Spring naar bijdragen

PLEASE HELP ! Motor vastgelopen ...of niet ?


martijn1650
 Share

Recommended Posts

Dit is vrees ik de zwartste dag van mijn - korte - bezit van een cherokee xj, die het perfect deed en waar ik zo ontzettend verliefd op was...!!

ik kocht hem 6 maanden geleden en gebruikte hem voor alles en nog wat maar vooral als dierenambulance hulp wagen...(ik had hem ook gekocht van een dierenarts) het is een 4 liter high output uit 94 op gas.

ik maakte er veel tochten mee de laatste maanden, had hem speciaal ingericht voor honden....zo ook vandaag, wilde ik naar duitsland rijden met een zieke hond, tot ie halverwege opeens een enorm lawaai onder de motorkap ging maken, echt onderin een keihard ratelend lawaai waardoor er niets op zat dan hem meteen naar de kant te zetten. rijden was praktisch onmogelijk, door de herrie en het gevoel dat ie zou ontploffen.. wegenwacht man gebeld, die keek en zag dat ie geen olie had... het enige metertje dat het niet deed in de wagen... we hebben er 3 liter in gegooid en hij zei dat het misschein nog wat zou schelen... maar helaas met de olie erin bleef ie "tikken en ratelen" al meteen bij starten. volgens hem was het te laat en kon ik de HELE motor nu weggooien en moest ik een nieuwe of tweedehands motor kopen. reparatie had geen zin meer. hij vreesde dat het de aandrijfstang lager (??) of iets dergelijks was....

beste forumleden, ik ben radeloos en zit hier in duitsland met een vervangende wagen achter de computer in de hoop dat iemand op dit forum misschien nog een advies heeft of een (betaalbare) oplossing zou kunnen aandragen. maandag wordt de jeep in mijn woonplaats amsterdam afgeleverd en ik weet niet meer wat ik moet doen.

sad.gif

martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 163
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Sow... das mooi kud! sad.gif

Het verhaal van die wegenwacht, zal best kloppen. Zonder olie is het snel afgelopen met de motor.

Nu dus op zoek naar een ander blok, want deze repareren zal te duur worden, vrees ik. Gelukkig zijn er hier op het forum mensen actief die handelen, én mensen die sleutelen!

Even rustig wachten tot morgen, dan weet ik zeker dat ze zich via mail of persoonlijk bericht bij je melden!

Natuurlijk zal het vervangen je geld gaan kosten... maar zo blijft de schade te overzien! Bovendien heb je alleen het blok met de kop nodig, de rest (spruitstukken , dynamo, injectiesysteem, enz) kan overgezet worden en hoef je dus niet aan te schaffen!

Ik wens je sterkte met het (laten) herstellen van je XJ!

Ow... en ondanks alles: WELKOM HIER!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zat nagenoeg geen olie meer in, dus volgens die wegenwacht man liep ie daardoor droog en is ie stuk gegaan. i kocht van hem 3 liters maar het mocht niet meer baten.

gisteren werkte ie nog perfect en dat maakt het zo wrang. daarnaast kan ik de wagen gewoonweg niet missen, dus ik hoopte dat er hier misschien nog iemand een idee had. een nieuw motor blok kopen lijkt mij een enorme operatie en kostbaar .. het moet er ook in en de wagen rijdt natuurlijk niet meer. is "boris" behalve verkoper ook reparateur ? kan iemand mij vertellen wat zon "blok" /reparatie zou kosten en hoe het erin gezet moet worden. om heel eerlijk te zijn hebben wij niet echt veel budget aangezien de wagen min of meer een gift was van de dierenarts en de meeste dieren/honden op kosteloze basis worden opgehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sow... das mooi kud! sad.gif

Het verhaal van die wegenwacht, zal best kloppen. Zonder olie is het snel afgelopen met de motor.

Nu dus op zoek naar een ander blok, want deze repareren zal te duur worden, vrees ik. Gelukkig zijn er hier op het forum mensen actief die handelen, én mensen die sleutelen!

Even rustig wachten tot morgen, dan weet ik zeker dat ze zich via mail of persoonlijk bericht bij je melden!

