Spring naar bijdragen

XJ kopen ? Mijn ervaring.


mikev
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Zie hier regelmatig vragen met betrekking tot het kopen van een XJ.

Jaartal nogal verschillend.

Nu ben ikzelf al aan de tweede toe.

Wel nieuw gekocht. De eerste mag ik niet veel over zeggen. Behalve dat alles wat kapot kan gaan kapot ging.

Toch een een tweede gekocht. Beide 2.5 diesel.

Wel de laatste weken is het goed raak. 85.000 km.

Begon met een oranje lampje en gelijk witte rook. Geen indicatie van oplopende temp die bleef normaal.

Enfin 2 nieuwe cilinderkoppen, toen de waterpomp, vrijdag een vastlopende rem, nadat er nieuwe remblokken op gezet waren, ABS systeem niet orde, van andere wiel is die gekartelde ring gebroken. Geeft leuk effect, vlak voordat je helemaal stil staat, springt ABS aan huppelt/springt de auto een stukkie naar links.

Verder is alles wat maar rubber, ringen,pakkingen, kruisjes etc etc, is vervangen want het beestje rammelde zo erg dat ik af en toe dacht dat de achterklep en wielen ergens zouden blijven liggen.En ik bedoel alles. Vooras, achteras, carter, alle rubbers wat maar iets met ophanging te maken heeft.

Achterveer klemmen vernieuwd boel rammelde er gewoon onderuit.

Denk je alles gehad te hebben, komt vandaag nog even de stabilisator stang bij.

Mijn bed heeft dus een paar weken bij die garage gestaan en had van alle onkosten een nieuwe kunnen kopen......

Vergeet bijna die rotte EGR nog, die moest ook weer eens lekken.

Nu is deze beter dan in het vorige model want toen moest er ieder paar weken een nieuwe in.

Dan nog twee gaten in de vooruit , maar dat is gelukkig voor de verzekering.

Hoop dat het nu allemaal in orde is.

Mijn advies voor tweedehands ?

Rij een paar honderden km's met die wagen.

Check de airco , stank of geen koude lucht, laten staan. Kosten zijn erg hoog, hele dasboard moet er uit plus de rest. Uurloon gigantisch.

Remmen zwakste punt van Cherokees, laat deze goed nazien, zijn de schijven niet krom, nieuwe remblokken ? Laat die remmen serieus testen.

Zet de wagen op een krik, zie waar er speling zit op de wielen.

Kijk de hele onderkant van die wagen na. Kijk voor modderresten in alle hoeken en gaten.

Ergens olielek ? Ondanks andere berichten van, "hij markeert zijn plaats", onzin, wagen moet helemaal droog zijn van onder.Want als het nadien gemaakt moet worden komen de grote verassingen.

Laat de schokdempers testen. Staat de wagen horizontaal ? Als de achterkant doorhangt, meestal zware lasten vervoerd...nieuwe bladveren.

Check alles wat automatisch is deur vergrendeling, ramen, zetels, opendak ?

Gaan de deuren makkelijk open ? Kraken of knikken niet goed.

Zie ook de dakrails na voor roestplekken.

Kunt ook de compressie van de motor na laten meten.

Er zijn ongetwijfeld nog wel punten die de experts hier kunnen aanvullen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mikev@Sep 24 2005, 00:04

Hallo,

Zie hier regelmatig vragen met betrekking tot het kopen van een XJ.

Jaartal nogal verschillend.

Nu ben ikzelf al aan de tweede toe.

Wel nieuw gekocht. De eerste mag ik niet veel over zeggen. Behalve dat alles wat kapot kan gaan kapot ging.

Toch een een tweede gekocht. Beide 2.5 diesel.

Wel de laatste weken is het goed raak. 85.000 km.

Begon met een oranje lampje en gelijk witte rook. Geen indicatie van oplopende temp die bleef normaal.

Enfin 2 nieuwe cilinderkoppen, toen de waterpomp, vrijdag een vastlopende rem, nadat er nieuwe remblokken op gezet waren, ABS systeem niet orde, van andere wiel is die gekartelde ring gebroken. Geeft leuk effect, vlak voordat je helemaal stil staat, springt ABS aan huppelt/springt de auto een stukkie naar links.

