Spring naar bijdragen

PLEASE HELP ! Motor vastgelopen ...of niet ?


martijn1650
 Share

Recommended Posts

Mot ik weer die auto uren omhoog houden :glare: !!! Danoontje powerrrrr!!! :whistle::D:D

Ga eens naar bed man :D , ........je moet fresh zijn om die auto opnieuw omhoog te houden ( leven als een topsporter als je bij ED sleuteld ... :) ).......

Hoop dat het snel duidelijk wordt wat de oorzaak is , kunnen jullie weer fijn verder hobbyen..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 163
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

FF een update

Vanavond de carterpan er vanaf gehaald(wat een lekker werkje blijft dit toch :thumbsup: )om te kijken waardoor de motor vaststaat.

In eerste instantie kwam ik alleen veel heeeel veeel prut tegen in de carterpan en geen metalen deeltjes.Dat is op zich een goed teken dacht ik.

Ik heb de lagerschalen van de krukas er 1 voor 1 vanaf gehaald en steeds proberen of de krukas weer te draaien was.Na 5 lagerschalen was de oorzaak gevonden,3 van de 5 lagerschalen die ik er vanaf had gehaald waren ingevreten.Gelukkig was de schade alleen de schaal zelf en niet de krukas.Maar ja oorzaak nog onbekend want de oliekanalen waren op het eerste gezicht vrij schoon.

Dus verder zoeken naar de oorzaak,filter van de oliepomp nagekeken want met zoveel prut in de carter was het best mogelijk dat het filter compleet dichtzat.Niet dus,tja en toen?

Op een gegeven moment stoot ik zachtjes tegen de aanzuigbuis van de oliepomp en deze bewoog.Ik dacht eerst he gevonden de oliepomp zit los en dus verliest hij al zijn druk,maar nee hoor.Wat bleek het huis van de oliepomp was totaal doorgescheurt,en geen verse breuk maar een oude breuk.

Ik heb de Martijnski gebeld en het hele verhaal verteld en gelijk er ook bij gezegd dat ik zelf het vermoeden had maar dit nog niet kon zien dat het blok hierdoor verder nog meer schade heeft opgelopen.

We zijn tot de conclusie gekomen dat verder zoeken geen optie was want anders hadden we ook zijn oude blok wel op kunnen knappen.Dus met andere woorden we zijn gestopt met verder sleutelen aan dit blok omdat dat verloren tijd en geld is.

Hierna heeft Martijnski Boris opgebeld en even later belde hij terug om af te spreken met mij om vervolgens a.s. zaterdag te gaan kijken bij Boris voor een andere soortgelijke cherokee.

Hier de foto van de oliepomp met de scheur

december2006080zh0.jpg

De ingevreten lagerschalen

december2006079va2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

We zijn tot de conclusie gekomen dat verder zoeken geen optie was want anders hadden we ook zijn oude blok wel op kunnen knappen.Dus met andere woorden we zijn gestopt met verder sleutelen aan dit blok omdat dat verloren tijd en geld is.

Hierna heeft Martijnski Boris opgebeld en even later belde hij terug om af te spreken met mij om vervolgens a.s. zaterdag te gaan kijken bij Boris voor een andere soortgelijke cherokee.

klote Ed,...al het werk voor niets geweest :angry: ( hoewel alles nu wel "gangbaar " is :thumbsup: ). Hoop dat je snel een lopend blok er in kunt lepelen....Ben zelf helaas weg in de week a.s. , anders had ik hem graag voor je opgehaald met ut bussie en aanhengsel....als het later wordt als de 30e kan ik misschien nog wat voor je betekenen... :) ..?

Good luck !! ( ik stuur je zo nog even een pb over andere zaken ,...je weet wel.. :lol: ..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer joh!

Issie met een paar nieuwe lagerschalen en een andere pomp niet meer te redden?

( btw: rare breuk.... )

Zou een optie zijn,maar ik heb nog niet verder gekeken in het blok naar andere mogelijke schade waar grote kans op is.Draaien zonder dat er olie rondgepompt wordt vinden de draaiende delen in de motor niet lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou een optie zijn,maar ik heb nog niet verder gekeken in het blok naar andere mogelijke schade waar grote kans op is.Draaien zonder dat er olie rondgepompt wordt vinden de draaiende delen in de motor niet lekker.

Mwoah.. kan nog goed meevallen...

Mijn 4.2 heeft het destijds enkele kilometers zonder schade volgehouden. en de hoofdlagers / drijfstanglagers zijn wel het zwaarst belast natuurlijk...

