Spring naar bijdragen

Motor Voor In Buggy Frame


jeep power
 Share

Recommended Posts

gebruik gwn die vortec die je hebt met die th350...

anders magnum 5.9 met tf727

 

Die heeft tie voor een mooi prijsje verkocht :D

 

Hij is wel vergeten te melden dat het blok krachtig moet zijn, makkelijk te tunen moet zijn en niet te zwaar moet wegen daar de buggy straks rijklaar max 1500 kg moet gaan wegen als hij deelneemt aan de NK Challenge enz  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wel een chevy 5.3 LM 7 standolone v8 blok te koop, misschien is dat iets voor jou.

Ik ben nu nog niet opzoek naar een motor alleen nog informatie bij elkaar aan het zoeken voor de goede combi.

Maar nu zat ik vandaag te denken ik heb nog een 4.0 l onderblok liggen en een 4.2l motor

Misschien dat dat wel iets is om erin te leggen als stroker maar zijn daar goede automaten voor te vinden ?

En zijn die heel veel lichter dan een V8

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die heeft tie voor een mooi prijsje verkocht :D

 

Hij is wel vergeten te melden dat het blok krachtig moet zijn, makkelijk te tunen moet zijn en niet te zwaar moet wegen daar de buggy straks rijklaar max 1500 kg moet gaan wegen als hij deelneemt aan de NK Challenge enz  :thumbsup:

nee geen nk challenge misschien ooit eens maar het zal voornamelijk de roan 4x4 challenge zijn en af en toe de scorpion challenge B)

 

het is alleen moeilijk om een goede combi uit te kiezen voor in zo,n buggy frame :frusty:

bewerkt door jeep power
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nu effe wat anders mocht het dadelijk toch een 5.9 l V8 Magnum word .

Zijn die makkelijk te tune van 245 pk standaard naar bijvoorbeeld 270 tot 350 pk met makkelijke dingen of word het dan binnen in de motor wat dingen veranderen

 

Alles staat met de toevoer van benzine en lucht en de afvoer van de uitlaatgassen. Jij kan er een andere kop, nokkenas, ontsteking op zetten en dan zit je rond de 325 pk maar door die andere kop en nokkenas en overige aanpassingen ga je meer vermogen ontwikkelingen maar je koppel zal niet echt toenemen. Je gaat je koppelverloop zelfs verhogen naar een hoger toerenbereik. Geldt natuurlijk ook voor je vermogen. Waar een standaard 5.9 blok 245 pk bij 4000 toeren en 330 lbs bij 3250 toeren levert zal het aangepaste blok straks pas beter presteren als je huidige blok als je hoger in de toeren gaat zitten. Vooral je koppel gaat dan straks rond de 345 lbs zitten bij 4700 toeren. Voor op de weg is dat niet erg maar voor in het terrein is het maar de vraag of dat geschikt is. Ook je koppelomvormer gaat een rol spelen. Wat kies je hoge of lage stall converter ???

 

Vergeet ook niet dat als je blok straks 325 pk levert na al die aanpassingen je automaat en tussenbak er minimaal 50 opvreten en in het slechtste geval tegen de 70 pk opvreten afhankelijk van je automaat. Een th350 kost je rond 40 pk en een th400 kost je rond de 50 pk. De tussenbak zal je ongeveer 15 a 20 pk kosten. Ik weet dat omdat ik dat zelf allemaal al op de testbank heb uitgezocht.

 

Het belangrijkste is dat je zorg draagt voor de juiste aanvoer en afvoer van zuurstof, benzine en uitlaatgassen. Je kan je blok nog zo snel maken maar zonder de juiste combi van de zojuist beschreven 3 punten hebben al die aanpassingen geen zin en gaat je motor nooit goed presteren.

 

Hier een link van een jeep TJ met de 5.9 V8 magnum motor met een set of headers, 3" intake, no cats and 3" exhaust en hij produceert 213 HP and 308 TQ op de achterwielen.

