Spring naar bijdragen

Accu Ontploft Voor 2X Keer


Ambu
 Share

Recommended Posts

Hoi,

 

Wie heeft er ervaring met het ontploffen van de accu.

Dit is mij dit weekend voor de 2de keer in 4 maanden gebeurd.

 

Nekaf staat staionair warm te draaien en dan...BOEM.

 

oorzaak: ??  gasvorming----vonk---zeg het maar....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijg je op 2 manieren voor elkaar: Teveel stroom trekken bij ontladen. Is bij een autoaccu moeilijk, (die kunnen zoveel stroom leveren dat er dan eerder ergens anders iets gaat branden-isolatie ofzo) maar het kan wel. Je moet het echter wel in een ongezekerd circuitje zoeken, of botweg kortsluiting.

Tweede manier: Veel overspanning bij het opladen. Normaal zo'n 14,4 volt laadspanning voor een 12 volt loodaccu. Veel erboven en je krijgt idd. flinke gasvorming (waterstofgas. Erg brandbaar) die de accu kan doen scheuren/.ontploffen.

Maar in elk geval de omgeving van je geplofte accu's goed schoon, dat zwavelzuur blijft nog heel lang allerlei staal aantasten. En doorgerotte motorsteunen rijdt zo slecht...

Kortsluiting lijkt me het meest waarschijnlijk. Dynamospanningf bij stationair is niet echt indrukwekkend, tenzij er iets mis is in de laadspanningsregeling. Meten met een multimeter op je accupolen en je weet het.

Kortsluiting checken door de weerstand te meten tussen de accukabels (zonder accu aan te sluiten!!!) Als alle verbruikers uit staan hoort die erg hoog tot oneindig te zijn. Vervolgens conrtact aanzetten en kijken wart gebeurt. Dinegn die via een relais gaan heb je zo niet, wnat die bekrachtig je niet, maar je krijgt een idee van de zoekrichting.

Is je weerstand laag, dan maakt er idd. ergens iets sluiting.Met de weerstandsmeter op de accukabels en het contact aan een voor een zekeringen even lostrekken en op de multimeter kijken; zo isoleer je de groep waar het moet zitten.

Veel succes!

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijg je op 2 manieren voor elkaar: Teveel stroom trekken bij ontladen. Is bij een autoaccu moeilijk, (die kunnen zoveel stroom leveren dat er dan eerder ergens anders iets gaat branden-isolatie ofzo) maar het kan wel. Je moet het echter wel in een ongezekerd circuitje zoeken, of botweg kortsluiting.

Tweede manier: Veel overspanning bij het opladen. Normaal zo'n 14,4 volt laadspanning voor een 12 volt loodaccu. Veel erboven en je krijgt idd. flinke gasvorming (waterstofgas. Erg brandbaar) die de accu kan doen scheuren/.ontploffen.

Maar in elk geval de omgeving van je geplofte accu's goed schoon, dat zwavelzuur blijft nog heel lang allerlei staal aantasten. En doorgerotte motorsteunen rijdt zo slecht...

Kortsluiting lijkt me het meest waarschijnlijk. Dynamospanningf bij stationair is niet echt indrukwekkend, tenzij er iets mis is in de laadspanningsregeling. Meten met een multimeter op je accupolen en je weet het.

Kortsluiting checken door de weerstand te meten tussen de accukabels (zonder accu aan te sluiten!!!) Als alle verbruikers uit staan hoort die erg hoog tot oneindig te zijn. Vervolgens conrtact aanzetten en kijken wart gebeurt. Dinegn die via een relais gaan heb je zo niet, wnat die bekrachtig je niet, maar je krijgt een idee van de zoekrichting.

Is je weerstand laag, dan maakt er idd. ergens iets sluiting.Met de weerstandsmeter op de accukabels en het contact aan een voor een zekeringen even lostrekken en op de multimeter kijken; zo isoleer je de groep waar het moet zitten.

Veel succes!

Leo

 

 

Dank je voor de duidelijke uitleg.

Ga er morgen meteen mee aan de slag.

 

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nekaf heeft toch standaard 24volt

denk zelf de dynamo en dan wel de spanningsregelaar

 

scoob

die 24 volt schoot me ook tebinnen toen ik het verhaal zat te typen, Scoob. De zoekmethode blijft denk ik hetzelfde. Hij zal dan een laadspanning van 28,8 ongeveel moeten hebben.

Ben het wel met je eens, die spanningsregeling. Kortsluiting die een accu doet ontploffen zou wel ergens een brandlucht geven... en vlammetjes.

Ik hoop dat Ambu ons op de hoogte houdt; ben erg benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tussenstand.

 

Helaas nog geen nieuwe accu kunnen bemachtigen met pinksteren maar al wel op onderzoek uit geweest.

 

Er zit in ieder geval kortsluiting in de Oliedruk meter!!!

 Dat staat vast.  Moegelijk vonk vorming wat de gassen heeft doen onsteken in de accubak.

Kan natuurlijk gasvorming naar binnen komen via schutboard.

 

Dinsdag komt de juiste accu en kan ik kijken hoeveel de dynamo geeft.

 

Bevindingen worden geplaatst en wordt dus vervolgt.

 

Groet

ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tussenstand.

 

Helaas nog geen nieuwe accu kunnen bemachtigen met pinksteren maar al wel op onderzoek uit geweest.

