Spring naar bijdragen

Onze YJ; "je koopt m niet maar je bouwt m..."


kollee
 Share

Recommended Posts

Op 26 oktober 2005 kwamen wij (het moet een "familie-gebeuren" worden) in het bezit van onze YJ uit 91. Was door vorige eigenaar (ook een Forum-lid) en iemand uit Didam wink.gif al driftig onder handen genomen;

- "3" body lift

- "3" shackel lift

- 31 banden

- veel lampen

- etc

dsc007733ui.jpg

De YJ zoals wij m kochten, met 2 van mn 3 vrouwen wub.gif

Ik ben een gemiddelde sleutelaar, en het leek mij leuk, naast alle super projecten die hier te zien zijn, ook een gemiddeld veranderproject te volgen. Dit alles onder het motto; EEN JEEP KOOP JE NIET MAAR DIE BOUW JE....

Via dit prachtige Forum zijn we inmiddels al met veel mede-Jeepers in contact gekomen. Enkele daarvan staan ons al met veel raad en daad bij en we krijgen uiteraard enorm veel tips/antwoorden van het Forum zelf thumbsup.gif

Wat is er tot nu toe allemaal gedaan;

- gehele bodem/chassis/body geïnspecteerd. Daar waar roest was, verwijderd en met Hammerite behandeld. Vevolgens alles van een mooie laag tectyl voorzien. Zwakke plekken? Ja! Het beruchte balkje vóór de benzinetank is niet meer je van dat, zal op termijn moeten worden vervangen. Bij bevestiging linker veiligheidsgordel gat in de bodem!! Dichtgelast, DANK PULLIE!!! Verder viel het mee. Het blijft een overweging de auto over een jaar of zo, helemaal uit elkaar te halen. Maar nu eerst maar genieten van het rijden, daar zijn die wagens uiteindelijk voor!

- olie lekkage bij de TC

dsc008094fh.jpg

oliekering en "de bus" vervangen

dsc008132fs.jpg

Een gevecht waar ik met weinig plezier op terug kijk... mad.gif

- Het uitlaatspruitstuk (standaard) was gescheurd, vervangen door Borla rvs spagetti (?) spruitstuk. (geen foto's, sorry..)

- Rest van de uitlaat (incl. cherry bomber) bij EPS laten vervangen door een rvs, met een fabuleuze sound!!!

- flares vervangen (zie 1e foto, waren veel te smal)

dsc008230bb.jpg

dsc008267cq.jpg

(foto's maar iets kleiner gemaakt, wordt anders zo groot...)

- Side bars geplaatst (gleed in Heerde bijna zijwaarts tegen een boom...)

dsc008359sf.jpg

- gehele voorzijde een wat ander aanzien gegeven

dsc008319zi.jpg

dsc008437bo.jpg

- onder de traanplaat van de vorige bullbar bleek een remleiding los te liggen klapperen. Maar ff een home made steuntje voor gemaakt

dsc008416tt.jpg

- oh ja, tussendoor ook nog een GC in de familie verwelkomd..

dsc008207jx.jpg

Voor de komende tijd??

- uuhhh véél rijden

- bladveren + shocks vervangen: "3,5" lift, standaard shackels (dank voor de adviezen en de hulp Tribalman!!)

- alle olieën vervangen

- tune-up kit, K&N repl. filter

- bij de RDW toestemming voor een kleine Amerikaanse plaat lospeuteren frusty.gif

- gehele binnenzijde van bedding voorzien

- van alles wat niet gepland is, maar toch gaat gebeuren ipv wat hiervoor genoemd is unsure.gif

Wij zijn in ieder geval erg wijs met het nieuwe aanzien!!

Ik zal proberen de vorderingen nu wat meer up-to-date te plaatsen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Op 26 oktober 2005 kwamen wij (het moet een "familie-gebeuren" worden) in het bezit van onze YJ uit 91. Was door vorige eigenaar (ook een Forum-lid) en iemand uit Didam wink.gif al driftig onder handen genomen;

- "3" body lift

- "3" shackel lift

- 31 banden

- veel lampen

- etc

dsc007733ui.jpg

De YJ zoals wij m kochten, met 2 van mn 3 vrouwen wub.gif

Ik ben een gemiddelde sleutelaar, en het leek mij leuk, naast alle super projecten die hier te zien zijn, ook een gemiddeld veranderproject te volgen. Dit alles onder het motto; EEN JEEP KOOP JE NIET MAAR DIE BOUW JE....