Staar je dus niet blind op wat mensen allemaal roepen aan vermogen enz. Veel overdrijven nogal eens en onthoud dat er veel vermogen verloren gaat als het eenmaal je wielen bereikt.

 

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en als je een standaard 5.9 moter voorziet van een compressor? en grotere luchtinlaat en spagetti uitlaten met goede uitlaat(veel flow) geeft dat niet het fijnste resultaat? ik weet dat team Klingel(Klingspor) jaren heeft gereden met een Rode TJ voorzien van deze combinatie. zijn huidige buggy heeft een 6.1 liter Hemi :o)

Ikzelf ben een liefhebber van dieselmoter voor extreme terreingebruik:door zijn simpele techniek en hoge koppel die goed bestand is tegen water en hellingen...

ik had indertijd gewoon een 3B 3.4 dieselmoter(voorkamer) met getunde brandstofpomp en custom gebouwde turbo+intercooler maar ook 4.88 verhoudingen tegenover 4.11 orgineel en 35" wielen.daarna een 13BT (direct ingespoten 3.4) turbodiesel...tegenwoordig kijken ze zich scheel op gewicht maar dan moet ook alles echt in verhouding zijn...

heb laats in een iltis bombardier gereden met een VW 1.9 td moter die was voorzien van geflowde cilinderkop,een grote variabele turbo,andere verstuivers en brandstofpomp.leverde 2.5 bar turbodruk en ongeveer 245pk. liep 6000tr/min en stond op nieuwe 750/16 banden...trok verschrikkelijk hard de toeren in en tegen 100km/uur verloor je als je niet oplette de controle want dan kwam de turbo zo hard in dat vanachter een band begon te doorspinnen...plezant om mee te maken maar hoelang blijft die moter dit doen? Heb bij diezelfde persoon met een andere wagen gereden voorzien van een 2.5 5cilinder VW turbodiesel die helemaal geprepareerd was en bijna 300pk haalde. echt indrukwekkende prestaties maar ook duur om te laten bouwen...deze liep 170km/u met 5.13 asoverbrenging en 32" banden speciaal voor in losse zand...dit zijn lichte motoren ...hier een voorbeeld van een wedstrijd buggy met VW turbodieselmoter:

 en kijk ook naar de andere filmpjes van dezelfde wagen...ik vind hem vlot presteren...natuurlijk zijn de huidige Hemi's en LS motoren pk'bommen , maar ook niet meer voor "jan met de pet"
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb er nu al veel gesproken en allemaal zegge ze diesel erin.

En ik heb de buggy van 4x4 extreme shop in actie gezien en moet zegge dat ding is snel voor een 3.0 l turbo diesel

En de techniek is heel simpel en blijft onder water gewoon lopen ja

Dus het zal hoogst waarschijnlijk een Toyota diesel worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb er nu al veel gesproken en allemaal zegge ze diesel erin.

En ik heb de buggy van 4x4 extreme shop in actie gezien en moet zegge dat ding is snel voor een 3.0 l turbo diesel

En de techniek is heel simpel en blijft onder water gewoon lopen ja

Dus het zal hoogst waarschijnlijk een Toyota diesel worden

 

Een kennis van me heeft een jeep met daarin de 3 liter bmw motor. Ongelofelijk wat een power en trekkracht. Het was effe puzzelen voor hem om veel elektronica weg te laten en dat is hem ook gelukt. Helaas voor hem was dit geen goedkope ombouw.

 

Heb wel de bekende 19 tdi motor in een TJ gezien bij Nico. Die TJ had ook ruim 200 pk en rond de 475 nm koppel en ging als de brandweer en die blokken zijn zo klein dat hij bij wijze van spreken nog een 1.9 tdi motor onder de motorkap kwijt kon. Je moest gewoon over de rand kijken om het blok te kunnen zien . Zo compact zijn die.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kennis van me heeft een jeep met daarin de 3 liter bmw motor. Ongelofelijk wat een power en trekkracht. Het was effe puzzelen voor hem om veel elektronica weg te laten en dat is hem ook gelukt. Helaas voor hem was dit geen goedkope ombouw.