Natuurlijk zal het vervangen je geld gaan kosten... maar zo blijft de schade te overzien! Bovendien heb je alleen het blok met de kop nodig, de rest (spruitstukken , dynamo, injectiesysteem, enz) kan overgezet worden en hoef je dus niet aan te schaffen!

Ik wens je sterkte met het (laten) herstellen van je XJ!

Ow... en ondanks alles: WELKOM HIER!!!!

bedankt voor je tips en warm welkom ! hopelijk melden zich handelaren en sleutelaars die kunnen helpen. elk aanbod is welkom !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een nieuw motorblok koopt doe het dan wel via het jeepforum, en niet via een onbekende op marktplaats/speurders/enz. Er wordt heel wat gerommeld aan blokken, en met een beetje poetsen kan je 'm er als nieuw uit laten zien. Neem je een blok van een (vaker terugkerend) forumlid over dan mag je ervan uitgaan dat er geen (bekende) problemen zijn en dat de verkoper enigszins verstand ervan heeft.

Voor het inbouwen ken ik nog wel een goedkope garage waar ik ook al het onderhoud laat uitvoeren. Het scheelt al snel 75% met de gemiddelde garages en ze leveren goed werk! Als je wil mag je er gewoon bij blijven kijken of kan je zelf meehelpen als je dat leuk vindt (meteen erg leerzaam).

Ik denk zelf dat je voor 200 euro een net blokje kan vinden en dat er 300 euro voor het uit- en inbouwen wordt gevraagd.

Dat is nog steeds wel 500 euro in totaal maar je hoeft niet opnieuw een auto in te richten voor honden en je kent de auto natuurlijk al.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... 200 euro voor een 4.0i HO is wel erg goedkoop.....

Kwa werk zal een monteur, met de juiste middelen, een dikke dag werk hebben. Voor het gemak: 15 uur

Ik denk dat een gemiddelde "b**n de haas"( excuses voor de benaming, heren vaklieden tongue.gif ) een 15 a 20 euro per uur rekent, dus de ombouw bij "b**n" zou dan theoretisch ( zo'n iemand heeft vaak minder facilliteiten...) 3 á 400 euro kosten.

Een GOED motorblok, bouwjaar tussen '91 en '95, zou te vinden moeten zijn voor rond de 5 á 600 euro. Let wel: alleen het blok, met kop en inwendige delen!

Alleen.... jij hebt haast, en da 's geen voordeel bij het zoeken naar een goedkoop blok....

Maar goed... Boris kun je proberen. En natuurlijk Hans Bastings. Beiden demonteren veel Jeep's en zullen blokken hebben liggen. Hans is wat meer een sloper/handelaar, Boris een "doorgeslagen" hobbyist wink.gif Van Boris hoor je eigenlijk alleen maar goede dingen, over Hans daarintegen helaas de laatste tijd ook wat mindere, maar misschien heeft dat met z'n verhuizing te maken gehad..

Monteren doen ze volgens mij geen van beiden....

Overigens zal ik straks eens zien of ik zelf op korte termijn tijd zou kunnen vrijmaken om de inbouw te kunnen uitvoeren! Dat zou dan echter wel in het oosten des lands moeten plaatsvinden.... Ik laat het je wel ff weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... 200 euro voor een 4.0i HO is wel erg goedkoop.....

Kwa werk zal een monteur, met de juiste middelen, een dikke dag werk hebben. Voor het gemak: 15 uur

Ik denk dat een gemiddelde "b**n de haas"( excuses voor de benaming, heren vaklieden tongue.gif ) een 15 a 20 euro per uur rekent, dus de ombouw bij "b**n" zou dan theoretisch ( zo'n iemand heeft vaak minder facilliteiten...) 3 á 400 euro kosten.

Een GOED motorblok, bouwjaar tussen '91 en '95, zou te vinden moeten zijn voor rond de 5 á 600 euro. Let wel: alleen het blok, met kop en inwendige delen!

Alleen.... jij hebt haast, en da 's geen voordeel bij het zoeken naar een goedkoop blok....

Maar goed... Boris kun je proberen. En natuurlijk Hans Bastings. Beiden demonteren veel Jeep's en zullen blokken hebben liggen. Hans is wat meer een sloper/handelaar, Boris een "doorgeslagen" hobbyist wink.gif Van Boris hoor je eigenlijk alleen maar goede dingen, over Hans daarintegen helaas de laatste tijd ook wat mindere, maar misschien heeft dat met z'n verhuizing te maken gehad..

