Spring naar bijdragen

PLEASE HELP ! Motor vastgelopen ...of niet ?


martijn1650
 Share

Recommended Posts

Update!!!

We begonnen vanavond weer met frisse moed met de demontage van de motor... Jeeped en ik.

Nog maar 6 boutjes en dan is ie d'r uit riepen we nog vrolijk tegen elkaar happy.gifbiggrin.gif ....niet wetend dat het verhaal een beetje anders zou lopen! mellow.gif (maar ja we hadden het kunnen weten...nooit roepen dat doen we effe no.gif ...loopt altijd anders frusty.gif )

Nou ja om een lang verhaal kort te maken..na 3 uur klooien was tie er nog niet uit. Uiteraard heel lang lopen klooien met de bovenste twee torx boutjes die de motor met de bak verbinden, maar na enig gesleutel hebben we het toch losgekregen. Ook 1 vd motorsteun bouten had een heel ander idee dan er uit te komen frusty.gif ...maar met enig liefdevol geweld (vuistje en koevoet doen wonderen) gaf tie toch ook de strijd op laugh.gif ! Maar eindelijk om 11 uur was het oude blok eruit en in een victorie stemming staken we nog maar weer een tabakje in de mondhoek. Helaas hadden we geen sigaren op dat moment anders hadden we die zeker opgestoken.

Morgenochtend zullen we weer verder gaan met dit projectje en zullen we het donorhart een beetje opbouwen en plaatsen!

Jeeped heeft de foto's, maar die zullen zeker nog op het Forum gezet worden. Maar hij heeft z'n ouwe karkas( laugh.gif geintje Jeeped wink.gif ) al te ruste gelegd om morgen weer fris aan het werk te kunnen. Ook ik zal morgenochtend weer te plaatse zijn...maar wij jonge goden kunnen het nog wat later maken! tongue.gif Ook zal de eigenaar Martijnski aanwezig zijn om zijn geliefde XJ aan de gang te helpen en andere pijn puntjes te verzorgen!

Nou nu oogjes dicht en snaveltjes toe! Morgen weer niewe avonturen van meneer de uil! cool.gif

Ps voor Wrangler92...Begin Januari ga ik weer pleitte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 163
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Zo weer ff bezig geweest.

Motor is eruit,en zoals altijd de 2 bovenste bouten van de versnellingsbak waren weer bijna niet los te krijgen.Na veel proberen en hier en daar een vloekje in combinatie met een bakkie koffie toch losgegaan.

We dachten dat we alle bouten gelost hadden maar wat bleek,tuurlijk 2 bouten aan de zijkant zaten nog vast.Nou had Nils(blue4,2) al een paar keer gezegd "joh Ed moeten die bouten niet los",ik vanmorgen vrij eigenwijs opgestaan "nee Nils die zitten niet aan de bak vast.Dus wel.

Morgenochtend is het zover het nieuwe hart gaat er in,en nu maar hopen dat de motor nog goed is want Pullie had hem ook niet horen draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo weer ff bezig geweest.

Motor is eruit,en zoals altijd de 2 bovenste bouten van de versnellingsbak waren weer bijna niet los te krijgen.Na veel proberen en hier en daar een vloekje in combinatie met een bakkie koffie toch losgegaan.

We dachten dat we alle bouten gelost hadden maar wat bleek,tuurlijk 2 bouten aan de zijkant zaten nog vast.Nou had Nils(blue4,2) al een paar keer gezegd "joh Ed moeten die bouten niet los",ik vanmorgen vrij eigenwijs opgestaan "nee Nils die zitten niet aan de bak vast.Dus wel.

Morgenochtend is het zover het nieuwe hart gaat er in,en nu maar hopen dat de motor nog goed is want Pullie had hem ook niet horen draaien.

Ah... moet ik weer terug komen op dat karkas verhaal whistle.gif . Sorry Ed ook jullie oude mannen zijn s'nachts nog helemaal fris worshippy.gifworshippy.gifthumbsup.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

Nou nu oogjes dicht en snaveltjes toe! Morgen weer niewe avonturen van meneer de uil! B)

Ps voor Wrangler92...Begin Januari ga ik weer pleitte!

