Spring naar bijdragen

Mutt

Forum member
  • Aantal bijdragen

    26
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Willys
  • Bouwjaar
    N.v.t.

Recente profielbezoeken

2,645 profielweergaven

Mutt's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Kijk eens naar je richtingaanwijzerschakelaar, is dit een met 8 aansluitingen dan maak je gebruik van je stoplichten als richtingaanwijzer het z.g.n Amerikaanse systeem en dan loopt de stoplicht draad vanaf de stoplichtschakelaar via de richtingschakelaar en daar kan dan de storing in zitten maar heb je een schakelaar met 4 aansluitingen dan is of de stoplichtschakelaar kapot of je stoplicht voedingskabel maakt ergens kontakt wat de schakelaar behoort te doen. Als je het probleem hebt opgelost laat het resultaat dan ook even weten. Succes. Mutt
  2. Veel werk en kosten met weinig voordeel. startmotor, dynamo, knipperautomaat, bobine,alle lampen, en klokken vervangen. Ik kan me voorstellen dat het wel handig is als je verschillende aanhangers er zo achter kan hangen maar dat kun je eenvoudig aanpassen door er een extra stopcontact aan te monteren die met 24v word gevoed en 12v afgeeft. Voor de radio is er uiteraard een simpel omvormertje voldoende. Voor de rest is alles wat je nodig hebt op 24v overal te vinden, maar dit is mijn mening, een ander kan er uiteraard anders over denken. Succes Gr Mutt.
  3. Wat is het voordeel van deze ombouw buiten het feit dat je een accu minder nodig bent.
  4. Beste Rob Bij deze mijn bevindingen voor wat betreft de smering van de homokineten van o.a een Nekaf. In de assen van een voertuig hoort voor zover ik weet gewoon vet, alleen als vet oud word droogt het uit en word naar de buitenkant geslagen en daar blijft het zitten en komt niet meer op de plaats waar het zou moeten komen n.l de aandrijfas. Ik gebruik hier voor al jaren het z.g.n oo of dubbel nul vet wat officieel gebruikt word in automatiche smeer systemen van vrachtwagens. Dit vet heeft het voordeel dat het niet uit droogt en wanneer het tegen de buitenkant van het ashuis is terecht gekomen dan zakt dit weer langzaam naar beneden en word dan weer opnieuw meegenomen door de aandrijfas en op deze manier blijft de zaak goed gesmeerd en het lekt niet wat ook weer een voordeel is. Ook gebruik ik dit vet in de stuurhuizen om dezelfde redenen en dit al jaren tot volle tevredenheid. Groeten Mutt.
  5. Hallo Djordi. Ik zag je vraag cq verlichting probleem , en heb je inmiddels al weer licht in de duisternis want ik zag aan de datum dat er tussen jouw vraag en mijn mailtje al weer wat tijd tussen zit. Mocht het probleem opgelost zijn dan heb je waarschijnlijk niets aan dit schrijven maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan. Bij sommige storingen word er nog wel eens iets over het hoofd gezien en dat is dat er in de verlichtingschakelaar een beveiliging is ingebouwd m.a.w als er sluiting ontstaat dan zit er in de schakelaar een biemetaaltje dat het systeem tijdelijk uitschakelt en na een paar seconden weer inschakelt. ( daarom vind je in een Amerikaans legervoertuig ook nooit een zekering) Dit systeem is zoals gezegd ingebouwd en ook geseald en dus aan de binnen zijde niet te controleren, de enige manier om dit te controleren is door middel van een 100% goede schakelaar aan te sluiten en de verlichting te testen, als alles dan weer werkt dan rest nog alleen de oude schakelaar te bedanken voor de bewezen diensten en dus te vervangen. Hopelijk mogen we nog eens wat van je horen hoe je de problemen hebt opgelost. Groeten Mutt
  6. Hallo Nico & Esther. Ik zal proberen je een antwoord op je vraag te geven en daar kan ik kort in zijn, je hoofdremcilinder is of aan revisie toe of aan vervanging. Ga er maar van uit dat dat je pomp inwendig lekt zodat je na enkele malen remmen de olie aan de verkeerde kant van de cilinder zit en inderdaad kan het kloppen dat na een nachtje rust er weer wat olie terug stroomt zodat het lijkt dat je weer remdruk hebt, maar ga er maar vanuit dat dit weer van korte duur is. Remedie is zoals reeds eerder gezegd, of reviseren of de complete pomp vervangen, ik kan je adviseren om dit laatste te doen want het gaat sneller, makkelijker en om de kosten zou ik het ook niet laten want veiligheid is veel meer waard maar dat is mijn mening. Nog een tip, als ik een complete remmen revisie doe dan ga ik tegenwoordig over om andere remolie te gebruiken n.l remolie op cyliconen basis, dit heeft als voordeel dat wanner b.v een auto lang stil staat en er zou condens in het systeem ontstaan dan vermeng dit vocht zich niet met de remvloeistof en zodoende heb je veel minder last van corrosie. Als je deze olie zou willen gebruiken moet je het systeem goed doorspoelen met spiritus en alle rubber delen vervangen zoals de slangen en de cupjes. Ik heb hier goede ervaring mee. Hopelijk heb ik je een beetje op de goede pad kunnen zetten in de remmen wereld. Succes Mutt
