Spring naar bijdragen

automaat probleem


hvulink
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers!

Mijn Cherokee Jamboree met 4.0 HO uit 1994 heeft problemen met zijn automaat. Het kan zich op 2 manieren uitten:

Na 5 min. rijden (koude motor) schakelt hij niet meer op naar zijn 2e of 3e versnelling; je kunt dan alleen nog maar met 4500 toeren de 50 halen om veilig ergens te parkeren, na auto van contact te halen en even te wachten (1 a 2 minuten) doet hij het weer als nieuw????

Of als je met een koude motor een weg op rijdt waar je met 80 of meer kunt rijden valt hij na 5 minuten terug uit de lock-up en maakt hij bij 100 de toeren die je normaal bij 140 haalt. Ook hier helpt weer auto stilzetten; contact eraf. Contact weer aan (kan meteen) en ook dan doet ie het weer prima.

Wat hebben we al vervangen:

- nieuwe olie (gehele auto) in de automaat volgens het boekje dexron II gedaan (merk COMMA AQM)

- filter in de automaat vervangen

kilometerteller werkt oke; de speedsensor zoals in andere vragen beschreven heb ik niet kunnen ontdekken opd e bak behalve dan een sensor met tandwiel wat de km-teller aanstuurt, en een stift welke op de tussenbak zit (volgens mij voor de aanduiding 4 wiel drive?!) Teven heb ik de computer al gereset door de polen tegen elkaar te houden. Als ik het probleem had dan lostte dit ook op door dit te doen; probleem is dat het elke keer weer terugkeert.

Het lijkt m.i. iets electronisch, wat zich voordoet bij een warmte wisseling van de motor/ bak.

Weet iemand een oplossing of herkent iemand dit probleem en kan aangeven wat er toen aan is opgelost?

Alle reacties zijn welkom! Ik en afhankelijk van deze auto, dus aarzel niet!!!

MVG Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Tja... dat kan van alles zijn....

Mogelijk valt je bak in het "Noodprogramma" ( zit meestal op electronisch gestuurde bakken en zet de bak in een vantevoren bepaalde versnelling, meestal de 2e). Dit kan komen door een defecte sensor o.i.d. waardoor de computer tegenstrijdige signalen ontvangt en dus ingrijpt. Het noodprogramma maakt het dan mogelijk om de auto naar een veilige plaats of de garage te rijden. Of jouw auto dat "noodprogramma"heeft weet ik niet, maar je verhaal zo lezende lijkt het er sterk op!

Welk bouwjaar is je Jeep? Er zijn namelijk verschillende typen automaten toegepast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,volgens on&off site tech indexes kan ook je zekering van de bak kapot zijn waardoor hij na verloop van tijd in een vaste versnelling blijft staan.Kijk even onder het handschoenen kastje want daar zit de tcu computer en daar moet ook een 15Ah zekering zitten.Tenmiste bij een

aw 4 bak.Als ik het mis heb hoor ik het wel moderator?Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,volgens on&off site tech indexes kan ook je zekering van de bak kapot zijn waardoor hij na verloop van tijd in een vaste versnelling blijft staan.Kijk even onder het handschoenen kastje want daar zit de tcu computer en daar moet ook een 15Ah zekering zitten.Tenmiste bij een

aw 4 bak.Als ik het mis heb hoor ik het wel moderator?Groetjes

Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Ik ben meteen even gaan kijken en wat me meteen al opviel was dat de isolatie vande draden die naar de sensor liepen slecht was. Deze meteen maar schoongemaakt, ingespoten met contactspray en nieuwe isolatie eromheen. Nu maar afwachten of het weer goed gaat?! (ik laat het weten!)

Ik ben ook op zoek gegaan naar de computer, die kan ik helaas zo niet vinden (er zit allerlei airco materiaal onder het dashbord, maar geen computer gezien!) Kun je aangeven waar en hoe ik daar bij kom?