Kun je weer even uitrusten aan boord ...... :huh::D , geintje,.....goed werk mannen :thumbsup: , jullie hebben wel een biertje ( cola is ook goed ) verdient. Waar zijn jullie bezig , de banden omgeving of de Jeepedarea :) ?? Mocht je volgende week nog met transport ellende of dergelijke zitten dan heb ik eindelijk wat vrije dagen.

Voor Januari maar niet meer het veld in zeker , Blue ??? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

Voor Januari maar niet meer het veld in zeker , Blue ??? :(

Update: half twaalf vanmorgen zijn we (jeeped,ik en eigenaar martijnski) begonnen met het plaatsen van het donorhart en half twaalf s'avonds kwam ik weer binnen strompelen met een niet geheel voldaan gevoel...half om half zeg maar, Had jeeped nog aan de lijn en die had het zelfde gevoel :glare:

Het plaatsen vd motor ging niet geheel voorspoedig...Met het demonteren gister was de bak er een beetje onderuit gezakt, dit was dus weer een heel gepiel met diverse garage krikken, potkrikken, en de twee kolomsbrug om het spul weer een beetje in lijn te krijgen. Ook was Martijnski(de eigenaar) aanwezig voor de nodige assistentie. Nou ja al met al is het blok erin gekomen, alles weer aangesloten en koelwatertje wederom opgevuld(brak wel weer vanalles dat van plastic was af, lekker verpulverd, maar met hulp van 87wrangler aan de hulplijn konden we toch een koelwater circulatie bewerkstelligen)

Daarna zonder vonk motor laten draaien om de olie lekker door het gehele blok te pompen. en na 2 keer starten jawel IT IS ALIVE...ALIVE :lol: Maar de vreugde stemming sloeg al snel om in een iets minder stemming :huh: in een ritmi's tempo rikketikkerikketikke. Checken..zijn vrijwel 100% zeker de kleppen die zo'n fijn geluidje ter gehore brengen. In het kleppendeksel gekeken en gecontateerd dat daar geen olie naar toe komt :bye1: . We kunnen helaas nog niet de oliedruk controleren...daar de oliedrukmeter niet aangesloten is (andere stekkertjes dan het vorige blok). Dit moet dus minimaal eerst gefixed worden om verder conclusies te trekken. :glare:

Dus ja het blokt loopt, maar nog niet naar wens! Vandaar de gemengde gevoelens. :cry::lol:

Maar we laten ons er niet onder krijgen, en zullen doorgaan. :D

Wordt vervolgd <_<

O ja en Jeeped...we want PICS!!! :whistle:

PS Wrangler92 als jij nog voor januari het veld in wil...Roep maar. Any day, any place..I will be there!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ben weer thuis.....2,5 uur trein van Rotterdam naar Amst CS... (sneltrein noemen ze dat bij de NS) :whistle:

Idd heb ik zeer bescheiden "assistentie" verleend en heb van - zeg maar gerust Jeep Chirurg Ed - enige ontgroening gehad voor het Jeep sleutelen... Een blokkie eronderhangen is toch wat anders dan een koplamp vervangen.....

Mijn mega mega dank vandaag gaat uit naar ED en Blue, die beide in bloed, zweet en olie de hele dag hebben staan te buffelen om het blok erin te krijgen. (Na het blok te hebben uitgehaald !!)

Ok, het motorblok tikt, en de warmte circulatie is nog niet helemaal ok, ietwat zorgelijk wellicht , en ik begrijp dat het natuurlijk top zou zijn geweest als alles het meteen had gedaan, maar ik heb 1000 % vertrouwen in Ed en zijn ongekende vindingrijkheid, dat het goed komt.

Ed is namelijk Mac Gyver heb ik vandaag gezien. Ed houdt niet van half werk. Ed gaat door. Ed is een held. <_<

Zelfs al zou mijn auto met een tik blijven rijden dan nog heb ik een geweldige dag gehad en erg veel geleerd van jullie en erg genoten van jullie vriendelijkheid en humor !