Verder is alles wat maar rubber, ringen,pakkingen, kruisjes etc etc, is vervangen want het beestje rammelde zo erg dat ik af en toe dacht dat de achterklep en wielen ergens zouden blijven liggen.En ik bedoel alles. Vooras, achteras, carter, alle rubbers wat maar iets met ophanging te maken heeft.

Achterveer klemmen vernieuwd boel rammelde er gewoon onderuit.

Denk je alles gehad te hebben, komt vandaag nog even de stabilisator stang bij.

Mijn bed heeft dus een paar weken bij die garage gestaan en had van alle  onkosten een nieuwe kunnen kopen......

Vergeet bijna die rotte EGR nog, die moest ook weer eens lekken.

Nu is deze beter dan in het vorige model want toen moest er ieder paar weken een nieuwe in.

Dan nog twee gaten in de vooruit , maar dat is gelukkig voor de verzekering.

Hoop dat het nu allemaal in orde is.

Mijn advies voor tweedehands ?

Rij een paar honderden km's met die wagen.

Check de airco , stank of geen koude lucht, laten staan. Kosten zijn erg hoog, hele dasboard moet er uit plus de rest. Uurloon gigantisch.

Remmen zwakste punt van Cherokees, laat deze goed nazien, zijn de schijven niet krom, nieuwe remblokken ? Laat die remmen serieus testen.

Zet de wagen op een krik, zie waar er speling zit op de wielen.

Kijk de hele onderkant van die wagen na. Kijk voor modderresten in alle hoeken en gaten.

Ergens olielek ? Ondanks andere berichten van, "hij markeert zijn plaats", onzin, wagen moet helemaal droog zijn van onder.Want als het nadien gemaakt moet worden komen de grote verassingen.

Laat de schokdempers testen. Staat de wagen horizontaal ? Als de achterkant doorhangt, meestal zware lasten vervoerd...nieuwe bladveren.

Check alles wat automatisch is deur vergrendeling, ramen, zetels, opendak ?

Gaan de deuren makkelijk open ? Kraken of knikken niet goed.

Zie ook de dakrails na voor roestplekken.

Kunt ook de compressie van de motor na laten meten.

Er zijn ongetwijfeld nog wel punten die de experts hier kunnen aanvullen.......

<div align="right">

herken dus veel , maargoed ik hou nog steeds van m'n auto biggrin.gif .

gister liep ook bij mij m'n rem vast, links voor, en precies als bij jou; nadat er nwe remblokken op zijn gekomen. ook zijn bij mij de schijven nog afgedraaid en de remklauwen weer helemaal vrijgemaakt wink.gif . ( dit alles door de dealer) en nu dit !! heb jij enig idee waar het door kan komen dat de rem vastloopt? naast het reeds vermelde is bij mij nu zo'n beetje m'n complete abs syst incl remmen bij de dealer vernieuwd en toch gebeurd dit weer dat zou toch eigenlijk niet meer mogen gebeuren of wel?.

bij m'n eerste cherokee ging al mijn electra + m'n complete aandrijving kapot, bij deze lijk ik tot nu toe meer geluk te hebben met deze onderdelen maar is het continu raak met de remmen + abs.

maarja ; liefhebbersauto toch !

gr yury

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@corfu:

Dan was jij zeker diegene die vanmorgen (langdurig) naar B&S belde toen ze mij aan het helpen waren.... bedankt! wink.gif

Geeft niet hoor, zat te zien daar! tongue.gif

-oops- ohmy.gif

Off topic....

On-topic dan maar:

Nice topic, mikev!!! XJ-ers kom op.... post je (aankoop) ervaringen! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik heb van een particulier een 15 jaar oude XJ gekocht. Eerst een testrondje gedaan met de jongens van Jeepcherokeeparts. Prima auto voor die prijs zeiden ze. Alleen een paar schokbrekers.

Nu, ik heb de wagen voor 1650 euro gekocht en er de volgende dingen aan vervangen:

- schokbrekers

- buitenspiegel

- voorruit

- handremmechaniek

- alle banden

- multisnaar

- ruitenwissersmeachiek

- wat rubbers hier en daar.

