87wrangler Geplaatst October 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Goed.. hoofdstuk benzinemeter.. Jos zoekt een andere meter, omdat de XJ vlotter in de tank niet overeenstemt met de CJ meter. In m'n garage kwam ik deze nog tegen: Maar issie geschikt?? Testen dus: Testopstelling: Ohmse waarde bij volle tank: Ohmse waarde bij lege tank: Dat komt ongeveer overeen met de waarden van de vlotter in de tank van Jos! Dus, meter testen: 185 Ohm: En bij 3 Ohm: Lijkt dus te kloppen! Bij het vervolg van de werkzaamheden dus maar ff in de CJ testen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 klasse hoor, gefeliciteerd met de "bevalling" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 15, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Rob, grote klasse met die benzinemeter! Profi testopstelling! Helemaal top! Ook weer opgelost. We komen er wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst October 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Heb net het hele project topic eens goed doorgenomen ( voor het eerst, schaam schaam ) maar respect! Ziet er erg strak uit allemaal! 1 puntje van kritiek: (sorry) dat open luchtfilter....... ben er niet kapot van Maar voor de rest toppie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 15, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Dank u, dank u Enne, kritiek is altijd welkom. Kunnen we alleen maar van leren. En echt kritiek vind ik het trouwens niet. Ieder zijn mening toch? Maar het klinkt wel erg lekker met het open filter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst October 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Dank u, dank u Maar het klinkt wel erg lekker met het open filter Dat is zonder meer waar, maar is ook realiseerbaar m.b.v. je uitlaat. Maar blijf je wel weg van water en stoffige wegen/paden dan... (of iedere week cleanen en oliën) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 15, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2006 Ja, ga er echt niet meer mee de modder in met dit filter. Wil er meer een boulevard cruiser van maken Geintje! Het filter is helemaal inge-olied en moet inderdaad om de 10.000km schoongemaakt worden. Zal in dit geval wel iets vaker zijn. Het is wel een merkfilter (Green) en daar heb ik meer vertrouwen in ipv. de "kijkshop" filters. Even kijken hoe het gaat en hoe het bevalt in het "dagelijks" gebruik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 Herfstvakantie in een deel van Nederland en laat Rob nu ook een paar dagen vrij zijn Kortom, Rob is vandaag weer richting Groningen gekomen met als hoofddoel de bedrading van het dashboard te fatsoeneren. En dat is gelukt! Het dashboard zit weer op zijn oude vertrouwde plekje. Geheel vanzelf ging het niet maar na een paar uur op de kop in de auto te hebben gelegen is het wel gelukt! Op een gegeven moment hadden we een klein massa probleempje. Tsja, je dashboard met skai bekleden is wel mooi maar daardoor maak je geen contact met je carrosserie. In eerste instantie werdt de massa via de kilometertellerkabel verkregen, iets wat niet helemaal (helemaal niet...) wenselijk is. Dus maar een aparte massadraad getrokken en het probleem was opgelost. Verder nog wat gestuntel van mijn kant door ergens 2x een stekker op te persen en er dan achter te komen dat je weer dezelfde draad als daarvoor vergeten bent... Uiteindelijk ook goed gekomen! Alles op het dash werkt en is verlicht. Ook is er nog een plekje gevonden voor een motormanagementslampje boven het klokje. Zelfs de CJ toerenteller werkt! Kortom: het begint nu echt ergens op te lijken! Rob, hartstikke bedankt! Zonder jou was het niet gelukt! Het dashboard op zijn plekje: De tankmeter van Rob, nog even losjes aangesloten. Eerst een keer tanken om te testen of het echt goed gaat: Het dashboard moet nog verder vastgezet worden en de bedrading aan de achterkant moet hier en daar nog verder gefatsoeneerd en opgebonden worden. De kabelboom van een CJ is standaard nogal een spaghetti van draden dus helemaal strak zullen we het nooit krijgen (tot ergenis van Rob ) Aan het eind van de middag nog even een nieuwe slang voor de stuurbekrachtiging gehaald. Tijdens het testdraaien afgelopen zaterdag bleek dat de aansluitingen op het stuurhuis verkeerd om zaten. Echt makkelijk is het stuurhuis niet te bereiken en bij een CJ hebben de in- en uitgang ook verschillende diameters. Daar omwisselen is er dus ook niet bij. Uiteindelijk een slang laten persen met een koppelstuk met snijring zodat de leidingen halverwege omgewisseld kunnen worden. Dit is het volgende wat op het programma staat. Dan de bakolie verversen en dan kan er eindelijk een klein stukje proef mee