AK47 Posted October 27, 2022 Report Share Posted October 27, 2022 Hello allemaal! Ik heb een SYE gebracht toen ik in the US was voor werk deze zomer. Dit is een standard SYE voor de NP231 transfer case. Omdat mijn XJ is out 1994, ik moet the the needle bearing pressed out of the output shaft before I can install the SYE. Is dar iemand hier dat kan me helpen? I don't have a press in mijn garage. Ik kan de output shaft bij jou brengen of ik kan ook borrow the press and bring it back later. ( I can bring some beer Ik woon in Anderen. En gisteren was ik in Technotrans voor een new driveshaft gezocht. I told them not to hurry and that I will come back in two weeks to pick up the new driveshaft. Dus ik zal jouw help nodig in about twee weken of zo als ik the new driveshaft hebben. Bedankt! (p.s. - any tips voor dit klus is welcome) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted October 28, 2022 Report Share Posted October 28, 2022 Ik denk dat je je vergist, je kunt de kit monteren zonder een pers nodig te hebben. Je hebt een nieuwe Needle Bearing. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted October 28, 2022 Author Report Share Posted October 28, 2022 Helaas, daar is een hoge kans (perhaps even 100%) dat een roller bearing daarin zit. Per de instructies, "prior to 1997, the 231 used caged roller bearings on this output shaft ... these bearings must be removed ... with a press..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted October 28, 2022 Report Share Posted October 28, 2022 Duidelijk. Denk dus dat je gelijk hebt. Natuurlijk mag je mijn pers gebruiken, maar ik zit niet in de buurt. Delft.... Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted October 28, 2022 Author Report Share Posted October 28, 2022 @REAL STRANGLER 😔bedankt voor je offer met jouw pers, maar Delft is inderdaad een beetje te ver. Mischien ik kan een garage hier dichtbij vragen. -Merben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted October 28, 2022 Report Share Posted October 28, 2022 In Gieten zit Rob Boerema, hij is Jeep-specialist. Wellicht kan hij je verder helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted October 28, 2022 Author Report Share Posted October 28, 2022 3 hours ago, Ab said: In Gieten zit Rob Boerema, hij is Jeep-specialist. Wellicht kan hij je verder helpen. Oh ja! Ik zal hem vragen. Dankjewel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 4, 2022 Author Report Share Posted November 4, 2022 Ik heb een update from Technotrans vandaag. Tony will start building my driveshaft using 60mm OD tube. De originele in mijn xj is 64mm, dus een beetje kleiner maar maakt niet uit. And I'm now just welding together a small bearing press from scrap metal in mijn garage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 14, 2022 Author Report Share Posted November 14, 2022 Whew! De US Senate nog steeds Democratische is 👍 maar Congress niet 😒. Ah well, dit altijd de probleem is. Anyway, gisteren heb ik een 6-point 8mm socket wrench gelast want de normal Craftsman wrench would not fit between the front driveshaft and the np231 transfer case. Dit was de enige manier (only way?) dat ik kan nadenken for me to remove the small bolts. Slowly working to install the sye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted November 14, 2022 Report Share Posted November 14, 2022 Ken je de Nederlandse uitdrukking 'Mosterd na de maaltijd ? Je kunt de spatplaat opschuiven richting de tc met een paar tikjes van de hamer. Dan heb je wat meer ruimte voor je wrench. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 14, 2022 Author Report Share Posted November 14, 2022 Yes, dat is misschien een betere oplossing maar hindsight is 20/20. 🙂 Nou voor de volgende keer, ook de 1310 u-joints should be replaced in the front driveshaft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted November 14, 2022 Report Share Posted November 14, 2022 Ring-ratel sleutel is de oplossing voor dit soort boutjes waar je geen hoogte hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 14, 2022 Author Report Share Posted November 14, 2022 Yeah, maar dat heb ik niet 😒. Een nu is het een "goat rope" worden. De yoke nut in the front driveshaft is 1 1/8". Ik heb 27mm (te klein) en 30mm (te groot). Dus I have to wait for it to arrive! 