Spring naar bijdragen

Motor Loopt Nog Slechter Na Schoonmaken Throttle Body - Help!


Martin_N
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Mijn 4.0L begon wat kuren te vertonen. Een tijdje terug al een paar keer terugvallende toeren, met name bij gas loslaten. Nu recent gewoon tijdens het rijden ineens verlies van power / toeren, en daarbij ging de motor erg schudden. Alsof niet alle cilinders brandstof en/of lucht krijgen. Jeep aan de kant, motor uit en motor weer aan lijkt enige oplossing.....waarna het probleem een paar km later opnieuw start.

 

Maar eens begonnen met inspecteren van de verdeelkap, rotor, bougies etc. De verdeelkap en rotor vond ik er niet al te mooi meer uit zien dus maar nieuwe besteld. De bougies lijken me nog ok, maar heb nog een nieuwe set liggen dus die kan ik er eventueel ook nog in schroeven.

 

Ik ben ook maar meteen de throttle body en stappenmotor schoon gaan maken. Dit stond toch al op de to-do list sinds ik de eerdere problemen had met terugvallende toeren bij loslaten gas en stationair draaien. Dus de boel even losgehaald en netjes schoon gemaakt met air intake cleaner. Daarna alles weer terug op z'n plek.

 

Ik had niet echt gedacht dat alle problemen verholpen zouden zijn maar zou toch zeker geen achteruitgang mogen opleveren. Maar......de motor loop ineens een stuk slechter! De motor loopt al direct bij de start niet echt lekker stationair, en als ik weg wil rijden....nouja dat lukt gewoon niet. Toeren vallen meteen weg, erg schokkerig. Valt niet mee te rijden. Ook opvallend: als je koppeling in trapt vallen de toeren een stuk trager terug dan voorheen. Lijkt wel in slow motion te gaan. 

 

Er kan toch weinig misgaan met het schoonmaken van een throttle body lijkt me? Iemand enig idee wat ik hier fout gedaan kan hebben & hoe het op te lossen? 

 

Groeten,

Martin 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok even de codes uitgelezen

 

1e test: PO138 - Lamba sensor B1 S2 signaal te hoog

2e test: niks

3e test: niks

Dash test; niks

 

Ab, vacuumlek moet je me even mee helpen. Ik leer met elk probleem wat ik tegen kom.....maar heb nog geen problemen gehad met een vacuumlek, dus daar weet ik nog niks van af ;) 

 

Morgenavond even de nieuwe distri-kap en rotor installeren, kijken hoe het dan loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen specialist in injectie techniek, maar een verhoogde waarde van de lambdasensor geeft een te rijk mengsel aan, bij een vacuumlek zou deze dus juist lager moeten zijn(armer mengsel)

Waardoor krijgt de motor een te rijk mengsel? Dat zou een defecte gasklepsensor kunnen zijn?

Wellicht zij er mensen op het forum die meer ervaring hebben op dit gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover het daglicht het toeliet nog even wat gedaan vanavond.

 

Eerst distributiekap en rotor vervangen. Daarna motor even stationair laten draaien. Nog steeds beetje onrustig, leek niet enorm veel verschil te maken.

 

Daarna de throttle body nog een keer losgehaald en de stappenmotor nog een keer losgehaald. Nogmaals goed schoongemaakt en netjes terug geplaatst. Daarna weer even motor laten draaien. Wat verholpen lijkt te zijn: bij starten schiet de motor niet eerst naar zo'n 1750 toeren om daarna langzaam naar 1000 terug te zakken. Nu gewoon normale start, zo'n 1250 toeren bij start en zakt dan direct naar 1000. Vanaf 1000 toeren loopt het heel langzaam terug naar 750 toeren, da's dan weer niet normaal (hij kwam altijd direct op stabiel stationair toerental) 

 

Motor loopt rustiger, niet meer zo schokkerig, dus wel iets vooruitgang, maar ging nu opvallend schommelen tussen 750 en 1000. Heel korte schommelingen, alsof iemand steeds kort gas geeft. Erg apart.

 

Heel kort stukje gereden: met optrekken loopt de motor nu een stuk beter. Maar zodra ik het gas los laat vallen de toeren direct weg en gaat de motor schudden / schreeuwen om een beetje meer ontbranding. 

 

Dan toch maar eens gaan kijken voor een nieuwe gasklepsensor? Mijn gevoel zegt van wel, maar mijn portemonnee van niet. Of misschien de stappenmotor? Maar een defecte stappenmotor kan toch niet mijn eerdere klachten tijdens het rijden veroorzaken lijkt me? (stappenmotor doet alleen wat bij stationair draaien/wanneer je gas loslaat toch?)

 

Hoop t snel op te lossen.....heb m'n Jeep snel weer nodig!

 

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stappenmotor regelt de luchtstroom naar het inlaatspruitstuk als de gasklep dicht is. Het zou dus best mogelijk kunnen zijn dat deze de klachten veroorzaakt.

