurt wel ineens. eerst af en toen, maar nu met koude weer?? continu.

Ik heb wat stukken gereden, bij rustig remmen gaat hij gewoon naar links. Bij een noodstop met langzame snelheid trap ik de rem dus helemaal in, dan de 2e keer doet hij het gewoon, alsof er iets tussen zit?? maar na de noodstop bij weer gewoon rustig remmen doet hij meteen weer zo raar.

Is het echt door het abs systeem? sensoren zijn na de beurt idd al schoon gemaakt nog een keer. (waar zitten deze? kost niks om dit nog een keer te proberen) of is de remschrijf krom oid.? Maar als het idd is wat jij zegt, en dat het zo duur is...ga ik idd het abs eruit halen want zo verder rijden kan iig niet meer lang.

alvast bedankt.

klinkt toch echt alsof er niet , slecht of verkeerd wordt geregistreerd waardoor de comp zedlf gaat beslissen hoe te remmen en met welke wielen ph34r.gif

de mijne is ook van 91 en de abs pomp ed is 1.5 jr geleden vervangen met een recall verder de leidingen schoongemaakt,ontlucht, nwe klauwen voor, nwe blokken, , schijven recht gemaakt, 3 sensoren vervangen in 2 weken (oa een nwe van 1 week oud!!!!),.enz enz

resultaat : geen het leek bij remmen wel een wild paard zo stuiterde ie tijdens het remmen en bij noodstoppen kwam de achterkant je voorbij!

dus succes:

bij je voorremmen zit ie aan de binnenkant en je kan ze zo zien zitten ( bij een soort tandwiel) dit tand wiel moet ook compleet shcoon zijn en de sensor moet er bijna tegenaan zitten, dus niet ER tegen aan. ik heb ze geregeld met een tandenborstel schoongemaakt en nadien heeft ie voor het eerst goed gewerkt! dit is tijdelijk gebleken omdat alles vanzelfsprekend weer vies wordt. achter dito

achter zitten ze in de trommel. als je deze er af trekt zie je ze zo zitten , wederom bij het bekende tandwiel. kijk ook even of de sensoren wel zijn aangesloten en/ of de kabels niet zijn gebroken en of beschadigd. de voor sensoren zitten aan beide kanten onder de moterkap je kan ze vinden door tekijken waar de kabels uit je voor wielkasten komen en deze te volgen tot aan de stekkers. de achter sensoren ( stekkers zitten onder de achterbank. aks het goed is zitten er 2 stekkers onder de linker zitplaats. misschien vocht in de stekkers?

de 2de x normaal remmen kan misschien wel komen omdat hij niet snel genoeg denkt om zo snel weer te kunnen ingrijpen en dus normaal remt! blijkt maar weer dat zonder abs het veiliger is!

dus kortom ; ik blijf er bij dat alles wat je re insteekt om het abs te repareren waarschijnlijk weggegooit geld is en voor relatief weinig heb je een goed en betrouwbaar (gebruikt) conventioneel systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vuil in het poolwiel, zoals zoon "tandwiel" heet, zou niets uit moeten maken. De sensors reageren op het veranderen van het magnetisch veld door het draaien van het poolwiel.

Wat wel voorkomt is het roesten van het poolwiel, zeker als deze deel uitmaken van de remschijf. Roest geeft immers een heel ander magnetisch beeld als schoon ijzer. Als de puls die de sensor meet onregelmatig wordt, zal het ABS niet goed meer werken. Zeker omdat het ABS systeem de wielsnelheden van alle wielen met elkaar vergelijkt. Bij teveel onregelmatigheden werkt het dus verkeerd!

Snelheid-sprongen en slecht of niet werkende sensoren worden door het system herkend. Als het mogelijk is om het ABS apart van de andere electronica uit te lezen is, zal zeker de oorzaak van het niet goed functioneren opgelost kunnen worden.

Maar ben met je eens dat geen ABS beter is als een slecht ABS.

Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vuil in het poolwiel, zoals zoon "tandwiel" heet, zou niets uit moeten maken. De sensors reageren op het veranderen van het magnetisch veld door het draaien van het poolwiel.