In totaal ook ongeveer 1500 euro.

Heb ik voor 3000 euro een prachtige wagen die nog eens lekker rijd ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by yonnie@Sep 24 2005, 14:17

Nou, ik heb van een particulier een 15 jaar oude XJ gekocht. Eerst een testrondje gedaan met de jongens van Jeepcherokeeparts. Prima auto voor die prijs zeiden ze. Alleen een paar schokbrekers.

Nu, ik heb de wagen voor 1650 euro gekocht en er de volgende dingen aan vervangen:

- schokbrekers

- buitenspiegel

- voorruit

- handremmechaniek

- alle banden

- multisnaar

- ruitenwissersmeachiek

- wat rubbers hier en daar.

In totaal ook ongeveer 1500 euro.

Heb ik voor 3000 euro een prachtige wagen die nog eens lekker rijd ook.

<div align="right">

Onderdelen bij Jeepparts gekocht dan zeker ???

Hadden ze toevallig wel .. rolleyes.gif

Prima auto voor hun dus dry.gifdry.gifwink.gif

Maar ja , 15 jaar he , wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben juist blij dat hij 15 jaar oud is. Hij staat op de zaak en het is mijn bedrijfswagen. Over auto's ouder als 15 jaar betaal je geen fiscale bijtelling over de catalogus waarde maar over de waarde in het dagelijkse verkeer. Hierdoor betaal ik maar 20 euro in de maand fiscale bijtelling. Voor een golfje betaal je ongeveer 220 euro in de maand aan fiscale bijtelling. Tel uit je winst.

Tevens is een Jeep veel leuker dan een golf. Vooral mijn dochtertjes zijn van 1,5 en 3 zijn helemaal verzot op de Cherokee omdat ze zo lekker naar buiten kunnen kijken.

En vanuit Breda ben je zo in Tilburg voor een onderdeeltje inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by yonnie@Sep 24 2005, 18:09

Ik ben juist blij dat hij 15 jaar oud is. Hij staat op de zaak en het is mijn bedrijfswagen. Over auto's ouder als 15 jaar betaal je geen fiscale bijtelling over de catalogus waarde maar over de waarde in het dagelijkse verkeer. Hierdoor betaal ik maar 20 euro in de maand fiscale bijtelling. Voor een golfje betaal je ongeveer 220 euro in de maand aan fiscale bijtelling. Tel uit je winst.

Tevens is een Jeep veel leuker dan een golf. Vooral mijn dochtertjes zijn van 1,5 en 3 zijn helemaal verzot op de Cherokee omdat ze zo lekker naar buiten kunnen kijken.

En vanuit Breda ben je zo in Tilburg voor een onderdeeltje inderdaad.

<div align="right">

Die jongens hebben mij laatst ook naar wens geholpen en ga er binnenkort nog eens naar toe als ik weer met de grand ga rijden ,

Edward of Rob is toen bij mij thuis geweest voor het onderdeel te brengen, was electrisch deel en nemen ze anders niet terug indien het toch niet mocht werken.

Heb er ook al veel naar doorverwezen, goen goed hun best vind ik.

Moet er ook nog op de koffie eerdaags. huh.gifwink.gif

En een JEEP is veeeeeeeeeeel leuker dan een golf laugh.giflaugh.giftongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die jongens in Tilburg helpen je echt geweldig.

We hebben hier twee cherokee's staan, eentje van 88 die na aankoop alleen nieuwe remblokken voor, nieuwe remschoenen achter en wat kleine dingetjes zoals lampjes en zekeringetjes nodig heeft gehad om ons al anderhalf jaar op onze wenken te bedienen.

Het is een 4.0 LO limited.

De andere cherokee is uit 91 een 4.0 HO limited en dat is hier het zorg kindje want wat die allemaal verslind is vele malen meer als die ouwe 88er, nieuwe remmen rondom, nieuwe afsluiter voor de lpg, nieuwe relais ook weer voor de lpg, nieuwe lambda sensor, nieuw stuk uitlaat, nieuwe koolborselset voor de Ramsey lier, nieuwe koolborstelset voor de dynamo, nieuwe kop voor de aircopomp en alle kleine dingen zoals lampjes en zekeringen.

