Spring naar bijdragen

Project "spagetti kammen"


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Hoe het kwam:

Een bekende van me heeft een '87er YJ helemaal opgeknapt. De auto is weer als nieuw!! Maar die 4.2... dat wilde niet echt. Lekkage's en die crappy carburateur, daar had 'ie het mee gehad!

Dus: 4 liter HO uit een TJ op de kop getikt en erin gehangen. Nu is dat mechanische werk wel aan 'm toevertrouwd, elektrisch is echter niet z'n ding. Geen nood: Er zijn in Nederland bedrijven die die elektrische aanpassing wel willen doen, dus is er verleden jaar een afspraak gemaakt bij een, op 't forum als Jeep kenner bekende en alom aangeprezen, 4x4 specialist om dat "varkentje eens even te wassen"... Welnu, daar begon het mis te gaan... ph34r.gif

Er werd een afspraak gemaakt, een draadboom uit een XJ en een aanhanger geregeld, waarna de auto in alle vroegte richting het bewuste bedrijf ging. Daar aangekomen, bleek dat ze er nog niet helemaal klaar voor waren! In plaats van meteen beginnen ( zoals afgesproken) zou dat nog een paar dagen gaan duren... Ook de hoeveelheid werk viel meteen al tegen: In plaats van één dag ( zoals toegezegd) zou het een aantal dagen werk zijn om de bedrading erin te monteren. Na enkele weken stond de auto echter nog precies zo als hoe 'ie gebracht werd, en uiteindelijk heeft het enkele maanden geduurd voordat de auto "klaar" was! Maar toen was 'ie dan ook helemaal klaar.... althans, nadat er nog vlug wat onder de kap gerommeld werd... sad.gif

Jullie voelen 'm al: Prudswerk!!!! Maar wel ff een heel leuk bedrag af laten rekenen natuurlijk! Het exacte bedrag ga ik niet noemen, maar er zijn gezinnen met minder salaris in de maand.... unsure.gif

Maar goed...Op de aanhanger naar huis en daar rijden met dat ding!! En dat ging goed!!! Althans een paar kilometer.... Toen sloeg de motor af en was niet meer aan de praat te krijgen. Wat rommelen aan de draadboom... en hij deed het weer.... natuurlijk weer niet zo lang, maar omdraaien en weer thuiskomen lukte....

Dit alles is nu dus 3/4 jaar geleden... En nog steeds rijdt de Jeep niet! De eigenaar had al bijna een verkoopadvertentie opgesteld! Met Kollee, die hier op 't forum een oproep deed, ben ik 1½ week geleden eens gaan kijken naar de auto, en de schrik sloeg me om het hart!!! Wat een vreselijke puinhoop!!!

De eerste bevindingen:

- Veel meters op 't dash werken niet of niet goed. ( Toerenteller en koelvloeistoftemp: dood Tank en oliedruk: Doen maar wat)

- Controlelampjes : Idem ( Handrem, 4x4, check engine.... allemaal donker)

- Achteruitrijlichten: werken niet

- Bedrading is een vreselijke bende

- Lier: Werkt niet

- Massa aansluiting ( massasleutel) verkeerd aangesloten.

- Computer zit erg laag gemonteerd ( vloernivo)

- Stekker van computer en Bulkheadconnector niet goed afgedicht.

- Bedrading slordig verlegd.

Na deze zaken goed beoordeeld te hebben ben ik, samen met de eigenaar, tot de conclusie gekomen dat er maar één mogelijkheid is: Draadboom uitbouwen en op de juiste manier aanpassen, testen, en weer in te bouwen. De basis, een XJ draadboom, wilden we behouden en eventueel combineren met stukjes uit de oude, 4.2, draadboom. Natuurlijk kunnen we ( Broekie helpt me met dit procect!! worshippy.gif ) niet alles wat verprutst is weer helemaal ongedaan maken, maar opknappen en deugdelijk maken kan wel!

Afgelopen maandag zijn we ( Ik en Broekie) dan ook gestart met het opknappen en juist aansluiten van de bedrading. Maar niet na een paar plaatjes te hebben geschoten:

Firewall1.JPG

Zijaanzicht bulkheadconnector

Firewall2.JPG

Nogmaals de connector, nu vanaf de grill gezien.