Wat wel voorkomt is het roesten van het poolwiel, zeker als deze deel uitmaken van de remschijf. Roest geeft immers een heel ander magnetisch beeld als schoon ijzer. Als de puls die de sensor meet onregelmatig wordt, zal het ABS niet goed meer werken. Zeker omdat het ABS systeem de wielsnelheden van alle wielen met elkaar vergelijkt. Bij teveel onregelmatigheden werkt het dus verkeerd!

Snelheid-sprongen en slecht of niet werkende sensoren worden door het system herkend. Als het mogelijk is om het ABS apart van de andere electronica uit te lezen is, zal zeker de oorzaak van het niet goed functioneren opgelost kunnen worden.

Maar ben met je eens dat geen ABS beter is als een slecht ABS.

Ab.

Klopt, in theorie zou het niet uit mogen maken, maar bij mij maakte het weldegelijk verschil zelfs met gewoon modder. bij mij was er absoluut geen sprake van roest op poolwiel (de magnetische puntjes op de sensor zelf kunnen ook roesten overigens) ik heb het vaak helemaal schoongemaakt en dan ging het even goed maar het ging ook steeds snel weer fout.

.

practijk is dat al zou er 1 sensor niet goed werken of slecht signaal krijgen dan wordt dit meestal als een geblokkeerd wiel gezien en wordt alle kremkracht eraf gehaald. als dit een voorwiel is ga dan maar na hoeveel % remkracht/ weg dit scheelt!!!

blijf wel bij mijn stelling dat dit systeem erg gevoelig is en je nooit weet wat ie gaat doen ; net als je denkt wat werkt ie goed gaat het verkeerd. dit zou nooit mogen want 1500kg zonder

(goede) remmen is levens gevaarlijk. ( ook voor andere)

wil trouwens nog vragen: voel je ook schokken in je rempedaal of voelt ie hard aan, hoor je iets klikken (als je de auto start)/ ratelen onder je dashboard ( als je remt) of het pedaal verder wegzakken dan als ie normaal remt?

ik heb op gegeven moment alle stekkers van de sensoren ontkoppeld en ben zo gaan rijden want dan krijgt ie ook geen fout signaal meer, soms schakelde de computer dan zelf het abs uit maar ook als ie dit niet deed reed de auto normaal en werd er niet meer in gegrepen (wel tijdelijk hoor!)

mijn ervaring is dat als je abs een fout registreerd het lang niet altijd uitgeschakeld wordt wat wel zou moeten.

en ik weet niet hoelang je de auto hebt maar mijn voorganger had het waarschuwings lampje eruit gehaald en verschillende stekkers ontkoppeld met het oog op de verkoop, want ja een brandend waarschuwingslampje is natuurlijk niet bevordelijk!

gr yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wow wat een informatie, even wat snelle antwoorden.

De auto heb ik nu 12 jaar, de vorige eigenaar ging ermee om alsof het zijn baby was dus hij was als nieuw. Ik heb er gewoon al die jaren mee gereden. Nooit problemen gehad met de remmen verder.

Het pedaal: als ik rem voel ik idd iets stotteren alsof iets klem zit ofzo, pedaal kan ik minder ver naar beneden duwen dan normaal. Maar ook weet ik wanneer hij zo raar gaat remmen omdat ik dan een geratel en getik hoor in het dashboard, bij het stuurhuis ergens. als ik dat geluid (relais??of contact?/) niet hoor dan remt hij normaal, dus er een "waarschuwen" (alleen je radio niet aanzetten anders hoor je t ni meer;))

Maar goed, het kost geen geld of zelf even te kijken naar het linkervoorwoel en de kabels. als dit alles in orde is, is het dus raadzaam om gwoon de abs eruit te halen ipv te gaan investeren? Dat zoon sensor niet werkt als hij vies is ook raar toch??het is toch een jeep..wanneer is die schoon?

Ik dank jullie weer voor het meedenken, nu nog tijd vinden voor het checken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het pedaal: als ik rem voel ik idd iets stotteren alsof iets klem zit ofzo, pedaal kan ik minder ver naar beneden duwen dan normaal. Maar ook weet ik wanneer hij zo raar gaat remmen omdat ik dan een geratel en getik hoor in het dashboard, bij het stuurhuis ergens.