Mooi om te zien dat het forum werkt!!!!!!!!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ah... hij heeft z'n postje aangepast.... frusty.gif

Ok.... dan zou er dus elektronica aan te pas moeten komen..... wink.gif

Even de signalen die de electronica (o.a.) gebruikt op een rijtje:

- Transmission output speed

- Gasklepstand (TPS)

- Stand keuze handle

- Remlichten

Als één van die signalen wegvalt of raar doet, kan je bak in het noodprogramma springen. De transmission outputspeed sensor is bijvoorbeeld cruciaal voor de regeling!!

Hier lees je een artikel van iemand die een AW4 in z'n wrangler heeft gebouwd. Hij geeft daarbij een aardige opsomming van de signalen en onderstaande foto staat er ook bij:

aw4-6.jpg

Het kastje rechtsboven zou bij je dasboardkastje in de buurt moeten zitten en is de controller van je automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou vandaag er mee gereden. Eerste stuk ging goed! Auto komt verder (zonder problemen) dan voor de schoonmaak en de draden isoleren. Maar na 10 minuten hetzelfde probleem weer terug.... (weg euforie). Het geeft voor mijn gevoel wel aan dat we op de juiste weg zitten! Kan het zo zijn dat de gasklepsensor bij warmteomschakeling een foutcode geeft? Na herstart doet hij het dus weer gewoon en blijft dat ook doen.

Wat kost zo'n sensor? Anders vervang ik het gewoon, zou alleen jammer zijn als het er niet mee te maken kan hebben als het er niet mee te maken heeft omdat de sensor het na een herstart kennelijk wel gewoon doet?!?!? blink.gif

Wel handig dat verhaal met al die duidelijke foto's! Makkelijker lijkt me een auto te kopen die al standaard en automaat heeft (als hij het dan ook maar naar behoren doet mad.gif )

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even op marktplaats zoeken in de rubriek jeep onderdelen want daar staat een stukje elektronica te koop voor een automatische versnellingsbak !!!

ik weet zo 123 niet of het dezelfde is als die jij hebt maar je kunt altijd even kijken want er staat een foto bij.

Heb net even gekeken, maar weet zo niet welke dit is. Lastige is dat er bij mijn jeep dus kennelijk een sensor kapot is, maar enkel bij de overgang van koud naar warm...

Kan iemand me vertellen waar de speed sensor output zit? Ik heb wel gezocht, maar links van de bak zit ie bij mij niet (niet aan bestuurderszijde dus zoals elders op dit forum aangegeven)

Nog steeds gewoon top om te zien dat zo velen meedenken!

Groet Harold (hopende op een wonder dat ie het morgen gewoon 100% doet!) laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of er wel eenvoudigweg een sensor kapot is. Electronica pleegt het wel te doen of niet te doen.

Doet me eerder denken aan een breuk of scheurtje in iets - dat kan uiteraard toch wel de behuizing van een sensor zijn......als dit wazig overkomt , ik denk typend na.......een breukje wat bij temperatuurschommelingen contact verbreekt , kan ook in bedrading zitten natuurlijk.

Jasses! Lekker zoekplaatje hou je ons voor. Ik denk toch dat je alles wat terzake doet eerst eens goed moet controleren op scheurtjes , bevestiging , andersoortige beschadigingen etc.

Ga niet direct nieuwe delen kopen , of alleen als je ze terug kunt brengen , want anders kan het nog duur worden ook. Een voor een de eventuele boosdoeners vervangen dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De output speed sensor zit in je bak...

Overigens las ik ergens nog een interessant stukje... Trek de stekker van de regelelectronica en ga eens rijden. Als je de handle eerst in "1" zet, moet je gewoon kunnen wegrijden en zelf opschakelen! OD zal niet werken, denk ik, maar je kunt wel bepalen of de storing in de bak of in de electronica zit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het zelf op zich ook wel spannend om het zo te vinden. Het lijkt me echt electronica, anders zou de bak het niet normaal meer kunnen doen na simpelweg contact keertje aan en uit te doen!? Voordat ik zondag de draden opnieuw isoleerde deden de problemen zich dus na pakweg 5 min. (+/-5 km) voor. Nu kan ik 20 km rijden en heb ik dezelfde problemen; we zijn op de goede weg dus. Logischerwijze moet ik daar de boel eens goed gaan doormeten!