Of een lekje aan een leiding oid op het inlaat spruitstuk (vacuum lek)

De stappen probeert dit bij te regelen, maar geeft wel een onregelmatige toeren verloop.

De gasklep sensor kun je met een multimeter na meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien is een PCM-reset een optie. Dan kan de PCM zich opnieuw instellen op de gewijzigde zaken.

 

PCM Reset: 

1. Even min-pool van de accu loshalen.

2. Half uurtje laten staan

3. Min-pool weer aansluiten

4. Auto starten en ong. 5 minuten laten draaien zonder gas te geven. Om zo de computer de tijd te geven zich opnieuw in te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodat ik het goed begrijp: wat doet dit vacuum precies? En vwb de leidingen - kwestie van visueel inspecteren / gewoon kijken of alles er nog ok uit ziet? Of is hier een truukje voor? 

 

Contactspray en PCM reset zal ik ook proberen. Heb ook voor niet teveel een 2e hands stappenmotor gekocht. Maar gewoon proberen. Als dit het niet is.....nouja dan heb ik een reserve!

 

TPS sensor uitmeten moet ik even wat hulp bij zoeken. Ben echt een kneus met electra (heb niet eens een multimeter haha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt een beetje op wat m'n XJ heeft gehad. Er was al eea vervangen wat het zou moeten verhelpen voor ik hem kreeg, maar heeft het daarna toch nog een paar keer gedaan. Ik heb toen ook de gasklephuis, inlaat schoongemaakt, accupolen even met een staalborstel bewerken doet ook weleens wonderen. Ik heb ook elke stekker en sensor die ik kon vinden los gehad, schoongemaakt en in de WD40 verzopen :-) Loop nu alles af en toe keer na met een busje WD40 en geen problemen meer gehad.

 

Vaccuum kun je testen met busje vaccuumlek spray bij de automatrialen zaak, in de buurt van slangen spuiten en als het toerental wegvalt zit daar een lek. Het kan ook met remmenreiniger, dan weet je dat je een lek hebt als de toeren omhoog schieten  :D  :D

 

http://www.jeepforum.nl/topic/27400-2001-xj-40-sport-automaat-motor-valt-plots-uit/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok volgende gedaan:

 

- Alle stekkers (TPS, map en stappenmotor) nogmaals losgehaald en in de wd40 gezet.

- PCM gereset zoals hierboven beschreven

 

Motor gestart en in kader van de PCM reset iets meer dan 5 minuten stationair laten draaien. De motor liep netjes gedurende deze 5 minuten. Bleef stabiel op 750 toeren stationair draaien. Zag er dus allemaal goed uit en begon weer een beetje hoop te krijgen. Maar toen.....gaf ik wat gas en verdween de hoop als sneeuw voor de zon. Toeren gaan prima omhoog maar terug naar beneden - terug naar stationair dus - gaat het fout. Motor gaat enorm sputteren en toeren schieten op -en neer tussen de 250 en 750. Herstelt zichzelf ook niet, enige optie is motor uitzetten. 

 

Dan toch de TPS sensor? Wat denken jullie? 

 

Ps. stappenmotor vervangen ging helaas niet: het exemplaar dat ik heb ontvangen heeft een andere stekker en kan dus niet worden aangesloten. Jammer! Maar aangezien de motor netjes liep na start / zonder gas te geven begin ik de stappenmotor toch een minder waarschijnlijke kandidaat te vinden....anders zou ik op dat moment al een slecht lopende motor moeten hebben toch?

 

Jullie hulp is van harte welkom......zou graag na inmiddels anderhalve maand issues weer gewoon lekker in het zonnetje rondrijden!!

 

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok even de codes uitgelezen

 

1e test: PO138 - Lamba sensor B1 S2 signaal te hoog

2e test: niks

3e test: niks

Dash test; niks

 

Ab, vacuumlek moet je me even mee helpen. Ik leer met elk probleem wat ik tegen kom.....maar heb nog geen problemen gehad met een vacuumlek, dus daar weet ik nog niks van af ;)

 

Morgenavond even de nieuwe distri-kap en rotor installeren, kijken hoe het dan loopt.

Sensor wil ook wel eens een foutmelding geven alstie vuil is. Dus even goed schoonmaken met een doek, borsteltje en evt. schoonblazen. Zijn alle aansluitingen van de sensor nog wel goed?

 

Het is toch een kwestie van ieder onderdeel even nalopen. Blijft er geen gaskabel hangen, Sluit je vlinderklep in je huis wel gasklephuis wel helemaal, TPS sensor, zo kunnen we wel even doorgaan. Er is niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaccuum kun je testen met busje vaccuumlek spray bij de automatrialen zaak, in de buurt van slangen spuiten en als het toerental wegvalt zit daar een lek. Het kan ook met remmenreiniger, dan weet je dat je een lek hebt als de toeren omhoog schieten  :D  :D

 

Hoef ik me geen zorgen te maken over combinatie remmenreiniger + temperatuur motor? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok ik heb de leidingen gemarkeerd in blauw getest met wat remmenreiniger. Naar mijn weten zijn dit vacuumleidingen - correct me if I'm wrong.