PCM.JPG

De, erg laag gemonteerde, PCM met "open stekkerverbinding" ph34r.gif

Na een uurtje lag de draadboom uit de otorruimte op de grond, en konden we beginnen met loshalen en uitmeten van de bedrading...

draadboom.JPG

Wat we tegenkwamen, overtrof de ergste verwachtingen... afgeknipte draden, slechte gesoldeerde ( of helemaal niet gesoldeerde!!!) verbindingen, foute aansluitingen, ontbrekende draden.... enz enz. mad.gif

Een opsomming:

- Toerenteller werkt niet -> draad van de toerenteller liep na 10 cm dood in de draadboom.

- Temperatuurmeter werkt niet -> sensordraad zat aangesloten op de bobine (!!) én... op een J blok zit geen sensor voor een meter (PCM levert het signaal daarvoor)

- Oliedruk meter werkt niet goed: verkeerd type sensor

- Tankmeter werkt niet goed -> Niet aan de tank aangesloten en bovendien past een TJ vlotter niet op het dash van een YJ

- 4x4 lamp werkt niet -> Draad loopt ook na 10 cm dood in de draadboom

- Handremlamp werkt niet -> aansluiting op de hoofdremcilinder ( drukverschilschakelaar) niet gemaakt. Stekker hangt ook niet uit de draadboom.

- Check engine lamp werkt niet -> Draad bij PCM afgeknipt en geen lamp of bedrading in dash aangebracht.

- Lier doet 't niet -> Massa hoofdrelais niet aangesloten en dikke voedingskabel accu<->relais niet aanwezig!

- Massaschakelaar onjuist aangesloten -> Bij uitschakelen wordt de massa van de body afgeschakeld, maar de massa van de motor niet!

- Achteruitrijlichten werken niet -> Logisch: Schakelaar op de bak niet aangesloten en ook geen draden voorzien.

- Speedsensor op de bak ontbreekt en ook de bekabeling erheen ontbreekt.

- Vele borgingen van stekkers ontbreken

- Extra kabel onder de Jeep, t.b.v. de benzinepomp, was niet nodig geweest... Die ligt standaard in de auto i.v.m. voorbereiding op de 2.5 liter motoren.

- enz..

Na demontage zijn we dan ook begonnen met opknappen/ draden trekken. Donderdag avond zijn we hiermee verder gegaan en om even over middernacht kon ik de aangepaste bedrading even los over de motor leggen om de werking/aansturing van diverse functies te testen! En... alles werkt tot nu toe!

Maandag a.s. gaan we verder. De boom wordt dan verder opgeknapt ( alle sassen gecontroleerd) en afgeïsoleerd. Hopelijk kan de bedrading maandagavond weer in de Jeep, waarna we kunnen beginnen aan het aansluiten afwerken.

Nadat we in de motorruimte klaar zijn, wordt de bedrading onder het dash gefatsoeneerd.. Ook dat is hard nodig: Talloze lassen en aftakkingen! Dat laatste mogen we de "ombouwer" niet aanrekenen, maar de vorige eigenaren van de YJ...

Streven is, om de auto volgende week weer rijdbaar te hebben, al is dan het dash nog niet af. Voornaamste is dan dat alles wat kan werken, werkt. De Jeep academy in Geilenkirchen kan dan gereden worden, waarna we weer verder zullen gaan met project "spagetti kammen"

Tot zover...

Over een paar dagen meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welk bedrijf was dat?

Tja.. dat ga ik je niet vertellen. De eigenaar van de auto, die (nog) geen member van 't Jeepforum is, mag dat zelf uit de doeken doen, als 'ie wil.

Uiteraard mag het betreffende bedrijf, ik weet dattie vaak als gast op 't forum aanwezig is, zelf ook reageren... Graag zelfs! sleep.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal Top Rob dat je je kennis en hulp bied bij een Jeeper in nood.

Ik weet niet wie het is maar vindt het geen stijl als je mensen geld uit de zak klopt en pruts werk leverd.

Ik hoop dat het bedrijf war het omdraait zig 2keer op de kop slaat en het geld terug geeft aan de eigenaar.

Succes verder en hoop dat het allemaal weer geod komt.

BULL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjezus wat een bende.....

Heb een soortgelijke situatie gehad met mijn versnellingsbak toen ik Dark nog maar net had.....

Zoiets valt niet in woorden uit te brengen !!!! mad.gif

Gelukkig zijn er hier dan weer mensen die elkaar willen helpen !!!