Ed en Blue bedankt voor alles ! :bye1:

martijnski

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ben weer thuis.....2,5 uur trein van Rotterdam naar Amst CS... (sneltrein noemen ze dat bij de NS) :huh:

Idd heb ik zeer bescheiden "assistentie" verleend en heb van - zeg maar gerust Jeep Chirurg Ed - enige ontgroening gehad voor het Jeep sleutelen... Een blokkie eronderhangen is toch wat anders dan een koplamp vervangen.....

Mijn mega mega dank vandaag gaat uit naar ED en Blue, die beide in bloed, zweet en olie de hele dag hebben staan te buffelen om het blok erin te krijgen. (Na het blok te hebben uitgehaald !!)

Ok, het motorblok tikt, en de warmte circulatie is nog niet helemaal ok, ietwat zorgelijk wellicht , en ik begrijp dat het natuurlijk top zou zijn geweest als alles het meteen had gedaan, maar ik heb 1000 % vertrouwen in Ed en zijn ongekende vindingrijkheid, dat het goed komt.

Ed is namelijk Mac Gyver heb ik vandaag gezien. Ed houdt niet van half werk. Ed gaat door. Ed is een held. <_<

Zelfs al zou mijn auto met een tik blijven rijden dan nog heb ik een geweldige dag gehad en erg veel geleerd van jullie en erg genoten van jullie vriendelijkheid en humor !

Ed en Blue bedankt voor alles ! :cry:

martijnski

Uhhh. 2,5 uur... :bye1::lol::D

Zat je tussen de Feynoord supporters in( o nee dat kan niet want die gaan niet naar Amsterdam) of ben je via Delfzijl gegaan :whistle:

Maaruh geen dank...eerst 100% draaien en dan bedanken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhhh. 2,5 uur... :wacko::wacko::wacko:

Zat je tussen de Feynoord supporters in( o nee dat kan niet want die gaan niet naar Amsterdam) of ben je via Delfzijl gegaan :thumbsup:

Maaruh geen dank...eerst 100% draaien en dan bedanken!

Ik had Ed gisteren aan de lijn, die vertelde me dat ie met transmissie olie en tappen gaat proberen die olie prut er uit te krijgen. Het blok heeft natuurlijk 2 jaar stilgestaan.. ;) Ik ben benieuwd, jammer dat ik er niet bij ben...

Ik las op internet gelukkig meer verhalen over die kleppen tik en hoe mensen er af waren gekomen, dus ik heb hoop dat dat goed komt en ie 100 % wordt. Zijn er eigenlijk meer mensen op dit forum die dit wel eens gehad hebben met een motor die lang heeft stilgestaan ?

Martijnski

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel,vorige week nog.

Toen heb ik een ander blok in de Megane van mijn collega gemeubeld.

Na het starten liep hij net als een jaren 70 dieselblok.

Tikkende klepstoters,we waren niet blij.

Maar na een minuut of wat werd het al beter,en nu na 250 km zijn de klepstoters al niet meer te horen.

Dit weekend gaat er een blikje Wynn's in en over 100 km tappen we de boel weer af,nieuw filter en dan is hij weer als nieuw.

De vorige eigenaar heeft volgens mij nog nooit van olie verversen gehoord,en alleen korte stukjes gereden.Olie was pikzwart.En vieze olie daar houden klepstoters niet van.

Misschien zat er zo'n gaatje waardoor de olie de stoter op druk brengt dicht.

Een stukje rijden met wat ATF in de olie,niet te veel,wil ook wel eens helpen.

Ook na een km of 100 aftappen en moet je eens kijken wat een bagger dat meeneemt...

Overigens is het normaal dat na een tijd stilstaan de klepstoters wat tikken bij een eerste start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel,vorige week nog.

Toen heb ik een ander blok in de Megane van mijn collega gemeubeld.

Na het starten liep hij net als een jaren 70 dieselblok.