Via dit prachtige Forum zijn we inmiddels al met veel mede-Jeepers in contact gekomen. Enkele daarvan staan ons al met veel raad en daad bij en we krijgen uiteraard enorm veel tips/antwoorden van het Forum zelf thumbsup.gif

Wat is er tot nu toe allemaal gedaan;

- gehele bodem/chassis/body geïnspecteerd. Daar waar roest was, verwijderd en met Hammerite behandeld. Vevolgens alles van een mooie laag tectyl voorzien. Zwakke plekken? Ja! Het beruchte balkje vóór de benzinetank is niet meer je van dat, zal op termijn moeten worden vervangen. Bij bevestiging linker veiligheidsgordel gat in de bodem!! Dichtgelast, DANK PULLIE!!! Verder viel het mee. Het blijft een overweging de auto over een jaar of zo, helemaal uit elkaar te halen. Maar nu eerst maar genieten van het rijden, daar zijn die wagens uiteindelijk voor!

- olie lekkage bij de TC

dsc008094fh.jpg

oliekering en "de bus" vervangen

dsc008132fs.jpg

Een gevecht waar ik met weinig plezier op terug kijk... mad.gif

- Het uitlaatspruitstuk (standaard) was gescheurd, vervangen door Borla rvs spagetti (?) spruitstuk. (geen foto's, sorry..)

- Rest van de uitlaat (incl. cherry bomber) bij EPS laten vervangen door een rvs, met een fabuleuze sound!!!

- flares vervangen (zie 1e foto, waren veel te smal)

dsc008230bb.jpg

dsc008267cq.jpg

(foto's maar iets kleiner gemaakt, wordt anders zo groot...)

- Side bars geplaatst (gleed in Heerde bijna zijwaarts tegen een boom...)

dsc008359sf.jpg

- gehele voorzijde een wat ander aanzien gegeven

dsc008319zi.jpg

dsc008437bo.jpg

- onder de traanplaat van de vorige bullbar bleek een remleiding los te liggen klapperen. Maar ff een home made steuntje voor gemaakt

dsc008416tt.jpg

- oh ja, tussendoor ook nog een GC in de familie verwelkomd..

dsc008207jx.jpg

Voor de komende tijd??

- uuhhh véél rijden

- bladveren + shocks vervangen: "3,5" lift, standaard shackels (dank voor de adviezen en de hulp Tribalman!!)

- alle olieën vervangen

- tune-up kit, K&N repl. filter

- bij de RDW toestemming voor een kleine Amerikaanse plaat lospeuteren frusty.gif

- gehele binnenzijde van bedding voorzien

- van alles wat niet gepland is, maar toch gaat gebeuren ipv wat hiervoor genoemd is unsure.gif

Wij zijn in ieder geval erg wijs met het nieuwe aanzien!!

Ik zal proberen de vorderingen nu wat meer up-to-date te plaatsen...

Het kost wat maar dan heb je ook wat. Nietwaar. Tja zo is het (GR)Jeepvirus ook bij deze family toegeslagen. How to get bankrupt??? Buy 2 jeeps

Ollie B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cool.gif --><div class='quotetop'>QUOTE(Ollie B @ Jan 10 2006, 01:01 ) </div><div class='quotemain'>

Het kost wat maar dan heb je ook wat. Nietwaar. Tja zo is het (GR)Jeepvirus ook bij deze family toegeslagen. How to get bankrupt??? Buy 2 jeeps

Ollie B

Ach je weet het he ......wie het breed heeft............ laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Greetz Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag en gisteren de tune-up kit gedaan;

- oliewissel (10W40, halfsynthetisch) + nieuw oliefilter (deed er zoals gewoonlijk weer te veel olie in.... ph34r.gif )

- nieuwe bougies

- nieuwe bougiekabels (kan geen kabel meer zien dry.gif )

- nieuwe verdeelkap en rotor (was geen overbodige luxe)

- K&N replacement filter er in gezet. Past alleen niet zo heel erg lekker. Komt dit vaker voor, of heb ik gewoon de verkeerde filter "gekregen"?