  7. Als alles ooit volgens het boekje dus volgens fabrieks gegevens is gemonteerd dan dan kun je zoals de tekening van Ab laat zien alles op die manier weer aansluiten en dan komt de motor weer normaal in beweging, maar er bestaat bij een Willys go devil motor nog een paar andere mogelijkheden die wanneer je dat niet weet je behoorlijk op het verkeerde been kan zetten,n.l het merkteken van dit type motor zit op het vliegwiel en dit vliegwiel heeft twee paspennen waar door het mogelijk is om het vliegwiel een volle slag gedraaid te monteren zodat de ontsteking volgorde dan ook precies andersom is. Om er zeker van te zijn dat dit vliegwiel er op de juiste manier er op zit controleer dit dan als volgt: verwijder alle bougies en houd met de duim het bougie gat van de eerste cylinder dicht en draai nu de motor (rechts om )rond tot u compressie voelt en draai door tot de compressie ophoud, nu zal het ontstekingsmerkteken dat te vinden is achter het luikje op het vliegwielhuis boven de startmotor zichtbaar zijn. Volgende tip: voor het volgende geld eigenlijk het zelfde als het eerste n.l als de ontsteking volgens het boekje gemonteerd is komt u niet voor verrassingen te staan ware het niet dat ook deze ontsteking weer op verschillende manieren gemonteerd kan worden. De ontsteking word n.l aangedreven door de olie pomp, ma.w als nu om welke reden dan ook de olie pomp weer is gemonteerd maar in een andere stand dan zal de rotor in de ontsteking ook anders staan omdat de verbinding tussen de olie pomp en de ontsteking maar op een manier past. Remedie: verwijder de verdeler kap en zet de motor weer op de eerste cylinder op het merkteken en kijk waar de rotor nu naar toe wijst, dit is cylinder no een enz enz. Succes. Mutt
  8. Beste louis. Wat je aangeeft lijkt inderdaad op spanningsuitval, maar de vraag blijft waar. Om dit op te sporen ben je in ieder geval een spanningzoeker nodig van 24v Zet de contactschakelaar aan en koppel de voeding draad aan de ontsteking los en kijk of daar spanning op staat, mocht dit niet het geval zijn meet dan of er spanning staat aan de achterzijde van de contactschakelaar, want het wil nog wel eens gebeuren dat door de ouderdom deze schakelaar er de brui aan geeft met deze storing als gevolg. Als dit helemaal in orde is verwijder dan de verdelerkap van de ontsteking en kijk of de kontactpunten niet gebroken zijn of ingebrand. Als de storing in het electra deel zit moet en van deze punten de oorzaak zijn. Succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is. Mutt.
  9. Het monteren van een stuurdemper is een oplossing tegen het z.g.n shimmien wat uiteraard levensgevaarlijk kan zijn want het overkomt je meestal op een moment dat je het niet verwacht. De oorzaak van dit vervelende probleem is een combinatie van slijtage in de stuurkogels en de fusee lagers. Deze laatste slijten plaatselijk in door dat ze nooit helemaal ronddraaien en zo ontstaan er kuiltjes in de cup waar de rolletjes graag weer naar terug willen. Als u nu banden/wielen onder de jeep hebt die niet erg in balans zijn en u verruild de asfaltweg voor een klinkerweg dan ontstaat het probleem dat de rolletjes van het fusee lagers even uit het kuiltje komen er er weer in schieten enz wat het shimmien veroorzaakt wat met versleten stuurkogels nog erger word. Om dit probleem op te lossen zijn er drie mogelijk heden. 1. De fusee lagers verwisselen, d.w.z de bovenste ruilen met het onderste lager en tevens een halve slag gedraaid monteren. 2. alles vernieuwen (stuurkogels en fusee lagers, dit is nogal een hele klus maar u krijgt er geen spijt van) 3. inderdaad een stuurdemper monteren dit lost wel het probleem op maar uiteraard niet de oorzaak. ( de stuurdempers die ik hiervoor heb gebruikt zijn van een Mercedes, deze hebben aan beide kanten een oog wat montage wat vereenvoudigd en prettig geprijsd. Hopelijk heb ik met dit bovenstaande weer iemand kunnen helpen en mochten er nog vragen zijn dan zien we dat vanzelf. Succes. Mutt.