😡 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 15, 2022 Author Report Share Posted November 15, 2022 The yoke nut is free! Thanks to the 1 1/8" socket and the impact wrench. Verder met the dismantling klus. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 16, 2022 Author Report Share Posted November 16, 2022 Yes! De shifter stub niet meer dan 1 inch is 👍. Ik denk we zijn halfway there. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted November 16, 2022 Report Share Posted November 16, 2022 Goed bezig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 17, 2022 Author Report Share Posted November 17, 2022 Vandaag heb ik de needle bearing verwijderen (removed?) naar een vriendelijk tractoren bedrijf in Gieten want Rob (the Jeep specialist) zegt dat the pers hij niet hebben. Yep, verder met the klus 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 18, 2022 Author Report Share Posted November 18, 2022 Alles is schoon. De speedometer ring still has its marks. Vandaag is reinstall dag 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REAL STRANGLER Posted November 18, 2022 Report Share Posted November 18, 2022 Je gaat lekker! Je gebruikt wel nieuwe moeren voor de yokes hè, en goed op koppel vast zetten. Succes, Siert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 18, 2022 Author Report Share Posted November 18, 2022 Ja! Dar zit nieuwe moeren in de pakketten van the SYE 👍. Maar ik weet niet hoe vaak de torque wrench can be used zo hoge want de 130 lb-ft spec voor de yoke nut bijna de maximal is! Maar ik heb een andere probleem..... De bolt voor de speedometer sensor keeper cross-threaded is, denk ik 😡. It won't go further in than in the photo, and it's only halfway screwed! Ugh! Ik zal in de tussentijd een biertje hebben while I think about this. Ik kan morgen tap a new M8 thread in the aluminium housing and use a different bolt. Wat denk jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ab Posted November 18, 2022 Report Share Posted November 18, 2022 Why not shorten the bolt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 19, 2022 Author Report Share Posted November 19, 2022 Sinterklaas was in de beurt 😀 dus was ik bezig met spulletjes te hangen in de dorpshuis 👍. On 11/18/2022 at 10:17 PM, Ab said: Why not shorten the bolt? Ja dat dak ik ook. Maar ik was niet zeker dat the bolt was secure in the hole. Well, problem solved! Ik heb een nieuwe M8 bolt in place of the old one. I just tapped it 20mm deep and now it's good. Morgen front and rear driveshafts go back on 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 20, 2022 Author Report Share Posted November 20, 2022 Whew! Wat een klus. Maar is het klaar. Just need to add ATF then test drive tomorrow for about 50 miles, then change ATF. Cost: $150 SYE kit + €400 double cardan rear driveshaft 97.6cm long and 60mm diameter. Also little bits like bolts and sockets. Straks is regear to 4.88:1 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapt. Bob Posted November 21, 2022 Report Share Posted November 21, 2022 Great, good job and (almost) done! 😃 Why did you install the SYE? Is the regearing for bigger tires? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK47 Posted November 22, 2022 Author Report Share Posted November 22, 2022 Hi @Kapt. Bob. The SYE is because of two things: 1) to get rid of the body shake with the 3 inch lift and 2) to prepare for bigger tires. The re-gearing is also for two reasons: 1) to also prepare for bigger tires and 2) to allow for heavier loads. I drove the XJ to DE, PL, the Baltic states (LT, LV, EST) and on to FIN, SW, and DK last year. I had a rooftop tent and lots of camping gear. It did ok on flat land, but in the mountains not as well. I think if I re-gear to 4.88 (currently have 4.10), the jeep can do better at overland trips and in the mountains. Right now it's ok driving in NL because it's flat here. But now I am carrying more gear when I go on trips. in fact, I'm going ice fishing (hoping the lakes are frozen) in Sweden this christmas holiday so if I use it, it's again carrying more stuff (for the wife and kid 😉 of course). Better with lower gearing for next time, I think. This is all my opinion. Other people will not agree with this, but this is my plan 👍. Do you know someone or a garage that knows how to do re-gearing? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.