Tikkende klepstoters,we waren niet blij.

Maar na een minuut of wat werd het al beter,en nu na 250 km zijn de klepstoters al niet meer te horen.

Dit weekend gaat er een blikje Wynn's in en over 100 km tappen we de boel weer af,nieuw filter en dan is hij weer als nieuw.

De vorige eigenaar heeft volgens mij nog nooit van olie verversen gehoord,en alleen korte stukjes gereden.Olie was pikzwart.En vieze olie daar houden klepstoters niet van.

Misschien zat er zo'n gaatje waardoor de olie de stoter op druk brengt dicht.

Een stukje rijden met wat ATF in de olie,niet te veel,wil ook wel eens helpen.

Ook na een km of 100 aftappen en moet je eens kijken wat een bagger dat meeneemt...

Overigens is het normaal dat na een tijd stilstaan de klepstoters wat tikken bij een eerste start.

Ed vandaag is de kachel-kraan op de post gegaan , zaterdag zul je hem wel hebben denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo maar eens wat foto's plaatsen van de transplantatie,helaas zijn ze wat donker

december2006027kp6.jpg

Het nieuwe(nou ja nieuw)blok wacht geduldig naast de auto

december2006029cp7.jpg

december2006030at6.jpg

Hier een foto van het vliegwiel waar normaal 4 bouten in zitten waar de koppelomvormer mee vast alleen bij deze wagen zaten er maar 3!!!!

december2006033nw8.jpg

Ik was ook zeer blij met de hulp van Nils(blue4,2)hij heeft de auto de hele avond op hoogte gehouden :thumbsup:

december2006035dv3.jpg

De rest van de foto's komen nog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klasse Ed en Nils!!!

^_^

Beste Forummers.

Weer een zware tegenslag.. :worshippy: Hoewel ik er een beetje op had had gehoopt morgen met de auto de weg op te gaan, kreeg ik net van dokter ED een verontrustend belletje dat de motor "vast staat".

Hoewel ie afgelopen woensdag meteen startte en ik hem ook gewoon naar buiten uit de garage kon rijden, doet ie dus nu helemaal niks meer na de poging de oude olie eruit te krijgen met transmissie olie of iets dergelijks .. :worshippy:

martijnski

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Forummers.

Weer een zware tegenslag.. ^_^ Hoewel ik er een beetje op had had gehoopt morgen met de auto de weg op te gaan, kreeg ik net van dokter ED een verontrustend belletje dat de motor "vast staat".

Hoewel ie afgelopen woensdag meteen startte en ik hem ook gewoon naar buiten uit de garage kon rijden, doet ie dus nu helemaal niks meer na de poging de oude olie eruit te krijgen met transmissie olie of iets dergelijks .. :thumbsup:

martijnski

.

sh*t :worshippy: ,.....hoop dat het een oplosbaar probleem is wat te fixen valt......( Ed kennende laat ie het er niet bij zitten.... :thumbsup: .) Good Luck ! :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo weer ff een update

Zit nu thuis met een zeer waardeloos gevoel ^_^

Wat is er gebeurt,zoals martijnski al schreef na de motor in gebouwd te hebben starte deze eigenlijk zonder problemen.Alleen er zat een behoorlijke tik in maar wat wil je het blok had tenminste 2 jaar stilgestaan en het blok was aan de binnenzijde behoorlijk vervuild.Dus was het eigenlijk ook niet vreemd dat er hier en daar een oliekanaaltje verstopt zou zitten.

We hebben ook woensdag na de inbouw het blok maar heel eventjes laten draaien.Vandaag wilde ik dus verder gaan met het blok zoals olie verversen en gelijk wat atf toevoegen om het vuil uit het blok te laten komen.

Ik starte de wagen en hij starte direct zonder problemen wel natuurlijk nog met de tik.Na ongeveer een kleine minuut stopte de motor ermee en ik wilde hem opnieuw starten maar helaas,het blok staat zo vast als een huis.Voordat hij uitsloeg waren er geen vreemde geluiden te horen en ik kreeg ook niet de indruk dat het blok moeilijk rond ging sterker nog hij liep best soepel op de tik na dan.