Dus JA wat is een goede aankoop dry.gif

Maar een ding is wel duidelijk, een Jeep koop je niet met verstand maar met liefde, een Jeep rijden is toch de grootste liefde uit je leven en die mag dan toch heeeeeel veel kosten rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Sep 24 2005, 11:09

@corfu:

Dan was jij zeker diegene die vanmorgen (langdurig) naar B&S belde toen ze mij aan het helpen waren.... bedankt! wink.gif

Geeft niet hoor, zat te zien daar! tongue.gif

-oops- ohmy.gif

Off topic....

On-topic dan maar:

Nice topic, mikev!!! XJ-ers kom op.... post je (aankoop) ervaringen! yes.gif <div align="right">

@ 87wrangler, klopt biggrin.gif

maar toch leuk als ze de tijd voor je nemen, en ook als ze meer weten te vertellen dan de dealer zelf wink.gif

heb ze smiddags dus maar gelijk gehaald zodat de dealer ze smiddags er nog op zou kunnen zetten.

alleen weer terug in apeldoorn was de monteur al weer weg en heb ik dus mooi geen auto dit weekend.

kan ik dus mooi niet naar arnhem mad.gifmad.gif

wat betreft het topic ; ik denkt dat er weinig xj's zijn waar je geen kosten aan krijgt, er is altijd wel iets. blink.gif

je moet gewoon veel geluk hebben, daarnaast er zijn genoeg standaard gebreken over de auto bekend zodat je bij aankoop niet alleen op het uiterlijk en de verkoper hoeft af te gaan .

koop hem gewoon niet te duur zodat je hem kan repareren als er iets stuk gaat, en zoniet dan heb je geluk en hou je het geld in je zak

koop hem van een liefhebber en niet zomaar bij een handelaar.

ik heb er liever een die vaak in het terrein is geweest met iemand die van zijn auto hield ipv een mooi gepoetst exemplaar zonder onderhouds historie bij een handelaar die beweerd dat de zijne 100% is terwijl íe niets van zo'n auto weet maar wel de hoofdprijs wil hebben.

en verder..... sluit ik me aan bij jeepiero; "Maar een ding is wel duidelijk, een Jeep koop je niet met verstand maar met liefde, een Jeep rijden is toch de grootste liefde uit je leven en die mag dan toch heeeeeel veel kosten"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by corfu@Sep 24 2005, 08:33

herken dus veel , maargoed ik hou nog steeds van m'n auto biggrin.gif .

gister liep ook bij mij m'n rem vast, links voor, en precies als bij jou; nadat er nwe remblokken op zijn gekomen. ook zijn bij mij de schijven nog afgedraaid en de remklauwen weer helemaal vrijgemaakt wink.gif . ( dit alles door de dealer) en nu dit !! heb jij enig idee waar het door kan komen dat de rem vastloopt?  maarja ; liefhebbersauto toch  !

gr yury

<div align="right">

Kreeg daar een wazig antwoord op, maar dinsdag gaat die binnen, en zal dat eens goed napluizen. want gaan binnenkort op een lange trip en wil het dan wel zelf kunnen fixen of in iedergeval de onderdelen bij hebben.

Is de tweede keer, alleen de eerste keer maakte het een ongezond geluid. Nu was er niets te merken. Behalve een behoorlijke brand lucht.

Mijn vrouw wil er niet vanaf.....en ze vindt die KJ helemaaal niets.

Lopen nu wel te peinzen over een Wrangler...heb daar op de Jeepclub BBQ eens goed mee doorgereden op de snelweg en dat viel goed mee. LPG tank erin..

Maar meest frusterende is dat het allemaal achter elkaar komt, garage in garage uit en het een kostelijk grap is geweest op zo'n korte termijn.

Hebben nog 1 probleem maar daar moet ik B&S nog maar eens naar laten kijken.

Slaat wat snel door van voor met een behoorlijke "kloink" tot gevolg.

