Bleek Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 Hoi Zoals sommige weten ben ik op zoek naar een andere achteras voor mijn Wrangler omdat de pignion lager kapot is . Er ligt nu een dana 35 met een 4.10 overbrenging er in en ik heb als bandenmaat 33x12.5x15 Nu kreeg ik gister een reaktie van een bedrijf(je) op mijn vraag of hij nog een as had liggen met desbetreffende verhoudingen. Ik kreeg de volgende vraag. Ik heb nog enkele achterassen beschikbaar. Mag ik je vragen welke bandenmaat je hebt ? Dit is namelijk heel belangerijk want tal van achteraseen gaan stuk omdat de verhouding niet aangepast is aan de bandenmaat. Een 4.10 axle ratio is al wat lang met de standaard banden 215/75x15 en als je daar dan grotere ( langere omtreksnelheid) banden op monteert dan krijg je problemen Waarop mijn antwoord was dat er al geruime tijd 33 x 12.5 x 15 op liggen wat resulteerde in de volgende reaktie Dank voor je info maar tot mijn spijt moet ik je melden dat je het verkeerd voor hebt en die grote bandenmaat de oorzaak is van het falen van je achterbrug. Normaliter zou je met deze bandenmaat minstens een 4.56 ratio moeten hebben. Deze bestaat evenwel niet als standaard ratio en je zou je assen moeten uitrusten met een ring and pinion met 4.56 ratio. Beter of best zou zijn een 4.88 maar deze past niet in je assen zodat de 4.56 de enige keuze is want andere assen zoals FORD 9 inch ( zie currie enterprises) zijn duur. Ik raad je aan eens te kijken op : gear ration tire calculator Natuurlijk kun je rijden met een 4.10 maar hoe en hoelang ? Het is zoals rijden met een fiets in een te hoge versnelling ( lees ratio).... Hoop je hiermede wat meer te hebben ingelicht. Nu zie en lees ik toch regelmatig dat de 4.10 juist goed gaat met grotere banden hoe moet ik dit nu zien eigenlijk ? Ik ben niet zo thuis in de overbrengingen e.d dus vandaar mijn vraag . Het is niet bedoeld om iemand zwart te maken o.i.d dus heb ik geen naam van het bedrijfje er bij gezet. Ben benieuwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 heb je die reactie gekregen van een belgische bedrijf uit de westhoek? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cannonball Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 Vind dit grappig.In Amerika zijn er genoeg die 35'ers met een 4.10 overbrenging gebruiken.Maurice, die mijn vorige jeep heeft rijdt naar mijn weten zelfs met 37'ers en 4.10 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 Ik heb zelf ook 4:10 met 33's en heb er een tijd terug wat over nagelezen, en snap er eigenlijk nog steeds weinig van :-) Voorzover ik heb begrepen heeft het in ieder geval weinig met kapot gaan te maken, tenzij je bij ieder stoplicht volgas wegrijdt, maar met het aantal toeren dat je maakt op de snelweg en je moet in principe re-gearen om de performance weer terug op fabrieksniveau te krijgen. Uitgaande van een 4.0 met 5-bak Simpel gezegd: Met 4:10 & de standaard fabrieks bandenmaat rij je een heuvel in de 5e versnelling op. Met 4:10 & 33's moet je terugschakelen naar 4 om dezelfde heuvel op te komen. Om dat te voorkomen zou je dan met 33's een 4:56 overbrenging moeten hebben. 4:88 is voor wanneer je naar 35"banden gaat of wanneer je enkel met de Jeep in het terrein rijd of in ieder geval weinig tot nooit op de snelweg. Voor wat de 4:10 in het terrein betreft lees ik dat je met 4:56 of 4:88 minder snel/vaak naar de 4lo hoeft te gaan. Ze geven dus makkelijker kracht om de 33's in beweging te krijgen en te houden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 Had vroeger 4.10 en nu al jaren 3.54 met 33-ers, en zelfs 34-ers, zonder problemen, echter wel met automaat en amc 360. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Charon Geplaatst November 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2013 Een aanmerking op het mailtje van het bedrijf: Ik rij al jaren met 4.88 in mijn D35, dus past WEL! Overigens met 34'ers... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst November 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2013 Wat een zeveraar! 