Hmmm, je rempomp zit ter hoogte van het stuurhuis. Ook even nakijken (dat ding met die 2 glazen bolletjes op).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, de rempomp maakt dat echt zware geluid zodra je de rem indrukt. maar dat geluidje uit het dashbord klinkt als ja uhmm kortsluiting smile.gif vreemd geluidje. rempomp hoorik altijd als ik rem, die gaat ook harder.

nou de abs pomp ( dat ding wat zo leuk bromt als je remt) zit / zat rechts bij mij dit is niet wat ik bedoelde, ik bedoelde dat fijne tikkende en ratelende relaitje ( a/h resetten ofzo)!!!

is dus bingo, had ik ook en was steeds weg als de sensoren gecleaned waren. je hebt dus hetzelfde als ik had en ik wil je werkelijk waarschuwen er niet te veel geld en tijd aan te besteden want wat ik al aangaf is het systeem uiterst onbetrouwbaar zo gauw er problemen ontstaan. whistle.gif

je moet zelf maar zien wat je doet met alle info maar als je pomp ook al elke x bromt dan zit ook daar een eind aan te komen en zoals ik al zei voor weinig heb je een conventioneel systeem er in zitten. ( heb geen aandelen ofzo hoor dry.gif )

succes ermee,

gr yury

ps wil je alleen behoeden voor ongelukken want het kan snel en raar gaan, ook dit is uit eigen werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe ook ceker wat moet jullie info, ben ik helemaal blij mee. Alles om zo veel mogelijk geld uit te sparen.

uhm...het geluid van de pomp als je remt is al 10 jaar zo. maar idd dit vreemde geluidje is als hij dus fout remt. Ik zal ook eens aan de garage vragen of ze dat zo kunnen uitlezen, kost ook niks. Hoop dat het op te lossen is, en anders idd eruit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vindt dat het advies om het ABS eruit te halen wel erg snel gegeven wordt...

Als het begonnen is, onmiddelijk, NA een reparatie aan de remmen, zou ik eerst eens even met de betreffende garage gaan praten! Die sensoren en poolwielen komt nogal precies, dus misschien is er iets verkeerd afgesteld of verschoten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vindt een abs systeem veiliger, echter een systeem wat eigenhandig ingrijpt gebaseerd op verkeerde informatie welke nogal snel veroorzaakt kan worden door oa vuil is per definitie niet betrouwbaar.

theoretisch kan dit niet maar bv een modderbad kan er al voor zorgen dat de sensor een zetje krijgt en daardoor niet goed meer leest, of uberhaupt door modder op de poolwielen, remstof in de trommels welke op kan hopen in de poolwiele en op de sensoren zorgen al snel voor haperingen wat de comp doet denken dat het betreffende wiel geblokkeerd is

kortom het is een sensiebel systeem en mijn inziens zeker niet geschikt voor een offroad voertuig

maar absoluut; als er geen problemen zijn of het is werkelijk na 1 x verholpen laat het dan vooral zitten, aan de andere kant wees zeer behoudzaam om telkens te repareren. de kosten hiervan wegen niet op tegen de voordelen van het abs.

gr yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vindt een abs systeem veiliger, echter een systeem wat eigenhandig ingrijpt gebaseerd op verkeerde informatie welke nogal snel veroorzaakt kan worden door oa vuil is per definitie niet betrouwbaar.

theoretisch kan dit niet maar bv een modderbad kan er al voor zorgen dat de sensor een zetje krijgt en daardoor niet goed meer leest, of uberhaupt door modder op de poolwielen, remstof in de trommels welke op kan hopen in de poolwiele en op de sensoren zorgen al snel voor haperingen wat de comp doet denken dat het betreffende wiel geblokkeerd is

kortom het is een sensiebel systeem en mijn inziens zeker niet geschikt voor een offroad voertuig

maar absoluut; als er geen problemen zijn of het is werkelijk na 1 x verholpen laat het dan vooral zitten, aan de andere kant wees zeer behoudzaam om telkens te repareren. de kosten hiervan wegen niet op tegen de voordelen van het abs.

gr yury

De gasveren :

klik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gasveren zijn besteld..heb er maar 1 nodig kwam ik 8er!

idd abs is natuurlijk beter om wel te hebben. maar op deze manier is toch niet fijn rijden. Ik rij al 12 jaar zo en ook offroad en heeft nooit geblokkeerd, beurt is al een tijd geleden, ben toen 1x terug gegaan en hebben ze de sensoren schoon gemaakt. dag erna deed hij het nog steeds niet goed. maar weet niet of het nu al te lang geleden is om terug te gaan naar de garage, toch al wat maanden geleden en zit met erg weinig tijd. Echter ga ik wel proberen dat zei het maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

jeepers,

gasveer heb ik vervangen, 8erklep werkt weer prima!

ook heb ik afgelopen weekend alles negekeken bij de jeep wat de oorzaak zou kunnen zijn van de remproblemen.