Monteren doen ze volgens mij geen van beiden....

Overigens zal ik straks eens zien of ik zelf op korte termijn tijd zou kunnen vrijmaken om de inbouw te kunnen uitvoeren! Dat zou dan echter wel in het oosten des lands moeten plaatsvinden.... Ik laat het je wel ff weten.

hartelijk bedankt voor al deze tips, adviezen en aangeboden hulp.

wat ik hier tussen de regels lees is iig een advies tot rustig kijken wat er aangeboden wordt.

ik heb hier zelf absoluut geen verstand van en wil dan ook vragen of - als iemand iets hoort of ziet - hij mij dat dan zou kunnen laten weten.

als boris dit leest misschien kan hij ook reageren..

ik zal deze week een inzamelings actie gaan opstarten voor een nieuw blok.

ook dit zl wel even duren, want zoveel geld voor een blok plus geld voor inbouw hebben wij niet in een dag bij elkaar.

het aanbod van jou om evt de inbouw te kunnen uitvoeren zou uiteraard fantastisch zijn en in dit geval moet ik de auto naar het oosten van het land trekken. hoe dat weet ik nog niet, maar dat zal toch wel lukken...

ik hoop nog reacties te mogen ontvangen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... 200 euro voor een 4.0i HO is wel erg goedkoop.....

Voor een HO wel ja, maar een normaal 4.0 blok is veel minder zeldzaam wat de prijs ten goede komt.

En je moet ook niet een net gereviseerd blok, of eentje met minder dan 200.000 km zoeken, want dan loopt de prijs aardig op.

Volgens mij is het best mogelijk voor 200 euri een nog goed lopend blok te vinden en het aantal km moet je dan voor lief nemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een ellende allemaal.

Als je een garage zoekt die zowel 2e hands onderdelen heeft liggen + ook de inbouw kan verzorgen moet je effe contact opnemen met Brabant 4x4 aan de broekweg in Veldhoven.

Het is een eindje rijden (of vervoeren op een ambulance, maar voor een vergoeding zouden zij dit ook kunnen regelen) maar je krijgt wel een eerlijke en goede service + ze zijn niet duur !

Bel even met Twan Geene (eigenaar); 06-51404907 en je weet direct of hij een H.O heeft liggen.

Succes,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een HO wel ja, maar een normaal 4.0 blok is veel minder zeldzaam wat de prijs ten goede komt.

En je moet ook niet een net gereviseerd blok, of eentje met minder dan 200.000 km zoeken, want dan loopt de prijs aardig op.

Volgens mij is het best mogelijk voor 200 euri een nog goed lopend blok te vinden en het aantal km moet je dan voor lief nemen...

Een non-HO inbouwen betekend nogal wat aanpassingen.. Injectiesysteem enzo zijn bijv. anders. Nu is alles aan te passen natuurlijk.... Maar 't lijkt me niet handig, temeer omdat het ook nog een downgrade is.

Bovendien zijn de motoren niet naast elkaar geleverd. De HO heeft de Non-HO gewoon afgelost en is dus z'n opvolger. Met andere woorden: Alle non-HO motoren zijn van vóór '91.

Vervangen van de motor door een andere HO is dus eigenlijk de enige optie, zeker als het snel moet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... de beschrijving laat weinig twijfel bestaan... en een defecte oliepomp maakt bovendien niet zo'n hels kabaal. Natuurlijk kan de oliepomp ook stil gaan staan, ware het niet dat bij deze Jeepmotoren ook de stroomverdeler door dezelfde as wordt aangedreven. Stilstaan van die as is dus afslaan!

Daarbij gebeurde het op de snelweg, waarbij uitvallen van de smering al heel snel desastreus is voor de motor.... Ik neem dan ook aan dat de WW wel wist wat 'ie zei...

Maar misschien is het met een setje nieuwe lagers en het slijpen van de krukas weer op te lossen. Blijft echter de vraag of er verder in het blok nog wat beschadigd is en, indien zeker is dat dat niet zo is, of die kosten minder zijn dan vervanging van de motor.... Voor het uitbouwen van de krukas moet de motor tenslotte ook uit de auto, wil je het goed doen.