Het blijft een gokje natuurlijk, maar wel één waarmee je mogelijk veel geld en moeite kunt besparen....

Wel vind ik de plek van de breuk vreemd.... lijkt wel of de stroomverdeler er met geweld is ingezet ofzo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel pech kan een mens hebben... :rolleyes:

nu zijn wij wel gewend aan wat tegenslagen en zien het zelf maar als een uitdaging om er beter uit te komen, maar ik vind het erg rot voor met name ED en Blue die al zoveel hebben gegeven...

Zaterdag gaan Ed en ik kijken bij een ander blok bij Boris, die ons ook een heel fijn aanbod deed. :P

Maar toch blijft er toch nog een dilemma ...

gaarne advies van de jeepers en experts hier ;

- In de motor die er nu in zit is iets kapot (zie mail ED) en er schijnt iets met mijn oliepomp te zijn. Ed en ik bespraken de mogelijkheid om deze onderdelen te vervangen maar we gaan dan investeren in een blok dat we verder niet kennen. Misschien niet zo slim dus, zeker niet als je financieel geen risicos wilt en kunt lopen. Toch wil ik natuurlijk graag weten wat dit zou kosten qua onderdelen, want als het alleen hieraan ligt besparen we onszelf een heleboel tijd en is het de poging van het proberen waarden. Misschien dat ik iets met Pulli kan regelen om het blok toch aan de praat te krijgen, want dat is natuurlijk voor iedereen beter.

grts

Martijnski

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe oliepomp "doet" ongeveer ?120,-

1344.10.jpg

Setje hoofdlagerschalen zet je ?70,- terug

1325.15.jpg

en de drijfstanglagers kosten ?8,- per stuk.

1324.10.jpg

Pomp heb je dus nodig (goed gebruikt kan ook natuurlijk) evenals hoofdlagers.

Voordat je er tijd en geld insteekt, even kijken of er bovenin de motor recentelijk nog olie kwam...

Daarna drijfstanglagers controleren en als die goed zijn, oliekanalen op druk brengen ( pomp eraf en persleiding op druk brengen, liefst met een stuk slang waarin je olie gegoten hebt en aan de andere kant middels perslucht op druk brengt. De olie moet dan uit de krukas stromen!

Alleen perslucht kan natuurlijk ook... Alleen moet je beseffen dat lucht makkelijker doorstroomt als olie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hee,

Omdat ik net een ander onderblok in mijn yj getakeld heb, heb ik nog een lagerschalen over die 2000 km gedraaid hebben in het oude blok. Ook heb ik nog een oliepomp liggen die in het ruil-onderblok zat. Misschien toch nog maar proberen?

:unsure:

Kijk....

en als je dan ff wat test uitvoert... kan het nog goed meevallen!

( voorwaarde is wel, dat de lagers de juiste maat hebben, natuurlijk... :P )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk....

en als je dan ff wat test uitvoert... kan het nog goed meevallen!

( voorwaarde is wel, dat de lagers de juiste maat hebben, natuurlijk... :P )

Ja Rob aan de ene kant heb je gelijk,het kan idd erg meevallen.

Andere probleem is natuurlijk ook dat het blok behoorlijk vervuild is aan de binnenzijde

december2006077oy2.jpg

zoals je hier kunt zien in de carterpan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja.. jij hebt het blok verder inwendig gezien...

Op de foto lijkt het mee te vallen... maar kweet niet hoe het bijv. onder de kleppendeksel is... Dat zegt meer dan residu onderin het carter.

Wat ik bovenop de tuimelaars zag liggen werd ik iig niet vrolijk van,en bijkomende zaak is dat ik dus niet weet hoeveel km met een kapotte oliepomp is gereden.Als je dit alles bij elkaar optelt lijkt het mij niet erg wijs om dit blok op te knappen.Ja het kan wel maar dan moet ongeveer het hele blok uit elkaar,en als je dan alle pakkingsets en andere bijkomende zaken die vervangen moeten worden op gaat tellen dan kom je ook aan een aardig bedrag.

Hee, dat herken ik. :P

Inderdaad Gert het lijkt op het blok van jou.............

Dus weet je wel wat de gevolgen kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blok komt uit een auto die 2 keer over de kop is gevlogen, dat lijkt me geen oorzaak van een kapotte oliepomp. zoals Rob ook al vermeldde, de breuk lijkt op een vreemde plaats te zitten.