 

Ik heb de leidingen in oranje ook maar gedaan, al weet ik vrij zeker dat de linker geen vacuumleiding is (?). De rechter weet ik niet.

 

Hoe dan ook: op geen van de leidingen enige verandering in toeren. Heb ik nog leidingen over het hoofd gezien?

 

http://i45.photobucket.com/albums/f64/Martin_LVT/Vacuum1_zps5bcc7aae.jpg'>http://i45.photobucket.com/albums/f64/Martin_LVT/Vacuum1_zps5bcc7aae.jpg

 

Kwam wel dit nog tegen: de leiding die onder de accu uitkomt (de gestippelde blauwe leiding op bovenstaande foto/link) loopt dood? Lijkt niet alsof deze ergens op hoort / einde lijkt afgesloten te zijn. Maar wat is het nut van een leiding die nergens naar toe gaat?

 

http://i45.photobucket.com/albums/f64/Martin_LVT/vacuum2_zpsf68a4224.jpg'>http://i45.photobucket.com/albums/f64/Martin_LVT/vacuum2_zpsf68a4224.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee denk het ook niet....dit is al sinds aanschaf 4 jaar geleden zo en de motor heeft altijd prima gelopen.

 

Kwam net 1 van mijn buren tegen, hij werkt in een garage. Samen even de vacuumleidingen bekeken, lijkt in orde. Zijn conclusie was, na gekeken te hebben hoe de motor loopt en reageert op gas geven, dat ofwel de lambda sensoren of de TPS sensor de oorzaak is. Hij heeft even aangewezen welke stekkers ik verder nog kan schoonmaken. Dus.....morgenavond verder. Stekkertjes schoonmaken en kijken wat er gebeurd.

 

We komen er wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meet die TPS eerst even door voor je een nieuwe koopt. Ik gok nog steeds op een probleem met de stappen motor, deze hoort je stationair toerental te regelen, als de gasklep dicht zit. Als de gasklep dicht zit moet je gasklep sensor een stabiele waarde hebben. 

 

 

Een TPS is eigenlijk niets meer dan een "potmeter" ofwel een regelbare weerstand. Het kan voorkomen dat deze beschadigd raakt waardoor een verkeerde waarde wordt doorgegeven.

De TPS heeft drie aansluitingen, + 5Volt, signaal en massa. Je kan even meten of het weerstands verloop vloeiend is, of dat de spanning op de signaal draad de juiste waarde heeft.

 

Waardes volgens FSM zijn < 0,96V bij gasklep dicht en < 4,9V bij gasklep open. 

 

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lambda heeft niet zoveel invloed om deze storing te veroorzaken denk ik, koop een tps sensor.

Zoals gezegd ben ik geen specialist, vandaag een xj 4.0 gehad met heel beroerd stationair bij warme motor, uitlezen geheugen diagnose: stappen motor, lambda 1 niks, lamda 2 afwijkende waarde. Bij realtime met lopende motor lambda 1 geeft een constante waarde terwijl deze hoort te wisselen.

Zonder luchtfilter een zeer sterk aanzuiggeluid(stappenmotor staat heel ver open).

Stekker van de eerste lambdasonde(voorpijp) losgetrokken en het stationair is weer normaal.

Mijn conclusie, de lambdasonde geeft een verkeerde waarde af waardoor de stappenmotor teveel lucht bijgeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zojuist de TPS vervangen. Daarna gestart en motor vloog meteen naar 2000 toeren. Blijft daarna stationair draaien tussen 1900 en 2100 toeren, schommelt rustig op -en neer.

 

Heeft de nieuwe TPS tijd nodig om zichzelf in te stellen? Moet ik de PCM opnieuw resetten? Of heb ik iets verkeerd gedaan?

 

Thanks

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals gezegd ben ik geen specialist, vandaag een xj 4.0 gehad met heel beroerd stationair bij warme motor, uitlezen geheugen diagnose: stappen motor, lambda 1 niks, lamda 2 afwijkende waarde. Bij realtime met lopende motor lambda 1 geeft een constante waarde terwijl deze hoort te wisselen.

Zonder luchtfilter een zeer sterk aanzuiggeluid(stappenmotor staat heel ver open).

Stekker van de eerste lambdasonde(voorpijp) losgetrokken en het stationair is weer normaal.

Mijn conclusie, de lambdasonde geeft een verkeerde waarde af waardoor de stappenmotor teveel lucht bijgeeft.

 

Ok dus ik kan simpelweg stekkertje van de zonde los maken en kijken of de motor anders reageert? (zijn de 2 stekkertjes vlak bij de luchtlinlaat toch?)

 

Vwb de stappenmotor: ik heb nu voor de 2e keer een stappenmotor ontvangen met de verkeerde stekker dus kan dit nog steeds niet proberen :( :( 

 

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...