Heb voorwielen er beide afgehaald, remschrijven/klouwen/sensoren/kabels nagekeken en is allemaal in orde. Vloeistof nagekeken ook in orde. Het leukste was dat ik zondag er aan wou gaan werken, ik rij een stuk om even wat tools op te halen en ja hoor het probleem is weg, lekker handig als je het probleem wil gaan zoeken. Maargoed, toch alles eraf gehaald en gecontrolleerd, niks te zien. Alles weer terug gezet, stuk gaan rijden, deed het nog steeds goed. offroad gegaan. nog steeds goed. stukje verder ene keer wel andere keer niet. Toen heb ik de zekeringen van de abs eruit gehaald. na 500 meter rijden had ik geen remmen meer smile.gif 1 zekering teveel eruit gehaald (rempomp). die terug en de andere eruit gelaten en tot op heden het probleem niet meer gehad. wanneer ik de zekering er terug in doe wel weer. dus abs is uitgeschakeld. Maar waar o waar ligt het probleem nou. Ik laat de zekering er nu zoizo uit todat het probleem verholpen is. tenzei jullie nu denken dat dit een duur grapje wordt dan blijft het zoals het nu is..zonder abs..rijdt als een trein verhard en onverhard!

P.s. filmpje komt binnenkort!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jeepers,

gasveer heb ik vervangen, 8erklep werkt weer prima!

ook heb ik afgelopen weekend alles negekeken bij de jeep wat de oorzaak zou kunnen zijn van de remproblemen.

Heb voorwielen er beide afgehaald, remschrijven/klouwen/sensoren/kabels nagekeken en is allemaal in orde. Vloeistof nagekeken ook in orde. Het leukste was dat ik zondag er aan wou gaan werken, ik rij een stuk om even wat tools op te halen en ja hoor het probleem is weg, lekker handig als je het probleem wil gaan zoeken. Maargoed, toch alles eraf gehaald en gecontrolleerd, niks te zien. Alles weer terug gezet, stuk gaan rijden, deed het nog steeds goed. offroad gegaan. nog steeds goed. stukje verder ene keer wel andere keer niet. Toen heb ik de zekeringen van de abs eruit gehaald. na 500 meter rijden had ik geen remmen meer smile.gif 1 zekering teveel eruit gehaald (rempomp). die terug en de andere eruit gelaten en tot op heden het probleem niet meer gehad. wanneer ik de zekering er terug in doe wel weer. dus abs is uitgeschakeld. Maar waar o waar ligt het probleem nou. Ik laat de zekering er nu zoizo uit todat het probleem verholpen is. tenzei jullie nu denken dat dit een duur grapje wordt dan blijft het zoals het nu is..zonder abs..rijdt als een trein verhard en onverhard!

P.s. filmpje komt binnenkort!

JE SENSOREN, waarschijnlijk dus een van beide voor , (+/- 220,- pst en dan moet je wel verder want andrs heb je dit bedrag min weggegooid) door het uitelkaarhalen en weer in elkaar zetten is ie waarschijnlijk weer wat rechter of dichter op je tandkrans gekomen. Kan naturlijk ook de kabel zijn natuurlijk (breukje)

probeer ze allemaal (4 stuks thumbsup.gif) eens licht op te schuren en mooi recht en dicht op je tandkransen te plaatsen. maak gelijk ook even de tandkransen schoon met een tandeborstel ofzo.

dit wil wel eens wonderen verrichten.

maar bij mij kwam het steeds weer terug , dus altijd onberekenbaar want er zaten wel een een paar maanden tussen ph34r.gif en steeds dus weer schrikken en vloeken whistle.gif .

als dit niet lukt gewoon abs uitlaten staan; wat niet werkt kan ook niet fout werken. als je dan vroeg of laat weer problemen krijgt: uitbouwen

gr yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...