tsmit Geplaatst August 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2015 Dag, voor mijn Nekaf M38A1 wil ik een stuurdemper monteren (heb m al in huis). Heb alleen even hulp nodig op welke plaats ik deze moet monteren. Wie kan mij op weg helpen? Groet, Timo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 2, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2015 Waarom zou je een stuurdemper willen monteren? Afgezien dat het lastig is, gezien de constructie van de stuurstangen..... Bij de meeste modellen van Jeep zit de stuurdemper bevestigd op de spoorstang, en aan de andere zijde op een beugel die tussen bladveren en asbuis geklemd zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst August 3, 2015 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2015 Het maakt in principe niet veel uit waar je hem monteert, zolang er maar 1 eind aan de spoortstang vastzit en 1 eind aan een vast onbeweeglijk punt zoals bijv. je chassis, of zoals op de foto is te zien je bladveren of as. Natuurlijk wel even rekening houden met de in- en uitschuif lengte. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst March 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2016 Hallo, Misschien een beetje laat. Maar ja: misschien voor het idee, of voor anderen die dat nog willen toepassen. Ik heb een hoeklijntje aan het chassis gelast, een demper van een Land Rover gekocht en een beugel aan de stuurstang. Werkt perfect! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mutt Geplaatst April 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 23, 2016 Het monteren van een stuurdemper is een oplossing tegen het z.g.n shimmien wat uiteraard levensgevaarlijk kan zijn want het overkomt je meestal op een moment dat je het niet verwacht. De oorzaak van dit vervelende probleem is een combinatie van slijtage in de stuurkogels en de fusee lagers. Deze laatste slijten plaatselijk in door dat ze nooit helemaal ronddraaien en zo ontstaan er kuiltjes in de cup waar de rolletjes graag weer naar terug willen. Als u nu banden/wielen onder de jeep hebt die niet erg in balans zijn en u verruild de asfaltweg voor een klinkerweg dan ontstaat het probleem dat de rolletjes van het fusee lagers even uit het kuiltje komen er er weer in schieten enz wat het shimmien veroorzaakt wat met versleten stuurkogels nog erger word. Om dit probleem op te lossen zijn er drie mogelijk heden. 1. De fusee lagers verwisselen, d.w.z de bovenste ruilen met het onderste lager en tevens een halve slag gedraaid monteren. 2. alles vernieuwen (stuurkogels en fusee lagers, dit is nogal een hele klus maar u krijgt er geen spijt van) 3. inderdaad een stuurdemper monteren dit lost wel het probleem op maar uiteraard niet de oorzaak. ( de stuurdempers die ik hiervoor heb gebruikt zijn van een Mercedes, deze hebben aan beide kanten een oog wat montage wat vereenvoudigd en prettig geprijsd. Hopelijk heb ik met dit bovenstaande weer iemand kunnen helpen en mochten er nog vragen zijn dan zien we dat vanzelf. Succes. Mutt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.