Spring naar bijdragen

Nieuw hier en gelijk twee problemen....


Recommended Posts

Hallo, zoals de titel al verraad heb ik een probleem met de automaat van mijn GC 3.1 TD LTD.

Bij koude auto werkt de achteruit niet, pas na een aantal minuten of bij toerental hoger dan 2000 rpm knalt hij erin. sad.gif

Verder schakelt hij niet naar 3 en 4 als hij koud is. Na een paar minuten rijden schakelt hij weer goed en soepel.

Als ik de auto een half uurtje wegzet begint alles weer van vooraf aan. mad.gif Iemand ervaring hiermee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olie en filter heb ik vervangen, probleem is minder maar niet weg mad.gif . Als ik eerst de achteruit erin forceer, deze pakt nu na een minuut of toerental 1500 rpm, en ik rij weg dan schakeld hij wel direkt goed door naar 3 en 4. Ook hoor ik tijdens de eerste paar km's een borellend geluid bij de shifter vandaan komen, als of er lucht inzit ofzo. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Autobak is ATF 3 of hoger, als er atf 3 in zit kan je er atf 4 bijgooien, anders om niet....

Heb je je bak zelf ververst? Of laten doen? Even belangrijk want het juiste bak filter krijgen is nog niet zo makkelijk!

Zit er nog een filter onder de radiateur voor de bak of is deze al weg gehaald.

Onder de radiateur loopt een slang net er tussen een filtertje die het ijzerslijpsel van de bak opvangt. Dit is op bepaalde versies gebruikt en daarna weer weg gelaten omdat het niks hielp. Als je het filter dus nog heb kan hij verstopt zitten.

Je kan het filter gewoon weg hallen en een nieuwe slang kopen. Wel een slang bij de dealer halen of Jeep specialist. Slang komt een behoorlijke druk op.

Weet niet of dit het is, maar omdat de bak beter werkte na verversen kan het er mee te maken hebben.

Is dit het niet dan kan proberen de olie iets dikker te maken..... anders bak laten afstellen c.q repareren... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de olie en filter zelf vervangen. Origineel filter gehaald bij de dealer en Kroon ATF +4 olie gebruikt. Vanmiddag had ik het idee dat hij van 2 naar vrij schakelde. Ik kon gewoon gas geven en los laten zonder dat de auto accelereerde of afremde, pas toen ik hem manueel in 2 zetten remde de auto af. Ik heb al die tijd gedacht dat het met temperatuur te maken had, maar vanmiddag zette ik de auto na een probleemloze rit, 5 minuten stil en toen had ik er weer een paar km last van. Bedankt voor het meedenken rolleyes.gif

Btw als ik eerst een stukje achteruit rij (duurt wel even voordat hij de achteruit pakt) dan schakeld ie goed door. laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik weet wel dat bij mijn colega met een Mercedes de visco kopeling was.Maar het zou ook inderdaad het filter kunnen zijn.

succes, en laat het hier effe weten.

Filter is het niet. Visco is wel naar de klote. Vandaag aandrijfas naar vooras losgehaald en geen probleem meer om een 8tjes te draaien. Kan die visco het schakelgedrag beinvloeden ? Was dit bij die collega van jouw ook zo ?

Alvast bedankt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De visco is het zeker niet want de NV247 heeft geen visco maar een "gerotor" pomp, om koppel naar je vooras te sturen bij slip op je achteras. De olie die in je tussenbak moet is een speciale gear-olie die geleverd wordt door MOPAR, teweten NV247 gear-lube. Te verkrijgen bij de dealer a 8 euri per liter. Je hebt 1,6 liter nodig.

Als je geen achtjes kunt draaien, verdenk dan je tussenbak, als ie slecht schakelt sluit ik me aan bij 87Wrangler en denk ik aan een sensor.

Ape

Bron:

Quadra-Drive (WJ)

Quadra-Drive employed the New Venture Gear NV247 transfer case. This two-speed chain-driven transfer case uses a gerotor, a clutch pack coupled to a hydraulic pump, to transfer torque between the front and rear axles. The transfer case contains three modes, 4-All Time, Neutral, and 4-Lo. In 4-All Time, 100% of torque is sent to the rear axle in normal conditions. If the rear axle starts spinning at a higher rate than the front axle, hydraulic pressure builds up in the gerotor and causes the clutch pack to progressively transfer torque to the front axle until both axles return to the same speed. Neutral mode is intended for towing the vehicle. In 4-Lo, the front and rear axles are locked together and torque is split evenly between them through a 2.72 reduction gear ratio.

In Quadra-Drive, the NV247 transfer case is mated to front and rear axles containing Jeep's Vari-Lok differentials. Vari-Lok differentials also use a gerotor to transfer torque.

Applications:

Jeep Grand Cherokee (WJ) 1999?2004

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey MacJeep,

Zeker in de States wordt vaak over een viscous coupling gesproken. Het verschil tussen de visco van de ZJ en de Gerotor met progressive coupling in de WJ is echter groot. Het probleem met de Visco van de ZJ in de NV249 transfer case is dat na verloop van jaren en kilometers de vloeistof in de visco degenereert en gaat verharden, zodat langzaam maar zeker de verbinding tussen de voor- en achteras star gaat worden met alle (wringende) problemen van dien.

Hieronder een opengezaagde Visco met gedegenereerde olie:

VC-oil.jpg

De WJ maakt geen gebruik van een visco met deze vloeistof en worden onder normale omstandigheden alleen de achterwielen aangedreven.

Zie ook http://members.chello.nl/j.doorn12/Jeep.htm

Succes met de automaat problemen.

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey MacJeep,

De unit die je gezien hebt op eBay is ter vervanging van het Gerotor / koppeling huis in de NV247 voor een visco unit.

Sommigen geven n.l. de voorkeur aan constant 4WD. De visco stuurt n.l 52% koppel naar de achterwielen en 48% naar voor, terwijl de Gerotor alleen bij slip van de achteras torque naar voren stuurt.

Fifty-fifty is bij een visco niet haalbaar vanwege het feit dat er altijd wat slip is. In feite wordt de achteras dan dus via de tussenbak aangedreven, maar wordt de vooras "meegenomen" door de visco.

Ik heb nog niet eerder kunnen vinden dat de Gerotor en of het koppelingspack kapot ging, maar wie weet. Ik weet ook niet wat er allemaal in de unit gebeurt, als er verkeerde olie is gebruikt.

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...