worden gereden Wordt vervolgd! De slangen voor de stuurbekrachtiging: Groeten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2006 Vandaag weer lekker bezig geweest. Eerst begonnen om de stuurbekrachtiging weer op orde te krijgen. Nieuwe slangen gemonteerd, het reservoir afgevuld, testen en de vingers gekruist houden Werkt nu helemaal perfect! Vervolgens het luchtfilter definitief vastgezet en in de olie gezet en nog de nodige bedrading opgebonden in de motorruimte. Daarna het dahboard verder vastgezet en de dashpad weer gemonteerd: Hierna kon de hardtop vastgezet worden en de rolbeugel weer aan de voorruit vastgezet worden. Als laatste de olie van zowel de versnellingsbak als de tussenbak ververst en de koppeling aangesloten. En toen... toen kon er een stukje worden proefgereden!!!!! De eerste meters na maanden: Filmpje van de eerste meters: De eerste meters!! Aan de ene kant gingen de eerste meters goed, alles functioneerde en de auto reed, remde en schakelde goed. Aan de andere kant waren er ook nog een paar aandachts- of zorgpuntjes. Zo lijkt het erop dat de spruitstukpakking lek is omdat daar de nodige uitlaatgassen ontsnappen. Op zich niet zo'n probleem, alleen vrij veel werk om te vervangen. Maar iets wat ons wel zorgen baat is dat de motor onder de kop vloeistof lijkt te verliezen. Het lijkt op olie en niet op koelvloeistof. Hij gooit het er aan de rechterkant uit over de gehele lengte van het blok. Iemand een idee? Word er niet echt blij van Maar goed, de eerste meters zijn gereden en dat geeft ondanks de (kleine) problemen een erg goed gevoel! Tot zo ver. Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2006 Allereerst gefeliciteerd!! Mooi man! Dan die lekkage... Als ik het op de foto's zo zie, denk ik aan de koppakking Maar, komt het niet ergens onder de kleppendeksel vandaan, waarna het langs de koppakking verder "getransporteerd" wordt? Overigens zag ik laatst een deuk in je oliefilter... lekt het filter niet, waardoor er wat olie wegspuit/nevelt?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2006 Hmm, dat was onze gedachte ook al Het komt helaas niet onder het kleppendeksel vandaan. Daar is het kurkdroog. Het is echt over de hele lijn tussen blok en kop. Sjit! Dat is een hoop werk. Moet de kop ook gevlakt worden? Kan dit door het (lange) stilstaan ontstaan zijn? Zal het eens helemaal schoonmaken en het blok dan nog eens laten draaien om te kijken wat het nu precies is en waar het precies vandaan komt. Deuk in het oliefilter is ons nog niet opgevallen. Zullen we ook even naar kijken maar dan zou je meer een oliebad verwachten en dit is precies op de overgang. Maar wie weet is het zo simpel (blijven hopen he ) Wordt vervolgd..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2006 Kop is redelijk wat werk, ja. Aan de andere kant: Als je de spruitstukken er toch al af moet halen.... ( klinkt lullig, ik weet het... maar als de spruitstukken er al af zijn, is het alweer veel minder werk!) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2006 Tsja, als we toch bezig zijn dan kan het meteen mee. Tijd is niet zo het probleem, het is alleen een (beetje) tegenvaller. Olie en koelvloeistof zien er beide nog goed uit. Er komt ook geen witte rook uit de uitlaat. Dus afgezien van het lekken zelf zijn er geen symptomen... Zal nog eens wat informatie bij elkaar gaan zoeken. Open binnenkort wel een topic in techniek over het "hoe en wat" omtrent de koppakking. Eerst maar eens een nachtje over slapen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2006 Nou het is dus toch de koppakking Vandaag een begin gemaakt met de demontage van het blok. Eerst alle randversieringen losgehaald zoals luchtfilter, gaskabel en vacuumslangen enz. Daarna het hele koelsysteem leeg laten lopen en diverse slangen losgemaakt en alles een beetje aan de kanten opgebonden zodat het niet in de weg ligt. Toen de hele injectiedraadboom losgehaald en aan de kant gelegd en als laatste klusje vandaag de waterpomp, thermostaat en kleppendeksel losgehaald. Volgende keer moet het spruitstuk (en de kop zelf) er aan geloven. Nu nog even wachten op de onderdelen. Tot zo ver. Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2006 Als je het inlaatspruitstuk er strax af hebt , Jos, denk dan meteen even aan het verplaatsen van de temperatuurzender... kun je dan mooi bij! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst October 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2006 Klopt, is een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Alleen verplaatsen is geen optie omdat de andere gaten te klein zijn. Heb nu 2 draadjes aan de sensor gesoldeerd om het zo op te lossen. Vervolgens wordt het gewoon een stekker verbinding alleen dan iets anders als Jeep het bedoeld had Zo past het dus niet: En zo wel: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2006 Zo, de kop is eraf Was nog een aardig klusje. Wat zaten de kopbouten ontzettend vast Het loskrijgen had de nodige overtuiging nodig maar het is gelukt! Verschillende onderdelen losgehaald, met name het hele klepstoter gebeuren netjes op volgorde eruit gehaald en genummerd weggelegd, kan er zo weer in: Eerst alle bouten maar eens een slag losgedraaid van spruitstuk en kop. De kop zat enorm vast, het spruitstuk kwam vrij makkelijk los: De kop is eraf Zwaar ding trouwens! : Hoopje ijzer, spruitstukken zijn in goede conditie en gelukkig niet gescheurd: De kop en de pakking waarmee het allemaal begonnen is. Geen overbodige luxe trouwens dat de boel uit elkaar is want bijna alle kanalen zaten verstopt met een bruine brei (opgedroogde koelvloeistof). Ook was duidelijk te zien waar de kop lekt. Moet allemaal nog schoongemaakt worden: Ook even wat nieuwe spulletjes gekocht waaronder een momentsleutel (geen kinzo maar een echt merk ) vloeibare silliconenpakking voor het kleppendeksel, loctite en een hoge 16mm dop voor de kopbouten. Degene die we hadden bleek van het spreekwoordelijke pisbakkenstaal en gaf er na de eerste bout de brui aan. Ook is het nieuwe koppakkingsetje aangekomen en heb ik nieuwe kopbouten gevonden: Kop en diverse andere onderdelen moeten nog schoongemaakt worden en dan kan deze weer gemonteerd worden, wachten is nu nog even op de kopbouten. Ook een stukje uitlaat gedemonteerd zodat hier een moer opgelast kan worden waar de lambda-sonde ingeschroeft kan worden. Het duurt even maar we komen er wel Tot zo ver! Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2006 't Ziet er van binnen, op de foto's, nog goed uit!!! ff Volgens de voorschriften monteren en rijden maar!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 11, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2006 't Ziet er van binnen, op de foto's, nog goed uit!!! ff Volgens de voorschriften monteren en rijden maar!!!! Dat monteren was vandaag de bedoeling alleen heeft de <strike>PTT</strike>, euh de <strike>TPG</strike>, of toch TNT de bouten zoek gemaakt Dat schiet dus niet op. Pakje is inmiddels weer terecht maar moet eerst weer retour afzender ter controle Dus vandaag alle onderdelen maar eens goed schoongemaakt zodat deze er straks meteen opkunnen. Gaat toch meer tijd in het schoonmaken zitten dan je van te voren denkt. Zo was de halve spruitstukpakking aan de kop blijven plakken en die wilde er maar moeizaam af. Alle onderdelen zijn nu mooi schoon en liggen ongeduldig te wachten op montage. Ook even een moer op de RVS uitlaat laten lassen voor de lambda sonde: Nieuwe onderdelen liggen ongeduldig te wachten : Schoongemaakte kop en spruitstukken: Dus nu wachten op de bouten en dat kan het boeltje weer in elkaar. Tot zo ver. Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2006 Joepie! De bouten zijn eindelijk aangekomen! Dus meteen maar "even" de boel gemonteerd. De kop op zijn plek met nieuwe pakking en bouten, en een begin gemaakt met de stoterstangen: Kleppendeksel geplaatst met nieuwe vloeibare pakking: Nieuwe spruitstukpakking en uitlaatspruitstuk geplaatst: En als laatste het inlaatspruitstuk geplaatst: Het begint er weer op te lijken! Ben blij dat we alle onderdelen van te voren hadden schoongemaakt, dat werkt een stuk prettiger. Tot zo ver! Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2006 Nice !!! Nog een paar uurtjes sleutelen, en dan...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2006 Nice !!!Nog een paar uurtjes sleutelen, en dan...... En dan... Vingers gekruist houden en starten/rijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2006 Nou, het hele boeltje zit weer in elkaar en de eerste meters zijn weer gereden. Ging niet helemaal goed Zie: Koppakking topic Klein voorproefje: Tot zo ver! Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst November 24, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2006 Klein update-tje. Beide sensoren uit het blok gedraaid en vervolgens afgevuld met koelvloeistof. Daarna sensoren er weer in en aangesloten. Hier en daar nog een slangetje en stekkertje aangesloten om er daarna achter te komen dat de sleutels nog thuis liggen Goed bezig... dus de grote test komt morgen. Wel een begin gemaakt met de vervanging van de U bouten aan de voorkant. Foto's volgen morgen. Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2006 Sleutels.... Weet je zeker dat het daar niet aan de lucht ligt? Iets van een 4e dimensie waar ze in verdwijnen ofzo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.