Wie heeft enig idee waar dit door kan komen,wie heeft wel eens soortgelijk iets gehad?

Alle raad is zeer welkom!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen enkel geluid, behalve die -tik- en toch muurvast??? Da's wel vreemd, inderdaad!

stond 'ie ook in één klap stil dan? Want dat moet dan haast....

En waar hoorde je deie tik precies??? bovenin? Of was het een klop onderin het blok?

De tik kwam van de rechterzijde af in het midden van het blok thv de klepstoters en idd het blok stond gewoon ineens stil zonder andere bijgeluiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja...

Eerst uitsluiten of er oorzaken buiten de motor zijn. Dus: Riem er af en proberen. Daarnaast kan het nog in de bak zitten, al acht ik die kans vrij klein.

Als dat allemaal niets opleverd, vrees ik voor de hoofdlagers.... ^_^ Ook al omdat de motor zich geen mm laat draaien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sh*t man, da's inderdaad balen. Het is inderdaad vreemd dat zonder bijgeluiden het blok vastslaat. Zeker als het de krukaslagers betreft zou je toch verwachten dat er aardig wat herrie vandaan komt of het blok op z'n minst moeilijker gaat draaien.

Zo vanaf achter de pc is het natuurlijk lastig een diagnose te stellen maar ik hoop dat een aantal forumleden wat waardevolle tips kunnen geven. Zal toch niet zo zijn dat een project als dit nu misgaat?! Jullie zijn al zover gekomen en ik wil dan ook meteen van de gelegenheid grbuik maken om jullie een grote veer in jullie.... ahum.... achterste te steken voor de tijd, moeite en energie die een aantal mensen overhebben om een Jeeper in nood weer op pad te helpen. Petje af, mijne heren.. ^_^

Succes.

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja dat is enorm balen, zo veel moeite en dan een vast staande motor.

Moeilijk om te beoordelen vanaf de laptop maar het lijkt erop dat er geen olie druk geweest is en daardoor de tik in de kop, geen oliedruk wil ook zeggen de andere lagers geen smering. Ben bang dat er een drijfstanglager en/of een een krukaslager vast zit......... :whistle:

Hopelijk is het iets minder ernstigs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk om te beoordelen vanaf de laptop maar het lijkt erop dat er geen olie druk geweest is en daardoor de tik in de kop, geen oliedruk wil ook zeggen de andere lagers geen smering. Ben bang dat er een drijfstanglager en/of een een krukaslager vast zit......... :whistle:

Hopelijk is het iets minder ernstigs.

Zelf ga ik hier ook vanuit maar we gaan vrolijk weer opnieuw beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf ga ik hier ook vanuit maar we gaan vrolijk weer opnieuw beginnen.

Mot ik weer die auto uren omhoog houden :glare: !!! Danoontje powerrrrr!!! :whistle::);)

Tja wat kan het wezen...kleppen die vast staan..maar dan zou je 'm toch terug kunnen tornen. Zuiger die die vast staat...maar dan zal je 'm toch horen vreten voordat ie vast staat. Krukaslagers, zou je toch zeggen....maar zonder iets te horen??? Mischien toch de bak?!?! We zullen zien.

Dit kan er overigens gebeuren als er een zuiger vast slaat(eigenlijk de zuiger kroon) bij een iets grotere motor(aan boord van 1 van onze schepen)

Drijstang(formaatje menselijk been) die besloten heeft een leven buiten de motor voort te zetten

drijfstangopsbplaatbovekl2.jpg

Nogmaals relaxed liggende drijfstang

sbcarterdrijfstangcu9.jpg

Onderkant van een zuiger in de cilinder...zover die nog herkenbaar is!!! :D

onderzijdezuigervr7.jpg

Maar goe dat is offtopicud0.gif

Maar Martijnski...zo erg is het niet hoor. Zijn alleen maar leuke plaatjes. Wees maar niet bang!! :D :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...