Brandstoffilter moet nog (werd te koud, te donker en het voetballen begon...), de slang van het luchtfilter naar het inlaatspruitstuk zit wat in elkaar geprutst. Moet haast wel valse lucht aanzuigen. Komt allemaal volgende keer aan de beurt.

Weer een weekend aan het "klieren" geweest en nauwelijks gereden.... frusty.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- K&N replacement filter er in gezet. Past alleen niet zo heel erg lekker. Komt dit vaker voor, of heb ik gewoon de verkeerde filter "gekregen"?

Normaal moet het K&N filter goed passen.

Anders even een mailtje zenden. (met het nummer van je filter) naar Patrick van K&N.

Hem vragen of je het juiste nummer wel is. En zo niet welke dan.

Als het filter niet goed aansluit is de werking niet juist, en zijn er risico's dat er vuil in je motor komt.

Met mogelijk alle gevolgen van dien..............

patrickj@knfilters.com

Zit in Eindhoven op het hoofdkantoor van K&N europa.

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Brandstoffilter kun je nog ff in de kast laten liggen.... hebben we van 't voorjaar vervangen! (oude was doorgerot en zo te zien nog uit '91 blink.gif )

Pfffff, dank u!! Bij -5 zijn er leukere klusjes wink.gif

Normaal moet het K&N filter goed passen.

Anders even een mailtje zenden. (met het nummer van je filter) naar Patrick van K&N.

Hem vragen of je het juiste nummer wel is. En zo niet welke dan.

Als het filter niet goed aansluit is de werking niet juist, en zijn er risico's dat er vuil in je motor komt.

Met mogelijk alle gevolgen van dien..............

patrickj@knfilters.com

Zit in Eindhoven op het hoofdkantoor van K&N europa.

Mazzel

Dank Jeepie!

Zal Patrick mailen. Zet voor de zekerheid inderdaad mn oude filter maar weer ff terug.

Haagsûh Wellûh!! biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal moet het K&N filter goed passen.

Anders even een mailtje zenden. (met het nummer van je filter) naar Patrick van K&N.

Mazzel

Heb al bericht terug van Patrick. Het filter wat ik heb, is voor een Audi/VW cry.gif (Gaat B&S ook die markt op dan...???)

Zitten maar een paar mm's verschil tussen, vandaar dat het niet lekker past (1 uur mee staan te kl****)

Dank voor de tip Jeepie!!!! thumbsup.gifworshippy.gif

* EDIT *

Voor de goede orde:

Naar nu blijkt, heeft K&N een nieuw artikel nummer gemaakt voor de YJ filters. Het oude nummer (vroeger voor een YJ dus) is nu voor een VW/Audi. K&N is alleen vergeten de klanten (zoals B&S) daarvan op de hoogte te brengen. Wil niet de verkeerde mensen in een kwaad daglicht stellen..... happy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo, weer een paar (grote) stappen verder.

Er is een 2.5 Rancho kit ondergekomen! De hoogte smeekt nu wel héél erg om "33" banden.......

dsc008478mr.jpg

dsc008567hg.jpg

dsc008554xj.jpg

De TC is ook "1.5" verlaagd. Trillingen die ik eerst wel voelde in de aandrijving, zijn nu weg. Ook door de keggen onder de assen. Nadeel is alleen, dat ik ( mede door de "3" body lift) nu zo ongeveer een GTI versnellingspookje heb!!!! De 4wd handle zit nu "bijna" onder de body... unsure.gif

dsc008597if.jpg

Schakelen gaat nog net met de vingertoppen laugh.gif

Ook daarvoor vinden we wel weer een oplossing.

Shocks zijn Rancho 5000, zitten ook gelijk quick disconnects onder. Achterste track bar heeft de conversie "helaas" niet overleefd...

dsc008600gk.jpg

Ook de door de vorige eigenaar uitgevoerde body lift is "afgemaakt". In dit geval is de radiateur weer op zn goeie hoogte gehangen. Nu kan het fan huis er weer op (als ik dat nog krijg... wink.gif )

dsc008537yo.jpg

<span style="color:#FF0000">Tip dus: Ik zou het maar af en toe eens checken!!!!