De speedsensor zit dus in de bak, logisch dat ik hem niet vond… Zijn dat soms de op kleine elektromotortjes lijkende elementen in de bak net achter het oliefilter?

Die stekker van de regelelectronica, bedoel je daarmee de stekker die naar de gasklepsensor gaat? Waar kan ik hem anders vinden. Op de foto’s van de automaatombouw staan grote stekkers, de computer waar die ingaan heb ik in mijn speurtocht nog niet kunnen ontdekken (in de buurt van het dashbord; weet iemand ook exact waar; foto’s?)

En bedankt maar weer!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog geen foto's.... maar wel een, volgens mij, exacte beschrijving van je probleem:

Losing overdrive and third gearBelieve it or not, this is a sign of good design. Rather than having the engine shut down completely, Chrysler designed a "limp home mode" which causes the transmission to only use first and second, as a very visible sign that something is wrong. The immediate reaction should be checking the computer for error codes and changing the transmission fluid. If that fails, it could be a sensor problem or an internal problem. Suggestion is usually to chnage the fluid and filter (maybe flush the fluid too) and make sure that you use the correct amount of the appropriate chrysler fluid - DO NOT USE ANYONE ELSE'S FLUID!

noodprogramma zit er dus wel in.. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet direct over dit probleem.... maar wel goed om ff te lezen: Gevaar van compushift

en nee... nog steeds geen foto ph34r.gif

OK... beetje handig? wink.gif

Leesvoer!!!!!

Sorry... weer geen foto's, maar wel een schat aan info en MEETWAARDEN!!!

Er staat trouwens ook in beschreven waar de TCU ( transmission confused unit laugh.gif ) zich bevindt: bekleding onder je "glove-box" weghalen en dan zou je hem moeten zien zitten!

Succes! ( zoek ik nog ff verder tongue.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biggrin.gif Nou ik heb weer wat te doen van het weekend.

Ik leg al een mooi stukje documentatie aan zo! Weet iemand in de buurt van Deventer niet een jeepfanaat die de comp. kan uitlezen? Anders moet ik zelf aan het meten gaan smile.gif Wel handig zo'n overzicht!

Daarstraks van Zwolle naar Deventer weer hetzelfde probleem, auto bleef in 2 hangen. Heb de auto stopgezet contact eraf en de stekker van de gasklepsensor getrokken. Automaat deed het weer, en tegelijkertijd begon als logisch de check engine lamp te branden. Als nu de gasklepsensor kapot zou zijn, zou dan niet automatisch check engine lamp gaan branden?

We houden contact!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biggrin.gif Nou ik heb weer wat te doen van het weekend.

Ik leg al een mooi stukje documentatie aan zo! Weet iemand in de buurt van Deventer niet een jeepfanaat die de comp. kan uitlezen? Anders moet ik zelf aan het meten gaan smile.gif Wel handig zo'n overzicht!

Daarstraks van Zwolle naar Deventer weer hetzelfde probleem, auto bleef in 2 hangen. Heb de auto stopgezet contact eraf en de stekker van de gasklepsensor getrokken. Automaat deed het weer, en tegelijkertijd begon als logisch de check engine lamp te branden. Als nu de gasklepsensor kapot zou zijn, zou dan niet automatisch check engine lamp gaan branden?

We houden contact!

Groet Harold

Die klep wil wel eens vuil zijn ..

Wekt de automaat ook op de vacuumslangen ??

Misschien is er daar iets mee?? Kapot of dicht o.i.d.

Roep maar iets huh.gifunsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen vacuum, nee...

En jij bedoelt de "idle air motor", JG... niet de TPS.

De TPS zal, wanneer hij echt defect is, een foutcode genereren en je Check-engine lampje laten oplichten. Maar de TCU kan daar wel gevoeliger voor zijn natuurlijk, en eerder in storing vallen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...