 

Er zit in ieder geval kortsluiting in de Oliedruk meter!!!

 Dat staat vast.  Moegelijk vonk vorming wat de gassen heeft doen onsteken in de accubak.

Kan natuurlijk gasvorming naar binnen komen via schutboard.

 

Dinsdag komt de juiste accu en kan ik kijken hoeveel de dynamo geeft.

 

Bevindingen worden geplaatst en wordt dus vervolgt.

 

Groet

ruud

Hou het veilig, Ruud. Overbelaste accu's geven waterstofgas, en da's extreem brandbaar/explosief. Enge boel met die vonkjes...

Google maar's op "Hindenburg", dan zie je het effect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou het veilig, Ruud. Overbelaste accu's geven waterstofgas, en da's extreem brandbaar/explosief. Enge boel met die vonkjes...

Google maar's op "Hindenburg", dan zie je het effect.

 

 

Nieuwe accu erin en starten maar...

 

Accuzuur komt meteen al uit de ontluchting.

 

Spanningsregelaar geeft 28.1V op de accu...bij stationair draaien........laat staan met gas geven...is dus waarschijnlijk de oorzaak.

 

Wie heeft er nog een goed werkende liggen?

 

groetjes

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ruud,

Een M38A1(Nekaf) heeft normaal (ongemodificeerd) een 24 volts installatie en dus uitgerust met 2 accu's van 12 Volt die serie geschakeld staan.

Als ik het verhaal zo volg dan spreek je voortdurend over

bewerkt door Ambu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn beide accu's van de zelfde capaciteit en ongeveer dezelfde conditie? Bij het laden moet iedere accu ongeveer 14,4 volt krijgen, dus 28,1 bij stationair is niet slecht maar mag bij gas geven niet boven 28,8 volt uitkomen. Zo wel dan is je regelaar defect.

wanneer je op de accu's meet moet de spanning op iedere accu tijdens laden ongeveer gelijk zijn. anders is een van de accu's slecht of defect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn beide accu's van de zelfde capaciteit en ongeveer dezelfde conditie? Bij het laden moet iedere accu ongeveer 14,4 volt krijgen, dus 28,1 bij stationair is niet slecht maar mag bij gas geven niet boven 28,8 volt uitkomen. Zo wel dan is je regelaar defect.

wanneer je op de accu's meet moet de spanning op iedere accu tijdens laden ongeveer gelijk zijn. anders is een van de accu's slecht of defect.

 

Hoi Luckyluc,

 

Bedankt voor je reactie.  

1 accu dus nieuw en andere 6 maanden oud.

geven ongeveer zelfde spanning aan.

 

Vind het dan wel vreemd dat je al bij stionair toeren draaien het accuzuur

uit de accu krijgt.

Het zijn onderhoudsvrije accu's en het komt uit de ontluchtingsgaatjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, Ambu,

Heb jij ook 12 volt verbruikers aangesloten op een van beide accu's.

Wanneer een van de accu's leger is dan de andere zal de accu welke het eerste vol is een hogere laadspanning krijgen dan de andere omdat de inwendige weerstand hoger is bij een volle accu.

Welke van de accu's geeft de problemen, die aan de massa is aangesloten  ( 0 - 12 v )of die welke aan de dynamo ( spanningsregelaar ) zit ( 12 - 24 v ) ?

Heb je voorafgaand aan deze problemen nog veranderingen uitgevoerd?

 

accuzuur uit de ontluchting duid op een ( veel ) te hoge laadspanning.

 

gr, Luc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, Ambu,

Heb jij ook 12 volt verbruikers aangesloten op een van beide accu's.

Wanneer een van de accu's leger is dan de andere zal de accu welke het eerste vol is een hogere laadspanning krijgen dan de andere omdat de inwendige weerstand hoger is bij een volle accu.

Welke van de accu's geeft de problemen, die aan de massa is aangesloten  ( 0 - 12 v )of die welke aan de dynamo ( spanningsregelaar ) zit ( 12 - 24 v ) ?

Heb je voorafgaand aan deze problemen nog veranderingen uitgevoerd?

 

accuzuur uit de ontluchting duid op een ( veel ) te hoge laadspanning.

 

gr, Luc

Hoi Luc,

 

De ontplofte accu's gekoopled aan spanningsregelaar zeg maar de 12 -24V

De spanningsregelaar moet de boosdoender zijn.

Meet vandaag al 33.4V bij ong 1000 toeren.

 

De Nekaf is alleen voorzien van 24V gebruikers

Heb niets veranderd aan de electra het afgelopen jaar.

 

 

Dank voor het meedenken.

 

Groetjes

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33V is veel te veel... 14,4 PER ACCU, dus 28,8 totaal, is echt het maximum!

En de minst goeie accu heeft de hoogste weerstand, en die krijgt de grootste spanning voor z'n kiezen bij serieschakeling... en da's dus al  ruim meer dan de helft van die 33 Volt. Minstens 16,5 V. is wel teveel, ja.  Het wordt aardig duidelijk zo!

Regelaar vervangen, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben in zo een geval gewoon een 24 Volt Bosch wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar gemonteerd van een lichte vrachtwagen.

Veel kleiner, meer opbrengst en overal te koop!

Siert.

 

 

`Dank je Siert,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...