Verder is het een toffe bak en kan echt zijn manneke/vrouwke staan in het terrein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mikev@Sep 24 2005, 23:54

Kreeg daar een wazig antwoord op, maar dinsdag gaat die binnen, en zal dat eens goed napluizen. want gaan binnenkort op een lange trip en wil het dan wel zelf kunnen fixen of in iedergeval de onderdelen bij hebben.

Is de tweede keer, alleen de eerste keer maakte het een ongezond geluid. Nu was er niets te merken. Behalve een behoorlijke brand lucht.

Mijn vrouw wil er niet vanaf.....en ze vindt die KJ helemaaal niets.

Lopen nu wel te peinzen over een Wrangler...heb daar op de Jeepclub BBQ eens goed mee doorgereden op de snelweg en dat viel goed mee. LPG tank erin..

Maar meest frusterende is dat het allemaal achter elkaar komt, garage in garage uit en het een kostelijk grap is geweest op zo'n korte termijn.

Hebben nog 1 probleem maar daar moet ik B&S nog maar eens naar laten kijken.

Slaat wat snel door van voor met een behoorlijke "kloink" tot gevolg.

Verder is het een toffe bak en kan echt zijn manneke/vrouwke staan in het terrein.

<div align="right">

Nou mikev , bij mij dus helemaal hetzelfde.

heb daarom dus gister b&s gebeld ( zoals je al begreep van 87wrangler biggrin.gif ).

in mijn geval is het dus echt de klauw die blijft hangen, en aangezien ik dus geregeld met de auto naar corfu moet( vandaar.........) en dus lekker door de bergen moet rijden met ook nogeens 2 ton er achter moet ik wel kunnen vertrouwen op mijn remmen wink.gif .

ik heb daarom maar gelijk 2 nwe klauwen gehaald voor ong 120€ het stuk. (= ongeveer 50% van de orginele )

want volgens b&s gebeurd het geregeld dat ze vastlopen vanwege de leeftijd en slijtage van die dingen.

ook kan er nog een 2de oorzaak zijn en die heeft dan te maken met de pomp zodat íe de druk niet meer loslaat maar dan lopen in theorie al je remmen vast

ik heb mezelf er ondertussen bij neergelegt dat ik mijn auto part-time bezit;

ik heb hem in de weekenden en de garage heeft hem door de weeks wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even mijn ervaringen met de remmen:

Bij mijn xj uit 95 (gelukkig zonder abs) had ik ook veel problemen met de voorremmen.

De rechter klauw liep steeds vast de linker was een stuk beter.

Ik heb voor de vakantie naar zuid frankrijk de schijven en de klauwen vervangen (nieuw).

De oorzaak voor de problemen waren bij mij de volgende:

Rechter naaf was iets krom (door nieuwe vervangen)waardoor de rem steeds iets aanliep, hierdoor wordt warmte van de schijf doorgegeven aan de klauw en dit is nu juist wat de problemen veroorzaakt.

De warmte laat de remzuiger en de olie ertussen oxideren waardoor deze stroever gaat lopen…wat weer meer warmte oplevert…..

Een goede methode om te controleren of je remmen niet te veel aanlopen is de temp van de velgen controleren. Na een rit gewoon je hand er op leggen. Als de een warmer aanvoelt dan de andere heb je bijna zeker al een probleem.

Controleer ook je leidingen want als deze bijna dicht zitten krijg je het zelfde probleem.

De oudere remzuigers van jeeps schijnen van een materiaal te zijn dat eerder oxideert.

Verder gebruik ik dot 4 in plaats van de voorgeschreven dot 3 (remolie)

Sinds ik alles vervangen heb heb ik geen enkel probleem meer met de remmen…ook niet in zuid frankrijk. (nu zo'n 4000km)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JOHN GRAND@Sep 24 2005, 13:21

Onderdelen bij Jeepparts gekocht dan zeker ???

Hadden ze toevallig wel  .. rolleyes.gif

Prima auto voor hun dus dry.gif   dry.gif   wink.gif

Maar ja , 15 jaar he , wink.gif <div align="right">

heheh,

zo heb ik het ook gedaan dus.

Alle kosten kan je opgeven als aftrekpost, zelfs de aanschafprijs van de auto, bezine/LPG/wegenbelasting & onderhoud.

Bijtelling over de dagwaarde is een schijntje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...