  10. Beste geinteresseerden. Ik weet niet of alles aan jullie Nekafs nog origineel is aangesloten maar daar ga ik dan maar vanuit. De nekafs zijn indertijd uitgerust met twee typen schakelaars, n.l met vijf en met acht aansluitingen maar in beide gevallen is de voeding draad naar het controle lampje simpel weg doorgelust alleen naar mijn mening heeft de schakelaar met de acht aansluitingen het voordeel dat hij op een andere manier te gebruiken is en wel op de volgende manier. Doordat defensie vond dat onze Nekafjes zo onopvallend mogelijk moesten zijn kregen ze de bekende groene kleur, en ik vind dat ik ook graag gezien mag worden, niet omdat ik zo trots op dit voertuig ben maar i.v.m de veiligheid. Nu heeft de jeep standaard maar 1 richtingaanwijzer op de zijkant wat wettelijk ook voldoende blijkt te zijn, maar het is mij toch wel overkomen dat ik op een rotonde boze gezichten tegen kwam die geen richtingaanwijzer konden zien, en terecht. Wat ik nu al vele malen heb toegepast is het volgende. Monteer een schakelaar met 8 aansluitpunten (dit zijn de schakelaars die ook gebruikt zijn in de Daf serie)en breng de comandodraad van de stoplichten naar de schakelaar en op deze manier gaan de stoplichten ook werken als richtingaanwijzer (het z.g.n Amerikaanse systeem) en ondanks dat ze geel/oranje van kleur zijn is dit ook wettelijk toegestaan. Tevens heb je de keuze om het lampje op de zijkant naar voren te plaatsen of aan de voorkant een extra lampje te monteren zodat alles optimaal is. Mocht je geinteresseerd zijn in deze aanpassing laat het me dan even weten dan kan ik je een schematje bezorgen en dan kan je zien dat je op een vrij simpele manier in het verkeer duidelijk kan laten weten welke kant je op wilt. Succes Groeten Mutt
  11. Hallo David. Ik weet dat meten weten is, maar een test doet het ook best. Verwijder de kap van de spannigsregelaar, daar komen dan drie spoelen te voosrschijn en neem een stukje schuurpapier met korrel 200 of 400 en ga daar voorzichtig mee tussen de cotactpunten door van de speoelen, want het wil nog wel eens gebeuren dat wanneer de jeep een tijd heeft stilgestaan er corosie op de punten ontstaat en zodoende er geen contact gemaakt kan worden. Als dit allemaal in orde is en laten we er van uit gaan dat de dynamo niet is overledendan zou het zaakje weer moeten laden. Amperemeter: als je de massaschakelaar aan zet dan behoort er op de twee draden die op de ampere meter zijn aangesloten 24v te staan en als alles naar behoren zou werken dan zal tijdens het starten de meter naar min uitslaan en zodra de motor aanslaat zal de meter normaal naar plus uitslaan, maar mocht het voor de meter enide oevening zijn dan kun je op de volgende manier zien of hij wel of niet laad, zet de jeep zo dicht mogelijk voor een muur en doe je groot licht aan en laat de motor stationair draaien als je daarna iets gas geeft gaan de lichten veller branden, is dit het geval dan houd dat in dat je amperemeter vervangen moet worden en dat hij wel laad. Ook zou ik met een multiemeter even de verbindingkabel die tussen de dynamo en de spanningsregelaar zit controleren op een breuk want dat is iets wat nog wel eens vergeten word. Mocht dit alles inorde zijn dan kan ik je alleen nog advieseren om met de dynamo en de spanningsregelaar naar een bedrijf te gaan die dit door kan meten en eventueel op elkaar af te stellen. Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen naar een goed resultaat en laat nog eens weten hoe het verder verlopen is. Mocht je een nieuwe amperemeter of i.d nodig hebben, kijk dan eens op de site van Truck parts trading. Groeten en succes. Mutt.
  12. Hallo David. Vraagje, liep de jeep voor dat je hem gedemonteerd had wel goed? Na je antwoord wil ik hier op terug komen. TIP: 1 gebruik i.p.v startpilote gewoon remmenreiniger dat is bij een te grote dosering minder schadelijk en werkt net zo geod. TIP :2 Nu je de kans hebt even kleppen stellen de inlaat is een makkie maar de uitlaat een stuk minder. Klepspeling: inl 0.018"= 0.45mm Koud Klepspeling: uit 0.016"= 0.40mm Koud TIP:3 Misschien al wel bekend maar bij de Wibra winkels ontedkte ik een ontvetter dat in een nevelspuit word geleverd en een onvoorstelbaar goed univerzeel middel is voor heel weinig geld, ook goed om je velgen schoon te maken. (merk is DUSTY in zwarte verpakking) Echt het proberen waard. Succes Mutt.
  13. Verkopen? dat is toch wel het laatste, eerst de zaak maar eens beter besnuffelen. Wat zou je zeggen van de kompressie te controleren = motor op temperatuur brengen (160 F) daarna alle bougie's verwijderen, handgas vol open, en dan de compressie meten. Ik weet op dit moment uit mijn blote hoofd niet wat de waarden moeten zijn, maar die zijn wel te vinden in de TH even als de toelaatbare onderlinge verschillen. Mocht je wat dit laatste betreft er niet uit komen dan hoor ik dat nog wel en dan zoek ik dat eventueel voor je op. Gr MUTT.
  14. Helaas heb ik op dit moment geen nieuwe meer op voorraad zodat ik er nu geen plaatjes van kan maken, maar ik denk als je Joop er naar vraagt dat hij je wel kan zeggen wat van codes er op staan, maar ik zal nog even kijken of ik nog een verpakking heb liggen dan hoor je dat als nog van mij. Gr Mutt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...