4.10 is prima voor een 4.0 en 33" banden. Als je er ook snelweg mee wilt doen is dit ideaal, anders gaat ie teveel toeren doen en zal het verbruik hoger liggen. Ik heb een yj4.0 met 4.56 en een tj 4.0 met 4.10, beide met 33-ers. Vind de 4.10 leuker rijden, dan de 4.56, want dan moet je te snel opschakelen. 4.88 bestaat uiteraard ook, maar vind ik voor een 4.0 met 33 ers overdreven. Kapot rijden zal je eerder doen met 4.88 in een d35 dan met een 4.10, want bij een 4.88 is het contactvlak aan de kleine kant. Ik weet welke "Jeep specialist" Steven wilt zeggen en ben wel benieuwd wie dat bedrijfje is dat jou dit advies heeft gegeven... Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst November 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2013 Ik had onder mijn yj 4.0 met 33ers eerst een tijd lang de standaard overbrenging en heb hem op een gegeven moment omgebouwd naar 4.10 en heb daar met veel plezier mee gereden zowel off als on road. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sickboy Geplaatst November 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2013 ik heb het zelfde probleem, ik rij nu met 33ers met het overbrenging van 3.55 met een aw4 en wil naar de 4.56, maar John m rijd met 35ers een 4.10 assen hij is wel blij mee hij gebruikt het jeep elke dag. dus ik zit er ook mee welke ik moet kiezen 4.10 .4.56, ik gebruik het jeep ook dagelijks en wil wel off road. in de US zij ook 4.56 maar dan is het benzine verbruik hoog, ik denk 4.10 moet wel goed zijn kijk naar deze gear chart Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst November 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2013 Mijn YJ had ook 35'ers met 4.10 ratio en had daar nooit problemen mee Volgens mij maakt de overbrenging weinig uit tot het slijten van de achteras? (als je voor en achter dezelfde maat hebt kan dat volgens mij nooit kwaad?) Hoe lager de overbrenging hoe hoger de topsnelheid maar hoe lager de acceleratie is en omgekeerd. 4.10 met 35'ers voelde ik als lekker snel optrekken met een redelijke topsnelheid (met de 2.5L motor kwam ik niet boven de 110 uit, met het 4.0L blok stopte ik uit veiligheid bij 120 maar had nog toeren over)... Kan me wel voorstellen dat 33'ers of 35'ers te groot zijn voor de standaard dana 35 as, maar dat heeft met de standaard sterkte te maken en niet met de overbrenging Kan het fout hebben maar dit lijkt mij... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DogJeeper Geplaatst November 6, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2013 Ik had eerst 33x12.5xR15 banden met een 3.55 overbrenging in de standaard D30 en D35 assen. Zolang je het rustig aan doet, en niet als een gek gaat lopen gassen is dit wel te doen. Alleen vrij weinig trekkracht in de hogere versnellingen. Ik ben toen overgegaan naar 4.10. EN hier rij in nu al weel een aantal jaren mee. EN ik moet zeggen naar volle tevredenheid. Zowel op de weg als in het terrein. Ik kan zelfs met de caravan erachter in z'n 5 rijden(Alleen op de vlakke weg ;-)). En tot nu toe is er niets kapot gegaan. Maar zoals al eerder is gezegd: Alles kan kapot. Zolang je met beleid je gaspedaal hanteert en niet als een dolle gaat rijden kan het totaal geen kwaad om met een 4.10 overbrenging in de standaard D30 en D35 assen te rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John-M Geplaatst November 7, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2013 Zoals Sickboy al zei rij ik dus al bijna 2 jaar met 4.10 assen i.c.m een 4.0 HO. Eerst met 33'ers en sinds een jaar met 35'ers. Bevalt me super...gebruik de Jeep dagelijks op de weg, maar ook in het terrein is het goed. Tot een paar weken geleden had ik een AX15 handbak, sinsdien een AW4 automaat (uit een Cherokee). Met de handbak trok ik mijn caravan zonder problemen in z'n 5 door de belgische ardennen (+4 personen in de Jeep). Ook met de automaat rijdt het heerlijk, rond de 1650 rpm bij 100 in overdrive. Kortom, 4.10 + 35'ers ... Het bevalt me best! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst November 10, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2013 <p>Steven ik heb geen idee waar in België het ligt maar dat geeft ook niet.</p> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.