Mss een idee om de kop te trekken en te kijken hoe de cilinderwanden eruit zien, kan meteen de kleppen gechecked worden en evt. de kop schoongemaakt worden (ultrasoonreiniger doet wonderen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blok komt uit een auto die 2 keer over de kop is gevlogen, dat lijkt me geen oorzaak van een kapotte oliepomp. zoals Rob ook al vermeldde, de breuk lijkt op een vreemde plaats te zitten.

Mss een idee om de kop te trekken en te kijken hoe de cilinderwanden eruit zien, kan meteen de kleppen gechecked worden en evt. de kop schoongemaakt worden (ultrasoonreiniger doet wonderen!)

beste forum leden,

wilde iedereen echt ontzettend bedanken voor de hulp tot nu toe bij het oplossen van onze problemen.

Helaas voor iedereen die meedenkt en helpt rijdt de Jeep nog niet en het ziet er dus ook niet naar uit dat ik de feestdagen met mijn vriendin kan doorbrengen, die momenteel in duitsland is. :no:

zij stuurde gisteren deze foto vanuit frankfurt.. het zegt denk ik genoeg..en wij gaan gewoon vrolijk door ! :P

hopelijk lukt het ons met zo min mogelijk moeite het blok aan te krijgen.

de onderdelen van gert die hij nog had liggen zouden uitkomst bieden en ik hoop dat hij reageert op mij PMmtjes die ik al heb verstuurd zodat we met die oliepomp en onderdelen kunnen kijken of we weer een grote operatie kunnen voorkomen.

morgen had ik gepland met ed naar waalwijk te gaan, maar boris kan niet. Als we die onderdelen nu morgenin r'dam zouden kunnen krijgen dan was Ed bereid er een poging toe te wagen, maar we kunnen niet verder zonder oliepomp en de onderdelen die kapot zijn..

martijnski en stephanie

ps linkerhond zoekt nog een baas met een jeep die wel rijdt.. :unsure:

thankyoufq1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen van Ed dat er vandaag hard gewerkt wordt om toch te proberen dit blok weer lopend te krijgen. De oude pomp schijnt echt "aan barrels" te liggen!

Als er andere lagers en een andere pomp inzitten wordt er een poging tot starten gewaagd.... ( nu met 4 ogen op de oliedrukmeter gericht...)

Dus:

Allemaal duimen!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FF een update

Vanmorgen is Smartlap(Gert)de onderdelen komen brengen en zelfs iets meer dan nodig.(nog bijzondere dank Gert :thumbsup: )De oude oliepomp eruit gehaald en wat bleek de 2 bevestigingsbouten waarmee de pomp vast zit zaten gewoon los en de langste van de 2 was ook behoorlijk krom.Toen de pomp eruit kwam was gelijk ook de medeoorzaak te zien waarom er geen olie door het blok werd gepompt,de 2 halve maantjes waar de verdeler tussen zit waren afgebroken.Daarnaast was aan de buitenzijde van de pomp ook schade te zien van de krukas(?),nou is het bijna onmogelijk dat de pomp de krukas raakt.Maar oke verder niet bij stilgestaan hoe dit kon.

Toen ben ik begonnen aan het vervangen van de krukaslagers en dit verliep voorspoedig en nadat ik ze allemaal had vervangen alle lagerkappen op moment vast gezet(87Wrangler Rob weer bedankt voor de online service :blush: )en daarna gechecked of de krukas nog kon draaien en of dit ook soepel ging(weer iets wat meezat).

Ik ben toen begonnen aan de carterpan schoonmaken zeg maar uitbaggeren en op een gegeven moment kwam ik vast te zitten met het plamuurmesje(?).

Ships er zat een gat in de carterpan,dus effe verder gekeken en wat bleek doordat de wagen een koprol had gemaakt was er wat door de zijkant van de carterpan geschoten en hierdoor was dus de oliepomp afgebroken want die zat er direct achter.Wie verzint zoiets.

Dus gekeken of we dit konden lassen maar elektrisch lassen ging niet daar het dun plaat is.Op naar de buurman want die had wel de benodigde apparatuur maar helaas die was er dus niet en kon ik weer niet verder.

Ik heb vervolgens voor vandaag het gereedschap opgeruimd en lekker naar huis gegaan.Nou ga ik als ik morgen tijd kan vrijmaken maar even naar een maatje toe die ook een lasapparaat heeft om het gat te lassen.Maar ik schat nu wel in dat als de pan gelast is morgen dat de motor morgen weer gaat draaien.

Ook 1 ding wat ik nu zeker weet dat het blok nadat de pomp gebroken was niet meer heeft gedraaid en dat er dus verder geen schade meer kan zijn door te weinig of geen olie.

december2006083hp7.jpg

december2006085pl2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...