Overigens vind ik dat jullie verplicht zijn de naam van het bedrijf te noemen....zo voorkom je dat er meer mensen zoiets overkomt.

VEEL SUCCES IN IEDER GEVAL !!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En verder maar weer:

Gisteren heb ik de bulkheadconnector en de connector van de PCM afgekregen. Een indruk:

begin.JPG

19:00 Nog veel te doen... ph34r.gif

massaoud.JPG

nieuwmassa.JPG

Boven de oude, onder de nieuwe massa aansluiting, de oude bestond uit zeker 4 lassen, met en zonder aftakkingen.... unsure.gif

las.JPG

Een "las", zoals er veel waren. Deze "las" heeft overigens te maken met het aansturen van de benzinepomp.

klaar.JPG

23:00, De bulkheadconnector zoals 'ie geworden is!

Donderdag wordt de kabelboom, als het goed is, helemaal dichtgemaakt en ingebouwd...

Streven blijft nog steeds dat hij komend weekend kan rijden... maar eerlijk gezegd begin ik er aan te twijfelen of we dat gaan halen! Haasten gaan we echter niet doen.. Het moet vooral GOED!!

Laterrrr... tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens vind ik dat jullie verplicht zijn de naam van het bedrijf te noemen....zo voorkom je dat er meer mensen zoiets overkomt.

VEEL SUCCES IN IEDER GEVAL !!!!!!!!

Niet met je eens Ron.

Over dit bedrijkf hebben we (tot nu toe) louter positieve(re) berichten gehoord, ook op dit Forum.

Om op basis van 1 (totale) f*ck up, de man(nen) hun reputatie openbaar op dit Forum geheel te grabbel te gooien, lijkt mij/ons niet correct.

Zoal Rob al schreef, zouden we het prettig vinden als het bedrijf contact met ons zou zoeken.

Maar het goede nieuws is: 87wrangler is top! Wat een vakman en wat fantastisch dat hij zo veel tijd vrijmaakt om een mede Jeeper te helpen. Helemaal Top Rob (en Annette uiteraard!!) thumbsup.gifworshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wordt inderdaad netjes zo Rob, een heel stuk netter, duidelijker en veiliger.

Wat betreft de naam van het bedrijf, ik vind niet dat we die zo naar buiten moeten brengen, als dit toch wel mocht gebeuren dan vind ik dat we op zijn minst ook het bewuste bedrijf de mogelijkheid moeten bieden om uit te leggen hoe dit zo gekomen is, en wat ze eraan gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

1 ding mag duidelijk zijn, zoals dit nu afgewerkt was verdiend alles behalve de schoonheidsprijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm, ben het zomaar niet met je eens kollee,

waneer er positief wor gereageerd, dan moet negatief ook kunnen

waneer je meer dan een maandloon weg brengt, dan mag je ook verwachten dat er goed werk is verricht

en @ charlie bedrijven hebben ook internet, dus reageren kan die ook

en ik zou toch ook ergens gaan onderhoren of dat geld niet terug te halen is, op 1 of andere manier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad is dat precies wat ik bedoel...we hebben het over positieve dingen dus negatief moet ook kunnen....

Als het inderdaad een bedrijf met een goede naam is zal deze ene fuck-up om in de termen te blijven biggrin.gif mij er persoonlijk niet van weerhouden er toch naar terug te gaan....

Ben inmiddels erg nieuwsgierig naar wie het is/zijn.... ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vindt wel dat hij moet zeggen wat de reden van deze shit is.

Daarna een goede oplossing....

Dit kan op diverse mogelijk heden.

1. Geld terug worshippy.gif

2. In de vorm van materiaal. (banden, verhoogset, enz) worshippy.gif

3. ????????

Maar een reactie van deze firma zou slim zijn.

Geen reactie is jaren lang na praten op een verjaardag, jeepdag, enz over wat voor een shit dit was.....

Deze reclame is zeer slecht voor je bedrijf.........(al ben je de andere keren nog zo goed)

Dus...........Graag u reactie yes.gif

Klopt, gaan we zo ook "proberen" te regelen...

Op een verhogingsset, banden en zo, zit ie niet echt meer te wachten.... laugh.gif Wacht maar tot je die Jeep een keer ziet....

Maar ik begrijp wat je bedoeld, en op die manier willen we het ook "minnelijk oplossen"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, de manier waarop er gereageerd moet gaan worden door de betreffende firma is natuurlijk aan hun.