 

Heb wel de bekende 19 tdi motor in een TJ gezien bij Nico. Die TJ had ook ruim 200 pk en rond de 475 nm koppel en ging als de brandweer en die blokken zijn zo klein dat hij bij wijze van spreken nog een 1.9 tdi motor onder de motorkap kwijt kon. Je moest gewoon over de rand kijken om het blok te kunnen zien . Zo compact zijn die.

ja maar om die tdi zoveel vermogen te geven kost ook weer een bult geld als ik naar die kitjes voor die motoren kijk

en wat voor versnellings bak gebruiken ze dan bij zo`n motor?

maar vermogen daar ga ik me niet meer op blind staren ik heb allang in de gaten dat dat met mijn budget niet gaat lukken

wil het ook graag zo standaard mogelijk houden zodat als het kapot is ook snel gemaakt of vervangen kan worden zonder dat ik bijvoorbeeld 6 weken op spullen moet wachten 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel:je bedoeld de 3liter turbodiesel of de benzine?

ne maat van mij kan de 3liter 4cilinder turbodiesel van BMW volledig mechanies laten lopen zonder electronise toestanden...maar omdat je die blokken zo degelijk zijn zijn ze ook niet bepaald goedkoop...maar je krijgt er wel een hoop vermogen uit...amai.hij heeft de versie met 2turbo's gebruikt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een 1.9 blok getund valt mee in prijs...tenminste als je tevreden bent met een 230pk.. ik dacht max.3500/4000euro .300pk kost 17000euro =is een volledig custom moter...

een 2.5 moter kan je ook voor ongeveer hetzelfde bedrag als de 1.9 moter hebben. afhankelijk van hoe hoog je in de toeren wilt gaan.tot 5000 tr.of tot 6000 tr...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brain...je hebt tot op heden alleen maar gevloekt en afgezien met je V8 motoren en automaten...ik had ze allang in brand gestoken...het is die miserie waar ik vies van ben geworden...sta daar maar eens in een woud of moeras en die V8 heeft weer kuren of is weeral warm gelopen+je vergeet dat ze VEEEEEEEL doerst hebben als je er hard mee werkt...in Croatie heb ik tijdens mijn 3 deelnames nooit meer dan 35liter per etape nodig gehad...Verschillende V8 rijders zijn er al stilgevallen omdat ze er 100liter doorgejaagde hadden en te voet naar het kamp konden om een jerrycan benzine te halen... + als je een rivier door moet gaat altijd eerst de neus van de wagen naar beneden...zeer regelmatig tot onderkant voorruit onder water...V8 motoren hebben dit niet graag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou ook enorm veel van V8 motoren.vind ze geweldig klinken en zeker met 2 supertrapp's onder...maar meestal klinken ze beter dan ze presteren... ik vond mijne Willy's V8 geweldig en vind het nog altijd heel erg dat ik hem heb moeten verkopen maar 2jaar geleden ,de dag voor ik naar de Jeepers Jamboree ging had ik hem nagekeken en wilde hem binnenrijden omdat het donker werd...hij deed geen kick meer...alles was in orde gezeten en liep ervoor als een horloge... we konden het probleem niet vinden met 3 man. volgende dag nieuwe onttekingsmodule gekocht,bougykabels waren nieuw,bougy's waren nieuw...alles was vervangen wat kon...uiteindelijki ben ik werkelijk stap voor stap alles afgegaan en had ik het gevonden:een kabelbreuk net na stekker...word je niet vrolijk van! met zo'ne kleine prul ben je dan bijna een dag zoet om het te vinden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maurice,je kan deze kant en klaar of in bouwpakket kopen...bv:D&G heeft meerdere modellen of garage May heeft het IBEX bouwpakket of gewoon zoals de meeste hobby-off-roaders: zelf 1tje bouwen naar uw uw eigen goesting...(of ik kan het voor u bouwen , met turbodiesel moter naar keuze... :o)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...