Gevolg: nieuwe stuurstang

dsc008520ed.jpg

Alles is overigens door B&S uitgevoerd. Natuurlijk had ik het met de nodige hulp zelf kunnen doen.

De tarieven die B&S hanteert zijn echter zéér redelijk, scheelt mij weer een weekend "klooien" (kan bij mij alleen in de weekends) en qua geld is het verschil met het bestellen in de US echt te overzien.

Pluim voor B&S dus!!!

Op naar de volgende klus - aanpassing!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, weer een paar (grote) stappen verder.

Er is een 2.5 Rancho kit ondergekomen! De hoogte smeekt nu wel héél erg om "33" banden.......

dsc008478mr.jpg

dsc008567hg.jpg

dsc008554xj.jpg

De TC is ook "1.5" verlaagd. Trillingen die ik eerst wel voelde in de aandrijving, zijn nu weg. Ook door de keggen onder de assen. Nadeel is alleen, dat ik ( mede door de "3" body lift) no zo ongeveer een GTI versnellingspookje heb!!!! De 4wd handle zit nu "bijna" onder de body... unsure.gif

dsc008597if.jpg

Schakelen gaat nog net met de vingertoppen laugh.gif

Ook daarvoor vinden we wel weer een oplossing.

Shocks zijn Rancho 5000, zitten ook gelijk quick disconnects onder. Achterste track bar heeft de conversie "helaas" niet overleefd...

dsc008600gk.jpg

Ook de door de vorige eigenaar uitgevoerde body lift is "afgemaakt". In dit geval is de radioteur weer op zn goeie hoogte gehangen. Nu kan het fan huis er weer op (als ik dat nog krijg... wink.gif )

dsc008537yo.jpg

<span style="color:#FF0000">Tip dus: Ik zou het maar af en toe eens checken!!!!

Gevolg: nieuwe stuurstang

dsc008520ed.jpg

Alles is overigens door B&S uitgevoerd. Natuurlijk had ik het met de nodige hulp zelf kunnen doen.

De tarieven die B&S hanteert zijn echter zéér redelijk, scheelt mij weer een weekend "klooien" (kan bij mij alleen in de weekends) en qua geld is het verschil met het bestellen in de US echt te overzien.

Pluim voor B&S dus!!!

Op naar de volgende klus - aanpassing!!

very nice!!! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank allen voor de belangstelling!!!

Ik heb nog zoveel ideeën/verlangens/wensen (qua Jeep dan wink.gif ), maar goed, dat is ook één van de leuke kanten van deze verslaving....

En het loopt toch altijd weer anders als dat je denkt/plant

Deze week nog kijken of ik de "vrienden" van de RDW wub.gif er toe kan bewegen mij een Amerikaanse plaat toe te staan yes.gif

Ik moet er echter wel met de auto naar toe, want een keurmeester moet dat beoordelen. Als dat maar goed gaat.... unsure.gif Om met keuringslampies daar naar toe te gaan is ook niet wat denk ik he???? wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag (eindelijk) de versnellingsbak olie vervangen (stonk behoorlijk....) en het voorste dif helemaal schoongemaakt, deksle gespoten en nieuwe olie er in.

Ook het te hoog stationair lopen (18oo rpm, bij koude motor) was als sneeuw voor de zon verdwenen toen Pullie er zelfs maar naar keek frusty.gif

Daarna met Pullie e.e.a. even in de achtertuin getest.

Kijken of de olie niet lekt

dsc008864jz.jpg

Nee, was prima!

Pullie ook even kijken

dsc008888pc.jpg

Ook goed.

Verder alle veersystemen even getest:

dsc008780zf.jpg

Kijken of er wel genoeg ruimte is voor 33-ers:

dsc008822qd.jpg

dsc008814uf.jpg

Moah, moet wel lukken.... thumbsup.gif

ff naar boven rijden, want daar heb je een mooi uitzicht op Pullie

dsc008917ea.jpg

en vervolgens met zn 2-en naar beneden kijken

dsc008925rb.jpg

Nog een laatste check

dsc008856ie.jpg

En klaar!!!!.En zo komt er weer een einde aan zo maar een doorsnee zondagmiddag in de Achterhoek en kunnen we morgen gelukkig weer aan het werk

cry.giffrusty.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...