Echter is het niet de bedoeling dat er hier een hele discussie over gevoerd gaat worden. Dit topic gaat over het opknappen van e.e.a. Het is dus niet mijn bedoeling geweest om daar een discussie over uit te lokken. Natuurlijk mag je een topic in ff serieus openen om dit soort gevallen te bepraten, maar liever niet hier... wink.gif

( Al besef ik wel dat ik er zelf een beetje aanleiding toe gegeven heb.... Maar het is meer bedoeld als waarschuwing: Houdt bij dit soort uitbestede werkzaamheden de vinger aan de pols en neem geen genoegen met niet of niet goed werkende zaken!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi werk Rob met die bulk-head connector.

Gaat volgens mij helemaal goed komen.

Klasse Ogdak, het topic gaat weer de juiste richting op! laugh.gifthumbsup.gif

Je hebt gelijk Rob,ff een antwoord op een vraag kon echter geen kwaad denk ik. Vanaf nu gaan we je verhaal weer aandachtig volgen (liefst live natuurlijk!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, de manier waarop er gereageerd moet gaan worden door de betreffende firma is natuurlijk aan hun.

Echter is het niet de bedoeling dat er hier een hele discussie over gevoerd gaat worden. Dit topic gaat over het opknappen van e.e.a. Het is dus niet mijn bedoeling geweest om daar een discussie over uit te lokken. Natuurlijk mag je een topic in ff serieus openen om dit soort gevallen te bepraten, maar liever niet hier... wink.gif

( Al besef ik wel dat ik er zelf een beetje aanleiding toe gegeven heb.... Maar het is meer bedoeld als waarschuwing: Houdt bij dit soort uitbestede werkzaamheden de vinger aan de pols en neem geen genoegen met niet of niet goed werkende zaken!)

laugh.giflaugh.gif

Rob toch.....ga je bijna zelf off-topic laugh.giflaugh.gifthumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan het niet nalaten toch even te reageren. Als member van dit forum ben ik blij met de positieve en negatieve meningsuitingen. Ze zijn beide leerzaam en ik kan er wat mee. Het helpt mij mijn mening te vormen. En daar kom ik tot de kern van mijn verhaal: met name in dit project gaat het om:

- het herstellen (uit de war halen) van de spagetti

- het gaat om de hulp die Rob geeft aan iemand die hulp nodig heeft

- het gaat om het leren

Of bedrijf X gestraft moet worden, of gedwongen moet worden om zijn kant van het verhaal te vertellen is interssant voor de nieuwswaarde en niet meer dan dat. Ik heb geen behoefte aan een hetze tegen een bedrijf. Ik heb behoefte aan personen als Rob, Rene en vele anderen thumbsup.gif om hun kennis en kunde. Hopelijk kan ik ooit iets terug doen (anders dan woorden)

Dus Rob: ik blijf je volgen en vind het grote klasse wat je doet (en dat is een understatement).

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hmm.. ook hier heeft de server crash huisgehouden wacko.gif

Nah.. de foto's nog maar een keer dan:

IMG_6166.JPG

IMG_6169.JPG

IMG_6173.JPG

IMG_6177.JPG

IMG_6180.JPG

IMG_6181.JPG

En toen: -KLIK-

Goed... lopen deed 'ie weer! Verder met de bedrading van het dash en de afwerking:

P8310018.JPG

P8310021.JPG

P8310022.JPG

P8310023.JPG

P8310024.JPG

P8310025.JPG

P9010026.JPG

P9040027.JPG

P9110028.JPG

P9110029.JPG

P9110030.JPG

P9110031.JPG

P9110033.JPG

P9110034.JPG

P9110035.JPG

P9140036.JPG

P9140037.JPG

P9140038.JPG

P9140039.JPG

P9140049.JPG

P9140051.JPG

P9140052.JPG

P9140053.JPG

P9140054.JPG

P9140056.JPG

P9140057.JPG

Tot zover de foto's!

Intussen heeft de auto z'n "shakedown" gehad. In veldhoven heb ik er tijdens een trial de 9e plaats mee weten te halen!

Enige probleem: De voorwielaandrijving werkte niet. De oorzaak daarvan heb ik intussen ook gevonden: het vacuum potje op de vooras zat verkeerd om gemonteerd.... Tja, dat krijg je als je Landrover specialisten je vooras laat monteren. tongue.gif

Deze week weer verder....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...