Kortom: Gezien het verhaal én alle mogelijk schade én het werk wat er alleen al in gaat zitten om de schade in kaart te brengen, is een goede gebruikte motor al snel voordeliger!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens zal ik straks eens zien of ik zelf op korte termijn tijd zou kunnen vrijmaken om de inbouw te kunnen uitvoeren! Dat zou dan echter wel in het oosten des lands moeten plaatsvinden.... Ik laat het je wel ff weten.

Met inbouwen heb je genoeg ervaring wink.gif

Als je trouwens "iets" noordelijker komt heb je de beschikking over brug, motortakel en meer "gemakken" die het inbouwen wat sneller doen gaan.

Misschien is de reisafstand wat minder handig in dit geval maar mocht het nodig zijn, u is welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hartelijk bedankt voor al deze tips, adviezen en aangeboden hulp.

wat ik hier tussen de regels lees is iig een advies tot rustig kijken wat er aangeboden wordt.

ik heb hier zelf absoluut geen verstand van en wil dan ook vragen of - als iemand iets hoort of ziet - hij mij dat dan zou kunnen laten weten.

als boris dit leest misschien kan hij ook reageren..

ik zal deze week een inzamelings actie gaan opstarten voor een nieuw blok.

ook dit zl wel even duren, want zoveel geld voor een blok plus geld voor inbouw hebben wij niet in een dag bij elkaar.

het aanbod van jou om evt de inbouw te kunnen uitvoeren zou uiteraard fantastisch zijn en in dit geval moet ik de auto naar het oosten van het land trekken. hoe dat weet ik nog niet, maar dat zal toch wel lukken...

ik hoop nog reacties te mogen ontvangen !

Hallo gestrande Jeeper,

Als je verhaal klopt, wil ik €50,-. doneren voor het goede doel. Owee als je de boel in de maling neem.

Wens je veel geluk toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo gestrande Jeeper,

Als je verhaal klopt, wil ik €50,-. doneren voor het goede doel. Owee als je de boel in de maling neem.

Wens je veel geluk toe.

Hey ongelukkige sad.gif ,.....Misschien kun je je werkzaamheden wat beter toelichten met een foto en met een mooi verhaal huh.gif , en aldus mogelijk meerdere Jeepers bereid vinden om wat toe te schuiven/doneren/hulp te bieden.. rolleyes.gif ..., want zoals bovenstaand al gemeld .....owee als je de boel in de maling neemt ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond heeft de ANWB de auto gebracht.Ik ben begonnen met natuurlijk eerst het oliepeil te controleren maar dat was bijgevuld en nu redelijk op peil.Motor gestart en direct uitgezet want er kan een kabaal uit het blok dat wil je niet weten.

Nu leek het alsof het geluid bij de achterste cylinder vandaan kwam en vrij hoog,dus bestond de mogelijkheid dat 1 van de tuimelaars van de klep/stoterstang was afgeschoten.Helaas dit was dus niet het geval.

Zoektocht verder gegaan en gelijk is gekeken waarom de oliezender niets aangaf.

Nou ben ik al het eea gewend maar bij deze wagen hadden ze de stekker bewust van de zender afgehaald,getuige de tyrerap waarmee hij vastzat.Maar waarom?????

Dus morgen of woensdag verder met de zoektocht.

november2006013fh4.jpg

Hier nog de foto van de stekker en zender

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hoe is het met dit "geval"?? 't Blijft wel errug stil....

Bij mijn weten is Ed er mee bezig thumbsup.gif , hij staat voor zijn deur , het blok is bekeken en nu is het afwachten op de keuze van de eigenaar ( die in het buitenland is) wat te doen. We hebben hem via het forum de tip gegeven om wat bekendheid te geven aan zijn werkzaamheden, om via die weg misschien wat goodwill te kweken en hier en daar wat sponsorgelden te verwerven bij mede Jeepers wink.gif .....ECHTER , ook aangegeven dat er dan wel sprake zal moeten zijn van een goed doel....(don`t mess with a Jeeper glare.gif !!!). Als hij terug is zullen we ongetwijfeld van Jeeped horen hoe en wat deze story verder gaat.... bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...