Jump to content
Sign in to follow this  
chero25

Abs En Esp Lampjes Blijven Branden (C2116)

Recommended Posts

Van mijn Jeep Patriot blijven sinds enige tijd de ABS en ESP lampjes branden.

De bijbehorende foutcode gemeten door mijn plaatselijke garage is: C2116: Abnormality in power supply voltage in pump motor.

Garage heeft werking ABS getest. Resultaat: ABS doet het.

Advies is nu om de dealer verdere diagnose te laten doen.

Meestal kiezen dealers de makkelijke weg en zal het advies wel zijn om de hele ABS unit te vervangen.

Graag zou ik daar enig weerwoord op willen hebben. Dure reparaties zijn niet mijn hobby :-)

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van de foutmelding kan zijn?

Edited by chero25

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABS en ESP werken met dezelfde componenten.  De error C2116 betekent dat er ofwel te weinig spanning uit de module naar de pomp gaat, ofwel te weinig spanning in de module toekomt.

 

Ik zou in dit geval even de handen uit de mouwen steken en:

 

1) de stekkerverbindingen naar de ABS unit en stuurmodule uitpluizen, en controleren op corrosie.  Eventueel eens goed van de WD-40 bus laten drinken.  Vergeet ook niet de 50 A zekering in het motorcompartiment zekeringenhuis te controleren op corrossie en fouten.

 

3) als de lampjes nog eens branden, rammel eens goed met de module, of geef er zelfs maar een ferme tik op ... om te controleren of er in de module eventueel slechte verbindingen zitten...

 

Wie weet is je probleem daarmee opgelost.  Indien niet, kun je al verder denken in de richting van defecte units... maar dit is bijlange niet zeker.

 

De module en de ABS pomp zijn twee aparte (dure $$$$$$$) componenten...

Edited by fransdemers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja, en ik kan het hierboven niet meer bij typen, maar ik zou ook eens de 'ESP OFF' knop en zijn bekabeling onderzoeken....

 

en terwijl je toch bezig bent, de wielen er af halen en de ABS sensoren en hun behuizing grondig reinigen...

 

Beter zo, dan meteen het spaarvarken al te slachten in het begin van het jaar....

Edited by fransdemers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend, rijdend in een hevige regenbui, gingen de lampjes uit. Eenmaal terug in de file gingen ze weer aan.

Ik vermoed dus toch een slecht contact ergens. Bij een defecte pomp/module gaan de lampjes niet spontaan uit denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe eens wat ik je zei, vanaf de wielen, tot boven aan de module alles checken ... en dubbelchecken...

 

Volgens mij heeft de regenbui er niets mee te maken, maar wel het rijden...

 

In de file sta je stil, dus is er een verband met al dan niet in beweging zijn ?  Dat kan goed op een slecht contact wijzen, maar op andere dingen ook.

 

Ik denk maar luidop:  als je rijdt, dan draait je alternator sneller, en heb je een hogere boordspanning (14V)... Als je stilstaat, en de alternator draait trager, dan zakt deze spanning en wanneer je batterij zwak is, kan het bijv. zijn dat er ergens iets begint te klagen dat de spanning te laag wordt...

 

Nu, in ieder geval, wat jij best doet is alle stappen doorlopen die ik al eerder had genoemd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het komt vaker voor dat de pomp blijft hangen, als de module van de complete unit wordt gedemonteerd zie je 2 uitstekende pennen dit is de voeding en de massa van de pomp.je kunt het makkelijk controleren door op de pomp te tikken met een stomp voorwerp als de pomp vast zit bestaat de kans dat deze weer even werkt. Als je handig bent zou je ook eerst de stekker van de module kunnen los halen en de voeding en de massa punten kunnen controleren deze zitten aan het uiteinde van de stekker meestal dwars tenopzichte van de andere pennen. Ik ben dit probleem vaker tegen gekomen meestal bij auto's die langer tijd hebben niet gebruikt zijn of een start hulp hebben gehad. Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen weekend met het hamertje weer wat tikken uitgedeeld op de pomp. Lampjes zijn sindsdien uit. Ik verwacht wel dat ze binnenkort weer gaan branden omdat het hamertje steeds maar even helpt. Jouw opmerking klopt dus Wrangler1.

Toch maar sparen voor een structurele oplossing :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn auto is een Patriot van januari 2008 - 2.4 liter - km stand 110.000.
Het voorgaande probleem heb ik ook geruime tijd gehad en alle adviezen uit dit forum opgevolgd.
Eerst alles eens uit laten lezen, toen bleek dat er te weinig stroom aankwam bij de ABS pomp.
De grote stekkers van de ABS pomp en de Engine Controle unit behandeld met WD 40,de gevertjes bij de remschijven schoon gemaakt en jawel het probleem was opgelost (dacht ik).
Enkele dagen bleven de lampjes uit, om vervolgens weer te gaan branden en gelijktijdig gingen ook de lampjes van de 4x4 wiel aandrijving - handrem en het foutmeldingslampje (motorblokje)op het dashbord branden. Als ik nu de handrem aantrek knippert het lampje hiervan, en als ik de handrem weer loslaat blijft hij weer constant branden.Dus al met al een vervroegde kerstmis op mijn dashbord. De auto start en loopt normaal,alleen heb ik de indruk dat hij stationair iets minder mooi rond draait. 
Iemand dit ooit eerder meegemaakt?
Het probleem nu is dat ik over enkele weken op APK keuring moet,iemand een advies?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt? In heb mijn Patriot eind 2016, vlak voor de APK verkocht. Kreeg er vanwege dat brandende lampje bijna niks voor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een reactie op mijn bericht van 13 november j.l.

De zoektocht naar het probleem van de brandende kerstboom op mijn dasch bord uiteindelijk gevonden (heeft mij twee dagen zoeken gekost)

Er bleek n.l. een contact in de grote stekker bij de ABS pomp scheef gedrukt te zijn (je komt er ook zo lekker bij)

Na dit opgelost te hebben functioneerde dan alles ook weer normaal.

Na een dag of twee gingen de ABS en ESP lampjes weer branden en toen heb ik een paar zwarte woorden gesproken.

En toen maar radicaal de beslissing genomen om de ABS pomp uit te bouwen.

Deze toen opgestuurd via een bevriende relatie naar een revisie bedrijf om hem na enkele dagen weer retour te mogen ontvangen na het aftikken van 300 euro.

Dit revisie bedrijf heeft eerst de pomp getest of het probleem hier ook werkelijk zat, en is toen pas tot revisie overgegaan.

Zou het niet de pomp zijn geweest dan was ik alleen maar 35 euro kwijt geweest voor het testwerk.

Nu de gereviseerde ABS pomp ingebouwd is blijven de lampjes uit!

Alleen nu nog de vraag hoe lang?

Hopelijk komt er geen vervolg op dit relaas......

p.s. inmiddels is de Patriot weer APK goedgekeurd, ik moest alleen voor de zoveelste keer weer een stuurkogel vervangen.

Edited by patriot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...